امنیت

طالبان با آتش کشیدن مکتب در تخار، به مبارزه خود علیه تعلیم دختران ادامه می دهند

گزارش از هدایت الله

تصویری که به تاریخ ۱۴ دلو گرفته شده است، مکتب متوسطه دخترانه بودله را در تالقان ولایت تخار ساعاتی پس از آتش کشیدن توسط طالبان نشان می دهد. [نصرت رحیمی/فیسبوک]

تصویری که به تاریخ ۱۴ دلو گرفته شده است، مکتب متوسطه دخترانه بودله را در تالقان ولایت تخار ساعاتی پس از آتش کشیدن توسط طالبان نشان می دهد. [نصرت رحیمی/فیسبوک]

کندز -- پس از آتش زدن به یک مکتب دخترانه یک قریه در نزدیکی مرکز ولایتی به روز دوشنبه (۱۴ دلو)، طالبان به نشان دادن خصومت نسبت به زنان و دختران افغان در ولایت تخار ادامه می دهند.

محمد جواد هجری، سخنگوی والی تخار گفت، طالبان مکتب متوسطه دخترانه بودله در ۵ کیلومتری شهر تالقان را، ساعت ۱۱:۰۰ صبح آتش زدند و تمام لوازم آن را سوزاندند. در زمان وقوع حریق، مکتب رخصت بوده است.

وی گفت، «دختران به این مکتب می رفتند و چون طالبان نمی خواهند دختران به مکتب بروند، ساختمان مکتب را آتش زدند.»

وی گفت، «حکومت محلی کمیته ای را برای ارزیابی کامل این حادثه اختصاص داده است.»

در این تصویر خسارت واردشده به مکتب متوسطه دخترانه بودله در تالقان ولایت تخار، پس از آنکه جنگجویان طالب آن را به تاریخ ۱۴ دلو آتش زدند، دیده می شود. [نصرت رحیمی/فیسبوک]

در این تصویر خسارت واردشده به مکتب متوسطه دخترانه بودله در تالقان ولایت تخار، پس از آنکه جنگجویان طالب آن را به تاریخ ۱۴ دلو آتش زدند، دیده می شود. [نصرت رحیمی/فیسبوک]

روح الله محقق، رئیس معارف تخار، این واقعه را تائید كرد و گفت، در این مکتب ۲۹۲ دختر درس می خواندند.

وی گفت، «متأسفانه دشمنان معارف مکتب دخترانه ما را آتش زدند و در آنجا چهار باب صنوف درسی، ۲۰۰ جلد کتب مختلف، هفت خیمه، ۵۰ میز و چوکی، چهار دستگاه کولر آبی و سایر قطعات تجهیزات به طور کامل سوخته است.»

وی افزود، «در این كتاب ها نام های 'الله ج' و'محمد ص' نوشته بوده اند و آنها را تا خاکستر سوخته اند.»

نصرت رحیمی سخنگوی وزارت داخله در صفحه فیسبوک خود از این حادثه به شمول تخریب مواد مکتب و قرآن کریم یاد کرد.

وی نوشت، «دشمنی طالبان نسبت به زنان و حتی تعلیم کودکان چیز جدیدی نیست، زیرا آنها چندین مرتبه مکاتب، مساجد، شفاخانه ها، سرک ها، پل ها و سایر تاسیسات عامه را به دستور خارجیان تخریب کرده اند.»

به گفته ریاست معارف تخار، حدود ۴۰۰ هزار متعلم -- که ۴۳٪ آنها دخترها هستند -- در ۶۰۰ مکتب در مرکز ولایت و ۱۶ ولسوالی این ولایت شامل هستند.

مانع تعلیم

دو سال پیش، طالبان ده ها باب مکتب را در ولایت تخار مسدود کردند و ۱۱۰۰۰ کودک را از تعلیم محروم کردند.

ریاست امنیت ملی در ماه ثور ۱۳۹۷ امیرمحمد مزمل، رئیس نام نهاد معارف طالبان را دستگیر کرد. از آن زمان بدینسو، جنگجویان همچنان به هدف قرار دادن مؤسسات تعلیمی، حتی تهدید به قتل مدیران، معلمین و متعلمین ادامه داده اند.

در ماه ثور سال ۱۳۹۷، طالبان به مکاتب دخترانه در ولسوالی های تحت کنترل جنگجویان در این ولایت حمله کردند.

