اقتصاد

بند کمال خان در نیمروز برای مسدود ساختن جریان آب رایگان به داخل ایران آماده است

گزارش از علی

رئیس جمهور اشرف غنی، که به تاریخ ۶ اسد سال ۱۳۹۹ به ولایت نیمروز سفر كرد تا روند پیشرفت ساخت بند كمال خان را بررسی كند، تعهد سپرد که آب اضافی دیگر به صورت رایگان به ایران جاری نخواهد شد. [عبدالغفار عزیزی]

کابل -- به گفته رئیس جمهور اشرف غنی، روزهایی که ایران آب رایگان افغانستان را حاصل می کرد، به پایان می رسند.

غنی که به تاریخ ۶ اسد برای بازدید از روند پیشرفت ساخت بند کمال خان بالای دریای هلمند به ولایت نیمروز سفر کرده بود، تعهد کرد که پس از اتمام این تأسیسات، آب اضافی دیگر به طور رایگان به کشور همسایه جاری نخواهد شد.

ایران روزانه هزاران متر مکعب آب را بیشتر از پیمان دریای هلمند در سال ۱۳۵۲ که مصرف آب را تحت پوشش قرار می دهد، دریافت می کند.

مقامات افغان مکرراً تهران را متهم كرده اند كه از طالبان حمایت می كند تا در حوزه غربی این كشور جلوگیری از ساخت بندها كنند و از ادامه جریان آب ها به داخل ایران اطمینان حاصل كند.

این تصویر که به تاریخ ۶ اسد گرفته شده است بخشی از بند کمال خان را نشان می دهد که بالای دریای هلمند در ولایت نیمروز در حال ساخت است. [قصر ریاست جمهوری افغانستان]

این تصویر که به تاریخ ۶ اسد گرفته شده است بخشی از بند کمال خان را نشان می دهد که بالای دریای هلمند در ولایت نیمروز در حال ساخت است. [قصر ریاست جمهوری افغانستان]

در این تصویر دیده می شود که، رئیس جمهور اشرف غنی به تاریخ ۶ اسد وارد بند کمال خان در ولایت نیمروز می شود تا پیشرفت روند ساخت را بررسی کند. [قصر ریاست جمهوری افغانستان]

در این تصویر دیده می شود که، رئیس جمهور اشرف غنی به تاریخ ۶ اسد وارد بند کمال خان در ولایت نیمروز می شود تا پیشرفت روند ساخت را بررسی کند. [قصر ریاست جمهوری افغانستان]

غنی در خطاب به صدها شنونده در زرنج، مرکز این ولایت گفت، «آب جاری ما افتخار ما است و طی چند سال، افغان ها مجدداً مالک میلیاردها متر مکعب آب خواهند شد که مالکیت آن را از دست داده بودیم.»

بودجه ساخت بند کمال خان ۵.۹ میلیارد افغانی (۷۸ میلیون دالر) است که از طریق بودجه انکشافی حکومت تأمین می شود.

با ظرفیت آبیاری ۴۰۰ هزار جریب (۸۰ هزار هکتار) زمین و تولید ۹ میگاوات برق، افتتاح این بند برای چهار ماه بعد برنامه ریزی شده است.

غنی گفت، علاوتاً این بند خطرات جاری شدن سیلاب در نیمروز را مهار خواهد کرد.

'آب به افغان ها تعلق دارد'

کار روی این بند حتی در حالی ادامه می یابد که مقامات ایرانی درباره حقوق آب ادعاهای متناقضی دارند.

عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه ایران در امور سیاسی، در مصاحبه ای با طلوع نیوز به تاریخ ۲۹ سرطان گفت، ایران برای اهداف محیط زیست، به آب بیشتری از افغانستان نیاز دارد.

وی گفت، «ایران در آب حق دارد، و افغانستان نیز در این آب حق دارد و متعاقباً طبیعت نیز در آب حق دارد. باید سهم طبیعت نیز داده شود. اگر می خواهیم که از عواقب فرسایش محیطی جلوگیری کنیم، باید سهم طبیعت را به طبیعت اختصاص دهیم.»

عراقچی افزود، «جهیل های هامون وجود دارد که بخشی از آن در افغانستان و بخشی از آن در ایران قرار دارد. این جهیل ها باید پر شوند تا نقش خود را در محیط منطقه ایفا کنند. اگر این جهیل ها خشک بمانند، برای هر دو کشور عواقب محیط زیستی را به همراه خواهد داشت.»

وی ادعا كرد، اگر افغانستان با ساختن بندهای آب، آب جهیل های هامون را مسدود كند، این امر عواقب منفی نیز برای خود افغانستان به همراه خواهد داشت.

با این حال، اظهارات این مقام ایرانی با پیمان دریای هلمند در سال ۱۳۵۲ مخالف است.

در این پیمان تصریح شده است که، ایران «بیش از مقادیر مشخص شده در این پیمان هیچ حقی در آب دریای هلمند ندارد، حتی اگر مقادیر اضافی آب در آبنای پائینی هلمند موجود باشد، و می تواند مورد استفاده قرار گیرد».

