امنیت

طالبان پلی را در تخار منفجر کرده و دسترسی هزاران مردم دهات را قطع کردند

گزارش از هدایت الله

این تصویر بدون تاریخ، پلی را در منطقه خواجه چنگال ولایت تخار نشان می دهد که به گفته مقامات محلی و باشنده گان، به تاریخ ۳ سرطان سال گذشته توسط طالبان در یک تلاش برای جلوگیری از حمله نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان، منفجر شد. [فیسبوک]

این تصویر بدون تاریخ، پلی را در منطقه خواجه چنگال ولایت تخار نشان می دهد که به گفته مقامات محلی و باشنده گان، به تاریخ ۳ سرطان سال گذشته توسط طالبان در یک تلاش برای جلوگیری از حمله نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان، منفجر شد. [فیسبوک]

کندوز -- طالبان در تلاش برای مقابله با نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان و جلوگیری از برنامه های بازسازی حکومت افغان، همچنان به منفجر کردن پل ها ادامه می دهند.

به گفته مقامات محلی و باشنده گان، در آخرین رویداد، طالبان به تاریخ ۱ ثور یک پل ۶ متری را در قریه قل برز در حومه تالقان، ولایت تخار تخریب کردند.

عبدالخلیل اسیر، سخنگوی قوماندانی امنیه تخار گفت، «جنگجویان طالب حدود نصف شب این پل را در قریه قل برز منفجر کردند و دسترسی ۱۰۰۰ خانواده را از مرکز ولایت تخار قطع کردند.»

وی با افزودن اینکه این گروه در دوهفته گذشته دو پایه پل های دیگر را نیز مورد هدف قرار داده اند گفت، «جنگجویان طالب برای فرار از تعقیب نیروهای امنیتی، پل قل برز را نابود کردند.»

اسیر گفت، به تاریخ ۱۷ حمل، طالبان با انفجار یک ماین پلی را در قریه شینواری تالقان، از بین بردند. این پل ولسوالی بهارک را به شاهراه تخار - کندز متصل می کرد.

وی افزود، همین گروه به تاریخ ۲۸ حمل «یک ماین را در زیر یک پلچک در مسیر شاهراه تخار - کندز در نزدیکی منطقه خس پاکها در تالقان جابجا کردند.» انجنیران قوماندانی امنیه تخار این بمب را قبل از انفجار خنثی کردند.

طالبان در تخریب زیربناهای مهم، به شمول پل ها و سرک ها، مکاتب، تجهیزات مخابراتی و مراکز صحی سابقه طولانی دارند.

به عنوان مثال، طالبان به تاریخ ۹ اسد ۱۳۹۴، یک پل ۱۲۰ متری ساخته شده توسط وزارت فواید عامه را در ولسوالی قلعه زال ولایت کندوز از بین بردند.

به طور مشابه به تاریخ ۳ سرطان سال گذشته، طالبان یک پل به طول ۱۰۰ متر در منطقه خواجه چنگال در تالقان را منفجر کردند و ۲۰ قریه ولایت تخار را قطع کردند.

اخیراً، به تاریخ ۱۴ دلو، طالبان مکتب متوسطه دختران بودله را، در فاصله ۵ کیلومتری از تالقان آتش زدند.

عبدالغفور تلاش، رئیس مخابرات و تکنالوژی معلوماتی در ولایت تخار در نصف ماه گذشته، طالبان در ظرف یک سال گذشته ۱۰ برج مخابراتی را در ولسوالی های بانگی، خواجه غار، اشكمش و هزار سوموچ آتش زده اند.

طالبان به صلح متعهد نیستند

باشنده گان تالقان تخریب زیربناهای اساسی توسط طالبان را محکوم کرده اند.

عبدالرحیم نوابی، یک عضو شورای روستایی قل برز گفت، «حکومت ما برای پول [از جامعه بین المللی] خواست می کند تا برای ما سرکها، پلها و مکاتب بسازد، اما این گروه به طور بی رحمانه آنها را از بین می برد.»

وی گفت، «ما در این ماه رمضان جدا شدیم و نمی توانیم [این پل] را بازسازی کنیم.»

عبدالله کاکر، یک باشنده قریه نوآباد در شهر تالقان گفت، با تخریب شدن این پل، باشنده گان هفت قریه با نبود غذا روبرو هستند.

وی گفت، «باشندگان این قریه ها فقیر هستند. برخی از آنها هر روز برای کار به تالقان می رفتند، اما اکنون که این پل تخریب شده است، همه متحیر هستند و احساس اضطراب می کنند.»

وی گفت، «اگر طالبان افغان واقعی می بودند، آنها هرگز در مقابل مردم خود نمی ایستادند و به حکومت آنها آسیب نمی زدند. معلوم است که آنها غلامان [دیگران] هستند.»

