امنیت

نیروهای مرزی ایران بالای کارگران بند کمال خان در نیمروز حمله کردند

گزارش از علی

مقامات محلی در ولایت نیمروز گفتند، نیروهای مرزی ایران در آخرین اقدام تهاجمی خود، به تاریخ ۱۱ حوت با استفاده از سلاح های سبک و سنگین بالای افغان هایی حمله کردند که در کانال بند کمال خان در دریای هلمند کار می کردند. [علی]

کابل -- ناظرین و مقامات در ولایات هم مرز با آخرین حمله بالای کارگران بند افغان در ولایت نیمروز می گویند که تهران خصومت خود را نسبت به منابع طبیعی و انکشاف زیربناهای افغانستان افزایش می دهد.

مقامات محلی در ولایت نیمروز گفتند، نیروهای مرزی ایران به تاریخ ۱۱ حوت با استفاده از سلاح های سبک و سنگین بالای افغان هایی که در کانال بند کمال خان در دریای هلمند کار می کردند، حمله کردند.

محمد نبی براهوی معاون والی نیمروز گفت، «کارگران ملکی هنگامیکه در منطقه عبدالرحمن گودر در کانال های لب دریای هلمند کار می کردند، با مخالفت نیروهای ایرانی روبرو شدند که بالای آنها در خاک افغانستان آتش گشودند.»

وی گفت، نیروهای سرحدی افغان به نیروهای ایرانی پاسخ شدیدی دادند و درگیری ها برای چندین ساعت ادامه یافتند. از تلفات نیروهای افغان گزارش نشده است.

یک تصویر بدون تاریخ نیروهای مرزی ایران را در جریان یک تمرین در داخل ایران نشان می دهد. [قدس انلاین]

یک تصویر بدون تاریخ نیروهای مرزی ایران را در جریان یک تمرین در داخل ایران نشان می دهد. [قدس انلاین]

تصویری که به تاریخ ۱۲ حوت گرفته شده است، منطقه ای در امتداد مرز میان افغانستان و ایران در ولایت نیمروز را نشان می دهد که نیروهای مرزی ایران روز گذشته بالای کارگران بند افغان در آن آتش گشودند. [عبدالله عزیزی/سلام تایمز]

تصویری که به تاریخ ۱۲ حوت گرفته شده است، منطقه ای در امتداد مرز میان افغانستان و ایران در ولایت نیمروز را نشان می دهد که نیروهای مرزی ایران روز گذشته بالای کارگران بند افغان در آن آتش گشودند. [عبدالله عزیزی/سلام تایمز]

کارگران افغان به تاریخ ۳ حمل در حالی به تصویر کشیده شده اند که آنها بند پاشدان را در ولسوالی کروخ ولایت هرات اعمار می کنند. [عمر/سلام تایمز]

کارگران افغان به تاریخ ۳ حمل در حالی به تصویر کشیده شده اند که آنها بند پاشدان را در ولسوالی کروخ ولایت هرات اعمار می کنند. [عمر/سلام تایمز]

وی گفت، « سواحل دریای هلمند که باشندگان آن دهقانی می کنند، هر سال مستحکم شده و کانال ها صاف می شوند، اما امسال، سربازان ایرانی تلاش کردند تا کار در خاک افغانستان را متوقف کنند.»

نعمت الله صدیقی یک عضو شورای ولایتی نیمروز گفت، هدف از استحکامات و اعمار کانال ها این است که از تغیر مسیر دریای هلمند جلوگیری، و جریان آب رایگان به ایران متوقف شود.

وی گفت، «کارگران با اکسکواتورها در خاک افغانستان کار می کردند و هیچ کاری را با ایران نداشتند، اما سربازان ایرانی می خواستند کار استحکام دریا را متوقف کنند.»

وی گفت، «نیروهای مرزی ایران با استفاده از سلاح های سبک و سنگین بالای کارگران افغان و ماشین آلات آنها حمله کردند که در نتیجه آن برخی از ماشین آلات آسیب دیدند.»

