پناهندگان

افغان ها در حالی با بدرفتاری و خشونت روبرو می شوند که ایران هزاران نفر را به حالت نامشخص اخراج کرده است

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

مهاجرین افغان که توسط مقامات ایرانی به بازگشت به افغانستان تحت حاکمیت طالبان مجبور شده اند، تجربه های خود در کمپ های بازداشتی را به اشتراک می گذارند. یکی از اخراج شدگان می گوید، «آنها ما را بسیار اذیت کرده، ما را بسیار لت و کوب کرده، و با ما بسیار بی احترامی کردند». [عارف کریمی/ای اف پی تی وی/ای اف پی]

اسلام قلعه افغانستان -- نهادهای کمک رسانی و شاهدان عینی می گویند، ایران هر هفته ده ها هزار مهاجر افغان را با وجود خطر قحطی به افغانستان باز می گرداند، و بسیاری از اخراج شدگان از بدرفتاری مقامات ایرانی گزارش می دهند.

در جریان دهه ‌های درگیری، میلیون‌ ها افغان به خاک همسایه غربی خود عبور کردند تا از خشونت و اقتصاد شکسته فرار کنند.

سقوط حکومت افغانستان در ماه اسد این بحران را شدت بخشیده و جریان کمک های بین المللی را مختل ساخته است. این در حالیست که خشکسالی شدید بیشتر از نصفی از نفوس این کشور را با کمبود شدید مواد غذایی مواجه کرده است.

اما علی رغم اینکه شرایط وخیم در انتظار افغان ها است، ایران به اخراج کردن آنها از مرز ادامه می دهد.

افغان هایی که به طور اجباری از ایران به افغانستان اخراج شده اند به تاریخ ۲۷ میزان به سوی مرز بین دو کشور در بندر اسلام قلعه می روند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

افغان هایی که به طور اجباری از ایران به افغانستان اخراج شده اند به تاریخ ۲۷ میزان به سوی مرز بین دو کشور در بندر اسلام قلعه می روند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

عبدالصمد ۱۹ ساله، پس از اخراج شدن به افغانستان در مرز اسلام قلعه به ای اف پی گفت، «ما اینجا سرگردان خواهیم بود. ما نمی دانیم چگونه پول پیدا کنیم تا به خانه هایمان برگردیم». [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

عبدالصمد ۱۹ ساله، پس از اخراج شدن به افغانستان در مرز اسلام قلعه به ای اف پی گفت، «ما اینجا سرگردان خواهیم بود. ما نمی دانیم چگونه پول پیدا کنیم تا به خانه هایمان برگردیم». [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

یک داکتر که با سازمان بین المللی مهاجرت ملل متحد (آی او ام) کار می کند، به تاریخ ۲۷ میزان بیماران و سایر اشخاصی را که از ایران اخراج شده اند در کمپ عودت کنندگان شهر هرات معاینه می کند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

یک داکتر که با سازمان بین المللی مهاجرت ملل متحد (آی او ام) کار می کند، به تاریخ ۲۷ میزان بیماران و سایر اشخاصی را که از ایران اخراج شده اند در کمپ عودت کنندگان شهر هرات معاینه می کند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

آنها ما را به حیث انسان نمی بینند

افغان های بازگشت کننده ای که با ای اف پی صحبت کردند، گزارش دادند که آنها در کمپ های بازداشتی مزدحم و ناپاک بازداشت شده بودند، جایی که بعضی از مردم قبل از انتقال شدن به گذرگاه مرزی، مورد لت و کوب قرار گرفتند.

با آغاز هر ظهر، بس های مملو از خانواده‌ های خسته به اسلام قلعه طرف افغانی گذرگاه اصلی مرزی با ایران می‌ رسند.

ای اف پی در مرز و در شهر نزدیک هرات با حدود ۲۰ افغان بازگشت کننده صحبت کرد، و آنها گزارش دادند که کسانی که برای خریدن تکت پول نداشتند، در کمپ های بازداشتی بازداشت شده اند.

همه کسانی که موافقت کردند تا با یک خبرنگار صحبت کنند، از بدرفتاری ها حکایت کردند.

یکی از اخراج شدگان به نام مجید گفت که مقامات موبایل های آنها را ضبط کردند تا آنها نتوانند شواهدی از این شرایط را ثبت کنند.

وی گفت، «کمپ بیش از حد مزدحم است؛ مردم بسیار ناپاک هستند. کسانی که پول خریدن غذا را ندارند، فقط یک پارچه نان را به دست می آورند.»

