حقوق بشر

معترضان برای مهاجرین که توسط نیروهای ایرانی غرق شده اند خواستار عدالت شدند

گزارش از عمر

در تصویر دیده می شود که، صدها نفر از باشنده گان هرات، به شمول جوانان، زنان و فعالان جامعه مدنی، به تاریخ ۲۲ ثور سال ۱۳۹۹ در مقابل قونسولگری ایران در شهر هرات تجمع کردند تا در اعتراض به مرگ مهاجرین افغان تظاهرات کنند که طبق گزارشات قبل از انداختن آنها به دریا، توسط مرزبانان ایرانی شکنجه شده اند. [عمر]

هرات -- صدها نفر از باشنده گان هرات به روز دوشنبه (۲۲ ثور) در مقابل قونسولگری ایران در شهر هرات تجمع کردند تا در اعتراض به مرگ مهاجرین افغان که هفته گذشته قبل از اینکه مجبور شوند خود را به دریا بیاندازند، توسط مرزبانان ایرانی شکنجه شده بودند، تظاهرات کنند.

بیش از ۲۰۰ نفر معترضین به شمول جوانان، زنان و فعالان جامعه مدنی شعارهایی را علیه دولت ایران سر دادند و این رژیم را در این قتل ها به جنایات علیه بشریت متهم کردند. ده ها معترض همچنان در مقابل سفارت ایران در کابل دست به تظاهرات زدند.

مقامات افغان تحقیقات در مورد این ادعا ها آغاز کرده است، که می گویند مرزبانان ایرانی ده ها مهاجر را به تاریخ ۱۲ ثور در حالیکه از ولایت هرات به طور غیرقانونی به آن کشور رفتند، شکنجه کرده و سپس به زور به دریا انداختند.

مقامات ایرانی ادعاها را رد کردند و گفتند که این حادثه در خاک افغانستان به وقوع پیوسته است.

در این تصویر دیده می شود که، تظاهرکنندگان در جریان یک مظاهره در مقابل قونسولگری ایران در شهر هرات به تاریخ ۲۲ ثور، شعارهایی را علیه دولت ایران سر می دهند. [عمر]

در این تصویر دیده می شود که، تظاهرکنندگان در جریان یک مظاهره در مقابل قونسولگری ایران در شهر هرات به تاریخ ۲۲ ثور، شعارهایی را علیه دولت ایران سر می دهند. [عمر]

در این تصویر فعالان جامعه مدنی مشاهده می شوند که، در جریان یک مظاهره در مقابل سفارت ایران در کابل، به تاریخ ۲۲ ثور، لوحه هایی را در دست دارند و شعارهایی را علیه رژیم ایران می دهند. یک مقام ارشد افغان گفت، افغانستان ۱۸ جسد از مهاجرین را کشف کرده است که گفته می شود به تاریخ ۱۲ ثور، قبل از اینکه مجبور شوند خودشان را به دریا بیاندازند، توسط مرزبانان ایرانی لت و کوب و شکنجه شده اند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

در این تصویر فعالان جامعه مدنی مشاهده می شوند که، در جریان یک مظاهره در مقابل سفارت ایران در کابل، به تاریخ ۲۲ ثور، لوحه هایی را در دست دارند و شعارهایی را علیه رژیم ایران می دهند. یک مقام ارشد افغان گفت، افغانستان ۱۸ جسد از مهاجرین را کشف کرده است که گفته می شود به تاریخ ۱۲ ثور، قبل از اینکه مجبور شوند خودشان را به دریا بیاندازند، توسط مرزبانان ایرانی لت و کوب و شکنجه شده اند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

فیصل افغان، یک معترض و باشنده شهر هرات گفت، این قتل پناهندگان افغان یک جرم غیرقابل بخشش است.

وی گفت، «دولت ایران همیشه با پناهجویان افغان رفتار خشونت آمیز کرده است، اما هیچ کس صدای شان را علیه ظلم و ستم های آنها بلند نکرده است. ما می خواهیم ظلم های ایران علیه پناهندگان بی گناه افغان پایان یابند.»

شبنم سلحشور، یک معترض و باشنده شهر هرات گفت، تهران مدت هاست که درگیر اقدامات وحشیانه علیه پناهندگان افغان بوده و مردم ملکی بی گناه را قتل عام کرده است، اما این جنایاتی که رژیم ایران انجام داده است باید متوقف شود.

