امنیت

طالبان خدمات مخابراتی را در غور مختل ساخته و تهدید کردند که پایه ها را تخریب خواهند کرد

گزارش از عمر

به گفته اداره تنظیم خدماتی مخابرات افغانستان (اترا)، چهار شرکت مخابراتی خصوصی در ولایت غور از ۱۴ جوزا بدینسو فعالیت خود را به دلیل تهدیدهای مکرر طالبان متوقف کرده اند. [نجیب الله نظری/سلام تایمز]

هرات -- طالبان علاوه بر تشدید حملات بر نیروهای امنیتی در ولایت غور، همچنان باعث ایجاد اختلالات گسترده در فعالیت های مخابراتی این منطقه شده اند.

اداره تنظیم خدمات مخابراتی افغانستان (اترا) اظهار داشت که چهار شرکت مخابراتی خصوصی در پی تهدیدهای مکرر طالبان از ۱۴ جوزا بدینسود فعالیت های خود را در غور متوقف کرده اند.

با این حال، شبکه دولتی سلام به فعالیت خود ادامه می دهد.

سید میر غفوری، رئیس اترا در غور گفت، طالبان تهدید کردند در صورتی که این شرکت ها خدمات شان را مسدود نکنند، پایه های مخابراتی آنها را از بین خواهند برد.

این عکس که از یک ویدیو سلام تایمز گرفته شده یک پایه مخابراتی را به تاریخ ۲۱ جوزا در فیروز کوه، مرکز ولایت غور نشان می دهد.

این عکس که از یک ویدیو سلام تایمز گرفته شده یک پایه مخابراتی را به تاریخ ۲۱ جوزا در فیروز کوه، مرکز ولایت غور نشان می دهد.

وی گفت، «پس از دریافت تهدید، ما اطلاعات را با مقامات مربوطه در میان گذاشتیم و تصمیم گرفتیم تا خدمات شرکت های مخابراتی خصوصی را به حالت تعلیق درآوریم تا از منفجر ساختن پایه های آنها توسط طالبان جلوگیری نماییم.»

غفوری با افزودن اینکه تقریباً ۹۰٪ از باشندگان محل به دلیل متوقف شدن خدمات مخابراتی متاثر شده اند گفت، «اکثر باشندگان غور از خدمات این چهار شرکت مخابراتی که همه ای آنها توسط طالبان تهدید شده اند استفاده می كنند.»

عبدالظاهر فیض زاده والی غور به تاریخ ۲۲ جوزا گفت، باشندگان محل از متوقف شدن خدمات مخابراتی بسیار رنج می برند.

وی گفت، «طالبان دشمنان انکشاف و ثبات هستند. یگانه هدف طالبان عقب بردن افغانستان به روزهای تاریک است

فیض زاده گفت، به خاطر حضور نیروهای امنیتی، هیچ تهدیدی جدی برای خدمات مخابراتی در فیروز کوه، مرکز این ولایت و ولسوالی های مختلف وجود ندارد.

با این حال، طالبان تهدید کرده اند که در صورت خاموش نبودن آنتن های مخابراتی در فیروز کوه، پایه های مخابراتی را در ولسوالی ها و روستاهای دورافتاده نیز تخریب می کنند.

نفرت از طالبان

باشندگان غور قصد طالبان برای قطع کردن خدمات مخابراتی را در این ولایت نشانه دشمنی این گروه نسبت به مردم افغانستان می دانند.

حلیمه پرستش، یک باشنده غور گفت، با قطع شدن خدمات مخابراتی، باشندگان با مشکلات زیادی روبرو هستند و مردم از حقوق اساسی شان محروم شده اند.

وی گفت، قطع کردن خدمات مخابراتی یکی دیگر از اقدامات وحشیانه طالبان علیه مردم بی گناه است.

وی گفت، «چنین فعالیتهای مخرب طالبان نفرت مردم را نسبت به آنها بیشتر می سازد.»

وی با افزودن اینکه طالبان نباید چنین خدمات را مختل کنند گفت، «طالبان باید درک کنند که شرکت های مخابراتی خدمات عامه هستند و هیچ ارتباط با حکومت ندارند.»

پرستش گفت، طالبان يك گروه افراطي است و هدف آنها هميشه انجام دادن فعاليت هاي مخرب بوده است.

محمد گل پویا، یک فعال جامعه مدنی در غور گفت، طالبان به بدبختی که آنها با قطع کردن خدمات مخابراتی برای مردم به وجود می آورند نمی اندیشند.

وی گفت، طالبان علاوه بر مختل ساختن خدمات مخابراتی، ماین ها و سایر مواد منفجره را نیز در سرک های عامه جاسازی کرده اند و مردم را مجبور کرده اند تا از رفت و آمد بین شهر فیروز کوه و بسیاری از ولسوالی ها جلوگیری کنند.

پویا گفت، «ما این عمل طالبان را شدیداً محكوم می كنیم.»

حمیدالله متحد، یک عضو شورای ولایتی غور گفت، مردم به دلیل اقدامات طالبان، دیگر نمی توانند با اعضای خانواده شان در خارج از ولایت در ارتباط باشند.

وی گفت، «طالبان با تخریب کردن پروژه های زیربنایی و از بین بردن خدمات عامه و آزار و اذیت مردم به دستور خارجی ها، ثابت کرده اند که آنها در بین مردم جایی ندارند.»

سوء استفاده از اسلام

مولوی عبدالغفار اکبری، یک عالم دینی در فیروز کوه گفت، طالبان رسوایی انکارناپذیری برای دین مقدس اسلام است.

وی گفت، «من اساس اقدامات وحشیانه و مخرب طالبان علیه مردم ملکی و اماکن عامه را نمی فهمم. واضح است که تمام فعالیت های آنها خلاف اساسات اسلامی است.»

وی با افزودن اینکه حفاظت از خدمات عامه وظیفه هر مسلمان است گفت، طالبان با قتل عام مسلمانان بی گناه و از بین بردن تأسیسات عامه، اسلام را بدنام کرده اند.

مولوی عبدالبصیر سیرت، یک عالم دینی در قلعه نو، مرکز ولایت بادغیس گفت، تخریب سرک ها، پلچک ها و ساختمانهای عامه و ایجاد اختلال در خدمات عامه در اسلام جداً ممنوع است.

وی گفت، طالبان هیچ توجیه شرعی برای جلوگیری از مستفید شدن مردم از خدمات مخابراتی را ندارند.

وی گفت، عالمان اسلامی سراسر جهان اقدامات جاری خشونت آمیز طالبان را محکوم کرده اند، اما آنها به راهنمایی های سازمان های استخباراتی کشورهای منطقه و همسایه همچنان افراد بی گناه را هدف قرار میدهند و می کشند.

سیرت با افزودن اینکه کسانی که از طالبان حمایت می کنند هدف آنها تضعیف کردن ارزش های این دین است گفت، «هدف گروه های افراطی مانند طالبان بدنام کردن اسلام است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500