اقتصاد

غنی پایان جریان آب رایگان به ایران را اعلام کرد

گزارش از عمر

رئیس جمهور اشرف غنی در مراسم افتتاح بند کمال خان به تاریخ ۴ حمل یک کبوتر را آزاد می سازد. [کاخ ریاست جمهوری افغانستان]

رئیس جمهور اشرف غنی در مراسم افتتاح بند کمال خان به تاریخ ۴ حمل یک کبوتر را آزاد می سازد. [کاخ ریاست جمهوری افغانستان]

نیمروز -- با افتتاح شدن پروژه بند کمال خان در این هفته که از زمان زیادی بدینسو انتظار آن می رفت، افغانستان پایان جریان آب رایگان به کشورهای همسایه را اعلام کرد.

رئیس جمهور اشرف غنی به روز چهارشنبه (۴ حمل) در مراسم افتتاح در ولسوالی چهار برجک ولایت نیمروز گفت، «ما دیگر آب را به هیچ کس بطور رایگان نخواهیم داد».

وی در خطاب به ایران که مرز آن در پائین رود دریای هلمند است گفت، «اگر شما آب بخواهید، باید نفت بدهید. اگر شما آب می خواهید، باید در بدلش چیزی بدهید».

وی گفت، معاهده آب دریای هلمند میان افغانستان و ایران «یک معاهده کامل است. با این حال، در تطبیق آن کاستی هایی وجود داشته است. اکنون... کلید آب هلمند در دست افغان ها است».

این تصویر که به تاریخ ۵ اسد ۱۳۹۹ گرفته شده است، قسمتی از بند کمال خان بالای دریای هلمند در ولایت نیمروز را در حالت اعمار نشان می دهد. [کاخ ریاست جمهوری افغانستان]

این تصویر که به تاریخ ۵ اسد ۱۳۹۹ گرفته شده است، قسمتی از بند کمال خان بالای دریای هلمند در ولایت نیمروز را در حالت اعمار نشان می دهد. [کاخ ریاست جمهوری افغانستان]

غنی افزود، اگر ایران آب بیشتر از آنچه می خواهد که در معاهده سال ۱۳۵۲ ذکر شده است، باید با افغانستان مذاكره كند.

کار بالای بند کمال خان در سال ۱۳۵۰ آغاز شد، اما این پروژه به طور مکرر به دلیل جنگ ها و مداخلات ایران مختل شد.

تهران تا ۱۱ حوت سال گذشته زمانی که نیروهای مرزی ایران با استفاده از سلاح های سبک و سنگین بالای افغان هایی حمله کردند که در کانال بند کمال خان کار می کردند، به دخالت در این پروژه برق آبی ادامه داد.

ایران همچنان طالبان را مسلح ساخت و به آنها دستور داد که در چندین پروژه دیگر زیربنایی افغانستان به شمول بند پاشدان در ولایت هرات، کار را مختل کنند.

بند کمال خان که با بودجه ای در حدود ۸.۶ میلیارد افغانی (۱۱۱ میلیون دالر) بالای دریای هلمند ساخته شده است، به عنوان مهمترین زیربنا در افغانستان به حساب می آید.

این بند با ۹ میگاوات برق، ظرفیت ذخیره نمودن ۵۲ میلیون متر مکعب آب را دارد و در آبیاری کردن ۹۰۰ هزار جریب (۱۸۰ هزار هکتار) زمین زراعتی کمک خواهد کرد.

در مراسم افتتاح، غنی نقش این بند در انکشاف سکتور زراعت نیمروز را مشخص ساخت و گفت که وی در نتیجه آن انتظار دارد تا مهاجرین افغان زیادی از ایران به خانه خود بازگردند.

وی افزود، «ما تولیدات زراعتی نیمروز را با افتخار به ایران خواهیم فروخت».

یک دستاورد تاریخی

افغان ها در سراسر کشور مراسم افتتاح بند کمال خان را تجلیل کردند.

به ویژه باشندگان نیمروز امیدوارند که این بند به آبیاری زمین های زراعتی آنها که به دلیل کمبود آب غیرفعال مانده اند، کمک کند.

جان محمد باور یک باشنده نیمروز گفت، «این بند نه تنها برای اقتصاد ما مفید خواهد بود، بلکه برق را نیز تولید خواهد کرد و در رشد زراعت یک نقش حیاتی خواهد داشت.»

وی گفت، اگر مزارع وسیع، حاصلخیز و هموار نیمروز تقویت شوند، پیش بینی می شود که تولیدات گندم و همچنان سایر حاصلات زراعتی افزایش یابند.