با فرارسیدن اولین سردی های زمستان، افغان ‌هایی که به وطن خود رانده شده‌ اند با یک آینده‌ نامشخصی روبرو هستند.

عبدالصمد ۱۹ ساله پس از اخراج شدن به افغانستان در مرز به ای اف پی گفت، «ما اینجا سرگردان خواهیم بود».

وی افزود، «ما نمی دانیم که چگونه پول را به دست آوریم تا به خانه هایمان برگردیم.»

مهاجرین دیگر گفتند که از دست مقامات ایرانی با خشونت روبرو شدند.

صمد با افزودن اینکه وی قبل از اخراج شدن در کارهای ساختمانی در ایران کار می کرد گفت، «آنها ما را به عنوان انسان ها نمی دیدند».

صمد گفت که مقامات ایرانی وی را در یک کمپ بازداشتی مهاجرین در مرز لت و کوب کردند زیرا وی برای پرداخت کردن هزینه اخراج خود، پول نداشت.

وی گفت، «آنها دستان‌ و چشم‌ هایمان را بستند و به ما دشنام دادند.»

بیچارگی و شکنجه

گفته های صمد و دیگران به طور مستقل تائید نشده و ادارات سازمان ملل متحد در مورد جزئیات آنها تبصره ای نکردند.

اما آنها اولین کسانی نیستند که چنین ادعاهایی را مطرح می کنند.

سایر افغان هایی که از ایران اخراج شده اند، در اوایل میزان از سرگذشت های سخت خود به سلام تایمز حکایت کردند.

میرویس یاوری یک باشنده ولایت هرات به تاریخ ۲۸ سنبله در اسلام قلعه گفت، پولیس ایران با مهاجرین افغان مانند حیوانات رفتار می کنند، آنها را لت و کوب کرده و شکنجه می کنند.

وی گفت، «رژیم ایران خودش را جمهوری اسلامی می ‌نامد، اما در حقیقت آنها جمهوری کافران هستند.»

یاوری با افزودن اینکه تعداد کمی می توانند به ایران برسند و امرار معاش کنند زیرا مقامات ایرانی دستمزد افغان ها را ضبط می کنند، آنها را شکنجه کرده و به افغانستان اخراج می کنند گفت، «ناامیدی در میان افغان‌ ها در طول سال‌ ها افزایش یافته است، زیرا در داخل کشور فرصت‌ های کاری کمتری وجود دارند».

سید احمد احمدی که به تاریخ ۲۸ سنبله اخراج شد گفت که پولیس ایران پس از آنکه وی و دوستانش را دستگیر کردند، آنها را شکنجه کرده و مورد لت و کوب قرار دادند.

وی با افزودن اینکه آنها جوانان افغان را به شدت لت و کوب کردند گفت، «پولیس ایرانی ما را مجبور کردند تا صداهای حیوانات را در آوریم».

وی گفت که مقامات ایرانی به آنها اجازه نمی دادند که بخوابند و آنها را مجبور کردند که به مدت ساعت ها روی پاهای خود بایستند.

احمدی گفت، «پولیس ایرانی تمام پول ما را گرفتند؛ ما برای خریدن حتی یک بوتل آب پول کافی نداشتیم.»

محمد فهیم کامرانی یک باشنده ولسوالی زنده جان که اخیراً از ایران اخراج شده است گفت که وی هشت روز را در یک زندان ایرانی بدون غذا سپری کرد.

وی با افزودن اینکه تشناب از آب پر بود و آنها شب را تا طلوع آفتاب روز بعدی در آنجا سپری کردند گفت، «آنها همه ما را که حدود ۱۰ نفر بودیم، در یک تشناب کوچک بازداشت کرده بودند.»

وی گفت، نیروهای امنیتی ایران همچنان از مهاجرین افغان به بهانه های مختلف اخاذی می کردند و هرکسی را که اعتراض می کرد، لت و کوب می کردند.

وی افزود، بسیاری از کارگران افغان از استخدام کنندگان ایرانی دستمزد خود را دریافت نکردند و نیروهای امنیتی ایران پول نقدی را که برخی از آنها با خود آورده بودند، ضبط کردند.

مفلس و دل شکسته

به گفته سازمان بین ‌المللی مهاجرت (آی او ام)، به شمول بیش از ۲۸۰۰۰ نفری که در هفته اول عقرب اخراج شدند، در سال جاری بیشتر از یک میلیون افغان از ایران بازگردانده شده ‌اند.

