امنیت

مقامات افغان می گویند که ایران سلاح های پیشرفته را برای طالبان فراهم می کند

گزارش از علی

یک تانک هاموی حکومت افغانستان که توسط یک بمب کنار جاده ای طالبان تخریب شده است به تاریخ ۲۹ دلو ۱۳۹۹ در مسیر شاهراه هرات-اسلام قلعه به تصویر کشیده شده است. [علی/سلام تایمز]

یک تانک هاموی حکومت افغانستان که توسط یک بمب کنار جاده ای طالبان تخریب شده است به تاریخ ۲۹ دلو ۱۳۹۹ در مسیر شاهراه هرات-اسلام قلعه به تصویر کشیده شده است. [علی/سلام تایمز]

کابل -- منابع نظامی می گویند، رژیم ایران سلاح های پیشرفته ای را -- به شمول تجهیزات شب بین، بمب های کشنده و سلاح های سنگین -- برای طالبان تهیه می کند.

چندین مقام نظامی به شرط ناشناس ماندن گزارش های استخباراتی و امنیتی را ماه گذشته شریک ساختند که نشان می دهد اعضای سپاه پاسداران ایران طالبان را در حوزه غرب افغانستان رهبری می کنند.

بر اساس یکی از گزارش های امنیتی، مولوی محمد انور یک فرمانده طالبان که ظاهراً تحت حمایت نیروی قدس سپاه پاسداران فعالیت می کند، به تاریخ ۱۰ ثور سه حلقه بمب به شکل بالون گاز زهری را از ایران به ولسوالی بالابلوک ولایت فراه قاچاق کرده است.

در این گزارش آمده است، طالبان به عنوان مقدمه یک حمله بالای یک تعمیر نظامی نقشه کشیده بودند که سربازان اردوی ملی افغان را در این ولسوالی با بمب بالونی مسموم کنند، اما نیروهای امنیتی این نقشه را خنثی کردند.

یک مرد به تاریخ ۲۳ حوت ۱۳۹۹ به ویرانه خانه خود پس از انفجار موتربمب طالبان در هرات نگاه می کند. [علی/سلام تایمز]

یک مرد به تاریخ ۲۳ حوت ۱۳۹۹ به ویرانه خانه خود پس از انفجار موتربمب طالبان در هرات نگاه می کند. [علی/سلام تایمز]

در یک گزارش دیگری در ماه ثور آمده است، حدود ۲۵ عضو سپاه پاسداران که باشندگان ولایات خراسان و زاهدان ایران هستند، به تاریخ ۱۰ ثور به ولسوالی شیندند ولایت هرات نفوذ کردند.

در این گزارش آمده است، آنها با تجهیزات شب بین و سلاح ها وارد کشور شده تا در حمایت از ملا نجیب فرمانده یک قطعه سرخ طالبان در ولایت هرات، جنگ کنند.

این گزارش با افزودن اینکه ده ها عضو سپاه پاسداران در بیرجند یکی از شهرهای ایران نزدیک مرز با افغانستان مستقر شده اند گفت، سپاه پاسداران اخیراً حملات بزرگ طالبان در ولسوالی های شیندند، ادرسکن، پشت کوه، چشت شریف، اوبه، پشتون زرغون و غوریان را رهبری کرده است.

این گزارش خاطرنشان کرد، سپاه پاسداران آماده است تا برای کمک با طالبان به ولایات هرات و فراه داخل شود.

مواد منفجره ایرانی

یک مقام ارشد حکومت در ولایت هرات به شرط ناشناس ماندن گفت، طالبان همچنان وسایل نقلیه مملو از مواد منفجره را از ایران به ولایت هرات وارد می كنند.

این مقام گفت، طالبان در ماه های اخیر چندین بمب گذاری موتربمب را انجام داده که در تعدادی از ولسوالی های هم مرز با ایران به شمول کوهسان، گلران، غوریان و زنده جان، نیروهای امنیتی را هدف قرار داده اند.

وی با افزودن اینکه بیشتر مواد منفجره ای که طالبان در هرات استفاده کرده اند، از ایران آمده است گفت، «این بمب ها در طرف ایرانی مرز، تهیه شده بودند».

عبدالستار حسینى یک عضو ولسی جرگه از ولایت فراه با استناد به گزارش های استخباراتی گفت كه بیش از ۲۰۰۰ سلاح مختلف النوع از طریق دهانه ذوالفقار و آبچرمی در ماه رمضان از ایران به ولایت هرات قاچاق شده اند.

وی گفت، برخی از این سلاح ها به جنگجویان طالب در ولایت هرات و برخی دیگر در ولایات فراه، بادغیس، فاریاب و بغلان رسیده اند.

