امنیت

طالبان یک مکتب را در تخار به آتش کشیدند و ۱۰ هزار جلد کتاب را سوختاندند

گزارش از هدایت الله

در تصویر دیده می شود که، لیسه داکتر عبدالطیف شهید پس از آن می سوزد که طالبان به تاریخ ۲۴ سرطان آنرا به آتش کشیدند. [تصویر از رسانه های اجتماعی]

در تصویر دیده می شود که، لیسه داکتر عبدالطیف شهید پس از آن می سوزد که طالبان به تاریخ ۲۴ سرطان آنرا به آتش کشیدند. [تصویر از رسانه های اجتماعی]

کندز -- مقامات پولیس می گویند، طالبان پس از آنکه از این مکتب برای شلیک کردن بالای نیروهای امنیتی استفاده کردند، به روز سه شنبه (۲۴ سرطان) ساختمان این لیسه را در تالقان ولایت تخار آتش زدند، و اکثر تجهیزات و مواد درسی این نهاد را از بین بردند.

عبدالخلیل اسیر، سخنگوی قوماندانی امنیه تخار گفت، در حالیکه لیسه داکتر عبدالطیف شهید به دلیل همه گیر کووید-۱۹ بسته شده بود، جنگجویان در این مکتب موضع گرفته بودند.

از چند ماه گذشته به اینسو مکاتب در سراسر افغانستان بسته شده اند تا از گسترش ویروس کرونا جلوگیری شود.

اسیر گفت، طالبان ساعت ۶ بعد از ظهر از ساختمان این مکتب بالای یک کاروان امنیتی که از منطقه عبور می کرد، آتش گشودند.

وی گفت، «جنگجویان طالب به مدت یک ساعت با نیروهای امنیتی افغان جنگیدند، و وقتی تلاش عقب نشینی کردند، ساختمان مکتب را به آتش کشیدند.»

وی افزود، «طالبان از این مکتب به عنوان پایگاه نظامی استفاده می كردند و پس از آنكه ساختمان مکتب را آتش زدند، كتابخانه، لابراتوار، فرنیچر، مواد درسی و كتب سوختند.»

اسیر گفت، این کمین باعث تلفات نیروهای امنیتی نشد.

زمانی که این مکتب باز بود، حدود ۱۰۰۰ دختر و پسر در این مرکز درس می خواندند.

روح الله محقق، رئیس معارف تخار گفت، «در این حادثه، كتابخانه این مکتب با تمام ۱۰ هزار جلد كتاب آن سوخت.»

محقق از طرفین درگیری خواست تا از هدف قرار دادن مکاتب خودداری كنند و به کودکان اجازه دهند تا از تعلیم خوب برخوردار شوند.

محمد اعظم افضلی، یک عضو شورای ولایتی تخار گفت، علاوه بر کتب درسی، کتب دینی به شمول تفسیر [تفسیر قرآن]، حدیث، فقه و نسخه های قرآن کریم در این آتش سوزی از بین رفتند.

افضلی گفت، «نام پیامبر حضرت محمد (ص) در آن کتاب ها چاپ شده بود، اما آنها آن را به خاکستر مبدل کردند.»

محمدجواد هجری، سخنگوی والی تخار گفت، کمیته ای برای ارزیابی خسارات ناشی از این آتش سوزی تعین شده است و به زودی حکومت محلی این مکتب را ترمیم خواهد کرد.

هدف قرار دادن مکاتب

این حادثه در حالی رخ می دهد که طالبان اقدامات خشونت بار خود در سرتاسر افغانستان افزایش داده اند، در حالی که مقامات در هفته های اخیر شورشیان را به قتل صدها نفر از منسوبین امنیتی و مردم ملکی متهم می کنند.

حملات آنها توافقنامه صلح که با ایالات متحده در ماه حوت امضا شده است و همچنان مذاکرات برنامه ریزی شده با حکومت افغان برای پایان دادن به شورش ها، را تهدید کرده است.

