امنیت

طالبان محدودیت های مخابراتی را در تخار برگردانیدند و در مجادله با ویروس کرونا موانع ایجاد کردند

گزارش از هدایت الله

در تصویر یک برج مخابراتی به تاریخ ۳۱ حمل در تالقان، ولایت تخار نشان داده شده است. اکثر خدمات مخابراتی بعد از دریافت تهدیدات از سوی طالبان، برج های خود را بین ساعت ۶ شام تا ۶ صبح تعطیل کرده اند. [زلمی عزیز]

در تصویر یک برج مخابراتی به تاریخ ۳۱ حمل در تالقان، ولایت تخار نشان داده شده است. اکثر خدمات مخابراتی بعد از دریافت تهدیدات از سوی طالبان، برج های خود را بین ساعت ۶ شام تا ۶ صبح تعطیل کرده اند. [زلمی عزیز]

كندوز -- به گفته مقامات و باشنده گان، به تعقیب کاهش مؤقت خشونت، طالبان دوباره به تهدید کردن شرکت های مخابراتی در ولایت تخار بازگشتند.

به دلیل زورگویی طالبان با شرکت های مخابراتی، خدمات مخابراتی از ۶ شام تا ۶ صبح قطع می شوند.

عبدالغفور تلاش، رئیس مخابرات و تکنالوژی معلوماتی در ولایت تخار گفت، «طالبان به شركت های مخابراتی هشدار داده اند كه اگر خدماتشان شبانه خاموش نشود ... برج های آنها را از بین خواهند برد.»

تلاش گفت، «روشن، افغان بیسیم و اتصالات -- همه شرکت های مخابراتی به جز شرکت دولتی سلام تیلیکام -- جز اینکه خدمات خود را از ۶ شام تا ۶ صبح در ولایت تخار خاموش کنند، چاره ای ندارند.»

به گفته تلاش، این شرکت های مخابراتی خود را به دلیل ترس از خرابکاری طالبان از ماه ثور سال گذشته تا زمانی که طالبان قبل از امضاء توافقنامه بین طالبان و ایالات متحده خشونت را کاهش دادند، محدود کردند.

پس از این امضا، طالبان به روشهای معمول خود بازگشتند.

وی افزود، «طی ۱۱ ماه گذشته، طالبان به ۱۰ پایه برج های مخابراتی روشن، افغان بیسیم و اتصالات را در ولسوالی های بانگی، خواجه غار، اشکمش و هزارسوموچ واقع در ولایت تخار آتش زده اند.»

وی هشدار داد، اگر اوضاع همینطور ادامه پیدا کند در حالیکه گسترش ویروس کرونا ادامه یابد، مردم با مشکلات جدی روبرو خواهند شد.

عبدالخلیل اسیر، سخنگوی قوماندانی امنیه تخار گفت، «متأسفانه، طالبان همیشه سعی می کنند به مردم ملکی آسیب برسانند. در این وقت که مردم به شدت نیاز به خدمات مخابراتی و انترنیتی دارند، [طالبان] شرکت های مخابراتی را تهدید کرده اند.»

وی گفت، «نهادهای امنیتی برنامه هایی را برای پاکسازی مناطق آسیب پذیر و تحت کنترل طالبان روی دست دارند. وقتی امنیت به مناطق ناامن برگردد، خدمات مخابراتی نیز بازخواهند گشت.»

مختل کردن آموزش از راه دور

این محدودیت های طالبان آموزش آنلاین را نیز مختل می کنند که توسط وزارت های معارف و تحصیلات عالی در واکنش به بحران ویروس کرونا آغاز شده است.

متعلمین می گویند، یگانه شرکت مخابراتی که حالا از طرف شب خدمات تیلیفونی و انترنیتی را فراهم می کند، شرکت دولتی سلام تیلیکام است که سیگنال ضعیفی دارد.