غلام فاروق راسب، یکی از فعالان جامعه مدنی در شهر هرات گفت، رژیم ایران همواره از زبان تهدیدآمیز در مورد مسائل آب با افغانستان استفاده کرده است، که این امر دخالت آشکار در امور افغانستان را نشان می دهد.

وی افزود، سخنان علنی مقامات ایرانی مبنی بر مصرف آب بیشتر از مقدار تجویزشده در معاهده، خصومت آنها در برابر بندها و مدیریت آب در افغانستان را به وضاحت نشان می دهند.

وی در اشاره به اعمار جاده ای که به خاطر انکار قونسولگری ایران از برداشتن دیوار پیش روی خود، متوقف شده است گفت، «قونسولگری ایران در هرات سالها است که جاده عمومی را مسدود کرده است، در حالیکه حکومت آن هیچ انعطاف پذیری را نشان نمی دهد و بسیار بی شرمانه از دریای هلمند آب بیشتری می خواهد

وی افزود، «آب جاری متعلق به افغان ها است، و ایران باید برای دریافت کردن آب بیشتر از حقوق آبی خود، هزینه بپردازد

تقویت اقتصاد

در همین حال، برای باشندگان ولایت نیمروز، افتتاح بند کمال خان نشانه تحقق یک رویای ۵۴ ساله خواهد بود. کار ساخت بالای این تأسیسات، که از سال ۱۳۴۵ شروع شده و به دلیل درگیری متوقف شده بود، در سال ۱۳۹۰ از سر گرفته شد.

جان محمد الکوزی، یک باشنده زرنج گفت، بند کمال خان برای اقتصاد افغانستان به ویژه برای ولایت نیمروز بسیار مثبت خواهد بود.

وی افزود، «بند کمال خان شغل های زیادی را ایجاد خواهد کرد. این بند در تولید برق نیز مفید است و بخشی از تقاضای برق در ولایت نیمروز را برآورده می کند. مؤثریت زراعتی از آب بند کمال خان بلند خواهد شد.»

جاوید بهرامی، یکی دیگر از باشندگان زرنج گفت، «پس از افتتاح بند کمال خان، هزاران هکتار زمین آزاد کشت خواهد شد، و برای هزاران دهقان کار را فراهم خواهد کرد. وقتی آب وجود داشته باشد، نیمروز یک تولید کننده گندم و سایر محصولات زراعتی خواهد بود و زندگی مردم را دگرگون خواهد کرد.

نعمت الله صدیقی، عضو شورای ولایتی نیمروز نیز همین احساسات را داشت.

وی گفت، «افتتاح بند کمال خان روز خوبی برای مردم نیمروز و روز خوشی برای دهاقین خواهد بود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

15 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500
این نظر به دلیل تخلف از پالیسی نظردهی حذف گردید

جوان های شما دوست دارند به خاطر ایمانشان بروند سوریه
ما کسی را با زور نمی فرستیم

پاسخ

هنوز با اینکه بند کمال خان به اتمام رسیده بای ایران خداروشکر کند که همین چند قطره ای هم که میاد.با ایجاد بندهای دیگری که هنوز حدود 10 تا بند دگیری روی دست گرفته شده است .تا اخر سال 2021منتظر چند بند اب از طرف افغانستان به پایان میرسد که ایران در ان موقعه نیم از جمعیت کشور مهاجر به طرف کشور افغانستان میشوند

پاسخ

۵میلیون مهاحرافغان درایرانند همانهابرکردندبرای ماکافیست

پاسخ

افغانستان از سالیان متمادی درسیاست های داخلی و خارجی خد فاقد یک رهبر قوی موءثر بوده واین فقدان رهبری افغانستان و افغانستانی هارا در تمام امور زندگی عقب رانده که حتی بدبختانه بعض دشمنان افتخارانه میگویند که ما افغانستان را صد سال به عقب راندیم به سبب همین فقدان رهبری درست دشمن توانست اقوام را باهم درگیر بسازد انواع اقتصاد افغانستان را تخریب کنند استخراج معادن افغانستان و استفاده درست آنرا معطل بسازند نا امنی و بدبختی های گوناگون ،قومی ، سمتی و نژادی را برپا سازند بلآخره اینکه دو کشور مغرض ومفسد (در امور افغانستان ) هر گز نمی خواهند که افغانستان و اقوام عدیده این کشور دوباره بپاه استد اگر این دو کشور (مغرض )ویا لاعقل یکی از آن دو حس خوبی همجواری میداشت احساسات شان مایه افتخار( امروز و فردای تاریخ این هردو کشور به حساب میآمد خوب بدانند که زبان تاریخ گنگ نیست و چشمانش هم کر حق همیش جای خد را خواهد گرفت ولو ضعیف هم باشد 59959