وی افزود، این سلاح ها بسیار پیشرفته بوده و در کارخانه ای در مشهد ایران ساخته می شوند.

وی گفت، «فرماندهان مشهور طالبان به شمول ملا حیدر، ملا داؤد و ملا نور احمد شهاب، از سوی رژیم ایران در حوزه غرب حمایت می شوند.»

وی افزود، «رژیم ایران همچنان به فراهم نمودن پهپادهای کوچک حامل مواد منفجره به طالبان، ادامه می دهد.»

به گفته حسینی، سپاه پاسداران برای طالبان راکت هایی را فراهم کرد که آنها بعداً برای حمله کردن بر نیروهای امنیتی در فراه به شمول یک پایگاه اردوی ملی در ولسوالی بالا بلوک استفاده کردند.

حسینی گفت، هدف رژیم ایران از تهیه کردن راکت ها و مواد منفجره برای طالبان این است که بندهای کمال خان و سلما را هدف قرار داده و اعمار بند پاشدان در هرات و بند بخش آباد در فراه را مختل کند.

بی ثباتی سپاه پاسداران

ناظرین و مردم تائید کرده اند، سپاه پاسداران بخاطر حاصل کردن منافع رژیم ایران در حوزه غرب، برای طالبان پول و اسلحه را فراهم می کند.

دادالله قانع رئیس شورای ولایتی فراه با افزودن اینكه اکثریت فرماندهان طالبان حوزه غرب در ایران مالک خانه ها هستند گفت، طالبان از سوی رژیم ایران در حوزه غرب افغانستان حمایت می شوند.

قانع گفت، «سپاه پاسداران ایران در خطوط اول جنگ در حوزه غرب نقش فعالی دارد و تجهیزات نظامی را نیز در اختیار طالبان قرار داده است. شواهد واضحی وجود دارند که نشان می دهند بسیاری از فرماندهان طالبان از رژیم ایران پول و اسلحه دریافت کرده اند.»

حسن حکیمی یک فعال جامعه مدنی در فیروز کوه مرکز ولایت غور گفت، مداخلات ایران برای امنیت و ثبات افغانستان به ویژه در حوزه غرب، چالش هایی را ایجاد کرده است.

وی افزود، «رژیم ایران همچنان به محافظت و حمایت شدید متحدین مورد پسند خود در داخل گروه تروریستی طالبان ادامه می دهد تا بتواند اهداف سیاسی، اقتصادی و استخباراتی خود را به دست بیاورد.»

حکیمی گفت، پالیسی رژیم ایران در قبال افغانستان همیشه ریاکارانه بوده است.

وی گفت، «رژیم ایران خود را به عنوان دوست افغانستان معرفی کرده است در حالیكه این رژیم همچنان به حمایت از ماشین جنگ طالبان ادامه می دهد که آنها را قادر می سازد تا صدها افغان بی گناه را روزانه بكشند.»

حکیمی گفت، سپاه پاسداران در تمام حملات انتحاری، انفجارهای مرگبار و بمبگذاری های موتربمب توسط طالبان در سراسر حوزه غرب، نقش فعالی دارد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

7 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ایران زمانی وادار به مداخله بیش ‌تر در امور داخلی افغانستان می ‌شود که در مذاکرات صلح بین الافغانی منافع ایران در نظر گرفته نشود؛ یعنی قرار گرفتن عناصر تندرو و افراطی در راس حکومت که منافع ایران را با خطر مواجه سازد. در این صورت ایران ممکن سربازان خود را در غرب افغانستان به عنوان یک منطقه ا‌ی حایل در برابر هر گونه آشفته‌ گی و آشوب اعزام کند. در صورت عدم مقابله موثر در برابر شورشیان به خصوص علیه داعش توسط نظامیان افغان که منافع ایران را در کشور با خطر مواجه می ‌سازد، ایران ممکن به این نتیجه برسد که خود برای نابودی داعش وارد عمل گردد و شبه ‌نظامیان یک گزینه خوب برای حل این معضل خواهد بود.

پاسخ

ایران نیاز به امنیت و ثبات در افغانستان دارد. از این ‌که هر دو کشور مرز مشترک طویل با هم دارند، هرگونه آشوب و تنش در این کشور می‌تواند نتایج و پیامد ‌های منفی را در ایران به بار بیاورد. تجاوز اتحاد جماهیر شوروی و بی ‌ثباتی ‌های متعاقب آن حدود سه میلیون پناهنده افغان را به ایران فرستاد و این باعث صدمه بیش‌تر منابع و خدمات عمومی ایران گردید. علاوه بر این، تهران بیم پرورش جنگ‌جویان نیابتی تحت حمایت عربستان سعودی را در امتداد مرزهای شرقی خود دارد. اکنون این کشور میزبان میلیون‌ ها مهاجر افغان بوده و در صورت وقوع جنگ در افغانستان، با سیل مهاجران افغان روبه ‌رو خواهد شد. بی‌ ثباتی در افغانستان باعث آسیب ‌اقتصادی در ایران می ‌شود، صادرات به افغانستان مختل شده و بسیاری از کارگاه‌ ها و تولیدکننده‌ گان که کالا های خودشان را به افغانستان صادر می‌کنند، فعالیت‌ شان مختل شود. از این جهت ایران نباید کوشش کند که با طالبان و سایر گروه ها همکاری نماید.

