پناهندگان

ایران مهاجرین افغان را به طور اجباری اخراج کرده و با آنها بدرفتاری می کند

گزارش از علی

رژیم ایران حتی در شرایطی که افغانستان با یک فاجعه انسانی بالقوه و حاکمیت سختگیرانه طالبان روبرو است، در هفته های اخیر اخراج افغان ها به این کشور را افزایش داده است. [علی/سلام تایمز]

هرات -- رژیم ایران در هفته های اخیر حتی در شرایطی که افغانستان با یک فاجعه انسانی بالقوه و حاکمیت سختگیرانه طالبان روبرو است، اخراج افغان ها به این کشور را افزایش داده است.

تعداد فزاینده ای از افغان ها به کشورهای مختلف مهاجرت کرده اند تا از ظلم های طالبان فرار کنند و کار پیدا کنند.

روزانه به طور اوسط ۲۰۰۰ الی ۳۰۰۰ مهاجر افغان از طریق مرز اسلام قلعه در ولایت هرات از ایران به افغانستان داخل می شوند و بر اساس معلومات رسمی، تقریبا ۹۰٪ از این مهاجرین توسط مقامات ایرانی اخراج می شوند.

سازمان بین المللی مهاجرت در گزارش ۱۲ الی ۱۸ سنبله خود که در مورد «بازگشت افغان های فاقد اسناد» جدیدترین گزارش در دسترس است، گفته است که ایران ۳۳۸۹۳ نفر افغان های فاقد اسناد را در یک هفته اخراج کرد.

مهاجرین افغان اخراج شده از ایران به تاریخ ۲۸ سنبله در اسلام قلعه ولایت هرات دیده می شوند. [علی/سلام تایمز]

مهاجرین افغان اخراج شده از ایران به تاریخ ۲۸ سنبله در اسلام قلعه ولایت هرات دیده می شوند. [علی/سلام تایمز]

در این گزارش آمده است، ایران در سال ۲۰۲۱ میلادی تاکنون ۸۵۸۹۵۶ نفر افغان را اخراج کرده است.

علی احمد حسینی یک باشنده ولایت غزنی در حالیکه به تاریخ ۲۸ سنبله از گذرگاه مرزی اسلام قلعه به افغانستان بر می گشت گفت، در حالیکه کشورهای غیرمسلمان در این وقت سخت به افغان ها پناه می دهند، جمهوری اسلامی ایران آنها را بی رحمانه اخراج می کند.

وی گفت، اکثریت جوانان و خانواده های افغان به دلیل تهدیدات احتمالی امنیتی یا بیکاری به ایران مهاجرت کرده اند، اما رژیم ایران به جای اینکه به آنها نوعی سرپناه بدهد، پول آنها را می گیرد و آنها را به طور اجباری به افغانستان باز می گرداند.

مهاجرین دیگر افغان که اخیراً از سوی رژیم ایران اخراج شده اند از شکنجه و بدرفتاری نیروهای امنیتی ایران خبر داده اند.

میرویس یاوری یک باشنده ولایت هرات به تاریخ ۲۸ سنبله در اسلام قلعه گفت، پولیس ایران با مهاجرین افغان مانند حیوانات رفتار می کنند. آنها را مورد لت و کوب قرار داده و شکنجه می کنند.

وی گفت، «رژیم ایران خود را جمهوری اسلامی می نامد، اما در حقیقت آنها جمهوری کفار هستند.»

یاوری با افزودن اینکه تعداد کمی از مهاجرین می توانند به ایران برسند و امرار معاش خود را تأمین کنند زیرا مقامات ایرانی دستمزد افغان ها را ضبط کرده، آنها را شکنجه کرده و به افغانستان اخراج می کنند گفت، «بیچارگی در میان افغان ها طی سال های اخیر افزایش یافته است زیرا در کشور ما فرصت های کاری کمتری وجود دارد».

سید احمد احمدی که به تاریخ ۲۸ سنبله اخراج شد گفت که پولیس ایران پس از آنکه وی و دوستانش را دستگیر کردند، آنها را شکنجه کرده و مورد لت و کوب قرار دادند.

وی با افزودن اینکه آنها جوانان افغان را به شدت لت و کوب کردند به یاد آورد، «پولیس ایران ما را مجبور کردند تا صدای حیوانات را درآوریم».

وی گفت که مقامات ایرانی به آنها اجازه نمی دادند که بخوابند و آنها را مجبور کردند تا به مدت ساعت ها روی پای خود بایستند.

احمدی گفت، «پولیس ایرانی تمام پول ما را گرفتند؛ ما برای خریدن حتی یک بوتل آب پول کافی نداشتیم.»

محمد فهیم کامرانی یک باشنده ولسوالی زنده جان که اخیراً از ایران اخراج شده است گفت که وی هشت روز را در یک زندان ایرانی بدون غذا گذراند.

وی با افزودن اینکه تشناب از آب پر بود و آنها شب را تا طلوع آفتاب در آنجا گذراندند گفت، «آنها همه ما را که حدود ۱۰ نفر بودیم، در یک تشناب کوچک بند کرده بودند.»

وی گفت، نیروهای امنیتی ایران به بهانه های مختلف از مهاجرین افغان پول اخاذی می کردند و هرکسی را که اعتراض می کرد لت و کوب می کردند.

وی افزود، بسیاری از کارگران افغان از استخدام کنندگان ایرانی دستمزد خود را دریافت نکردند و نیروهای امنیتی ایران پول نقدی را که برخی از آنها با خود آورده بودند، ضبط کردند.