وی گفت، «ما می خواهیم که این عمل به طور جدی بررسی شود. اگر عاملین این جنایت مجازات نشوند، آنها را تشویق می کند که دست به جنایات حتی بیشتر بزنند و کارگران بیشتری را بکشند. ما از سازمان ملل، سازمان دیده بان حقوق بشر و سایر نهادهای بین المللی می خواهیم که از این جنایت دولت ایران چشم پوشی نکنند.»

شواهد 'قانع کننده'

یک کمیته حکومت که به تحقیق کردن در مورد غرق شدن و کشتار گزارش شده پناهجویان افغان مؤظف شده بود، به تاریخ ۲۰ ثور کار خود را آغاز کرد.

عبدالحمید طهماسی، رئیس این کمیته تحقیقاتی، به تاریخ ۲۱ ثور در شهر هرات به خبرنگاران گفت، «اسناد و مدارک نشان می دهد که نیروهای نظامی ایران، کارگران افغان را به دریا انداخته اند.»

طهماسی گفت، «این کمیته تحقیقاتی افغان برای جمع آوری اسناد و مدارک بیشتر در همان محل کار می کند. دولت ایران قول داده است كه کمیته ای را برای بررسی این واقعه تشکیل دهد، اما هنوز این کار را نکرده است.»

وی افزود، «یافته های ما نشان می دهد که ۴۶ کارگر وارد ایران شده بودند که همه آنها به دریا انداخته شده اند. اجساد ۱۰ کارگر پیدا شده است، در حالی که ۱۷ نفر هنوز مفقود هستند. ۱۹ نفر دیگر توانستند خود را نجات دهند.»

وی گفت، «ایران اعتراف نکرده است که این حادثه در خاک آن اتفاق افتاده است، اما ما اسناد و مدارک قانع کننده ای داریم تا با کمیته تحقیقاتی دولت ایران شریک سازیم که نشان می دهد این حادثه در آن کشور رخ داده است.»

از ۱.۵ میلیون الی ۳ میلیون افغان در ایران زندگی و کار می کنند که بیشتر آنها به عنوان کارگران مزدورکار در پروژه های ساختمانی کار می کنند.

وزارت خارجه افغانستان در اعلامیه ای گفت، محمد حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه، برای بحث درباره این حادثه با جواد ظریف همتای ایرانی خود تماس تیلیفونی برقرار كرده است.

غلام فاروق راسب، یکی از فعالان جامعه مدنی در شهر هرات گفت، «بر سر خون قربانیان این عمل برای سود سیاسی نباید معامله ای صورت بگیرد.»

وی افزود، «ما درخواست می كنیم كه این كمیته حادثه را با کمال صداقت تحقیق کند و عاملین این حادثه را در اسرع وقت تسلیم عدالت كند. این مجرمین باید بر اساس قوانین ایران و قوانین بین المللی حقوق بشر محاکمه شوند.»

از دست دادن اعتبار

مقامات و باشنده گان هرات می گویند، یک بار دیگر با انکار کردن از اینکه نیروهای نظامی در شکنجه و غرق شدن کارگران افغان دست داشته اند، تهران تلاش می کند تقصیر خود در یک جنایت را پنهان کند.

آنها یادآور شدند که دولت ایران همچنان منکر این بود که ارتش این کشور در سقوط هواپیمای اکراینی در ماه جدی دست داشته است.

علی رغم ویدیو و شواهد وابسته که نشان می داد یک موشک زمین-به-هوا ایرانی به هواپیما اصابت کرد، تهران روزها از اینکه یک حمله موشکی پرواز PS752 بین المللی اوکراین را سقوط داد، به انکار کردن ادامه داد.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در مواجهه با افزایش فشارهای بین المللی و داخلی، سرانجام واقعیت را پذیرفت -- که ارتش ایران در یک «اشتباه فاجعه بار» این هواپیما را سقوط داد.

سید وحید قتالی، والی ولایت هرات گفت، این حادثه گذشته ثابت می سازد که انکار تهران از دست داشتن در غرق شدن مهاجرین افغان قابل باور نیست.

قتالی به تاریخ ۲۱ ثور در یک کنفرانس خبری در دفتر خود به خبرنگاران گفت، «ما در تلاش نیستیم ثابت کنیم که آیا این حادثه توسط ارتش ایران انجام شده است یا خیر ... اما ما در حال بررسی این مسئله هستیم تا بدانیم که چرا این اتفاق افتاده است. ایران نمی تواند از دخالت خود در این ماجرا منکر باشد.»