محمد اسحاق شهباز یکی دیگر از باشندگان محلی گفت، «بند کمال خان زندگی همه باشندگان نیمروز را دگرگون خواهد ساخت.»

وی با افزودن اینکه «ولایت نیمروز به تمدن سرسبز خود باز خواهد گشت» گفت، نیمروز یک بار دیگر نه تنها در افغانستان بلکه در سراسر منطقه به حاصلخیزترین سرزمین تبدیل خواهد شد.

شهباز گفت، «حکومت در جنگ با تروریزم مبلغ قابل توجهی از بودجه را مصرف می كند، اما با این وجود به پروژه های زیربنایی و معیشت مردم نیز اهمیت می دهد. بند کمال خان برای مردم و حکومت افغانستان یک مؤفقیت تاریخی است.»

عبدالغنی رخشانی یک دهقان در نیمروز گفت، طی چندین سال گذشته، دهاقین نیمروز از خشکسالی و کمبود آب برای آبیاری، رنج برده اند.

رخشانی گفت، «ما به دليل كمبود آب نمی توانستیم زمين های خود را كشت كنيم، اما این اکنون تغیر خواهد کرد.»

تلاش ها برای اعمار کردن بندهای دیگر

بر اساس گزارش اداره ملی تنظیم امور آب افغانستان (ان دبلیو ای آز ای)، کار اعمار حداقل ۱۱ بند در تعدادی از ولایات جریان دارد.

خان محمد تکل رئیس عمومی اداره ملی تنظیم امور آب افغانستان در مراسم افتتاح بند کمال خان گفت، این بندها که در حال اعمار هستند شامل کجکی، شاه و عروس، پاشدان، شورابک، بخش آباد، مچلغو، دهنه دره، خان آباد دوم، توری، پالتونی و شفلوق هستند.

وی گفت، «انتظار می رود که کارهای اعمار بندهای شورابک، شاه و عروس و پاشدان به زودی تکمیل شوند.»

وی گفت، این ۱۱ بند بیش از ۲۷۵۰ هزار جریب (۵۵۰ هزار هکتار) زمین را آبیاری خواهند کرد و ۲۰۰ میگاوات برق را تولید خواهند کرد.

وی افزود، سال آینده اداره ملی تنظیم امور آب افغانستان قصد دارد که سروی و دیزاین ۴۴ بند برق آبی را در ۲۷ ولایت آغاز کند.

تکل گفت، «با اعمار شدن این بندها، افغانستان خواهد توانست تا منابع آب خود را مدیریت کند و ممکن ضرورت نداشته باشد که از کشورهای همسایه برق وارد کند.»

وی گفت، «آب عزت ماست. این وظیفه همه افغان ها است که به خوبی از منابع آبی خود مراقبت کرده و در جهت منافع کشور خود از آن استفاده کنند.»

حبیب الله لودین یک متخصص اعمار بندها در شهر هرات گفت، در مقایسه با سایر کشورهای منطقه، افغانستان در زمینه اعمار بندها پیشرفت خوبی داشته و این ظرفیت را دارد که صدها بند کوچک و بزرگ را بسازد، که این کلیدی برای یک اقتصاد قوی است.

لودین گفت، «بندهای افغانستان نه تنها توانایی تولید هزاران میگاوات برق را دارند؛ بلکه هزاران هکتار زمین زراعتی را آبیاری خواهند کرد، و کشور را به یک صادر کننده بزرگ حاصلات زراعتی تبدیل خواهند کرد.»

افغان ها تعهد کردند تا از بند کمال خان محافظت کنند

باشندگان ولایت نیمروز وعده می سپارند تا برای محافظت از بند کمال خان و دیگر پروژه های زیربنایی ملی، در کنار نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان بایستند.

بازمحمد ناصر رئیس شورای ولایتی نیمروز گفت، جوانان محلی علیه تروریست ها جنگیدند و برای تکمیل کردن اعمار بند کمال خان قربانی هایی دادند. آنها به هیچ کسی اجازه ندادند که کار اعمار این پروژه ملی را مختل کند.»

وی گفت، زنان و مردان نیمروز، پیر و جوان، آماده هستند تا امنیت بند کمال خان را تأمین و حفظ کنند.

ناصر گفت، این بند به هر افغان تعلق دارد و هر کسی که بخواهد به آن آسیب برساند، با عکس العمل ۳۰ میلیون افغان ها روبرو خواهد شد.

