حقوق بشر

اجساد بدست آمده مهاجرین غرق شده، نشانه های شکنجه را نشان می دهد

ای اف پی

در این تصویر بدون تاریخ اجساد دو مهاجر افغان در شهر هرات دیده می شود که طبق گزارشات پس از آن غرق شدند که نگهبانان ایرانی آنها را مجبور کردند خود را به دریا بیاندازند. [محمدحنیف اتمر/توییتر]

در این تصویر بدون تاریخ اجساد دو مهاجر افغان در شهر هرات دیده می شود که طبق گزارشات پس از آن غرق شدند که نگهبانان ایرانی آنها را مجبور کردند خود را به دریا بیاندازند. [محمدحنیف اتمر/توییتر]

هرات -- یک مقام ارشد افغان به روز جمعه (۱۹ ثور) گفت، مقامات افغان ۱۸ جسد مهاجرین را کشف کرده اند که گفته می شود هفته گذشته قبل از اینکه مجبور شوند خود را به دریا بیاندازند، توسط مرزبانان ایرانی مورد شکنجه و لت و کوب قرار گرفته اند.

رسانه های محلی گزارش دادند، مقامات افغان در مورد این ادعا ها تحقیق می کنند، که گویا این مهاجرین در حالیکه از ولایت هرات به طور غیرقانونی به ایران همسایه می رفتند، غرق شدند. این حادثه به تاریخ ۱۲ ثور رخ داده است.

عبدالغنی نوری، ولسوال ولسوالی گلران هم مرز با ایران به ای اف پی گفت، «از ۵۵ مهاجر افغان که مجبور به ورود به دریا شده اند، ما ۱۸ جسد را کشف کرده ایم.»

نوری گفت، شش مهاجر هنوز مفقود هستند و دیگران نجات یافته اند.

نوری گفت، این اجساد دارای «نشانه های لت و کوب و شکنجه» هستند.

وی گفت، «بر اساس حکایات کسانیکه نجات یافتند و علائم بر اجساد قربانیان، آنها نخست توسط نگهبانان مرزی ایران با کیبل های سیمی شلاق زده شده و سپس با زور اسلحه مجبور به پرش در دریا شدند.»

کمیسیون حقوق بشر افغانستان، هفته گذشته گفت، نگهبانان ایرانی این مهاجرین را مجبور کردند تا از دریای هریرود عبور کنند و «در نتیجه تعدادی از آنها غرق شدند».

مقامات ایرانی این ادعاها را رد کردند و گفتند که این حادثه در داخل خاک افغانستان رخ داده است.

ایالات متحده از تصمیم حکومت کابل برای تحقیق درباره این حادثه حمایت کرده است.

آلیس ویلز، معاون رفتنی وزارت خارجه ایالات متحده در امور آسیای جنوبی و آسیای میانه، در اوایل این هفته در توییتر گفت، «رفتار بی رحمانه ایران و بدرفتاری با مهاجرین افغان كه در این گزارش ها ادعا شده است، هولناک است.»

وی افزود، «کسانی که در چنین بدرفتاری ها مقصر شناخته شده اند باید پاسخگو باشند.»

از ۱.۵ میلیون الی ۳ میلیون افغان در ایران زندگی و کار می کنند که بیشتر آنها به عنوان کارگران روزمزد در پروژه های ساختمانی کار می کنند.

ده ها هزار نفر پس از شیوع ویروس کرونا، به افغانستان بازگشتند، اما با کاهش محدودیت ها در این کشور به شدت آسیب دیده، بسیاری دوباره در آنجا به دنبال کار هستند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

امروز، خداوند متعال انتقام افغان های بی گناه را از ایرانیان کثیف گرفت، که آنها سربازان خود شان را کشتند. اما در عین حال، لازم است تا پیشنهاد زیر دولت وزیری، جنرال افغانستان را نایده نگیریم که می گوید: « توجه کنید!» کشتن افغان ها را فراموش کنید، زیرا همه مردم آنها را می کشند، جامعه جهانی باید کاملاً مراقب باشد، بخاطریکه بعضی اوقات ایرانی ها با موشک های خود هواپیماهای غیرنظامی را اماج قرار می دهند و افراد بی گناه را می کشند و بعضی اوقات کشتی های خود را هدف قرار می دهند و ده ها سرباز بیچاره شان را می کشند. اینجا دو گزینه وجود دارد؛ یکی این است که نباید به ایرانی ها اجازه ساخت موشک داده شود و دوم اینکه به آنها آموزش داده شود که چگونه موشک را درست شلیک کنند. کشتن و غرق ساختن افغان ها به هیچ تلاش نیاز ندارد تا آنها مورد هدف قرار بگیرند.

پاسخ

گپ واضح است که ایران این افغان ها را شکنجه و به قتل رساندند. در طول تاریخ ایران و ایرانیان با افغانها رفتار نا درست کرده اند. ایران و ایرانیان دشمن سر سخت افغان ها هستند و با افغان ها همیشه مثل از حیوان سلوک کرده اند. مرگ به این جنایت کاران. مرگ به حکومت ظالم ایران.

پاسخ