این دومین مکتب است که طالبان در شش ماه گذشته در ولایت تخار آتش زده اند.

به تاریخ ۱۴ دلو، طالبان یک مکتب دخترانه را در قریه بودلا در حومه تالقان آتش زدند، که تمام مواد و کتب درسی آن را نیز سوختاندند.

پس از حمله اخیر، باشندگان محلی از طالبان خواستند که از حملات بالای مکاتب دست بردارند و بگذارند تا فرزندان آنها به مکتب بروند.

سید حشمت الله حقجو، یک باشنده ولایت تخار گفت، «هدف قرار دادن مکاتب جنایتی علیه بشریت است.»

وی گفت، «امروز که این گروه بر مکاتب ما حمله کردند، فردا آنها حتماً متعلمین و معلمین ما را خواهند کشت.»

محمد عمر غیور، یک بزرگ قومی در ولایت تخارگفت، «حکومت ما به جامعه جهانی برای ساختمان های مکاتب و سایر پروژه های عام المنفعه گدایی می کند و ببینید که طالبان چگونه به راحتی و با بی رحمی آنها را آتش می زنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

در سال ۱۳۵۶ که شوروی ها بر افغانستان حمله کردند کسان کی پسران و یا دختران خودرا به مکتب روان می کردند از سوی اکثریت ریش سفدان منتقه برایشان کافر گفته می شدند خصوصإ برای آن عداد نو جوانان هم کافر خطاب می کردن که پوهنتون یا مکتب می خواندان . از دوران حکومت شاه امان الله خان الا ختم حکومت داکتر نجیب الله در ولایت های افغانستان کسان کی مکتب می خواندان زیر تهدید گروه هی تند رو اسلامی همیشه قرار می گرفتن و از سوی همین گروه های تندرو اسلامی شپ پشت خانه های شان اختار نامه انداخته می شود که دیگر مکتب نروند .باز مردم بیچاره مجبور می شدن که پسران و دختران خودرا منع می کردند که دیگر مکتب نروند . عمر کدام کسان کی به حساب امروز از ۳۵سال تجاوز می کند ۷۵فصد شان بی سواد هستند که در همان واقت از تعلیم ماندن تا امروز بی سواد هستند. از ۷ ثور ۱۳۵۶ شروع تا سال ۸ثور۱۳۷۰ همین گروه ۷تنظیم اسلامی مکتب هارا آتش می زدند . همین رهبران ۷ تنظیم جهادی که به لاک ها از جوانان مارا به خاطر مکتب خواندن کشتن و خود شان دختران و پسران خود را درپوهنتون های کشورهای عربی و اروپایی داخل نموده بودند . در افغانستان گروه های مخالف حکومت شروع مخالفت خودرا از پوهنتون واز مکتب سوختن شروع می کند اولین کار گروه مخالف حکومت همین است که باید نوجوانان ما بی سواد کلا ن شوند و تفنگ را بالای شانه خود شان کند و به نفع ما به جنگد . این مکتب سوختن کار امروز نیست مردم افغانستان عادت است همراه این کار های که گروه های ترورستی می کند .