وی گفت، «طالبان در شش ولسوالی تخار اجازه ندادند دختران بالاتر از صنف ششم به مکتب بروند. آنها قوانین خود را در مکاتب تطبیق می کردند و حتی برخی مکاتب را در این ولسوالی ها مسدود کردند.»

یک ماه بعد، مقامات ولسوالی ها -- با کمک بزرگان قومی -- توانستند ۲۰ باب مکتب را که این گروه در ولسوالی های درقد، ینگی قلعه، اشکمش، خواجه بهاء الدین، دشت قلعه و خواجه غار بسته کرده بودند، بازگشایی کنند.

محقق، رئیس معارف تخار گفت، امسال متعلمین اناث در برخی از ولسوالی های این ولایت با محدودیت های امنیتی روبرو بودند، اما این مسائل با کمک بزرگان محلی برطرف شده است.

وی گفت، «طالبان حتی مکاتب را به پایگاه های خود در این ولسوالی ها تبدیل کرده اند، که به همین دلیل تعدادی از ساختمان های مکاتب آسیب های زیادی را متحمل شده اند.»

محقق افزود، «از آنجا که متعلمین اکنون رخصت هستند، ما در تلاش هستیم مکتب هایی را که در هنگام درگیری ها تخریب شده بودند، ترمیم و بازسازی کنیم.»

'عمل بزدلانه'

باشنده گان محلی از طالبان خواستند که هدف قرار دادن مکاتب را متوقف کنند و به فرزندانشان اجازه دهند که تعلیم کنند.

محمد عظیم رسولی، یک فعال جامعه مدنی در ولایت تخار گفت، «حمله بر مکاتب یک جرم بزرگ علیه بشریت است.»

وی گفت، «از آنجا که این گروه وحشی امروز مکاتب ما را هدف قرار می دهند، من معتقدم که آنها فردا متعلمین و معلمین ما را نیز خواهند کشت.»

قاضی عبدالبصیر تالقانی، یک بزرگ قومی در ولایت تخار گفت، «می بینید که حکومت افغان برای ساختن مکاتب به جامعه جهانی التماس می کند، اما ببینید با چقدر اسانی طالبان آنها را آتش می زنند.»

وی افزود، طالبان مکاتب، مدارس، مساجد، تأسیسات عامه، پوسته های امنیتی، سرک ها، شفاخانه ها و سایر مکان ها را آتش می زنند، «که این یک عمل بزدلانه است».

طالبان به بهانه هدف قرار دادن پرسونل نظامی بالای ده ها مسجد در ولایات تخار و کندز حمله کرده اند. به عنوان مثال در ماه حمل گذشته، طالبان مسجدی را در ولسوالی دشت قلعه منفجر کردند.

تالقانی از طرفین درگیری خواست كه مکاتب را به پایگاههای نظامی تبدیل نكنند و اجازه دهند فرزندانشان آینده خود را تعین كنند.

عبدالخلیل اسیر سخنگوی قوماندانی امنیه تخار گفت، ادارات امنیتی تحقیقات خود را درباره آخرین حادثه آغاز کرده اند.

وی گفت، «ما در تلاش هستیم که عاملین را در اسرع وقت دستگیر کنیم و آنها را به پنجه قانون بسپاریم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

7 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من تمام نظریات شما دوستان عزیز راخواندم. روحانی همراه مندیل خود امد آتش زد؟ عمران خان همراه کاسه دال خود امد و یک بشکه پطرول ریخت بالای میزو چوکی مکاتب ما؟ نه خیر خود ما افغان ها هستیم وبس. چرا وزارت ارشاد حج واوقاف برای مولوی صاحبان علمای دین خطیب های مساجد تقسیم اوقات سخنرانی جور نمیکند ؟؟ چرا موضوع که باید در خطبه های جمعه برای مردم ابلاغ گردد چرا وضع نمیگردد؟ چرا تا کنون یک مولوی در نماز های جمعه نگفته که آتش زدن مکاتب, پل و پلچک وغیره اماکن عام المنفعه گناه کبیره است. چرا نمیگویند تکرار گناه کبیره به کرات منجر به کفرمیشود؟چرا این مولوی صاحبان فتوا میدهند که خوردن تخم گوسفند ( خایه گوسنفد) مکروه است ان هم مکروه تحریمی بلاخره تکرار این مکروه به اندازه زیاد منجر به کفر میگردد.که شخص تا حتی کافر میگردد. با ریختن خون برادر مسلمان با اتش زدن مکاتب و ویران کردن این خانه مادر کسی کافر نمیشود بلکه قاضی فی سبیل الله هم میشود اما با خوردن یک تخم گوسنفد به کرات یک مسلمان کافر میشود. این چرا ها چرا چرا چرا؟؟؟ این چرا ها اخر میشود بی چرا. از علمای دین میخواهم رسما از طریق رسانه ها فتوا حق را بدهند و مردم را سردر گم نگذارند.

