اقتصاد

بند کمال خان که برای اولین بار پر شده است، دهاقین نیمروز را امیدوار ساخته است

گزارش از عمر

بند کمال خان در ولسوالی چهاربرجک ولایت نیمروز در افغانستان از زمان افتتاح آن در ماه حمل اکنون برای اولین بار پر شده است و برای آبیاری فرصت های جدیدی را به ارمغان می آورد. این بند قابلیت ذخیره کردن ۵۲ میلیون متر مکعب آب، آبیاری کردن بیش از ۱۸۰۰۰۰ هزار هکتار (۹۰۰۰۰۰ جریب) زمین و تولید کردن ۹ میگاوات برق را دارد. [عمران/سلام تایمز]

نیمروز -- بند کمال خان در ولسوالی چهاربرجک ولایت نیمروز افغانستان از زمان افتتاح آن در ماه حمل اکنون برای اولین بار پر شده است و برای آبیاری فرصت های جدیدی را به ارمغان آورده است.

این بند قابلیت ذخیره کردن ۵۲ میلیون متر مکعب آب، آبیاری کردن بیش از ۱۸۰۰۰۰ هزار هکتار (۹۰۰۰۰۰ جریب) زمین و تولید کردن ۹ میگاوات برق را دارد

کار ساختمانی بند کمال خان در سال ۱۳۵۰ آغاز شد، اما این پروژه به طور مکرر بر اثر جنگ ها و دخالت های ایران مختل شده است.

ده ها نفر از منسوبین امنیتی برای حفاظت از این بند در جریان اعمار شدن آن زندگی های خود را فدا کردند.

در این تصویر که به تاریخ ۳ دلو در ولسوالی چهار برجک ولایت نیمروز گرفته شده است بند کمال خان دیده می شود. [عمران/سلام تایمز]

در این تصویر که به تاریخ ۳ دلو در ولسوالی چهار برجک ولایت نیمروز گرفته شده است بند کمال خان دیده می شود. [عمران/سلام تایمز]

یک دهقان به تاریخ ۳ دلو در نزدیکی شهر زرنج در ولایت نیمروز با استفاده از بیل در مزرعه خود کار می کند. [عمران/سلام تایمز]

یک دهقان به تاریخ ۳ دلو در نزدیکی شهر زرنج در ولایت نیمروز با استفاده از بیل در مزرعه خود کار می کند. [عمران/سلام تایمز]

اسدالله مل رئیس پروژه بند کمال خان گفت، فعلاً بیش از ۵۰ میلیون متر مکعب آب در این بند نگهداری شده است که برای آبیاری مزارع دهاقین این ولایت در فصل تابستان آینده کافی خواهد بود.

وی گفت، «این هنوز شروع فصل بارندگی است و تا کنون در دو هفته گذشته دو حوض بند از آب پر شده اند.»

وی افزود، «اگر باران هم نبارد، آبی که از بند کجکی در ولایت هلمند جاری می ‌شود، بند کمال خان را حداقل تا یک سال دیگر پر نگه خواهد داشت.»

مل گفت، «از جمع سه کانال تخلیه این بند، یکی از آنها برای آبیاری زمین های زراعتی در ولسوالی چهاربرجک و مرکز این ولایت نیمه باز شده است.»

به گفته مل، توربین های بند کمال خان انتقال شده اند و انتظار می رود که در ماه های آینده برای تولید برق نصب شوند.

آبیاری بهبود یافته

ولایت نیمروز دارای آب و هوای گرم و خشک است و هزاران هکتار زمین دارد که با آب کافی قابل کشت است.

با افتتاح بند کمال خان کاشتن این زمین های حاصلخیز ممکن خواهد شد.

بسم الله ۷۵ ساله یک باشنده شهر زرنج که از ۴۰ سال بدینسو دهقانی می کند، تقریباً ۱۰۰ جریب زمین دارد.

وی گفت، افتتاح بند کمال خان و توانایی استفاده از آب آن آرزوهای همیشگی بوده است.

وی گفت، «من از اعمار شدن بند کمال خان بسیار خوشحال هستم. من امیدوارم که بتوانم در طول سال از آب آن استفاده کنم.»

بسم الله گفت، «اگر جریان آب این بند ادامه یابد، ما خواهیم توانست که مزارع خود را آبیاری کرده و حاصلات بیشتری داشته باشیم.»

وی گفت، بدون آب هیچ کاری نمی شود.

سید احمد بلوچ یک دهقان در ولسوالی چهاربرجک گفت که وی افسوس می کند که در سال های گذشته نمی توانست از دریای هلمند استفاده کند.

وی گفت، «جریان آب بند کمال خان ما را امیدوار می سازد. اکنون ما می توانیم در تمام فصل ها مزارع خود را آبیاری کرده و سالانه دو بار زمین های خود را کشت کنیم.»

وی افزود، «من برای چندین سال مزارع خود را با آب زیرزمینی با استفاده از واتر پمپ آبیاری می کردم. سطح آب زیرزمینی بسیار پائین شده است، اما از زمانی که بند کمال خان فعال شده است، آب های زیرزمینی در منطقه ما به سطح گذشته رسیده است.»