پاسخ

این چیزی تازه یی نیست که کلام خدا را اتش زدند. ما مسلمان ها صرف بخاطر اسلام هرکاری که در توان داشته باشیم انجام میدهیم و دریغ نمیکنیم. کتاب خداوند یک معجزه است و خود خداوند در کتاب پاک فرموده ( ما قران را نازل کردیم و از ان حمایت میکنیم) حالا با آتش زدند نسخه های قران چیزی در قران تغیرات میاید؟ بلکه نخیر. اما میماند بی احترامی به کتاب الله. اینکه چی کسی توان جاری کردن حدود خداوند را دارد اصل قضیه میباشد. و از قرن ها همگی شعار اسلام را سردادیم ولی بد بختانه حب شیطان را پرورش دادیم. از کشتار زنان حامله در شفاخانه نسایی ولادی تا نوزادان 1 روزه و شاید 1 ساعته شروع همراه با پایوازهای که برای همدردی و استقبال از کودک تازه متولد شده به بالای سر مریض خود انتظار میکشیدند به رگبارگلوله بستیم. کتاب خدا از خود صاحب دارد و بیشک که صاحب اش قادر مطلق است. نوزادان که حکم فرشته را دارند آیا پاسخ خون انها را کی میدهد؟ دولت فعلی و یا هریک از گروه های جنگجو که بنام اسلام فعالیت دارند و در پشت پرده برده یکی از کشورهای خارجی هستند.

پاسخ

در این کشور صلح نمی آید. وقتیکه مردم یک کشور چنان جاهل و نادان باشند که مراکز تعلیمی شان را به آتش بشکند، آیا فکر می کنید که در این کشور صلح بیاید واین کشور پیشرفت کند؟ هزگز. طی چهال سال گذشته خود مردم این کشور را ویران کرده و مانع رشد و توسعه آن شده اند. خارجی ها ملامت نیستند. اگر ما مردم هوشیار می بودیم و کشور خود را دوست می داشتیم، هیچگاهی خارجی ها به ین کشور حمله نمی کردند. این ما بودیم که همیشه زمنیه آمدن نیرو های خارجی را به کشور خود مساعد ساختیم. وقتی ما بین خود جور میامدیم و منافع کشور ما برای ما از هر چیزی دیگر اهمیت میداشت، حالا وطن ما فروخته نمی شد. حالا امریکایی ها اینجا نمی بودند. حالا پاکستان نمی توانست که بالای ولایت کنر موشک پرتاب کند. همه بدبختی های این کشور از دست فرزندان ناخلف این سرزمین است که همواره خنجر را به سینه این مملکت زده و آن را زخمی ساخته. مرگ به جاهلان و مزدوران و دست نشانده های کشور های بیگانه.

پاسخ

طالبان دشمن علم و دانش هستند، به همین خاطر مکاتب را به آتش می کشند.

پاسخ

خیلی مایوس کننده است که مراکز تعلیمی به آتش کشیده شود یا در جنگ ویران گردد. ما از هر دو طرف جنگ جداً تقاضا می کنیم که در جریان جنگ به ملکیت عامه، کلینیک و مراکز تعلیمی آسیب نرسانند زیرا اینها زیرا بنا های کشور تلقی می گردد.

پاسخ

طالبان دشمن تعلیم و تربیه هستند. طی بیست سال گذشته، طالبان صد ها مکتب را به آتش کشیدند و هزار ها کودک را از حق تحصیل محروم ساختند. فکر می کنم که در سوزاندن مکاتب در افغانستان مستقیماً دست پاکستان است زیرا این کشور نمیخواهد که افغاستان پیشرف کند، اقتصاد خوبی داشته باشد، ارتش قوی و مسلکی داشته باشد و نظام قوی داشته باشد و همه این ها بواسطه تعلیم و تربیت و علم امکان پذیر است. اگر جوانان ما تحصیل کنند، آگاه شونند و زنده گی خوبی داشته باشند، باز آنها هیچگاهی دست به اسلحه نمی زنند و با حکومت خود مخالفت نمی کنند. آنها ها تلاش خواهند کرد که با کشور های دیگر در ساینس، تکنالوژی، ورزش، و سایر عرصه های زنده گی رقابت خواهند کرد و پرچم سه رنگ افغانستان را در سراسر جهان به اهتزاز در خواهند آورد. از این جهت پاکستان از این چیز خیلی ترس دارد و همیشه برای گروه های تندرو دستور میدهند که شما در افغانستان مکتب، کلنیک، پول و دیگر زیر بنای افغانستان را تخریب کنید.

پاسخ