پناهندگان

ایران با متوقف شدن جریان آب رایگان، بدرفتاری با مهاجرین افغان را افزایش داده است

گزارش از عمران

نیروهای امنیتی ایران به طور مکرر گفته اند که در انتقام قطع شدن جریان آب از بند کمال خان، به مهاجرین افغان در ایران اجازه زندگی را نخواهند داد. اکنون بسیاری از آنها به طور اجباری از ایران اخراج شده اند و به طور مؤقت در کمپ مهاجرین ملل متحد در هرات پناه گرفته اند. [عمران/سلام تایمز/رسانه های اجتماعی]

هرات -- پس از آنکه بند کمال خان در افغانستان جریان آب رایگان از دریای هلمند به داخل ایران را متوقف کرد، مقامات آن کشور در هفته های اخیر بد رفتاری با مهاجرین افغان را شدت بخشیده اند.

بند کمال خان در ولسوالی چهار برجک ولایت نیمروز از زمان افتتاح آن در ماه حمل سال ۱۴۰۰ اکنون برای اولین بار پر شده است. کار ساختمانی این بند در سال ۱۳۵۰ آغاز شد.

بر اساس معاهده آب دریای هلمند در سال ۱۳۵۲میان افغانستان و ایران، ایران حق دارد که در ثانیه ۲۶ متر مکعب آب را از دریای هلمند دریافت کند.

با این حال، ایران برای چندین دهه سالانه میلیاردها متر مکعب آب رایگان را دریافت می کرد که بسیار بیشتر از مقداری است که در معاهده تعین شده بود.

مهاجرین افغان که از ایران اخراج شده اند به تاریخ ۲۰ دلو در داخل کمپ مهاجرین ملل متحد در شهر هرات دیده می شوند. [عمران/سلام تایمز]

مهاجرین افغان که از ایران اخراج شده اند به تاریخ ۲۰ دلو در داخل کمپ مهاجرین ملل متحد در شهر هرات دیده می شوند. [عمران/سلام تایمز]

عصبانیت و دشمنی

شاهدان عینی می گویند، اکنون جریان آب رایگان متوقف شده است و مقامات ایرانی عصبانیت خود را به مهاجرین افغان ابراز می کنند.

به گفته جانداد ابراهیمی یک باشنده ولایت بادغیس، نیروهای امنیتی ایران به طور مکرر گفته اند که در انتقام قطع شدن جریان آب از بند کمال خان، به مهاجرین افغان در ایران اجازه زندگی نخواهند داد.

ابراهیمی اخیراً از ایران اخراج شده است و اکنون به طور مؤقت در کمپ مهاجرین ملل متحد در شهر هرات پناه گرفته است.

وی به تاریخ ۲۰ دلو گفت، «زمانی که سربازان ایرانی مرا در محل کارم دستگیر کردند، مرا به شدت شکنجه کردند و بدون اینکه اجازه دهند وسایلم را بگیرم، مرا به کمپ بازداشت مهاجرین انتقال دادند.»

وی گفت، «زمانی که من در کمپ بودم، نظامیان ایرانی به مدت ۴۸ ساعت به من غذای مناسب ندادند. اگرچه من بسیار گرسنه بودم، آنها بسیار بی رحمانه مرا لت و کوب کردند.»

ظفرخان جلالی یک باشنده ولایت غزنی که همچنان در کمپ مهاجرین ملل متحد پناه گرفته است گفت، از زمانی که بند کمال خان از آب پر شده است، نیروهای ایرانی نسبت به مهاجرین افغان بیشتر عصبانی و خشن تر شده اند.

وی افزود، شکنجه مهاجرین افغان در ایران همواره وجود داشته است.

وی گفت، «سربازان ایرانی بدون اجازه به خانه ‌های افغان ‌ها داخل می ‌شوند، آنها را دستگیر کرده، لت و کوب کرده و به افغانستان اخراج می‌ کنند.»

جلالی گفت، استخدام کنندگان ایرانی به کارگران افغان هشدار دادند که حکومت یک کمپاین را برای دستگیری و اخراج آنها راه اندازی کرده است و آنها باید از نیروهای امنیتی ایران پنهان شوند.

وی گفت، در مسیر و در داخل کمپ مهاجرین، سربازان ایرانی از افغان‌ ها پول می‌ گیرند و هرکسی را که اعتراض ‌کند، تا حد مرگ مورد لت و کوب قرار می ‌دهند.

سید محمد اکرمی یک باشنده ولایت کاپیسا، یکی دیگر از اخراج شدگان ساکن در این کمپ است.

نظامیان ایرانی حتی به وی فرصت ندادند تا خانواده اش یعنی همسر و چهار فرزندش را با خود به افغانستان بیاورد.