محمد فرید میرزاپور، باشنده ولایت تخار گفت، این اقدامات مخرب طالبان نشان می دهد که آنها به روند صلح متعهد نیستند.

وی گفت، «اگر آنها از کشتن مردم ملکی و نیروهای امنیتی و تخریب تأسیسات عامه خودداری نکنند، مردم ملکی اعتماد خود به روند صلح را از دست خواهند داد.»

اولویت دادن به بازسازی

مصطفی رسولی، رئیس بخش خدمات تخنیکی و سکتوری در ولایت تخار گفت، حکومت افغان طبق برنامه های استراتیژیک خود، همواره سعی کرده است تا پروژه های زیربنایی را در اولویت اجندای انکشافی خود قرار دهد.

وی گفت، «تخریب یک سرک، یک پل، یک کلینیک یا یک مکتب بسیار آسان است، اما بازسازی آن ماه ها و حتی سال ها طول می کشد.»

وی افزود، حکومت محلی تخار در تلاش است تا بلافاصله مشکلات حمل و نقل پیش روی قریه های آسیب دیده را برطرف کند.

اسیر، سخنگوی قوماندانی امنیه تخار گفت، «طالبان طی یک ماه گذشته تلفات سنگینی را در ولسوالی های اشکمش، ینگی قلعه، درقد، خواجه غار و نمک آب متحمل شده اند. بنابراین، آنها می خواهند پل ها را منفجر سازند تا از تعقیب نیروهای امنیتی جلوگیری کنند.»

وی گفت، طالبان جایی برای پنهان شدن در این ولایت ندارند، و به زودی عملیات های بیشتر نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان علیه آنها آغاز خواهند شد.

وی گفت، «در ابتدا، ما قصد داریم که امنیت شاهراه تخار - کندز را که طالبان در مسیر آن مزاحمت ایجاد می کنند، تأمین کنیم. ما در این مسیر پوسته های جدید را ایجاد خواهیم کرد.»

اسیر گفت، «بعداً، ما برای آغاز عملیات های گسترده برای بیرون راندن تروریست ها از تمام مناطق ناامن، برنامه ریزی می کنیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

طالبان به دستور پاکستان دست به تخریب زیر ساخت ها و تاسیسات عام المنفعه می زنند. من از طالبان سوال می کنم، آیا شما می دانید که قیمت ساختن یک پل چقدر است؟ آیا شما میدانید که یک پل در افغانستان در چند ماه و حتی سال ساخته می شود؟ آیا شما میدانید که تخریب کردن ٖۤپل مردم قریه جات و دهات افغانستان را چقدر متضرر می سازد؟ آیا شما میدانید که یک پل که ویران شود در چقدر وخت پس دوباره اعمار می شود؟ آیا پل های که شما تخریب می کنید از حکومت است یا از مردم؟ آیا شما میدانید که با تخریب زیر ساخت ها به اقتصاد مردم چقدر تاوان می رسانید؟ همه این موضوعات را خوب میدانید اما شما مستقل نیستید شما بخاطر خوش ساختن باداران پاکستانی تان این کار را می کنید.

پاسخ

افغانستان در زمان خود یک نظام یک قدرت نمونه در کشور های منطقه بود. بسیار به ندرت همسایه های ما از چنین تجهیرات نظامی بهره مند بودند. همه این ها ازبرکت جهاد و مقاومت نابود شد. قبلا ازکشورترکیه به خاطرکسب علم طب به کابل میامدن . حالا محصلین ما به پیشاوربه درس خواند میروند. این از برکت جهاد است.اکثریت کشور های فضانوردی را نمیشناختند که فضانورد چیست؟ ما افغان ها دران این افتخاررا به هر طریقی بود دران کسب کردیم و قدم به فضا نهادیم. امروزبادنجان رومی ما از کشور های همسایه میاید. این هم از شگفتی های جهاد ماست. بهترین جت های شکاری و جنگی و طیارات ترانسپورتی داشتیم حالا کجاست؟ باز هم از برکت جهاد است.

