تروریسم

حکومت افغانستان در برابر ویرانی طالبان با پروژه های انکشافی مبارزه می کند

گزارش از نجیب الله

یک تیم ساختمانی وزارت دفاع به تاریخ ۲۷ ثور یک سرک ای را بازسازی می کند که توسط طالبان در ولسوالی نرخ ولایت میدان وردک تخریب شده بود. [وزارت دفاع افغانستان]

یک تیم ساختمانی وزارت دفاع به تاریخ ۲۷ ثور یک سرک ای را بازسازی می کند که توسط طالبان در ولسوالی نرخ ولایت میدان وردک تخریب شده بود. [وزارت دفاع افغانستان]

کابل -- در حالیکه طالبان به هدف قراردادن پروژه های زیربنایی و بازسازی در افغانستان ادامه می دهند، حکومت با راه اندازی تعداد زیادی از پروژه هایی که میلیون ها شهروند افغان از آن مستفید می شوند، به این اقدامات پاسخ می دهد.

هدف قراردادن پل ها، کانال ها، سیستم های آبیاری، مکاتب، کلینیک ها و سرک ها توسط طالبان، باعث شده است که اقتصاد افغانستان به ارزش میلیون ها دالر خساره ببیند و فرصت های بی شماری از دست بروند.

در یک مثال اخیر به تاریخ ۲۷ ثور، طالبان پل مهمی را که ولسوالی اوبه را با شهر هرات وصل می کرد منفجر کرده و برای ترانسپورت و تجارت باشندگان محلی موانع بزرگی را ایجاد کردند.

سید فیصل کریمی یک باشنده ولسوالی اوبه گفت، «این پل برای ما بسیار مهم بود و با تخریب شدن آن توسط طالبان، مردم در رفت و آمد با مشکلات زیادی روبرو شدند.»

کارگران افغان به تاریخ ۲ حمل در حالی به تصویر کشیده شده اند که آنها بند پاشدان را در ولسوالی کروخ ولایت هرات اعمار می کنند. [عمر/سلام تایمز]

کارگران افغان به تاریخ ۲ حمل در حالی به تصویر کشیده شده اند که آنها بند پاشدان را در ولسوالی کروخ ولایت هرات اعمار می کنند. [عمر/سلام تایمز]

شش روز قبل در ولسوالی نرخ ولایت میدان وردک، جنگجویان طالب دفتر ولسوالی حکومت و اسناد در داخل ساختمان را از بین بردند.

صدیق الله وردک یک باشنده ولایت میدان وردک با اینکه این کار را به عنوان یک «خیانت بزرگ با افغانستان» توصیف كرد گفت، «آنها تمام کلکین ها را شکستند و تمام اسناد رسمی را از بین بردند».

وزارت دفاع به تاریخ ۲۱ ثور اعلام کرد که نیروهای افغان عملیاتی را برای پس گرفتن این ولسوالی آغاز خواهند کرد.

جنگ و خشونت پروژه های عامه را تهدید می کنند

میرویس خادم یک نماینده ولایت هلمند در ولسی جرگه گفت، «متأسفانه طالبان سرمایه های ملی مانند مکاتب، کلینیک ها و سرک ها را از بین می برند و به شمول هلمند در اکثریت ولایات چنین اقدامات مخرب را انجام داده اند.»

وی گفت، «شاهراه کابل - قندهار که اعمار آن میلیون ها دالر هزینه نیاز دارد، اکنون به شدت تخریب شده است.»

خادم افزود، طالبان در ولسوالی های تحت کنترل خود فقط در صورتی اجازه می دهند تا پروژه های عامه راه اندازی شوند که آنها فیصدی ای از بودجه را دریافت کنند.

گل احمد نورزاد یک نماینده ولایت نیمروز در ولسی جرگه گفت، در نیمروز، پس از کشته شدن ۱۲۵ نفر در نتیجه تلاش طالبان برای متوقف کردن پروژه های عامه در این ولایت، کارگران بالاخره سرک دلارام-زرنج را تکمیل کردند.

وی گفت، در این اقدامات تعرضی، آسیب رساندن به کارمندان یک شرکت هندی که در آن پروژه کار می کردند، نیز شامل است.

نورزاد با خاطرنشان کردن اینکه از برکت تلاش های خستگی ناپذیر نیروهای امنیتی، کارگران بالاخره پروژه بند کمال خان را به پایان رساندند گفت، «عناصر ضد دولتی همیشه پروژه های عامه را تضعیف کرده اند».