حسیب الله حساس، کسی که زبان و ادبیات دری را در پوهنتون تخار در شهر تالقان می خواند گفت، «اختلال در خدمات مخابراتی، به ویژه در هنگام شب که زمان بهتری برای مطالعه است، مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است.»

حساس گفت، «قطع کردن خدمات مخابراتی و اینترنتی به این معناست که طالبان می خواهند جوانان این کشور را در تاریکی نگهدارند.»

وی افزود، «طالبان سالها دشمن تعلیم بوده اند، و آنها نمی خواهند که جوانان تعلیم کنند.»

محمد موسی فروتن، یک متعلم صنف دوازدهم لیسه ابو عثمان تالقانی در ولایت تخار می گوید، «اکنون که همه متعلمین در خانه های خود قرنطین شده اند، یگانه گزینه حضور در درس ما از طریق تلویزیون و انترنیت است.»

وی افزود، در برخی از ولایات، آموزش از راه دور آغاز شده است، اما اگر طالبان همچنان به محدود کردن خدمات مخابراتی در این ولایت ادامه دهند، متعلمین در تخار از تعلیم محروم خواهند شد.»

وی افزود، «این تروریست ها از رشد استعدادهای جوان افغان می ترسند، به همین دلیل آنها همیشه سعی کرده اند مکاتب را آتش زنند، معلمین و متعلمین را هدف قرار دهند و از رفتن دختران به مکتب جلوگیری کنند.»

تهدید ویروس کرونا رشد می کند

اختلال در خدمات مخابراتی چالش های دیگری را برای باشنده گان ولایت تخار بوجود آورده است، خصوصاً در جریان این فاجعه ویروس کرونا.

بشیراحمد بشر، یک باشنده ولایت تخار می گوید، «اگر موارد مشكوک در یک منطقه پیدا شود، باشنده گان می توانند بلافاصله بدون درنظرداشت شب و روز آنها را از طریق تیلیفون موبایل خود به شفاخانه گزارش دهند.»

وی گفت، «اکنون که خدمات مخابراتی در این زمان بحرانی خاموش شده اند، انتظار می رود که تعداد باشنده گان مبتلا شده با این ویروس افزایش یابد.»

بشر گفت، «بجای مجادله با این ویروس کشنده، شورشیان چالش های بیشتری را برای مردم ایجاد می کنند.»

نوید محمدی، یک داکتر در ولایت تخار گفت، «وزارت صحت عامه شماره تماس عاجل را برای بیماران ویروس کرونا بر روی رساله های آگاهی عامه توزیع کرده است، اما محدودیت وضع شده بر خدمات مخابراتی باعث می شود که اوضاع [برای مردم که ارتباط برقرار کنند] به چالش کشیده شود.»

محمدی گفت، «هفت مورد مثبت در تخار ثبت شده است، اما کمپاین آگاهی در مورد جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به باشنده گان اجازه می دهد تا با شفاخانه تماس بگیرند.»

وی افزود، «اگر طالبان خدمات مخابراتی را برای مدت طولانی در این ولایت قطع کند، برای مردم ملکی ای که مشکوک به ابتلای ویروس کرونا باشند، دسترسی به مراکز صحی دشوار خواهد بود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

طالبان تصمیم دارند که اینبار چهار ولایت شمال شرق کشور، بدخشان، کندز، تخار و بغلان را سقوط دهند. بناءً این گروه حملات خود را طی یک ماه گذشته در ولایت بدخشان و تخار تشدید کردند. فعلاً وضعیت تخار نسبت به وضعیت کندز بدتر است. هر روز اردوی ملی، پولیس ملی و پولیس محلی توسط طالبان هدف قرار می گیرند. مردم تخار از حکومت جداً تقاضا می کنند تا در این ولایت امنیت را تامین کنند. حکومت باید کوشش کند هر چه عاجل شبکه های مخابراتی را در این ولایت دوباره فعال سازند. از روز که شبکه های مخابراتی در ولایت تخار از طرف شب قطع می گردد، مردم این ولایت با مشکلات فراوان رو برو هستند.

پاسخ