حقوق بشر

'یک جنایت نابخشودنی': کابل تعهد سپرد که در مورد غرق شدن ها توسط نگهبانان ایرانی تحقیق کنند

سلام تایمز

حکومت افغان به تاریخ ۱۷ ثور ۱۳۹۹، غرق شدن مهاجرین افغان توسط مرزبانان ایران را 'جنایت نابخشودنی' خواند و تعهد کرد که یک تحقیق کامل را در مورد این موضوع انجام دهد. بنا بر گزارش ها، نگهبانان ایرانی ده ها افغان را پس از عبور غیرقانونی از ولایت هرات به این کشور، به تاریخ ۱۲ ثور سال ۱۳۹۹، به داخل دریا مجبور كردند. [عمر]

کابل -- کاخ ریاست جمهوری افغان به روز چهارشنبه (۱۷ ثور) غرق شدن مهاجرین افغان توسط مرزبانان ایران را «یک جنایت نابخشودنی» خواند و تعهد کرد که تحقیقات کاملی درباره این موضوع انجام دهد.

وزارت خارجه افغانستان گفت كه تحقیقات در مورد این ادعا ها آغاز کرده است، که می گویند این مهاجرین به تاریخ ۱۲ ثور در حالیکه از ولایت هرات به طور غیرقانونی به آن کشور رفتند، شکنجه شده و سپس به زور به دریا انداخته شدند.

صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهور اشرف غنی، در توییتر گفت، «این اقدامات وحشیانه و غیر انسانی که منجر به شهادت تعدادی از شهروندان مظلوم ما در مرز با ایران شده است جنایات غیرقابل بخشش است.»

محمد حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه افغانستان به تاریخ ۱۷ ثور تعهد سپرد که، برای اطمینان از عدالت در حادثه ای که باعث خشم افغان ها و جامعه جهانی شده است، تمام اقدامات خود را انجام خواهد داد.

در این تصویر عبدالرحیم موسوی، فرمانده ارتش ایران دیده می شود که، به تاریخ ۱۴ ثور از یک پوهنتون نظامی در ایران بازدید می کند. ارتش ایران علی رغم شواهد فراوان، هرگونه مسئولیت در این حادثه غرق شدن را رد کرده است. [وزارت دفاع ایران]

در این تصویر عبدالرحیم موسوی، فرمانده ارتش ایران دیده می شود که، به تاریخ ۱۴ ثور از یک پوهنتون نظامی در ایران بازدید می کند. ارتش ایران علی رغم شواهد فراوان، هرگونه مسئولیت در این حادثه غرق شدن را رد کرده است. [وزارت دفاع ایران]

در این تصویر بدون تاریخ اجساد دو مهاجر افغان در شهر هرات دیده می شود که طبق گزارشات پس از آن غرق شدند که نگهبانان ایرانی آنها را به داخل دریا مجبور کردند. [محمدحنیف اتمر/توییتر]

در این تصویر بدون تاریخ اجساد دو مهاجر افغان در شهر هرات دیده می شود که طبق گزارشات پس از آن غرق شدند که نگهبانان ایرانی آنها را به داخل دریا مجبور کردند. [محمدحنیف اتمر/توییتر]

اتمر در یک توییت گفت، «ظلم و وحشتی که منجر به شکنجه و شهادت مردم مظلوم ما در مرز افغانستان و ایران شده است، ملت ما را به شدت ناراحت کرده است.»

وی افزود، «ما به هموطنان افغان اطمینان می دهیم که تا زمان تأمین عدالت، این جنایت غیرقابل بخشش را از طریق تمام چینل های دیپلوماتیک پیگیری خواهیم کرد.»

نشست پرتنش

ولسی جرگه به تاریخ ۱۷ ثور، مقامات عالی رتبه دولتی را احضار کرد تا آنها در مورد این حادثه معلومات دهند.

در میان این افراد اتمر هم بود، کسیکه به نمایندگان مجلس گفت که بحث و گفتگو با مقامات ایرانی عصر سه شنبه (۱۶ ثور) پرتنش بود.