آرش بشریار، یکی از فعالان جامعه مدنی در شهر هرات گفت، وقتی راجع به انکار از دست داشتن در چنین اقدامات جنایی صحبت می شود، تهران تمام اعتبار خود را از دست داده است.

وی گفت، «وقتی نیروهای نظامی ایران هواپیمای مسافربری اوکراین را شلیک کردند، در ابتدا دولت آنها دست داشتن آن را تکذیب کرد و گفتند که این تصادم به دلیل هوای بد اتفاق افتاده است. اما پس از مواجهه با فشارهای بین المللی، چند روز بعد، دولت ایران بطور شرم آور اعتراف کرد که قصداً این هواپیما را سقوط داده است.»

«اکنون که ارتش ایران بیش از ۴۰ نفر از هموطنان ما را به دریا انداخت و آنها را به قتل رساند، دولت ایران مشارکت [نگهبانان ایرانی] در این حادثه را رد می کند، این نشان می دهد که مقامات ایرانی دروغ می گویند و کوشش می کنند تا به همین سادگی از این موضوع فرار کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

جنایت ایرانیان در مقابل پناه جویان افغان نابخشودنی است لعنت به چنین همسایه بی رحم

پاسخ

رژیم ایران دیکتاتور ترین و ظالم ترین رژیم جهان است. زمانیکه آنها یک طیاره مسافر بری را که در آن حدود صد نفر از شهروندان ایران بود، سقوط داد و همه سر نشینان آن را از بین برد، پس کشتن افغانها برای شان کار عادی است. آنها حتی بالای مردم خود شان ظلم می کنند. حتی مردم خود ایران نمیتوانند که یک لفظ بر خلاف حکومت ایران بزنند. و مردم می گویند که در ایران استفاده از فیسبوک منع است. رسانه ها نمیتوانند که خلاف منافع حکومت خبر نشر کنند و یا حکومت را بخاطر کم کاری و بی کفایتی نقد کنند. اگر حکومت ایران خبر شوند که یک کس بر علیه حکومت ایران یک حرف بزند، فوراً آن شخص از سوی پولیس این کشور بازداشت می شود و به اتهام جاسوسی به زندان انداخته می شود و حتی به شکل پنهانی کشته می شود. اما این کشور دهها رسانه های تصویری و روزنامه ها را در افغانستان تمویل می کنند تا بر خلاف منافع افغانستان گزارش ها را نشر کنند و فرهنگ کثیف ایرانی را ترویج بکنند. شما می بینید که در رسانه های مزدور زبان ایرانی استفاده می شود نه دری و همه گوینده گان این رسانه ها به لهجه ای ایرانی صحبت می کنند. در حالیکه ما در افغانستان بهترین لهجه داریم که لهجه ای دری است. اگر حکومت جلو رسانه های ایرانی را در افغانستان نگیرد، من مطمین هستم که در یکی دو دهه ای آینده، لهجه ای فارسی ایرانی در شهر های بزرگ افغانستان جاگذین لهجه ای اصلی دری خواهد شد و فرهنگ اصیل افغانی به کلی نابود خواهد شد.

پاسخ

سلام برادر! ازینکه ایران و پاکستان و فلان فلان کشور بالای مردم ما ظلم کردند ,فجایع کردند هیچ شک ندارم. بدبختانه این را میپذیرم بهترین احترام که در ایران به یک فرد تابع افغانستان گرفته شود افغانی کثافت است. برویم سر اصل موضوع . چرا امروز دین حالت قرارداریم؟ چرا یک ایرانی یا یک پاکستانی یا یک فرد از دیگه کشور به ما کثیف بگوید؟ ایا به حال ازخود پرسیدیم؟ مشکل ما به لهجه و تون صدا حل نمیشود برادر. زماینکه عقل خرد شعور دانش ما بالا رفت انوقت وقتش است که کلمه دانشگاه را از پوهنتون جدا کنیم یا نکنیم. عقل تصمیم میگیرد نه جهل ,نادانی و غرور بی جا و مورید. فکر کن که امروز رسانه ها پوهنتون را دانشگاه میگویند. چکارمیتوانی بکنی؟
یا به تفرقه ,جاسوس خواند فلان کشورو یا دیگر برچسب ها که امروز درین دنیا سیاست مروج است میتوانی مشکل را حل کنی؟ بجز باز همان ریختن خون.
درکل (من طرفدار قانون مجازات و مکافات هستم) بدور از تبعیض لسانی,منطقوی,قوی ومذهبی و دینی.

پاسخ