امنیت

محاصره طالبان در ولسوالی های بادغیس زندگی هزاران نفر را با خطر مواجه کرده است

گزارش از عمر

به گفته مقامات محلی و باشنده گان، طالبان پس از یک توقف کوتاه در اواخر سال گذشته، محدودیت ها را برای شرکت های مخابراتی در ولایت بادغیس دوباره وضع کرده اند. این گروه جنگجوی اجازه می دهد تا شرکت های مخابراتی فقط از ۶ قبل از ظهر تا ۵ بعد از ظهر فعالیت کنند. [شمیل مشعل]

هرات -- مقامات محلی می گویند، بسته شدن سرک ها و محاصره ولسوالی های ولایت بادغیس توسط طالبان، جان هزاران مردم ملکی را در معرض خطر قرار می دهد.

طالبان از ورود مردم محلی، کارمندان دولتی و تیم های صحی به ولسوالی های بالامرغاب، جوند و قادس ممانعت می کنند.

سیف الله مرادی، یک باشنده این ولسوالی گفت، باشنده گان ولسوالی قادس حتی نمی توانند بیماران را برای تداوی از ولسوالی به مرکز ولایت قلعه نو منتقل کنند زیرا طالبان جلو آنها را می گیرند.

وی افزود، «طالبان مانع سفر به داخل یا خارج از این ولسوالی می شوند و اجازه نمی دهند که مواد غذایی به ولسوالی قادس آورده شود. در نتیجه، قیمت مواد غذایی بالا رفته است. یافتن مواد غذایی و ادویه دشوار است.»

در تصویر دیده می شود که، نیروهای افغان به تاریخ ۱ ثور یک پرچم طالبان را در جریان یک عملیات نظامی در ولسوالی قادس، ولایت بادغیس، دور می کنند. [شمیل مشعل]

در تصویر دیده می شود که، نیروهای افغان به تاریخ ۱ ثور یک پرچم طالبان را در جریان یک عملیات نظامی در ولسوالی قادس، ولایت بادغیس، دور می کنند. [شمیل مشعل]

داکتر عبدالطیف روستایی، رئیس صحت عامه بادغیس گفت، با مسدود کردن راه ها به ولسوالی ها، طالبان هزاران نفر را در معرض خطر قرار داده اند.

وی گفت، «در شرایط فعلی هنگامی که ویروس کرونا به سرعت در حال گسترش است، باشنده گان ولسوالی ها به خدمات صحی احتیاج دارند که تیم های صحی باید در روستاها حضور یابند، اما طالبان به کارمندان صحی اجازه نمی دهند.»

روستایی گفت، «طالبان حتی به افراد محلی اجازه نمی دهند که بیماران را در وضعیت وخیم به شفاخانه منتقل کنند. این بسیار نگران کننده است.»

وی افزود، «ما از شیوع ویروس کرونا در ولسوالی ها نگران هستیم، اما به دلیل مخالفت طالبان، ما نمی توانیم به آنجا برویم. ما از طالبان می خواهیم که به زندگی انسان ها احترام بگذارند و به تیم های صحی اجازه دهند تا به بیماران کمک کنند.»

مقامات ولایتی می گویند، نیروهای امنیتی به تاریخ ۱ ثور طی یک عملیات مشترک کنترل سرک منتهی به ولسوالی قادس را از طالبان به دست آوردند و حرکت در این سرک به حالت عادی برگشته است.

جنرال شیرآقا الکوزی، قوماندان امنیه بادغیس گفت، «طالبان سرک های منتهی به برخی ولسوالی ها را ماین گذاری کرده اند تا هیچ کس نتواند از آن ولسوالی ها یا از آن مناطق خارج شود. نیروهای امنیتی سرک ولسوالی قادس را از طالبان پاک کردند ... و ماین های موجود در سرک را خنثی کردند.»

وی افزود، نیروهای امنیتی در تلاش اند که سرک های مواصلاتی ولسوالی های دیگر را نیز پاک کنند تا مسافرت و انتقال محموله به حالت عادی برگردد.

'روش های جاهلانه'

عزیزالله صابری، سرپرست ریاست مخابرات و تکنالوژی معلوماتی بادغیس گفت، در عین حال، طالبان پس از یک توقف کوتاه در اواخر سال گذشته، دوباره محدودیت ها را برای شرکت های مخابراتی در بادغیس وضع کرده اند.

