اقتصاد

افغان ها خواهان مهار جریان آب این کشور به ایران استند

نوشته عمر

افغان ها می گویند که افغانستان باید اطمینان حاصل کند که جریان آب اضافی دریاهای افغانستان توسط ایران غصب نخواهد شد؛ چرا که این کشور به منظور جلوگیری از ساخت بندهای تازه به حمایت از طالبان می پردازد. [عمر]

هرات -- مقامات و باشنده گان عادی می گویند که افغانستان باید اطمینان حاصل کند که جریان آب اضافی دریاهای افغانستان توسط کشور همسایه، یعنی ایران، غصب نخواهد شد؛ چرا که این کشور به طور مداوم مانع پیشرفت در پروژه های زیربنایی افغانستان می شود.

در یک ماه گذشته بارش برف و باران در افغانستان به خصوص در حوزه غرب به کاهش خشکسالی دو سال گذشته در بخش های از افغانستان کمک کرده است و برخی از دریا ها پر آب شده اند.

این به آن معنا است که روزانه هزاران متر مکعب آب این دریا ها بر اساس یک توافقنامه که توسط دو کشور برای استفاده از آب امضا شده، به ایران می رود.

افغان ها، با درک این که در نهایت خشکسالی بازخواهد گشت، خواهان احداث بندهای آب و برق و جلوگیری از رفتن آب های جاری به ایران استند.

بتاریخ ۲۶ جدی، کارهای ساختمانی در سد پاشدان در ولسوالی کرخ ولایت هرات در دست اجرا است. [عمر]

بتاریخ ۲۶ جدی، کارهای ساختمانی در سد پاشدان در ولسوالی کرخ ولایت هرات در دست اجرا است. [عمر]

بتاریخ ۲۶ جدی، در حالی که کارهای احداث سد پاشدان در ولسوالی کرخ ولایت هرات در دست اجرا است، یک عسکر افغان گزمه می کند. [عمر]

بتاریخ ۲۶ جدی، در حالی که کارهای احداث سد پاشدان در ولسوالی کرخ ولایت هرات در دست اجرا است، یک عسکر افغان گزمه می کند. [عمر]

معروف عطایی، باشنده شهر هرات، به سلام تایمز گفت: «با توجه به وضعیت خشکسالی که در منطقه جاری است نیاز است تا حکومت بندهای بیشتری بسازد و در مورد آب های جاری فکر جدی تری بکند تا آب های جاری ما مهار و مدیریت شود تا آب ها به کشورهای همسایه سرازیر نشود و مردم بتوانند از آب داخلی استفاده کنند.»

عطایی گفت که سال های زیادی به علت نبود بندها، کشورهای همسایه با صورت رایگان از آب افغانستان استفاده کرده اند.

وی افزود: «پس از این ما دوست نداریم که آب های ما به کشورهای همسایه بروند و حکومت باید در این مورد اقدام جدی کند.»

نجیب الله مرزبان، یکی دیگر از باشنده های شهر هرات، گفت که خوشبختانه امسال کشور شاهد بارنده گی های زیادی بوده است.

او به سلام تایمز گفت: «اما تصویر بد این بارنده گی ها این است که به صورت زیاد این آب ها از کشور خارج می شوند. ما از کمبود آب رنج می بریم اما چرا آب های ما به صورت روان از کشور خارج شود؟»

حسیب مستنصر، باشنده شهر هرات، به سلام تایمز در تایید این امر گفت که مدیریت مناسب آب ضرورت دارد.

او به سلام تایمز گفت: «با مدیریت شدن آب های افغانستان نه تنها اینکه جان خیلی از انسان ها نجات پیدا می کند بلکه، تولیدات برق و محصولات زراعتی ما هم افزایش پیدا می کند. خواست ما از حکومت افغانستان این است که آب های جاری ما را مدیریت کند.»

تعهد به مدیریت آب

مدیریت آب در افغانستان در پنج سال گذشته در میان اولویت های اصلی حکومت وحدت ملی بوده است.

کار ساخت بند پاشدان در ولایت هرات و بند کمال خان در ولایت نیمروز ادامه دارد. این بندها در مدیریت آب های جاری و جلوگیری از رفتن آب های اضافی به ایران نقش مهمی دارند.

همچنان کارهای ابتدایی ساخت بند بخش آباد در ولایت فراه و بند پوزه لیچ در ولایت غور نیز جریان دارد.