پاسخ

این کار پاکستان است. پاکستان میخواهد که مرد افغانستان جاهل بمانند تا اینکه انها به مقصد خود برسند.

پاسخ

جهل, بی سواد و احماقت خود را بالای گردن کسی نیندازیم . این ویرانی و بدبختی 200 ملیون پاکستانی ,ایرانی درین خاک نکرده اگر کرده تعدادی بسیار قلیل و اندک. متباقی همگی خود ما افغان ها کردیم. چرا بی عقلی بی سوادی خاین بودن ضعف حب الوطن خود را به گردن ایران پاکستان یهود , نصرا کافر,بی دین فلان فلان میندازیم؟؟؟ تمام مردم دنیا همگی خراب وبد کافر فاسد فاسق و فاجر اند فقط ما مردم افغانستان پاکترین مخلوق کره زمین هستیم؟ چرا شما یک گروه مانند گروه خودشان تشکیل نمیدهید که مکاتب مساجد پل و پلچک های خودشان ار در پاکستان و ایران انفجار بدهند؟؟؟ چرا؟؟؟ جواب بدهید؟؟ دلیل اش این است که انها فهم دارند شعور دارند گوسفند نیستند بمانند ما. ما مردم از خود بیزار و بیگانه پسند هستیم. این ها همگی درد است . چرا امروز اولاد من بخاطرتو افغانیکه اجیرکشورهای بیگانه شده از کسب علم ودانش محروم بماند؟ این را بدان که تو اجیرکشور های بیگانه از خود شان بدتر هستی. چرا؟ چون تو این کار بخاطر پول و دنیاپرستی میکنی. تو خدا را فراموش کردی و بخاطر لقمه نان دست به سوی بنده دراز کردی و بنده خدا را از خودخدا مافوق قدرت یافتی. حالا متباقی درک و فهم خود را بسنج که عقلانی است یا خیر. بهرصورت این وطن را نه روس خراب کرد نه امریکا نه دیگه کشور های که امروز سرلفظ ما مردم افغانستان است خود ما کرده بودیم, کرده ایم, اکنون میکنیم, و خواهیم کرد.( چرا خواهیم کرد؟؟!! چون 500 سال است میکنیم و این پروسه ادامه دارد.

پاسخ

مرگ به طالبان وحشی و حنایت کار. طالبان چهره اصلی شان را به مردم نشان دادند که آنها دشمن وقعی ترقی و تعالی این کشور است. و کوشش می کنند تا مانع تعلیم و تربیه اولاد وطن شوند تا آنها بتوانند به اهداف خویش نایل بیایند.

پاسخ

این کار توسط اربکی ها [پولیس محلی] انجام شده است. هر چیزیکه یک کس در این کشور انجام دهد، در آن طالبان مسئول دانسته می شود. حکومت باید کوشش کند تا اربکی ها را خلع سلاح نماید. آنها اعمال وحشت ناک را در شمال کشور خصوصاً در تخار مرتکب می شوند. آنها بخاطر پول هر کاری را انجام میدهند.

پاسخ

من فکر می کنم که این عمل توسط طالبان انجام نشده است. اینها یک تعداد دزدان هستند که بخاطر پول چنین کارهای را انجام میدهند و از این طریق طالبان را بد نام میسازند.

پاسخ

من فکر می کنم که پولیس تخار در این رویداد دخیل هستند، بخاطریکه مکتب متذکره در مرکز ولایت به آتش کشیده شده است. وظیفه پولیس شهر چه است؟ اگر آنها نمیتوانند در شهر امنیت را تامین کنند، پس آنها باید استعفا بدهند و یا اینکه آنها باید بازداشت شود و بخاطر این رویداد مورد بازپرس قرار گیرند.

پاسخ