حقوق بشر

ایالات متحده نگران گزارش های 'وحشتناکی' است که مهاجرین افغان در مرز ایران غرق شدند

سلام تایمز و ای اف پی

این تصویر که از یک ویدیوی سلام تایمز گرفته شده، اجساد سه مهاجر افغان را نشان می دهد که طبق گزارشات پس از آن غرق شدند که نگهبانان ایرانی به تاریخ ۱۲ ثور آنها را مجبور ساختند خود را به یک دریا باندازند.

این تصویر که از یک ویدیوی سلام تایمز گرفته شده، اجساد سه مهاجر افغان را نشان می دهد که طبق گزارشات پس از آن غرق شدند که نگهبانان ایرانی به تاریخ ۱۲ ثور آنها را مجبور ساختند خود را به یک دریا باندازند.

کابل -- سفارت ایالات متحده در کابل، به روز سه شنبه (۱۶ ثور) از ادعاها مبنی بر اینکه چندین مهاجر افغان هفته گذشته پس از آن غرق شدند که توسط نگهبانان مرزی ایرانی مجبور شدند خود را به دریا بیاندازند، ابراز نگرانی کرد.

حکومت افغان تحقیقات در مورد این ادعاها آغاز کرده است، که می گویند مهاجرین افغان به تاریخ ۱۲ ثور در حالیکه از ولایت هرات به طور غیرقانونی به ایران می رفتند، غرق شدند.

این سفارت در توییتر خود نوشت، «ما با حکومت افغان، جامعه مدنی و مردم در مورد گزارش های قتل و بدرفتاری با مهاجرین افغان در امتداد مرز با ایران، نگرانی های مشترک داریم.»

این سفارت از تصمیم کابل برای راه اندازی تحقیقات در مورد ایران ابراز حمایت کرد.

یک کارتون سلام تایمز مرزبانان ایرانی را در حال پرتاب کردن مهاجرین افغان به داخل دریا نشان می دهد، در حالی که سایر افغان ها در طرف دیگر سعی دارند تا جان آنها را نجات دهند.

یک کارتون سلام تایمز مرزبانان ایرانی را در حال پرتاب کردن مهاجرین افغان به داخل دریا نشان می دهد، در حالی که سایر افغان ها در طرف دیگر سعی دارند تا جان آنها را نجات دهند.

آلیس ویلز، معاون وزیر خارجه ایالات متحده در امور آسیای جنوبی و آسیای میانه، در توییتر خود افزود، «رفتار بی رحمانه ایران و بدرفتاری با مهاجرین افغان كه در این گزارش ها ادعا شده است، هولناک است.»

وی افزود، «کسانی که در چنین بدرفتاری ها مقصر شناخته شده اند باید مورد پیگرد قرار بگیرند.»

قربانیان کودک

قونسلگری ایران در هرات این گزارشات را رد کرده است.

یک مقام دولتی افغان که نمی خواست اسمش افشا شود پس از این واقعه، با نقل قول کسانیکه نجات یافتند و پس به هرات برگشتند گفت، هفت مهاجر جان های خود را از دست داده و ۳۰ نفر مفقود شده اند.

شماری از افغانانی که از این حادثه جان سالم به در بردند گفتند که، قبل از پرتاب شدن در دریا، توسط سربازان ایرانی مورد لت و کوب قرار گرفته بودند.

آنها گفتند، کودکان نیز شامل قربانیانی بودند که غرق شدند.

از ۱.۵ میلیون الی ۳ میلیون افغان در ایران زندگی و کار می کنند که بیشتر آنها به عنوان کارگران مزدورکار در پروژه های ساختمانی کار می کنند.

ده ها هزار نفر پس از شیوع ویروس کرونا، به افغانستان بازگشتند، اما با کاهش محدودیت ها در این کشور آسیب دیده، بسیاری شان دوباره در آنجا به دنبال کار هستند.

