انرژی

ایران به عنوان یک همسایه بد به درگیری با کارگران بند کمال خان ادامه می دهد

گزارش از علی

به گفته مقامات محلی، سربازان ایرانی در سلسله ای یک مناقشه دراز مدت بر سر حق آبه، به تاریخ ۱۷ حوت بالای دهاقین افغان حمله کردند که در یک کانال آبیاری در نزدیکی بند کمال خان کار می کردند. [تصویر از عبدالله عزیزی]

کابل -- نیروهای مرزی ایران یک بار دیگر با دهاقین افغان که در یک کانال آبیاری در نزدیکی بند کمال خان کار می کردند، درگیری کرده اند.

به گفته مقامات محلی، این آخرین تجاوز به تاریخ ۱۷حوت در ولسوالی کنگ ولایت نیمروز رخ داده است.

آنها گفتند، نیروهای ایرانی که به طور غیرقانونی به خاک افغانستان عبور کرده بودند، پس از درگیری با نیروهای محلی از صحنه فرار کردند. دو سرباز ایرانی کشته شدند.

حبیب الله الهام سخنگوی ادارهء ولایتی نیمروز گفت، این دهاقین در محله سیخ سر ولسوالی کنگ در یک کانال کار می کردند تا آب بند کمال خان را به مزارع خود هدایت کنند، که نیروهای سرحدی ایران بالای آنها حمله کردند.

در این تصویر که به تاریخ ۱۹حوت در ولسوالی کنگ ولایت نیمروز گرفته شده است، کانال سیخ سر دیده می شود. [تصویر از عبدالله عزیزی]

در این تصویر که به تاریخ ۱۹حوت در ولسوالی کنگ ولایت نیمروز گرفته شده است، کانال سیخ سر دیده می شود. [تصویر از عبدالله عزیزی]

در این تصویر که به تاریخ ۳ دلو در ولسوالی چهاربرجک ولایت نیمروز گرفته شده است، بند کمال خان دیده می شود. [عمران/سلام تایمز]

در این تصویر که به تاریخ ۳ دلو در ولسوالی چهاربرجک ولایت نیمروز گرفته شده است، بند کمال خان دیده می شود. [عمران/سلام تایمز]

وی گفت، «دهاقین در داخل قلمرو افغانستان کار می کردند و حدود یک کیلومتر با نقطه مرزی فاصله داشتند، اما از سوی سربازان ایرانی بالای آنها تیراندازی صورت گرفت.»

وی افزود، «به دهاقین و یا باشندگان محلی آسیبی نرسیده است.»

شاهدان عینی محلی گفتند، یک وسیله نقلیه ارتش ایران در محل درگیری در خاک افغانستان باقی مانده است.

حدود یک سال پیش، نیروهای ایرانی با سلاح های سبک و سنگین بالای افغان هایی حمله کردند که در کانال گودر عبدالرحمان بند کمال خان کار می کردند، اما نیروهای افغان آن حمله را دفع کردند.

آسیب رساندن به معیشت های دهاقین

حملات بی موجب ارتش ایران بالای کارگران و دهاقین افغان در امتداد کانال بند کمال خان، طی سال های اخیر رشد حاصلات زراعتی در مناطق مرزی را به چالش کشیده اند.

دهاقین ولسوالی کنگ می گویند که آنها به دلیل تهدیدها از سوی سربازان ایرانی نمی توانند که روی مزارع خود کار کرده و آن را به موقع آبیاری کنند. آنها می گویند که این تهدیدها به مؤثریت سکتور زراعت در منطقه آسیب رسانده است.

عبدالحمید یک دهقان در ولسوالی کنگ گفت، نیروهای ایرانی از مرز عبور می کنند و دهاقین افغان را تهدید می کنند تا فعالیت های زراعتی را متوقف کنند.

وی گفت، «من در نزدیکی کانال سیخ سر یک قطعه زمین زراعتی دارم و هر سال آن را کشت می کنم. اما نیروهای ایرانی ادعا می کنند که ما حق نداریم از آب کانال استفاده کنیم، و آنها بالای ما حمله می کنند.»

حمید گفت، ایران در قبال بند کمال خان بسیار بخیل بوده و همواره دهاقین افغان را مجبور ساخته است تا از کشت کردن خودداری کنند که از رشد سکتور زراعت جلوگیری کند.