نقض کردن حقوق مهاجرین

فعالان حقوق بشر می گویند، شکنجه کردن، بدرفتاری و اخاذی پول از مهاجرین افغان توسط مقامات ایرانی نقض آشکار قوانین بین المللی حقوق بشر است و باید از سوی ادارات مربوطه بین المللی مورد بررسی قرار بگیرد.

وزیر احمد حقجو یک فعال جامعه مدنی در هرات گفت، بر اساس قوانین بشردوستانه پذیرفته شده بین المللی، کشورها نمی توانند مهاجرین را شکنجه کرده و یا با آنها زورگویی کنند.

وی گفت، «نیروهای امنیتی ایران علیه مهاجرین افغان به طور مکرر جنایات ترسناکی را مرتکب شده اند، اما نه رژیم ایران و نه کدام اداره بین المللی آنها را تحت پیگرد قانونی قرار داده است.»

وی مقامات ایرانی را به نقض کردن متواتر حقوق مشروع مهاجرین افغان متهم کرد.

مولوی عبدالرحمان حنیفی یک عالم دینی در قلعه نو مرکز ولایت بادغیس گفت، مطالعات دینی نشان می دهند که در شرایط بسیار سخت، مسلمانان می توانند از یک کشور اسلامی به کشور دیگر اسلامی مهاجرت کنند و پناهنده شوند.

وی گفت، بر اساس احکام اسلام، کشورهای اسلامی مکلف اند تا به مسلمانانی که از ظلم فرار کرده اند، پناه دهند.

حنیفی با افزودن اینکه سرکوب و شکنجه کردن غیرمسلمانانی که به دلیل جنگ و سختی به یک کشور اسلامی پناه می برند نیز جایز نیست گفت، «بد رفتاری و یا شکنجه کردن مهاجرین افغان توسط مقامات هر کدام از کشورهای همسایه ما، یقیناً برخلاف ارزش های اسلامی است.»

وی با تأکید کردن بر اینکه حکومت های این کشورها حق ندارند که با مهاجرین بدرفتاری کنند گفت، بسیاری از افغان ها جز اینکه در جستجوی یک جای امن برای زندگی کردن به کشورهای دیگر مهاجرت کنند، چاره دیگری ندارند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ایران حق دارد این افغانها رو بیرون کند اگر دولت اقدام نکند ملت دست بکار میشود مگه ایران سطل اشغال است که افغان با دوازده بجه پر کنه کشور رو ما اتیش میزنیم لونه هاشون رو اگر بیرون نروند به ایران چه که افغانها چه مشکلی دارند مثل سگ بچه می کنند در یک اتاق دوازده بچه میارند کشور ایران رو پر کردن برگردن به کشورشون . مردم ایران دگه کار نمیدن به افغانها

پاسخ

مردم ما باید هوشیار شوند و دیگر پشت رهبران قلابی و جعلی نگردند و در فکر آباد کردن کشور شان باشند. در هیچ کشور دنیا برای ما جای نیست که زنده گی کنیم. این وطین ما است. ما مکلف هستیم که برای نسل آینده وطن خود را آرامی بسازیم. و ما کوشش کنیم که از حکومت فعلی خود حمایت کنیم زیرا ما بیست سال از یک حکومت حمایت کردیم که برای بهتر ساختن زنده گی ما هیچ کاری نکردند. آنها صرف برای خود و اقارب نزدیک شان خدمت کردند و پول های هگفت بیت المال را دزدی کردند و اکنون اکثر شان در کشور های سویس، انگلستان، امارات متحده عرب، ترکیه و سایر کشور ها زنده گی مجلل دارند. در بیست سال گذشته صرف ایالات متحده امریکا بیش از یک تریلیون دالر مصرف کرد. ده فیصد این پول برای بهتر ساختن اقتصاد مردم کشور به مصرف نرسید. همه اش را مقامات فاسد حکومت قبلی دزدی کردند. و انتیجه ای فساد مالی مقامات حکومت قبلی بود که امروز ما هژده میلون فقیر در کشور داریم. حد اقل مقامات حکومت فعلی مسفد نیستند اگر چه مشکلات دیگر دارند. وضعیت فعلی مهاجران افغان در ایران خیلی رقت آور است. خداوند کمک شان کند.

پاسخ

من برای هموطنان ما حیران استم که آنها در ایران چه را دیده است که به این کشور ظالم سرازیر می شود، در حالیکه در آنجا نه کار است و نه سهولت های زنده گی. از ایران کرده خوب است آدم در افغانستان باشد. اگر فقر و گرسنگی است کشور خود ما است و عزت داریم. در ایران نه عزت است و نه زمینه کار. مردم خود ایران از بیکاری و فقر دچار مشکلات هستند.

پاسخ

برادر عزیز! مردم کشور م مجبور است به ایران برود. از روزیکه طالبان قدرت را به دست گرفته اند. هزاز ها تن در این کشور وظایف شان را از دست داده و در کنار دیگر افغانستان با مشکلات اقتصادی روبرو است، واردات و صادرات نیست. سرمایه های مردم و تجار در بانک ها بند مانده و بانک ها پول ندارد زیرا پول های افغانستان در امریکا منجمند شده و کشور با یک بحران اقتصادی روبرو است. بناءً مردم مجبور است که به ایران بروند زیرا این یگانه کشوری است که مرز هایش را به روی مهاجرین افغان باز کرده است. پاکستان که طویل ترین مرز را با افغانستان دارد اکنون مرز هایش با این کشور بسته است در حالیکه خود را حامی نظام کنونی تلقی می کند. باز هم تشکر از ایران که در این وضعیت وخیم کرونایی مردم ما را در آنجام جای داده است.

پاسخ