اتمر گفت، شانزده جسد کارگران مهاجر که غرق شده بودند پیدا شده اند و ۱۸ تا ۲۰ نفر مفقود هستند.

آلیس ویلز، معاون رفتنی وزیر خارجه ایالات متحده در امور آسیای جنوبی و آسیای میانه گفت، «کسانی که در چنین بدرفتاری ها مقصر شناخته شده اند باید مورد پیگرد قرار بگیرند.»

تهران با گفتن اینکه این حادثه در خاک افغانستان اتفاق افتاده است، مسؤلیت را بر عهده نگرفته است.

شماری از افغانانی که از این حادثه جان سالم به در بردند، از رفتار خشونت آمیز سربازان ایرانی سخن گفتند.

شاه ولی، یکی از نجات یافتگان گفت، «ما ۵۷ نفر بودیم و ۲۳ نفر غرق شدند. همه ما گریه می کردیم و به نیروهای ایرانی التماس می کردیم که ما را به داخل آب نیاندازند، اما به هر صورت این کار را کردند.»

ولی گفت، یکی از این قربانیان غرق شده یک کودک ۱۳ ساله بود.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اگر واقعیت را بگویم مردم افغانستان بخاطر جهل و نادانی خود شان روزانه کشته می شوند. اگر اینها هوشیار می بودند چه می کردند که در این وضعیت اضطراری کرونا به ایران از راه غیر قانونی سفر می کردند. اگر اینها ایران هم می رفتن از اثر مبتلا شدن به مرض کرونا در ایران جان های شان را از دست می دادند بخاطریکه وضعیت در ایران خیلی وخیم است روزانه صد ها نفر در ایران از اثر ویروس کرونا تلف می شوند و این افغان ها ویزه و پاسپورت یا کدام مدرک دیگری هم نداشتند که اگر آنها را کرونا می گرفت در بیمارستان های ایران پذیرفته می شدند. آیا این ها نمی دانستند که همه مردم کشور های جهان در قرنطین به سر می برند؟ آیاد اینها نمی دانستند که در این وضعیت که همه مردم قرنطین هستند آنها میتوانند کار پیدا کنند؟ آیا اینها نمی دانستند که اگر آنها آنجا بروند غذا را از کجا می کنند؟ و رستورانت ها همه بسته اند؟ دهها سوال دیگر است که یک نفر که به کشور دیگری می رود باید از خود بپرسد.

پاسخ

‏اعمال وحشيانه و غیر انسانی كه باعث شهادت شماری از شهروندان مظلوم ما در مرز با ایران گردید،جنایات نا بخشودنیست. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان این رویداد اسف بار را، به منظور تامین عدالت،به گونه جدی پیگیری نماید

پاسخ

حکومت افغانستان با ایران هیچ کاری نخواهد کرد زیرا نصف از مقامات حکومتی و رهبران سیاسی افغانستان را جاسوسان و مزدوران ایران تشکیل میدهد. از محمد محقق گرفته تا داکتر عبدالله عبدالله همه جواسس ایران هستند. شما دیدید که پس از کشته شدن قاسم سلیمانی داکتر عبدالله به سفارت ایران رفته و با مقامات سفارت ایران غم شریکی کرد. من حیران هستم به مردم افغانستان که آنها هنوز هم از این رهبران بی وجدان حمایت می کنند. روزانه عبدالله عبدالله، محمد محقق، کریم خلیلی، عبدالطیف پدرام و دیگران به سفارت ایران در کابل می روند و همراه آنها در مورد امور داخلی افغانستان مشوره می کنند. دهها رسانه ای وجود دارند که از طرف کشور ایران تمویل می گردد و آنها بخاطر کاشتن نفاق قومی در افغانستان کار می کنند. آنها فرهنگ ایرانی را در افغانستان گسترش میدهند. ولی متاسفانه حکومت در برابر شان هیچ گونه اقدامی نمی کند. اگر حکومت به قضیه ای شکنجه شدن و غرق شدند افغان ها رسیده گی نکنند، مردم از حکومت دلسرد خواهند شد.

پاسخ