وی گفت، «من در محل کار بودم که سربازان ایرانی مرا دستگیر کردند. من به آنها عذر کردم که اجازه دهند همسر و فرزندانم را بگیرم، اما آنها مرا نگذاشتند که خانواده ام را بیاورم.»

اکرمی گفت، «سربازان ایرانی مرا با شدت لگد زدند و گفتند که اجازه ملاقات با خانواده ام را ندارم. اکنون خانواده ام در ایران هستند اما نمی دانم که در کجای ایران است.»

اخراج های فزاینده

این خشونت در جریان افزایش اخراج ها طی هفته های اخیر صورت می گیرد.

به گفته عبدالحی منیب رئیس ولایتی اداره مهاجرین و عودت کنندگان در هرات، قبل از ۴ دلو، ایران روزانه از ۱۵۰۰ الی ۲۰۰۰ مهاجر افغان را از طریق گذرگاه مرزی اسلام قلعه اخراج می کرد.

وی به تاریخ ۱۹ دلو گفت، تعداد مهاجرین اخراج شده روزانه به ۴۰۰۰ الی ۶۰۰۰ نفر افزایش یافته است.

وی گفت، «اخراج شدگان شامل ده ها نفر از کودکان و زنان هستند. آنها در خانه هایشان و یا محل کار خود دستگیر شده بودند.»

منیب افزود، «ما گزارش های وحشتناکی از لت و کوب و شکنجه مهاجرین افغان در ایران ثبت کرده ایم.»

وی گفت، «فقط در پنج ماه گذشته، ۵۰۰ مهاجر افغان به شمول زنان و کودکان قبل از اخراج شدن به افغانستان، از سوی پولیس ایران مورد لت و کوب شدید قرار گرفته اند.»

آنها از طریق گذرگاه مرزی اسلام قلعه وارد افغانستان شدند، جایی که تیم های طبی ما آنها را به دلیل زخم هایی تداوی کردند که بر اثر شکنجه از سوی ایرانی ها متحمل شده بودند.

محمد هاشم حنظله یک فرمانده سرحدی در نیمروز گفت، تعداد مهاجرین اخراج شده در روزهای اخیر ۳۰٪ افزایش یافته است.

وی گفت، «معلومات ما نشان می دهد که روزانه بیش از ۳۰۰۰ نفر به ولایت نیمروز داخل می شوند.»

حنظله افزود، «اکثریت این مهاجرین برای چندین ماه بدون دریافت کردن اجوره خود در ایران کار کرده اند که بعداً پولیس ایران آنها را دستگیر کرده و به طور اجباری اخراج کردند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

چه کسی رفتار خود را در قبال افغان ها تغیر نداده است؟ آیا امریکا پول آنها را نمی دزدد؟ اگر شما این را قبول ندارید، به اعلامیه و فرمان جو بایدن نگاه کنید. ایران که از افغانستان آب می دزدد با امریکا یکسان است که از افغانستان پول می دزدد. عرب ها برج های امریکایی را ویران کردند، رهبر عرب ها در پاکستان پيدا شد، اما امریکایی ها از ملت افغان جبران خساره می خواهند. آیا این تفکر انسانی است؟ امریکایی های ملکی مردم خوبی هستند. آنها صمیمی و مؤدب هستند، اما حکومت های آنها مشکلات دارند.

پاسخ

ایران و پاکستان هر دو در برابر افغانستان گوش های یک سگ هستند! در حالیکه سلام تایمز همیشه احساسات افغان ‌ها را تحریک کرده و آنها را علیه ایران عصبانی می‌ سازد، چرا علیه پاکستان منافق این کار را نمی ‌کند و چرا در مورد جنایاتی که آن کشور علیه افغان ‌ها مرتکب می ‌شود گزارشی نمی‌ دهد؟ هر روز افغان ها با ظلم پاکستان روبرو می شوند، در مناطق مرزی بالای آنها راکت هایی شلیک می شوند. ملیشه های پاکستانی افغان‌ هایی را لت و کوب می کنند که به پختونخوای پائین می ‌روند، بالای آبرو و عزت آنها اهانت می ‌شود، صدها هزار مسائل دیگر رخ می دهند. چرا سلام تایمز چنین اقدامات استبداد پاکستان علیه افغان ها را تحت پوشش قرار نمی دهد؟ سلام تایمز فقط موضوعاتی را تحت پوشش قرار می دهد که با منافع ایالات متحده همسو باشند، و افغان ها را تشویق می کند که علیه ایران صداهای خود را بلند کنند. شما واقعاً خبرها را نشر می کنید، اما حداقل وضعیت کنونی افغان ها را درک کنید. دیگر آنها را شکنجه نکنید؛ پاکستان بارها حکومت افغانستان را سرنگون کرده است، اما شما هیچ خبری از منافقت پاکستان نشر نکردید. اما چون شما با ایران مسائل شخصی دارید، شما افغان ها را دخیل می سازید!

پاسخ