بلوچ گفت که وی در گذشته از کمبود آب و خشکسالی رنج می برد و افزود که امیدوار است از آب بند برای تأسیس یک باغ استفاده کند و سبزی جات کشت کند.

مدیریت آب

بند کمال خان همچنان افغانستان را قادر می سازد تا جریان آب دریای هلمند را بهتر کنترل کند.

بر اساس معاهده آب دریای هلمند در سال ۱۳۵۲میان افغانستان و ایران، ایران حق دارد که در ثانیه ۲۶ متر مکعب آب را از دریای هلمند دریافت کند.

با این حال، ایران برای چندین دهه سالانه میلیاردها متر مکعب آب رایگان را دریافت می کرد که بسیار بیشتر از مقداری است که در معاهده تعین شده بود.

اکنون جریان آب رایگان متوقف شده است.

به گفته سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، ایران در سال گذشته فقط ۵٪ از حق آبه فرامرزی خود را از دریای هلمند دریافت کرده است.

وی در نشست خبری به روز دوشنبه (۴ دلو) در تهران گفت، «و امسال تاکنون هیچ بخشی از سهمیه آب ایران به کشور ما داده نشده است.»

محمد ادریس نیازی یک باشنده شهر زرنج گفت که ایران از چندین دهه بدینسو به طور رایگان از آب دریای هلمند استفاده می کند، اما اکنون به جای سپاسگذاری، اتهامات بی اساس علیه افغانستان مطرح می کند.

وی گفت، «برخلاف معاهده موجود، رژیم ایران چاه‌ های بزرگی را در نزدیکی مرز ولایت نیمروز حفر می ‌کند و هر سال از آب دریای هلمند و آب ‌های زیرزمینی منطقه استفاده می‌ کند.»

وی افزود، «ایران برای چندین دهه‌ آب رایگان را دریافت می‌ کرد و اکنون که آب دریای هلمند مدیریت می ‌شود، آن کشور با کمبود آب روبرو شده است. رژیم ایران نمی ‌تواند به کمبود آب شهروندان خود رسیدگی کند.»

نیازی گفت، افغانستان باید در بدل هر قطره آب اضافی ای که به ایران جاری می شود، از آن کشور پول بگیرد.

محمد ظاهر الکوزی یک باشنده نیمروز گفت، این مایه افتخار است که کار ساختمانی بند کمال خان اکنون تکمیل شده است و افغان ها می توانند منابع آبی خود را مدیریت کرده و از جریان غیرضروری آب به کشورهای دیگر جلوگیری کنند.

وی گفت، «وقتی آب بند کمال خان به دهاقین برسند، آنها خواهند توانست که مزارع خود را کشت کنند و این برای اقتصاد افغانستان بسیار خوب خواهد بود.»

الکوزی گفت، «اگر دهاقین میوه و سبزی کشت کنند، ما دیگر نیازی نخواهیم داشت که این گونه مواد را از کشورهای همسایه وارد کنیم و ما می توانیم از تولید خود استفاده کنیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

سایت خبری تاند امروز نوشت: نیروهای ایرانی طی شش ماه گذشته حدود یکصد پناهجوی افغان را که قصد عبور از مرز به ایران را داشتند کشته و اجساد آنها به افغانستان تحویل داده شد. مقامات محلی نیمروز می گویند که نیروهای سرحدی ایران نه تنها صدها افغان را کشته اند، بلکه صدها تن دیگر را نیز با شلیک یا ضرب و شتم زخمی کرده اند. مسوولان ریاست امور مهاجرین و عودت کنندگان هرات نیز می گویند که در طول ۶ ماه گذشته بیش از ۴۶۰ افغان زده و زخمی شده از ایران به افغانستان فرستاده شده اند. بستگان قربانیان می گویند که توسط نیروهای ایرانی مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفتند.

پاسخ

پروردگار این جفاکاران را نفرین کند و دوزخ را جایگاهشان سازد

پاسخ

برای ساختن یک کشور باید یک ماستر پلان و یک مارشل پلان ترسیم شود تا هر حاکمی بتواند در حین گرفتن اقتدار به وظیفه خود عمل کند. افغان ها باید بدانند که پاکستان و ایران دشمنان سرسخت افغانستان هستند و بهترین راه مقابله با آنها کنترل جریان آب به این دو همسایه منافق است. سلسله مراتب باید گسترش یابد، مانند اینکه غنی بند کمال خان را ساخت. طالبان برای مدیریت بهتر آب بند کمال خان، باید صحراهای وسیع در اطراف بند کمال خان را به باغ ها و زمین های کشاورزی تبدیل کنند. علاوه بر این، آبی که به پاکستان می ریزد، مانند رودخانه کنر، باید کنترل شود و به صحرای گامبیری هدایت شود و برای کشاورزی و تولید برق استفاده شود.

پاسخ

⁦✔️⁩⁦✔️⁩⁦✔️⁩

پاسخ