وزارت خارجه افغانستان در اواخر روز دوشنبه (۱۵ ثور) از تهران خواست كه تحقیقات خود را آغاز كند و نتایج را با كابل در میان بگذارد.

وزارت خارجه ایران گفت، «این حادثه در خاک افغانستان رخ داده است و گزمه مرزی ایران هرگونه ارتباط با این اتفاق در خاک کشور ما را رد کرده است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ایرانیان آنقدر شهامت ندارند. در دوران طالبان، ایرانیان تهدید کردند که آنها می خواهند از دیپلمات های جاسوس ترور شده ای خود که در مزار کشته شده بودند انتقام بگیرند. طالبان ۳۰۰ موتر پیکپ را آماده کردند و گفتند که آنها بالای ایران حمله را آغاز می کنند زیرا کشور آنها از قبل ویران شده است. بیایید ببینیم چه کسی زیان می بیند. وقتی ایرانیان دیدند، آنها ترسیدند و آرام شدند. اکنون چون افغانستان حمایت ناتو و ایالات متحده را با خود دارد، این کشور باید از ایتلاف بین المللی سلاح بگیرد و از رژیم کثیف ایران در باره ای این شهدا پرسان بکند.

پاسخ

دل آدم با دیدن تصاویر بی جان این افغان های بیچاره تکه تکه می شود. حکومت ایران در حق این جوانان ظلم و ستم نا بخشودنی را مرتکب شده است. من اگر بجای حکومت افغانستان می بودم، فوراً روابط دیپلوماتیک خود را با ایران به حالت تعلیق در میاوردم و از ایران میخواستم که در ظرف دو روز همه نظامیان که در کشتن این جوانان دخیل بودن در یک محکمه علنی مجازات کند.

پاسخ

اینطور حکومت و دولت بی کفایت و بی درایت که ما داریم به والله اب از آب نمیجنبد. نه روابط را قطع میکنیم ونه هم دنبال خون این جوانان و عزیزان از دست رفته مان میرویم. ریختن خون ما افغان ها و ما مسلمانان مانند ریختن خون گوسفند یکی است. او کشور های غربی است که از پیرمرد 100 ساله خو حمایت کرده و میخواهد در مقابل یک فاجعه طبعی به گفته بعضی از نهاد های پزشکی- ملیاردها دالر خساره بگیرد نه ما. چون ما هرزه ان را نداریم , توانایی انرا نداریم.

پاسخ

همه می دانند که ایران از زمان قبل از دوران میروئیس هوتک دشمن افغانستان بوده است، و ایران کشوری است که حقوق بشر را نقض می کند، اما آیا نیروهای آمریکایی که نماینده گی از یک ملت توسعه یافته و دیمکواتیک یا آزاد را می کنند، بالای اجساد مرده ها در افغانستان شاش نکردند؟ آیا پاکستان از جنگجویان طالب بخاطر انجام حملات بالای شفاخانه ها، مساجد، مکاتب و غیره در افغانستان پشتیبانی نکرد؟ آیا آنها زنان،‌ مردان و کودکان را نکشتند؟ آیا نیروهای ناتو محافل عروسی را در ولسوالی شینواری ننگرهار، ولایت هلمند، منطقه ای عزیز آباد ولایت هرات و در ولایت لغمان بمباران نکردند؟ تصور کنید، آنها چند نفر را کشته باشند!!! هنگامی که یک نفر از یک طیاره معمولی به طرف زمین نگاه می کند، می تواند انسانها را واضیحاً‌ ببیند. اما طیاره های ناتو مهمانان عروسی بشمول عروس را در شینواری بمباران کردند مثل اینکه آنها در کمپیوتر یک گیم بازی می کنند. یک تروریست پاکستانی در شعبه جلال اباد کابل بانک، بیش از ۴۰ افغان را به قتل رساند درست مثل اینکه وی یک بازی کمپیوتر را انجام می دهد. منظور من این است که هیچ کس بالای افغان ها رحم نکرد و همه مردم ، افغان ها را کشته اند.

پاسخ