وی گفت، «اکنون فصلی است که ما باید زمین ‌های خود را آبیاری کنیم، اما به دلیل مخالفت سربازان ایرانی، تمام تلاش‌ های دهقانی ما در یک سال گذشته ضایع خواهند شد.»

غلام فاروق یکی دیگر از دهاقین ولسوالی کنگ گفت، تجاوزهای ارتش ایران به زمین های افغانستان باید پایان یابند و به ایران اجازه داده نشود که دهاقین افغان را از کشت کردن مزارع خود منع کنند.

وی گفت، «هر سال که ما می خواهیم زمین های زراعتی خود را در اطراف کانال سیخ سر کشت کنیم، نیروهای مرزی ایران موانعی را ایجاد می کنند و به ما اجازه نمی دهند که از آب کانال استفاده کنیم.»

فاروق با افزودن اینکه ایرانیان نباید دهاقین افغان را مجازات کنند گفت، حکومت های ایران و افغانستان باید در مورد مسائل مربوط به دسترسی به حق آبه گفتگو کنند.

وی گفت، «دهاقین بی چاره افغان بسیار زحمت می کشند تا برای فرزندان خود امرار معاش کسب کنند، آنها نمی توانند مشکلات آب بین این دو کشور همسایه را حل کنند.»

همسایه بد

با اینکه بند کمال خان به تازگی پر شده است، و این امر افغانستان را قادر می سازد تا جریان آب دریای هلمند را بهتر کنترل کند و از جریان آب رایگان به ایران جلوگیری کند، حکومت ایران بدرفتاری خود با مهاجرین افغان در آن کشور را افزایش داده است.

در اوایل ماه دلو، صدها نفر از معترضین ایرانی به عنوان انتقام از قطع شدن جریان آب از بند کمال خان، بالای رانندگان افغان حمله کرده و چندین لاری حامل اجناس تجارتی آنها را تخریب کردند.

عبدالحمید وطندوست یک فعال جامعه مدنی در شهر زرنج مرکز نیمروز گفت، در این شکی نیست که ایران همیشه برای مردم افغانستان یک همسایه بدی بوده است.

وی گفت، «رژیم ایران رونق و انکشاف افغانستان را تحمل نمی کند و به همین دلیل برای نابودی کشور ما از همه ابزارها استفاده می کند.»

وی گفت، «به خاطریکه بند کمال خان در تقویت تولیدات زراعتی یک نقش اساسی دارد و برای دهاقین فرصت های کاری را فراهم می کند، ایران همواره در قبال آن خصومت داشته است.»

وطندوست گفت، تقاضاهای تهران فراتر از حق آبه آن کشور غیرعادلانه بوده و تلاش های آن کشور برای نابودکردن افغانستان، یک اقدام غیرانسانی است.

عبدالظاهر عمری یک باشنده زرنج گفت، ایران به عنوان یک همسایه افغانستان، طی دهه ها هیچ کار مثبتی را در قبال افغانستان انجام نداده است و فقط ویرانی و بدبختی را برای مردم افغانستان به ارمغان آورده است.

وی گفت، حکومت ایران چندین فابریکه برق آبی را در طرف مرز خود اعمار کرده است که جریان آب به همسایه های خود را مختل کرده است، اما در عین حال با اعمارشدن بند کمال خان که حق افغان هاست مخالفت کرده است.

وی گفت، «رژیم ایران به ممانعت از تلاش‌ های ما در اعمارکردن این بند ادامه می‌ دهد. ایران برای تخریب کردن این بند و سایر فابریکه های برق آبی در سراسر حوزه غرب، چندین تلاش را طراحی کرده است.»

وی افزود، «من باور دارم که ایران از خصومت خود با افغانستان هرگز دست نخواهد کشید.»

عمری گفت، «تهاجم نظامی ایران در ولسوالی کنگ باید هرچه زودتر متوقف شود تا دهاقین بتوانند به راحتی به فعالیت های زراعتی خود ادامه دهند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ایران بد است وشما خوبید شما که آب بر روی مسلمان می بندید شما که روی شمر ویزید ومعاویه را سفید کرده اید انسان های حق ناشناسی استید شما افغانها وتا این خصلت قدر دانی وحق شناسی را بجای نیاورید روز به روز زندگیتان سخت وروزگارتان تیره تر میشود.

پاسخ