دیپلماسی

در میان افزایش تنش ها در مورد کشته شدن مهاجرین افغان، اتمر به ایران سفر کرد

سلام تایمز و ای اف پی

محمد حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه افغانستان (سمت چپ) در این تصویر که به تاریخ ۱ سرطان گرفته شده است، در حالی دیده می شود که وی در کنار محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود، در تهران ایستاده است. [وزارت خارجه افغان]

محمد حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه افغانستان (سمت چپ) در این تصویر که به تاریخ ۱ سرطان گرفته شده است، در حالی دیده می شود که وی در کنار محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود، در تهران ایستاده است. [وزارت خارجه افغان]

تهران -- در حالیکه پس از کشته شدن مهاجرین افغان به دست نیروهای امنیتی ایران در ماه گذشته، تنش ها میان این دو کشور ادامه دارد، محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان، به روز یکشنبه (۱ سرطان) به تهران سفر کرد.

تصاویر دیدار اتمر با محمد جواد ظریف همتای ایرانی اش به همراه علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، به روز شنبه (۳۱ جوزا) توسط وزارت خارجه افغانستان منتشر شدند.

بر اساس اعلامیه وزارت خارجه افغانستان به تاریخ ۱ سرطان، اتمر و ظریف درباره حادثه مرگباری که در مرز میان افغانستان و ایران اتفاق افتاد، گفتگو کردند.

این وزارت گفت، «در جریان این دیدار، هیئت ها به سطح وزارت های این دو کشور در مورد فاجعه اخیر در افغانستان، پیگیری تحقیقات و راه حل های جلوگیری از وقوع دوباره آن بحث کردند.»

این دیدار پس از کشته شدن چندین مهاجر افغان در ماه ثور، که گفته می شود توسط مرزبانان ایرانی به دریا انداخته شده و غرق شده بودند، صورت می گیرد.

مقامات افغان می گویند، این مهاجرین هنگامی جان های خود را از دست دادند که به طور غیرقانونی از ولایت هرات به داخل ایران عبور می کردند.

در یک حادثه ای که باعث عصبانیت و اعتراضات در افغانستان شده بود، ۱۸ جسد که برخی از آنها نشانه شکنجه و لت و کوب داشتند، از دریای هریرود بدست آمدند، در حالیکه سایر مهاجرین مفقود گزارش شدند.

یک مقام افغان گفت، پنجاه و پنج مهاجر به طور اجباری به دریا انداخته شدند.

مقامات ایرانی با گفتن اینکه این حادثه در داخل خاک افغانستان رخ داده است، این اتهامات را رد کرده اند.

رئیس جمهور اشرف غنی دستور داد تا تحقیقات در مورد غرق شدن ها انجام شود، این یک اقدامی بود که در زمان تنش های شدید بین واشینگتن و تهران، با استقبال ایالات متحده رو برو شد.

رسانه های ایرانی گزارش دادند، این نشست همچنان پس از آن صورت می گیرد که در یک حادثه در اواسط ماه گذشته در ولایت یزد، پس از تعقیب یک موتر توسط پولیس، سه افغان جان باختند و تعدادی دیگر نیز زخمی شدند.

یک مقام ایرانی گفت، راننده آن وسیله نقلیه «دستورات پولیس را نادیده گرفت و در یک پوسته بازرسی متوقف نشد».

بر اساس گزارش کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین، حدود ۳.۵ میلیون افغان، به شمول تقریباً یک میلیون پناهنده، در ایران زندگی می کنند.

ده ها هزار نفر پس از شیوع ویروس کورونای جدید به افغانستان بازگشتند، اما با کاهش محدودیت ها در ایران سخت آسیب دیده، بسیاری دوباره در آنجا به دنبال کار هستند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ایرانی ها همواره جرم های خود را که بالای افغان های ما انجام داده اند پرده پوش نموده و پا از عمل انجام داده ی خود بیرون میکشند ، این بار اول نیست که از کرده ی خود قایل میایند. نشست و بر خواست نمودن و بلاخره بحث نمودن با این طبقه مردم بی درک و بی منطق جای را نمیگیرد. باید با این کشور بطور همیشه قطع روابط بین المللی صورت بگیرد و آنچه به سود افغانستان است همان شود. نه اینکه افغان های مظلوم مان را با بهانه های مختلف به کام مرگ بکشانند.

پاسخ

متاسفانه افغانستان همیشه نزد کشور های مقتدر سر خم کرده است چون به نوع نه سیاست درست وحسابی دارد ونه هم قدرت نظامی در سیاستش با همه دول بطور نرم برخورد کرده ومیکند ،بنا کشوری که از همه ابعاد مستقل نباشد وقدرت را شخص ریس جمهور تصاحب کند وضعیت ازین بهتر نخواهد شد خوب خواهد بود مجلس شورای افغانستان دست به کار شود ویاهم اینکه مجلس هم در گم تجارت خود باشد ،الله به حال ملت مظلوم افغانستان رحم کند...

پاسخ

این دید و وادید ها برای افغانستان هیچ سودی ندارد. بهترین راه قطع رابطه با ایران است. ایران دیگر یک همسایه خوب برای مردم افغانستان نیست. حکومت افغانستان باید تلاش کند تا نفوذ این کشور را داخل افغانستان بیگیرد و در مقابله با گروه فاطمیون آماده گی عام و تام بگیرند زیرا داعش رد سوریه شکست خورد و این گروه از آنجا وارد ایران شده ایران مجبور است که این گروه را به دافغانستان انتقال دهد و بخاطر نیل به اهداف اش در افغانستان استعمال نماید. همین لحظه جنگ بسیار شدید میان گروه فاطمیون و کوچی ها در میدان وردک جریان دارد و حمله سوی این گروه بالای کوچی ها صورت گرفته است. حکومت اگر در این زمینه اقدام نکند، جنگ بسیار شدید قومی در میدان وردک در خواهد گرفت که در آن زمان هیچ کس جلو کشتار و خونریزی را نخواهد گرفت.

پاسخ

دیروز من یک پست را در تویتر دیدم. یک ایرانی نوشته است که افغانستان آب را از طریق گفتگوها رها نمی کند، راه حل آن این است که بند کجکی باید با ۱۵ گلوله موشک زده شود تا اینکه بند شکسته شده و آب به ایران بیاید. افغانستان باید سلاح و تجهیزات را از امریکا و دیگر متحدان خود دریافت کند و آن را در مرز ایران قرار دهد و اگر ایران دوباره دست به تخریب بزند، باید انتقام سخت از آنها گرفته شود.

پاسخ