پاسخ

نزدیکی و قرابت جغرافیایی و روابط تاریخی، فرهنگی و مذهبی موجب شده تا هیچ کشور دیگری نتواند نقش مهم‌ تر از ایران در جامعه افغانستان ایفا کند. ایران سعی کرده تا از طریق سرمایه‌ گذاری‌ های مستقیم خارجی و توسعه زیرساخت ‌های مرتبط با ارتباطات و حمل ‌ونقل، قدرت نرم خود را در افغانستان افزایش دهد. این کشور هم‌چنین سال‌ ها با افراد کلیدی، گروه‌ های قومی، فرهنگی و مذهبی متمایل به ایران در افغانستان به شمول طالبان ارتباط وسیعی را ایجاد کرده است. تهران اما نتوانسته به آن میزان از نفوذ سیاسی در افغانستان دست یابد که بر همسایه‌ گان غربی خود مانند لبنان، عراق و سوریه اعمال کرده است. به عبارت دیگر، نفوذ ایران بر امور نظامی و سیاسی افغانستان هیچ وقت به حد دلخواهش نرسیده است.

پاسخ

ایران به انزوا خواهد رفت و به تحریم های بیشتر از سوی جامه جهانی روبرو خواهد شد. اگر ثابت شود که ایران به طالبان افغانستان و دیگر کشور ها سلاح داده باشد، این امر نقض ‌کننده مصوبات ملل متحد خواهد بود. براساس یک مصوبه ملل متحد، تهران بدون اجازه شورای امنیت نمی تواند به خارج از کشور سلاح بفروشد و یا انتقال بدهد. اما در چند سال اخیر سلاح های ساخت ایران نزد طالبان و سایر گروه های مسلح دیده شده است. ایران از یک طرف می خواهد که طالبان را حمایت کند و برای آنها سلاح و امکانات در دسترس شان قرار دهند و از طرف دیگر دشمنان طالبان یعنی فاطمیون را علیه طالبان تجهیز می کند. از این معلوم می شود که ایران در افغانستان جنگ می خواهد و خوش ندارد که یک صلح پایدار در این کشور تامین شود. من مطمین هستم که در کشتار اخیر هزار های افغانستان نیز ایران دخیل است و این کار طالبان نیست. ایران با این کار می خواهد احساسات مدهبی مرد هزاره ها را تحریک کند و در این کشور جنگ قومی و فرقه ای را شعله ور بسازد. حکومت افغانستان باید تلاش کند به عوض اینکه حملات بالای جامعه هزاره افغانستان را به طالبان نسبت بدهند، عاملین این رویداد را دستگیر گند و کشور های پشت این کشتار ها را شناسایی نماید.

پاسخ

از هر طرف برای افغان ها مشکلات ایجاد می شود.

پاسخ

کشور و رژیم ایران دوست نه! بلکه دشمن علنی افغانستان است! استاد اعظم شیاطین است!

پاسخ

از این معلوم می شود که ایران در افغانستان صلح نمی خواهد بلکه می خواهد که جنگ و خون ریزی در افغانستان ادمه پیدا کند. حکومت افغانستان باید همه روابط دیپلوماتیک اش را با ایران قطع کند و از این کشور در مورد فراهم ساختن سلاح ها به طالبان وضاحت بخواهد. حکومت افغانستان همواره پاکستان را به همکاری و حمایت گروه های تروریستی متهم می کند اما در مورد ایران خاموش است. اما حقیقت این است که ایران نسبت به پاکستان برای افغانستان خطرناک تر است و در چهل سال گذشته از هیچ تلاش به خاطر دامن زدن به جنگ های قومی و گروهی دریغ نکرده است. گاهی از ایتلاف شمال حمایت می کند و گاهی هم از طالبان. برای ایران هیچ گروه مهم نیست برای ایران اهداف این کشور مهم است و هدف این کشور ویرانی و جنگ در افغانستان است تا این کشور بتواند به سادگی آب های افغانستان را دریافت کند و زمین های خشک کشورش را آبیاری کند.

پاسخ