وی گفت، طالبان در جریان شب از فعالیت شرکت های مخابراتی خصوصی مانع شده اند، و فقط شرکت مخابراتی سلام که متعلق به حکومت است، فعالیت می کند.

این شرکت های خصوصی فقط از ۶ قبل از ظهر تا ۵ بعد از ظهر فعالیت می کنند زیرا طالبان به آنها اجازه نمی دهند شب ها فعالیت کنند.

صابری گفت، «حدود ۷۰٪ از باشنده گان بادغیس به خدمات مخابراتی دسترسی دارند. اما خاموش کردن آنها در جریان شب تقریباً همه باشنده گان را از دسترسی به آنها محروم می کند.»

وی افزود، «طالبان در بادغیس چیزی در مورد دین و انسانیت نمی دانند. آنها فقط از طریقه های جاهلانه خود پیروی می کنند. آنها در صورت فعال بودن خدمات مخابراتی در جریان شب، از ردیابی شدن و کشته شدن توسط نیروهای امنیتی می ترسند.»

حبیب فوزی، یکی از باشنده گان شهر قلعه نو گفت، قطع کردن خدمات مخابراتی تاثیری بر فعالیت های حکومت ندارد زیرا حکومت همه امکانات مورد نیاز را در اختیار خود دارد.

وی افزود، این اقدامات طالبان فقط برای مردم ملکی مشکلات ایجاد می کند.

عارف رحمانی، یکی دیگر از باشنده گان شهر قلعه نو گفت، «فعالیت های شرکت های مخابراتی غیرنظامی است؛ بنابراین، طالبان نباید این خدمات را متوقف کنند. قطع کردن خدمات مخابراتی ارتباطات بین اعضای خانواده ها را مختل کرده و مشکلات جدی برای آنها ایجاد کرده است.»

اعمال غیراسلامی

علمای دینی می گویند، بسته شدن سرک ها و محدودیت های خدمات مخابراتی توسط طالبان اعمال غیراسلامی و ضد دینی است.

مولوی علاء الدین کریمی، یک عالم دینی از ولایت بادغیس گفت، غیرفعال ساختن سرک ها معادل سرقت مسلحانه است و طالبان مرتکب گناه بزرگی می شوند.

وی گفت، «اسلام دین ارتباطات است. این یک دین برای جدا کردن مردم نیست. در حقیقت، این دین برای اتصال به مردم است. پیامبر اسلام (ص) به همه مسلمانان توصیه کرد که پیوند برقرار کنند و روابط خود را حفظ کنند.»

وی گفت، «ما از طالبان می خواهیم سرک ها را نبندند و فعالیت شرکت های مخابراتی را مختل نکنند. سرک ها متعلق به مردم است و هیچ کس نباید جلو سفر را بگیرد.»

کریمی گفت، طالبان نباید هر عمل خود را با اسلام پیوند دهند، زیرا اکثر اعمال آنها از قبیل مسدود کردن راه ها و خاموش کردن فعالیت های مخابراتی در جریان شب، غیر اسلامی است.

قاری فضل الحق، یکی دیگر از علمای دینی در ولایت بادغیس گفت، طالبان سرک ها را بخاطر منافع خودشان می بندند، نه به خاطر اسلام.

وی گفت، «پیامبر اسلام (ص) گفته است كه مسلمان واقعی كسی است كه مسلمانان از زبان و دستان اش در امان باشند. اما همه افغان ها از دست طالبان با مشکلات زیادی روبرو هستند و از ظلم و ستم آنها رنج می برند.»

وی گفت، « طالبان سرک ها را مسدود می کنند، خدمات مخابراتی را خاموش کرده و برای مسلمانان مشکل ایجاد می کنند. این در اسلام قابل قبول نیست و اسلام کاملاً آن را رد می کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

از نظر من در افغانستان جنگ ادامه خواهد داشت و هیچ وقت افغانستان به صلح دست نخواهد یافت

پاسخ

باید از مردم خواسته شود تا در برابری ظلم های تروریستی سکوت نکوند.

پاسخ