آنتونیو ویتورینو رئیس عمومی آی او ام در یک اعلامیه گفت، افزایش بازگشت کنندگان به افغانستان، به چالش های پیش روی این کشور افزوده است.

وی گفت، «اکثریت آنها اخراج شده بودند، که اکثراً مفلس و دل شکسته به افغانستان بازگشتند و به کمک صحی، مواد غذایی و استراحت نیاز داشتند.»

از تاریخ ۲۹ میزان الی ۵ عقرب آخرین دوره ای که آی او ام ارقام دقیق آن را در دسترس دارد، ۲۸۱۱۵ مهاجر افغان از ایران بازگشته اند و امسال تا کنون ۱۰۳۱۷۵۷ مهاجر بازگشته اند.

اداره آی او ام که به نیازمندان در مرز کمک می کند، ماه گذشته به ای اف پی گفت که این اداره امسال حداقل ۳۲۰۰ کودک بی سرپرست را در میان کسانی که از ایران عبور کرده اند، شمارش کرده است.

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین (یو ان اچ سی آر) از همه کشورها خواسته است تا با توجه به «وضعیت بسیار ناآرام»، بازگرداندن اجباری افغان ها را متوقف کنند، و این اداره به «مذاکره کردن با حکومت ایران» ادامه می دهد.

ایران ادعا کرده است که این کشور از مهاجرین افغان استقبال می کند و کمک های لازم را به آنها ارائه می کند و این کشور در هفته های اخیر محموله های کمکی را به افغانستان ارسال کرده است.

رسانه های ایرانی با نقل قول از مجید تخت روانچی سفیر تهران در ملل متحد در اوایل ماه عقرب گفتند، «ما تقریباً بدون دریافت کردن هیچ گونه منابع جدیدی از جامعه جهانی، از برادران افغان خود میزبانی می کنیم».

اما بر اساس گزارش روزنامه دولتی تهران تایمز، احمد واحدی وزیر داخله ایران ماه گذشته از افغان‌ ها خواست که به این کشور نیایند زیرا «ظرفیت ‌های ما محدود هستند».

بر اساس گزارش کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین، ایران در سال ۱۳۹۹ میلادی به شمول تقریباً دو میلیون مهاجر غیرقانونی و ۸۰۰۰۰۰ مهاجر قانونی، به بیش از ۳.۴ میلیون افغان پناه داده است.

ایران در نتیجه تحریم های ایالات متحده ناشی از برنامه هسته ای خود و شیوع ویرانگر کووید-۱۹، با مشکلات اقتصادی خودش روبرو است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

مرگ بر حکومت ظالم ایران.

پاسخ

چرا مردم به ایران مهاجرت می کند در حالیکه می دانند که انسان به نام افغان در ایران هیچ ارزشی ندارد و ایرانی ها به افغان ها به حیث انسان نگاه نمی کند و حتی با آنها از حیوان کرده بد تر رفتار و سلوک می کنند. از اینکه توسط ایرانی ها با بد رفتاری رو برو می شود خوب است که داخل افغانستان باشند. اگر مرگ باشد در کشور خود باعزت خو استی. در ایران نه عزتی است و نه احترامی. ایرانی ها به افغان ها به حیث دشمن نگاه می کنند.

پاسخ

مردم بی چاره چه کنند؟ در افغانستان نا نانی است و امنیت. ایران خو حد اقل خوب است، امنیت شان تامین است و یک لقمه نانی برای شان می رسد. کشور های ناتو که افغانستان را برای مردم این کشور به جهنم تبدیل کرد و از این کشور برامدند، اکنون در قصه مردم نیستند و مهاجرین افغان را نمی پذیرند. هر کشور عضو ناتو اگر پنجاه هزار نفر هر کدام شان می پذیرفت، مشکل مردم افغانستان حل می شد و اکنون مردم به ایران نمی رفتند. اکنون در ایران میلیون ها تن از افغان ها زنده گی می کنند ولی باز هم آنها مهاجرین را می پذیرند. امریکا به این حد بزرگی اش، تا هنوز صد هزار افغان را نپذیرفته است. ایالات متحده امریکا باید حد اقل یک میلیون نفر از افغان ها را می پذیرفت. اتحادیه اروپا باید یک میلیون تن از افغان ها را می پذیرفت. یک میلیون تن را باید آلمان می پذیرفت.

پاسخ