صدیقی گفت، مرمی های ایرانی حتی به شهر زرنج مرکز ولایتی اصابت کرده و برخی از خانه های رهایشی را متضرر کردند.

آب دیگر رایگان نیست

با تکمیل شدن بند کمال خان در نیمروز، آبگیری از اواسط ماه دلو آغاز شده است.

مقامات محلی می گویند، در ماه گذشته میلیون ها متر مکعب آب -- آبی که به طور رایگان به ایران سرازیر می شد، در ذخیره گاه این بند ذخیره شده است.

گل احمد احمدی معاون شورای ولایتی نیمروز گفت، در نتیجه، حکومت ایران خصومت بیشتری را نشان می دهد و می خواهد که منطقه را بی ثبات بسازد.

وی گفت، «بند کمال خان جریان آب رایگان و کنترل نشده به ایران را متوقف کرده است.»

وی گفت، مقدار آبی که ایران تحت توافقنامه های تاریخی با حکومت افغانستان از دریای هلمند حق دارد، برای آبیاری زمین های زراعتی آن کافی نیست.

احمدی گفت، «ده ها سال است که حکومت ایران زمین های خود را با آب رایگان از دریای هلمند آبیاری می کند و در نتیجه هر سال میلیون ها دالر را از صادرات زراعتی خود کسب می کند.»

وی گفت، هر قدر که حکومت ایران نسبت به بندهای افغانستان تهاجمی تر شود، افغان ها نیز در مورد محافظت از پروژه های ملی خود به همان تناسب جدی تر خواهند شد.

وحید میرزاد یکی از باشندگان شهر زرنج گفت، نیروهای مرزی ایران با واکنش شدید نیروهای امنیتی افغان روبرو شدند.

وی گفت، «از زمانیکه کار ساختمانی بند کمال خان آغاز شده است، حکومت ایران معمولاً به طور مستقیم و غیرمستقیم بر خاک افغانستان حمله کرده است تا از ساختن آن جلوگیری کند. ایران نمی خواهد که کانال ها ساخته شوند زیرا کانال ها جریان آب [رایگان] به ایران را متوقف خواهند کرد.»

میرزاد هشدار داد، اگر ارتش ایران یک بار دیگر بالای بند کمال خان یا کانال های آن حمله کند، تمام جوانان اهالی نیمروز اسلحه برداشته و در کنار نیروهای امنیتی افغان در برابر تهاجم ایران خواهند ایستاد.

ناکامی های ایران

ناظرین می گویند، تمام تلاش های ایران برای جلوگیری از اعمار بندها و دخالت های بدخواهانه آن در حوزه غربی افغانستان نامؤفق بوده اند.

بندهای سلما و پاشدان در هرات، بند کمال خان در نیمروز و بند بخش آباد در فراه طی سال های اخیر به طور مکرر مورد حمله قرار گرفته اند، اما نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان تمام این حملات را دفع کرده اند.

عبدالقادر کامل یک تحلیلگر امور سیاسی در شهر هرات گفت، آن روزها گذشته اند که حکومت ایران می توانست بندهای افغانستان را با زور تخریب کند.

وی گفت، «حکومت ایران در چند سال گذشته با استفاده از گروه های تروریستی بسیار تلاش كرده است تا از اعمار بند در حوزه غرب جلوگیری كند، اما این تلاش ها نتیجه ای نداشته اند.

وی افزود، «هیچ حمله جنگجویان وابسته به ایران بالای بندها مؤفق نبوده است.»

کامل گفت، «حکومت ایران باید از تخریب بندهای آبیاری و برق آبی در افغانستان دست بردارد و به جای مداخلات مخرب خود، باید مذاکرات مسالمت آمیز را با مردم و حکومت افغانستان انجام دهد و به خاطر به دست آوردن آب مورد نیاز خود به موافقت برسد.»