خلیل الرحمن امید سخنگوی وزارت فواید عامه، جنگ را به عنوان یکی از موانع اصلی پروژه های عامه در افغانستان توصیف کرد.

وی گفت، حکومت مجبور شد تا پروژه های عامه را در برخی از ولایات به دلیل جنگ شدید و تهدیدات خشونت متوقف کند.

وی گفت، سه هفته پیش، حکومت کار سروی و استملاک زمین را که سه ماه پیش بالای فاز دوم سرک کابل-جلال آباد آغاز شده بود، به دلیل «ناامنی و تهدیدات» به حالت تعلیق درآورد.

وی گفت، این وزارت تلاش می کند تا پروژه های عامه را در تمام ولایات به ویژه در ولایات محروم به شکل عادلانه تطبیق کند، «اما جنگ و ناامنی مانع آن شده اند».

وی گفت، «عناصر ضد دولتی در سال ۱۳۹۸، ۱۱ پایه پل، ۳۵۲ پایه پلچک، ۴۰۰ متر دیوارهای استنادی و ۳۴۲ سرک را با بمب های کنار جاده تخریب کرده اند.»

امید گفت، دو پل بزرگی که طالبان به تاریخ ۴ حمل در قندهار تخریب کردند و میلیون ها دالر را به اقتصاد افغانستان خساره وارد کردند، در این ارقام شامل نیست.

خسارات به ارزش بیش از یک میلیارد دالر

دواخان مینه پال سخنگوی حکومت افغانستان گفت، «بر اساس محاسبات ما، طالبان به زیربنا های عامه به ارزش بیش از یک میلیارد دالر آسیب رسانده اند.»

وی گفت، آنها از آغاز سال جاری خورشیدی تعداد زیادی از پل ها، پلچک ها، سرک ها و سایر پروژه های زیربنایی را در مناطق مختلف کشور منفجر کرده اند.

وی افزود، آنها سیستم های آبیاری را تخریب کرده، به زیربناها آسیب شدید رسانده و در بیش از ۲۰۰۰ خانه بمب ها را جاگزاری کرده اند.

احمد بهروز یک تحلیلگر افغان مستقر در کابل گفت، طالبان زیربناها را از روی بی اعتنایی ویران کرده و از تطبیق پروژه ها جلوگیری کرده اند، که این کار بی توجهی آنها به نیازهای مردم و بی توجهی آنها به آینده افغانستان را نشان می دهد.

وی افزود، «ما به یاد داریم كه آنها چگونه برای یک سال با پیروی از دستورات ایران از تکمیل شدن بند سلما در هرات جلوگیری كردند. آنها پس از دریافت کردن پول از ایران بارها بالای این بند حمله کرده و ده ها افغان را کشتند.»

بهروز گفت، «مردم ما اکنون می دانند که طالبان به حفظ کردن زیربناهای عامه یا تطبیق کردن پروژه های ملی هیچ میلی ندارند. برای آنها فقط منافع خودشان و گروه آنها مهم اند.»

نورزاد نماینده ولایت نیمروز در ولسی جرگه گفت، «زیربناها یا پروژه های عامه سرمایه های ملی اند که به این سرزمین و ۴۰ میلیون نفوس آن تعلق دارند. آنها به ملت افغان تعلق داشته و نباید تخریب شوند.»

۱۰۰ روز و ۱۰۰ پروژه جدید

حکومت افغانستان با ایدیولوژی افراطی طالبان از آغاز سال جاری خورشیدی با افتتاح کردن تعداد فزاینده ای از پروژه های عامه مقابله کرده است.

رئیس جمهور اشرف غنی در ماه حمل تعهد سپرد که حکومت در ۱۰۰ روز اول سال جاری خورشیدی هر روز مراسم افتتاح یک پروژه ملی تکمیل شده را برگزار خواهد کرد.

افتتاح بند کمال خان و آغاز کردن کار بالای تعدادی از بندهای دیگر از جمله پروژه های مهمی اند که افغان ها به طور گسترده از آن استقبال کرده اند.

رفیق جنبش معاون سخنگوی وزارت احیاء و انکشاف دهات گفت، «کار ساختمانی ۱۱۹ کانال آبیاری با بودجه مجموعی ۵۸.۹۲ میلیون دالر آغاز شده است.»