پاسخ

مالک اب افغانستان است نه ایران و نه هم طبیعت اگر آن سوی مرز های کشور ما اگر اب نرسد به روند محیط زیست ضرر می رسد پس اگر اب که مالک اش خود ما استیم از کشور خارج شود پس بر این طرف مرز هم به روند محیط زیستی ضرر می رسد ایران که نفت را به ما رایگان نمی دهد پس ما چرا اب خود را که منبع با ارزش تر است برای شان رایگان بدهیم به گفته ریس صاحب اشرف غنی اگر به جای آب از شما نفت نگیرم خو ولا اگه بانم

پاسخ

باعث سرسبزی و شادابی وطن میشود وهمین طور باعث اشتغال در حین حال تولیدات زراعتی ما بیشتر شده دست به هر کشور دراز نمی‌کنیم سپاس از رئیس صاحب جمهور. وقتش اش رسیده تا حق مان را از کشور های همسایه بگیریم آگر میتانسیتم جلو آب دریایی آمو را هم بگیریم این افغانستان سرسبز و شادابی میداشتیم . ایران هم به وسیله طالبان آن بند را هم تخریب خواهند کرد امید است امنیت بند را نیز جدی بگیرند.

پاسخ

ايران زور گويي ميكند نبايد مقابل ايران سرخم كرد بايد از حق خود به هر وسيله اي كه ميشود دفاع كنيم و مجاني آب ندهيم در مقابل آب بايد براي مان نفت بدهد و ان شاء الله موفق ميشويم بساخت بند كمالخان كشور ما در بخش كشاورزي و برق پيشرفت خواهد كرد به اميد خدا

پاسخ

نباید هیچ کشوری در امورات داخلی کشور دیگر، غرض داشته باشد.

پاسخ

ساختن بند ها در نزدیکی مرز های ایران مقامات این کشور را نگران ساخته است. زیرا حکومت ایران می ترسند که اگر در افغانستان بند های آب و برق ساخته شود، زمین های ایران خشک می شوند چون ایران آب ندارد و همه آب های ایران از افغانستان در این کشور سرازیر می شود.

پاسخ

با سلام و احترام. شاید برخی از دوستان خبر باشند که در ناحیه از زابل ایران در نزدیک بند کمال خان اون طرف مرز ایران اقدام به حفاری چاه بسیار عمیق و طولانی کرده است که انجینران و متخصصین خارجی را اجیر کرده تا به طریقی بتواند که به بند کمال خان ضربه بزند. ما باید هوشیار باشیم و جلو این اقدام ایران را نیز بگیرین. با تشکر . حبیبی

پاسخ

دیوارهای بند کمال خان بیش از ۱۰۰ متر زیر زمین ساخته شده است.

پاسخ

با وصف جنگ و ناامنی در افغانستان، زمانیکه در مورد تطبیق پروزه های زیربنایی در کشور با خبر می شویم یک نوع حس خوشالی به ما دست میدهد. دولت افغانستان باید تلاش کنند تا همچو بند های زیادی را در سراسر افغانستان عملی کنند تا از یک طرف کشور ما از لحاظ برق خود کفا شود زیرا بیشتر برق افغانستان از کشور های همسایه خریداری می گردد و یگان وقت اگر دلشان نباشند برق را قطع می کنند و از سوی دیگر افغانستان هزار ها هکتار زمین افغانستان آبیاری می گردد که این کار مردم افغانستان را از لحاظ کندم و برنج حمایت می کنند و افغانستان در اینده ضرورت پیدا نمی کنند که از پاکستان و سایر کشور ها کندم و برنج وارد کنند.

پاسخ

خبر خوش، جای خوشی است. تشکر از مجله سلام تایمز به خاطر نشر چنین یک خبر خوب. اگر امریکایی ها واقعاً می خواهند با یک تیر دو هدف بزنند، آنها باید بند های برق و پروژه های ساختن زمین های زراعتی را در خاک افغانستان در نزدیکی مرز ایران تمویل کنند. با این کار، از یک طرف افغان ها خوشحال خواهند شد و از طرف دیگر، مادر نخست تروریست ها (ایران) ضربه اقتصادی خواهد دید. اگر من رئیس جمهور امریكا می بودم، در قدم اول بودجه ۱۰۰۰ یک هزار میلیون دالری را برای این كار اعلام می كردم. اگر عین کار در ولایات شرقی انجام شود، بر مادر دوم تروریست ها (پاکستان) ضربه اقتصادی وارد خواهد شد. زنده باد دوستی افغانستان و امریکا. مرگ بر ایران و پاکستان بخاطرحمایت کردن از تروریست ها.

پاسخ

خداوند متعال شما را خیر بدهد، برادر. شما در مورد مسایل خوب ایشاره کرده اید. تنها راه تضعیف ایران ساختن بندهای آب و برق در افغانستان است، زیرا آب افغانستان هزاران هکتار زمین ایران را آبیاری می کند. اگر آب افغانستان مدیریت شود، زمین های ایران خشک می شوند.

پاسخ