عبدالصبور عطایی یک فعال جامعه مدنی در نیمروز گفت، حکومت ایران باید این حقیقت را بپذیرد که زمان دریافت کردن آب رایگان گذشته است و باید هزینه آب اضافی را به مردم و حکومت افغانستان پرداخت کند.

وی گفت، «نیروهای امنیتی ما به خوبی ثابت کرده اند که می توانند از پروژه های زیربنایی، به ویژه بندها محافظت کنند.»

وی افزود، «اگر حکومت ایران می توانست... بندها را در افغانستان تخریب کند، این کار را در ۲۰ سال گذشته انجام می داد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

10 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ایرانیها با مزدورانی که از اقصی نقاط خراسان بزرگ جمع آوری کرده و به قصد اشغالگری به غرب نیمروز "نصرت آباد و حسین آباد" آمده اند، همراه با رضاپهلوی و خامنه ای اشان غلط کرده اند که به سازندگان بند کمال خان حمله میکنند. مردم بلوچ نیمروز حق طبیعی و قانونی دارند که این بند یا سد را همانگونه که میخواهند بسازند. ایرانیها همراه با انگلیسها با حمله به غرب نیمروز در سال 1927 بسیاری از مردم بلوچ را کشتند، بسیاری را آواره کرده و زمینهای آبگیر را میان لشکر مزدوری که با خود آورده بودند تقسیم کردند. ایالت شمالی بلوچستان نیمروز را به سه پاره میان اوگانستان، ایران و پاکستان تقسیم کردند. بلوچهایی که کوچ نکرده بودند بی زمین و بیچاره ماندند. هنوز هم آن زمینهای اشغال شده در دست فرزندان همان لشکر مزدور است. من بعنوان یک بلوچ نیمروزی مایل نیستم قطره ای آب به زمینهای غصب شده در نصرت آباد، حسین آباد، زهک، کِمّک، بنجار و ... برسد. امیدوارم این مزدوران غاصب از بی آبی تلف شوند یا اینکه سرزمین نیمروز را که برایش اسم جعلی "سیستان، زابلستان و .." تراشیده اند"، ترک کنند و به خانه پدربزرگهایشان برگردند.

پاسخ

همه والیانی که تاکنون در نیمروز تعیین شده اند، به خوبی کار نکرده اند. امیدوارم که پس از این، به این منطقه توجه داده شود.

پاسخ

در پاسخ به حمله ای نیرو های مرزی ایران بالای گران بند کمال خان، باید نیرو های مزری افغان نیز حمله بلمثل را انجام می داد و چندین تن از نیرو های ایرانی را باید از پا در می آورد تا که در آینده به چنین عمل دست نمی زدند. اگر ایرانی ها در کشور شان آب ندارند و صد ها سال از آب ما استفاده کردند مشکل کشور خود شان است زیرا کشور خود شان آب ندارد. وقتیکه کشور به اندازه ایران دخایز نفت ندارد ما یک روز نگفتیم که ایران باید برای ما نفت رایگان بدهد پس اکنون ایران چرا در برابر ساختن بند های آب ما حسادت می کند و نمی گذارند که ما آب خود را مهار کنیم و از آن به نفع کشور خود استفاده کنیم. ایرانی ها باید خجالت بکشند که به آب کشور ما چشم دوختند.

پاسخ

خود رئیس جمهور بی عقل هست که بگویه اب را مفت نمیدیم پولی هم نمیدیم افغانستان منبع غنی نفت اورانیوم گاز هست من خودم سواد دار هستم دانشگاه درس هایم را در ايران خواندم و رژیم ای کشور کثیف دیدم گاز از هیدروژن کربن دی اکسید اکسیژن متان تولید می‌شود که ماشاءالله کشور خودمان منابع غنی نفت و گاز هست 300سال شد یک رئیس جهمور خوب افغانستان پیدا نکرد فقط 3سال دیگه کشورمه اباد میکنم اگه آباد نشد فقط رییس جمهور بشوم فقط یه کلام میگم بس ایران اخطار اخر اگر یک مرمی فیر شد در بند کمال خان یا مرز افغانستان یا خاک افغانستان یا به نیروی انتظامی افغانستان بخدا کشورت را با خاک یکسان میکنم هیچ حقی نداره که به زور اب بگیره از ما سازمان ملل هست حقوق داره کشور از خودش طبق قوانین جهانی هیچ کشوری حق نداره به زور از منابع یک کشور استفاده کند

