ترابری

ایران از ابتدا میدانست موشک هواپیمای اوکراینی را سقوط داده است

سلام تایمز و ای اف پی

تیم های نجات به تاریخ ۱۸ جدی در اطراف هواپیمای اوکراین که اندکی پس از پرواز در نزدیکی میدان هوایی امام خمینی در تهران سقوط کرد، دیده می شود. سه روز بعد، به تاریخ ۲۱ جدی حسن روحانی رئیس جمهور ایران اعتراف کرد که ارتش ایران در یک اشتباه فاجعه بار هواپیما را سقوط داده است. [اکبر توکلی / ایرنا / ای اف پی]

تیم های نجات به تاریخ ۱۸ جدی در اطراف هواپیمای اوکراین که اندکی پس از پرواز در نزدیکی میدان هوایی امام خمینی در تهران سقوط کرد، دیده می شود. سه روز بعد، به تاریخ ۲۱ جدی حسن روحانی رئیس جمهور ایران اعتراف کرد که ارتش ایران در یک اشتباه فاجعه بار هواپیما را سقوط داده است. [اکبر توکلی / ایرنا / ای اف پی]

کیف -- اوکراین، پس از آنکه ریکاردها از کنترل ترافیک هوایی ایران بیرون آمد، تهران را متهم کرد که این کشور از همان ابتدا می دانست که یک موشک ایرانی ماه گذشته یک فروند هواپیمای اوکراینی را سقوط داده است.

این ریکاردها که به روز یکشنبه (۱۳ دلو) در شبکه تلویزیون ۱ + ۱ اوکراینی پخش شد، گفتگو بین کنترل کننده هوایی و پیلوت هواپیمای دیگر را زمانیکه هواپیمای اوکراینی به تاریخ ۱۸ جدی مورد هدف قرار گرفت و باعث کشته شدن ۱۷۶ نفر در هواپیما شد بطور برجسته نمایان می سازد.

از پیلوت شنیده میشود که توضیح میدهد، "روشنایی یک موشک" در مسیر خود دید، و سپس انفجار صورت گرفت.

ولادیمیر زلینسکی، رئیس جمهور اوکراین پس از انتشار ریکاردها گفت، ریکارد «ثابت می سازد که طرف ایرانی از همان ابتدا می دانست که هواپیمای ما مورد هدف یک موشک» قرار گرفته بود.

زلینسکی به تلویزیون ۱ + ۱ گفت، «همه چیز در آنجا قابل شنیدن است. همه چیز ثبت شده است.»

این کلیپ صوتی از پیلوت پرواز هواپیمای شرکت آسمان از شیراز به تهران را نشان میدهد که با کنترل ترافیک هوایی در پایتخت ایران ارتباط برقرار می کند.

از پيلوت شنیده می شود که می پرسد، «یک رشته روشنی ها مانند یک موشک در مسیر ما وجود دارد. آیا کدام چیزی وجود دارد؟»

کنترل کننده می پرسد، «روشنی چگونه است؟»

پیلوت پاسخ میدهد، «روشنی یک موشک است.»

سپس برج کنترل سعی می کند با هواپیمای اوکراینی ارتباط برقرار کند اما موفق نمی شود.

پس از چند دقیقه پیلوت می گوید، «یک انفجار رخ داد. ما اینجا یک نور بسیار روشن را دیدیم.»

مشخص نبود که کانال متذکره چگونه ریکارد مذکور را بدست آورده است، هرچند مقامات بدست آمدن ریکارد از سوی مقامات اوکراینی رد کرده اند.

اقارب افغانهای که در سقوط غم انگیز این هواپیما کشته شده بودند خواستار غرامت برای قربانیان و پیگرد قانونی افراد مسئول هستند.

بی کفایتی

هواپیمای اکراینی به تاریخ ۱۸ جدی فقط چند دقیقه پس از پرواز -- و درست چند ساعت پس از آنکه تهران موشک هایی را علیه نیروهای آمریکایی بخاطر گرفتن انتقام قتل تورن جنرال قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به عراق شلیک کرده بود در تاریکی سقوط کرد.

یک حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا سلیمانی را به تاریخ ۱۳ جدی در بغداد به قتل رساند.

علی رغم ویدیو و شواهد مفصل به موشک از زمین به هوا اشاره دارد که هواپیمای متذکره را مورد هدف قرار داد. تهران برای چندین روز بصورت دوامدار از یک حمله موشکی که پرواز بین المللی هواپیمای اوکراینی پی اس ۷۵۲ را سقوط داد انکار کرد.

علی عابد زاده، رئیس هوانوردی ملکی و معاون وزیر ترانسپورت به تاریخ ۲۰ جدی در یک کنفرانس خبری در تهران گفت، «یک چیز یقینی است: این هواپیما توسط موشک هدف قرار نگرفته است.»

اما یک روز بعد، حسن روحانی رئیس جمهور ایران پس از آنکه با افزایش روز افزون فشارهای بین المللی و داخلی روربرو شد، سرانجام واقعیت را پذیرفت -- که ارتش ایران با یک "اشتباه فاجعه آمیز" هواپیمای متذکره را سقوط داده است.

این اعتراف -- و ظاهراً تلاش برای پنهان سازی -- برای چندین روز اعتراضات ضد حکومتی را در ایران برانگیخت.

ده ها هزار ایرانی به جاده ها ریختند و در اشاره ای به آیت الله علی خامنه ای رهبر بزرگ با صدای بلند فریاد می زدند "مرگ بر دیکتاتور" -- "مرگ بر دروغگویان" و دیگر شعارهای ضد رژیم را سر میدادند.

برخی از معترضین محصل همچنان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را "بی کفایت" و "شرم مردم" خواندند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

شما چرا همواره برعلیه ایران می نویسید؟ آیا روزنامه شما بخاطر این ساخته شده است تا بر ضد ایران اخبار منتشر کند؟ اگر روزنامه شما بی طرف است، باید خبرهای مهم را در مورد افغانستان نشر کند و بگذارند مردم در مورد وضعیت کشور خود شان آگاه شود. چرا من باید در مورد ایران بخوانم؟

پاسخ

ارتش ایران قصداً این طیاره را سقوط داده است.

پاسخ

اوکراین باید در محکمه بین المللی برعلیه افغانستان عارض شود و این کشور همچنان روابطش را با ایران قطع نماید.

پاسخ