وی افزود، ثبوت این است که طالبان و ایران به مدت سال ها برای جلوگیری از اعمار این بند تلاش کردند، اما آنها ناکام شدند.

وزارت امور داخله به تاریخ ۴ حمل اعلامیه ای را صادر کرد و گفت که طالبان طی دو سال گذشته ۳۵ بار بالای بند کمال خان حمله کردند که در جریان آن ۳۹ نفر از منسوبین نیروهای امنیتی کشته یا زخمی شدند.

این وزارت گفت، طالبان در جنگ ها بالای این بند ۲۹ نفر از منسوبین نیروهای امنیتی را به عنوان گروگان بردند.

به گفته این وزارت، جنگجویان حدود ۱۲۰ گلوله هاوان را شلیک کرده و ۱۶ میل سلاح های سنگین را شلیک کردند که هیچ آسیبی را بالای بند وارد نکردند. نیروهای امنیتی ۹۸ حلقه ماین های زمینی را که طالبان برای تخریب بند کمال خان جاگزاری کرده بودند، خنثی کردند.

حزب الله سروری یک عالم دینی در زرنج مرکز ولایت نیمروز گفت، طالبان با دستور از ایران، تمام تلاش خود را برای جلوگیری از کار اعمار این بند به خرج دادند، اما آنها مؤفق نشدند.

سروری گفت، «علمای دینی در کنار نیروهای امنیتی ایستاده اند و به دشمنان اجازه نخواهند داد که زیربنا های افغانستان را تخریب کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ساختن سد های آب و برق از جمله دست آورد های مهم اشرف غنی به شمار می رود که این کار های مهم وی باعث نگرانی جدی دشمنان داخلی و خارجی افغانستان شده است و کشور های همسایه خصوصاً ایران و پاکستان تلاش می کنند که مانع این کار شوند و به جاسوسان شان دستور می دهند که بر ضد اشرف غنی تبلیغ نماید تا اشرف غنی کنار برود. از یک طرف طالبان به جنگ شان علیه حکومت اشرف غنی شدت بخشیده اند و از سوی دیگر رهبران جمعیت به دستور ایران بر علیه اشرف غنی در داخل و خارج از کشور تبلیغات منفی می کنند. شما پسر احمد شاه مسعود را دیدید که چند روز پیش با مصاحبه اش با یک تلویزیون خارجی اشرف غنی را باعث بردبادی افغانستا دانسته و نسخه حکومت غیر متمرکز را در افغانستان پیشنهاد کرد. به عوض اینکه از بند کمال خان که اشرف غنی ساخته است به خوبی یاد می کرد اما وی بر ضد اشرف غنی موقف گرفت. شرم باد بر کسانیکه بر علیه اشرف غنی ایستاد هستند و وی را نمی گذارند که برای افغانستان کار کند.

پاسخ

تنها ساختن بند ها به خاطر رشد اقتصادی کشور کفایت نمی کند حکومت افغانستان و جامعه جهانی باید برای مردم زمینه کار را مساعد بسازند زیرا میزان بیکاری در افغانستان به اوج خود رسیده است. حکومت باید تلاش کند که تولیدات داخلی را رشد دهد و به خاطر این کار در هر ولایت خارخانه ها را تاسیس کند. این باعث می شود که از یک سو برای مردم فرصت های کاری مساعد شده و از سوی دیگر تولیدات داخلی زیاد می شود و ما از احتیاج کشور های بیرونی خلاص می شویم.

پاسخ

بند کمال خان برای مردم نیمروز خیلی حیاتی است زیرا این مردم این ولایت سالها از بی آبی و خشکسالی رنج بردند و از زمین های شان حاصل نگرفتند. تقاضای مردم از حکومت این است که با دهقانان ولایت نیمروز مساعدت نماید و زمینه کشت و زراعت را برای دهقانان ولایت نیمروز فراهم سازد.

پاسخ

ساخت بند کمال خان برای مردم افغانستان به قیمت جان شان تمام شده است زیرا حدود چهل تن از نیرو های دلیر امنیتی کشور در راه دفاع از این بند به شهادت رسیدند. و مقصر اصلی کشته شدن این نیرو ها حکومت ایران است زیرا مقامت ایران بار ها گفته اند که در برابر ساختن بند های افغانستان بی تفاوت نمی مانند. اکنون باید حکومت افغانستان از این بند محافظت جدی نماید به خاطریکه اکنون هم احتمال زیاد وجود دارد که ایران باعث تخریب این بند گردد.

پاسخ