عبدالقیوم رحیمی، والی هرات، به سلام تایمز گفت: «بزرگترین سرمایه ما آب است و آب ارزش بیش از حد در این قرن پیدا کرده است و ما آب های خودرا اداره می کنیم. ما بر اساس قراردادهای بین المللی آب های خود را مدیریت می کنیم و حق همسایه خود را که در این آب ها دارند برای شان می دهیم.»

رحیمی گفت: «در ولایت هرات ما بند سلما را داریم که مقدار زیاد آب را می تواند ذخیره کند. رییس جمهور غنی یکی از هدایاتی که به من داد مسئله مدیریت و اداره آب ها بود و اکنون بیشتر سرمایه گذاری ما سر سیستم آبیاری است.»

وی افزود که کار ساخت بند پاشدان در هرات تا سی فیصد پیش رفته است.

رحیمی گفت: «ما یک تیم تعیین کرده ایم که روزانه و هفته وار از پیشرفت کار بند مطابق به پلان تعقیب کند. اگر تشخیص دهیم در جایی کم کاری می شود خودم شخصا دنبال می کنم.»

رحیمی گفت که بند پاشدان یکی از پروژه های استراتیژیک و حیاتی برای ولایت هرات است و برای آبیاری و زراعت بسیار مهم می باشد.

محمد شعیب ثابت، والی فراه، به سلام تایمز گفت که کارهای ابتدایی ساخت بند بخش آباد «به زودی شروع» می شود. وی افزود: «رییس جمهور غنی بسیار تاکید می کند که این بند باید هرچه زودتر ساخته شود. ملت با ما زیاد همکاری دارد و ما هم تعهد داریم که بند بخش آباد را بسازیم.»

به گفته غنی، حکومت افغانستان به شدت در بهره برداری و حفظ آب های کشور سرمایه گذاری می کند.

در خبرنامه ارگ ریاست جمهوری آمده است که غنی بروز ۳ حوت در دیدار با مردم و جوانان ولایت قندهار گفت که ترکیه برای انکشاف بند کجکی بر روی دریای هلمند سرمایه ‌گذاری کرده و کار آن به زودی آغاز می ‌شود.

حوادث مرتبط با طالبان

ایران کشوری است که بارها از سوی مقام های افغان به حمایت از طالبان به منظور جلوگیری از ساخت بندها در حوزه غرب کشور متهم شده است.

محمد رفیق شهیر، کارشناس مسائل سیاسی در شهر هرات، به سلام تایمز گفت که وقایع امنیتی رخ داده مرتبط با طالبان، «ناشی از موجودیت آب در افغانستان است که تا حکومت قوی به وجود نیاید تا مدیریت آب های خود را نداشته باشد.»

«برخی کشورهای همسایه تلاش دارند تا جلو ساخت بندها را بگیرند؛ به همین علت از طالبان حمایت می کنند تا مانع پروژه های انکشافی حکومت افغانستان شوند.»

ایران و افغانستان برای استفاده از آب هلمند در سال ١٩٧۳ میلادی معاهده ‎ای امضا کرده‎ اند که بر اساس آن میزان سالانه آبی که از دریای هلمند وارد ایران می‎ شود، ۸۲۰ ملیون مترمکعب است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، سال گذشته هشدار داد که کشورش از اهرم‌ های مختلف برای برخورداری از جریان بی وقفه آب از افغانستان، مخصوصا دریای هیرمند، استفاده خواهد کرد.

او در ماه اسد گذشته در گفتگویی با شبکه سه تلویزیون دولتی ایران گفت: «شاید هفته ‌ای نباشد که در مورد مسئله آب هیرمند صحبت نکنیم.»‌

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اگر امریکاییان واقعا می خواهند افغانستان را کمک کرده و ایران را عقب برانند، کمک های مالی به افغانستان برای احداث بندهای برق آبی بر دریاهای غرب افغانستان که به ایران می روند، ارائه دهند. امریکا پیسه کلان را در افغانستان هزینه کرده است؛ مگر عملا فقط اردوی ملی، پولیس ملی، و نیروهای کماندوی افغانستان از آن منفعت می برند. زنده باد دوستی میان افغانستان و امریکا. مرگ بر همسایه گان افغانستان که تروریستان را تعلیم داده و آنان را وادار می کنند تا افغان ها را بکشند.

پاسخ