پاسخ

تخریب پل‌ها و مراکز عام‌المنفعه از دوران تنظیم های جهادی که پاکستان در آن زمان برای نابودی افغانستان، نه برای نابودی روسها ساخته بودند، به میراث مانده است. در طی چهار دهه گذشته مجاهدین و طالبان به اشاره بیگانه گان توانستند به تخریب پل‌ ها و زیربنا های کشور پرداختند که تا هنوز مردم ما از این ناحیه مصایب فراوانی را متحمل می‌شوند. در جریان جنگ مقاومت ضد روسی و جنگ‌های میان تنظیم‌ها و طالبان تقریبا تمامی پل‌ های مهم شاهراه‌ های کشور انفجار داده شدند. احمد شاه مسعود بخصوص آنچنان با دست باز به منفجر نمودن پل ‌ها و پلچک‌ ها اقدام می‌نمود که زمانی به او لقب «پل‌پران» را داده بودند. بطور نمونه همین اکنون یک جزوه «جمعیت اسلامی افغانستان» تحت عنوان «حملات هفتم و هشتم روسها در درّۀ پنجشیر - سال ۱۳۶۳» را در دست دارم که در آن با افتخار از تخریب پل متک و چهار پل دیگر در مسیر سالنگ یاد شده است. همچنان حفیظ منصور در رساله «پنجشیر در دوران جهاد» (ص۷۷) از ماموریت گروپی که از سوی مسعود توظیف شده بودند و «توانستند پنج پل بزرگ را در امتداد شاهراه کابل ـ سالنگ تخریب نمایند» سخن گفته است. تمام برنامه‌های تخریب زیرساخت‌های افغانستان توسط آی.اس.آی پلانگذاری و توسط باندهای بنیادگرا به اجرا در می‌آیند.

پاسخ

بد بختتانه باید این میراث بد و جهالت , احماقت مجاهدین را که به ارث گذاشتند بپذیریم. از کشتن معلم ,انجینر گرفته تا همان شخصی که حتی دران زمان به رادیو به اخبار گوش میداد او را به عنوان شخص فاسد ,فاسق و فاجر میکشتند. جای شک نیست که جهل این دوگروه طالب و مجاهد مشابه هم هستند. اما به نظرمن خیانت و تباهی که مجاهد درین خاک کرد طالب نکرد.همین مجاهدین سبب بوجود امدن طالب ,عرب القایده وغیره و بلاخره سبب حضور56 کشور درین خاک شدن.و امروز هم به عنوان مدافع مردم با نیکتایی وکت شلواردر صحنه حاضر میشوند و ادعایی روشن فکری میکنند. فرق نمیکند که از کدام حزب باشد در کل تمام مجاهدین. بدبختانه یک گروه جاهل اب باش رذیل عقب مانده ذهنی تا اکنون به دنبال شان روان هستند و از سیاست های کور شان حمایت میکنند. همان پاکستانی همان دال خور, همان مردم ملکی و بیسواد اگر برعلیه حکومت خود تظاهرات کند. بدانید که یک شیشه دوکان شکسته نمیشود. چرا؟؟ بخاطریکه درک میکند که همان شیشه متعلق به پاکستان و مردم پاکستان است و یک ضرر محسوب میشود. ملیون ها نفر تظاهرات میکنند والله بینی یک به خون نمیشود. اما ماشالله نام خدا سیاسیون ما بخاطر نفع شخصی خود و زنده ماندن خود تعدادی از مردم جاهل و بی سواد واحمق را جمع میکندو بعدا در صفحه تلویزیون با کمال تمام بی شرمی میگوید که روز اول تصرف تاسیسات ملکی , روز دوم تصرف تاسیسات نظامی , روز بعدی کوتاه و یکی دو چپلوس با سردادن شعار الله اکبر از ان حمایت میکنند. این است حب الوطن ما. ان دال خور و مردارخور پاکستانی با 65 سال تاریخ خود و این ما با تاریخ 2000 ساله.

پاسخ

مردم تخریب سرمایه های ملی رابا شدید ترین الفاظ محکوم می نمایند. ازبین بردن سرمایه های ملی بخصوص تاسیسات حمل نقل زمینی، پل ها، سرک ها به انکشاف اقتصادی ورشد تجارت ضربه وارد می نماید. تخریب پل ها و تاسیسات عام المنفعه بیشترازهمه شهروندان عادی را متاثر می سازند. حکومت باید با همه کسانیکه دست به تخریب تاسیسات عام المنفعه چون، پل ها، پایه های برق و سایر زیرساخت ها می زنند باید برخورد جدی نماید. مرگ به طالبان وحشی.

پاسخ

طالبان توان مقابله با نیرو های ملی دفاعی و امنیتی افغان را ندارند، بناءً آنها پل ها را تخریب می کنند. طالبان دزدکی و مخفیانه میایند و بالای بیز های اردو ملی افغان و پولیس ملی افغان حمله می کنند و ناجوانمردانه نیرو های شجای ما را به شهادت می رسانند و سپس فرار می کنند. آنها بزدل هستند. طالبان در میدان جنگ با نیرو های دلیر کشور ما مقابله کرده نمیتوانند. هر گاه که افراد طالبان تحت فشار نیرو های افغان قرار گیرند، تن به نفرار می نهند و پل ها را بخاطر نجات جان شان منفجر می سازند. اگر طالبان پل ها را تخریب نکنند، نیرو های امنیتی ما آنها را تعقیب می کنند و همه ای شان را دست گیر می کنند و به پنجه قانون می سپارند.

پاسخ