وی گفت، برخی از این کانال ها «۲۳۰ هزار جریب [۴۶ هزار هکتار] زمین های آبی و ۲۰۰ هزار جریب [۴۰ هزار هکتار] زمین های للمی را به طور منظم در ولسوالی های ژری، شاه ولی کوت، ارغنداب، دند، دامان، پنجوایی و میوند ولایت قندهار آبیاری خواهند کرد.»

جنبش افزود، «از این پروژه ۱.۲ میلیون نفوس مستفید خواهد شد.»

یک پروژه دیگر شامل اعمار کردن ۶۰۰۰ باب مکتب در سراسر کشور خواهد شد.

جنبش گفت، «در مرحله اول، ما با بودجه ۱۵۷ میلیون دالر در ۱۷ ولایت، ۲۶۴۷ باب مکتب خواهیم ساخت.»

وی افزود، «ما تاکنون ۷۶۲ باب مکتب را اعمار کرده و به وزارت معارف تسلیم نموده ایم و ۸۰۰ باب مکتب دیگر را تا پایان امسال تکمیل خواهیم کرد.»

اکبر رستمی سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری گفت، «ما همچنان کار ساختمانی ۱۲۷ شبکه آبیاری را با بودجه مجموعی ۱.۳ میلیارد افغانی (۱۶.۶ میلیون دالر) آغاز کرده ایم، در حالیکه ۱۳۳ شبکه آبیاری را تکمیل نموده و آنها را برای استفاده تسلیم کرده ایم.»

وی گفت، هفته گذشته حکومت ۱۰۶۸۵ باب ذخیره گاه های کچالو، پیاز و کشمش و همچنان سردخانه های انار و سیب را به مستفدین تسلیم کرد. کارگران آنها را با بودجه مجموعی ۵.۶ میلیارد افغانی (۷۱.۶ میلیون دالر) ساختند.

قرار است که ۴۵۰۰ پروژه کوچک دیگر در ۳۴ ولایت به شمول اعمار ذخیره گاه های کچالو، پیاز و کشمش، با بودجه اختصاص یافته تقریباً ۱.۴ میلیارد افغانی (۱۷.۷ میلیون دالر) به زودی آغاز شوند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

تخریب این زیربناها در شرایطی صورت می گیرد که این کشور متکی به کمک های خارجی است. مقامات افغانستان نیز در گذشته، از ناتوانی این کشور برای ساخت سرک هایش خبر داده و گفته اند که، هزینه هنگفت و سنگینی برای این کار نیاز هست که حکومت افغانستان، قادر به تامین آن نیست.

پاسخ

پس از روی کارآمدن دولت جدید در افغانستان، طالبان برای تحت فشار قرار دادن این دولت، اقدام به تخریب بسیاری از زیربناها کردند که در واقع، خسارات و زیان های آن به صورت مستقیم بر اقتصاد این کشور و مردمش تاثیرات منفی زیادی داشته است.

پاسخ

مردم باید در حفاظت از تاسیسات و ساختمان های دولتی، مکاتب و ادارات عامه با نیرو های امنیتی همکار باشند و اجازه ندهند که طالبان یا سایر گروه های تروریسی، به مکتب، مراکز صحی، اماکن دولتی، سرک ها و پل ها آسیب برسانند.

پاسخ

تمام تلاش طالبان بر این است که مانع توسعه، بازسازی و نوسازی در افغانستان شوند که عملکرد طالبان در بیست سال گذشته این امر را ثابت کرده است. اگر بیست سال جنایت طالبان در این مورد بررسی شود، خساراتش به میلیارد ها دالر خواهد رسید. پیامد های این تخریب ها، به صورت مستقیم بر مردم افغانستان تاثیر می گذارد. با از بین رفتن هر مکتب، صدها دانش آموز افغان از مکتب محروم می شوند و یا با از بین رفتن کلینیک ها، بسیاری از شهروندان، به خدمات صحی دسترسی نخواهند داشت.

پاسخ

یکی از پیامد های جنگی که از طرف دشمنان افغانستان، به مردم این کشور تحمیل شده، وارد شدن خسارات به تاسیسات عامه است که، هزینه ای بسیار سنگین را به دوش مردم و حکومت افغانستان می گذارد. حکومت از یکسو باید اقدام به بازسازی این زیربنا ها کند و از سوی دیگر برای رفع مشکلات افراد بیجا شده از جنگ ها نیز، مبالغ هنگفتی را باید مصرف کند.

پاسخ