پاسخ

اکنون اگر طالبان در راس حکومت قرار می داشتند این کار ایران را بی پاسخ نمی ماند. اکنون همه نیرو های مرزی را در مرز با ایران جابجا می ساختند و چندین موشک را به جانب ایرا شلیک می کردند. اما بدبختانه که این حکومت جرات این کار را ندارد. از یک طرف پاکستان حملات توپخانه ای را به ولایات مشرقی خصوصاً کنر ادامه می دهد و از سوی دیگر ایران برای ساخت بند های برق افغستان مزاحمت خلق می کند ولی حکومت افغانستان نظاره گر است و هیچ گونه عکس العمل را نشان نمی دهد.

پاسخ

طالبان خود نوکر های ایران و پاکستان استند.

پاسخ

پاسخ شما را جدی نمیگیریم چون امروزه هر کسی در بحث های سیاسی صاحب نظر است. ولی طالبان خود نوکر همین کشورهای بیگانه هستند و کشور را دو دستی به هرکسی که خریدارش بود، میفروختند و همین حالا هم غلامی آنها را میکنند. بار دیگر پیش از آنکه چیزی بگویی بیاندیش.

پاسخ

متاسفانه مشکل افغانستان از مردم خودش است اگر مردم بین خود متفق می بودند و در این جا یک حکومت مقتدر وجود می داشت، پدر ایران نمی توانست که بالای افغانستان حمله کنند حتی فکر این کار را کرده نمی توانست. اکنون ایران می داند که هیچ کس در برابر حمله ایران ایستاد شده نمی تواند به خاطریکه مردم در افغانستان به چند گروه تقسیم شده و حتی چندین نوع حکومت در این کشور وجود دارد نصف افغانستان توسط حکومت اداره می شود و نصف افغانستان توسط طالبان یک حکومت توسط امریکا حمایت می شود و یکی دیگر آن توسط عربستان سعودی. هم امریکا دشمن ایران و است و هم عربستان سعودی. بناءً خواست ما هم از طالبان و هم از حکومت این است که ایران برای افغانستان خیلی خطرناک است.

پاسخ

اگر قرار باشد که ایران بالای خاک افغانستان حمله کند من هم آماده هستم که در کنار نیرو های ملی دفاعلی و امنیتی افغان علیه دشمن ایستاد شوم و از وجب وجب خاک خود دعاع کنم. ایران طی چهل سال گذشته بطور غیر مستقیم در امور داخلی افغانستان مداخله کرده و هنوز این مداخله ایران به مداخله مستقیم تبدیل شده است. بناءً خواست ما از حکومت افغانستان این است تا حمله ایران را بی پاسخ نمانند زیرا اگر این حمله بی پاسخ ماند ایران روز بعدی حمله دیگر را بالای افغانستان انجام خواهد داد به خاطریکه ساختن سد ها در افغانستان ایران را با خشک سالی روز برو ساخته و حکومت ایران اخرین تلاش هایش را انجام میدهد تا جلو ساخت این سد های آب را در افغانستان بگیرند.

پاسخ

از دست خشکسالی دارن میمیرن 4سال بعد دیگه مثل سگ قدر اب را میداند ان وقت هست که نباید جق استفاده از اب کشورمان را بدیم اینا خوی سگ دارن ادم نیستن بخدا رییس جمهور بشم 3سال بعد اگه ببینم یک مرمی فیر کدن مه10مرمی جواب میدم

پاسخ