امنیت

تنش ها پس از آن کاهش یافتند که تلافی ایران بر ارتش ایالات متحده در وارد کردن تلفات ناکام شد

کاروانسرای و ای اف پی

در تصویر از آرشیف، یک عسکر نیروی دریایی امریکا دیده می شود که، در پایگاه هوایی الاسد در عراق، که موشک های ایرانی به تاریخ ۱۷ جدی مورد هدف قرار دادند نگهبانی می کند. [جیم واتسون/ای اف پی]

در تصویر از آرشیف، یک عسکر نیروی دریایی امریکا دیده می شود که، در پایگاه هوایی الاسد در عراق، که موشک های ایرانی به تاریخ ۱۷ جدی مورد هدف قرار دادند نگهبانی می کند. [جیم واتسون/ای اف پی]

روز چهارشنبه (۱۸ جدی) پس از حمله موشکی ایران بر پایگاه های عراقی که در آن امریکایی ها و سایر نیروهای خارجی مستقر شده اند تلفات جانی نداشته است، به نظر می رسید که تنش ها کاهش می یابد.

ترامپ، رئیس جمهور امریكا در خطاب به ملت تائید كرد كه این حملات فقط منجر به خسارت کم به تأسیسات امریكا در عراق شده است.

مقامات واشنگتن و تهران در اولین اقدام انتقام وعده شده جمهوری اسلامی از قتل تورن جنرال قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گفتند، ایران روز چهارشنبه موشک هایی را بر پایگاه های عراقی که توسط ارتش امریکا استفاده می شوند، شلیک کرده است.

سلیمانی به تاریخ ۱۳ جدی در بغداد کشته شد.

در این تصویر، علی خامنه ای رهبر مذهبی ایران، به تاریخ ۱۸ جدی با حضار در تهران صحبت می کند و مسئولیت حمله موشکی به پایگاه های امریکایی در عراق را پذیرفت. [وزارت دفاع ایران]

در این تصویر، علی خامنه ای رهبر مذهبی ایران، به تاریخ ۱۸ جدی با حضار در تهران صحبت می کند و مسئولیت حمله موشکی به پایگاه های امریکایی در عراق را پذیرفت. [وزارت دفاع ایران]

ارتش در بغداد چهارشنبه پس از حمله آن شب گفت، در مجموع ۲۲ موشک بر دو پایگاه الاسد و اربیل اصابت کرد که سربازان امریکایی در عراق را در خود جا داده بودند، اما تلفات عراقی را در پی نداشته است.

سپاه پاسداران که در ماه ثور گذشته به عنوان یک گروه تروریستی شناخته شده بود، فوراً مسؤلیت این حملات موشکی را به عهده گرفت و اظهارات تهدیدآمیز تری صادر کرد.

این گروه گفت، «هرگونه اقدام مخرب جدید یا حرکت پرخاشگری با واکنشهای حتی دردناکتر و ویرانگرتر روبرو خواهد شد.»

شبه نظامیان عراقی مورد حمایت ایران نیز تهدیدهایی را صادر كردند و قول دادند كه حملات آنها «از اندازه پاسخ ایران كمتر نخواهد بود.»

ترامپ در شروع سخنان خود گفت، «تا زمانی كه من رئیس جمهور امریكا باشم، ایران هرگز اجازه داشتن سلاح هسته ای نخواهد داشت. و بعداً توضیح داد كه چگونه ایالات متحده قصد دارد تحریم های جدیدی را علیه تهران وضع كند.

ترامپ در ادامه توضیح داد که چگونه سلیمانی برای ده ها سال مسئولیت کشتار و زخمی شدن هزاران امریکایی و متحدین آنها در عراق، یمن، سوریه، لبنان و افغانستان را بر عهده داشت.

رئیس جمهور امریكا گفت، «سلیمانی باید مدتها پیش از بین برده می شد.»

واکنش جهانی

رهبران سراسر جهان روز چهارشنبه (۱۸ جدی) حمله موشکی ایران را محکوم کردند.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا به روز چهارشنبه از ایران خواست تا حملات موشکی به پایگاههای عراقی که مسکن نیروهای ائتلاف هستند را تکرار نکند.

جانسون به پارلمان گفت، «ایران نباید این حملات بی پروا و خطرناک را تکرار کند بلکه در عوض باید عقب نشینی فوری را اختیار کند.»

وزیر دفاع آلمان تازه ترین حمله ایران را محکوم کرد و از تهران خواست که به یک درگیری «رو به افزایش» پایان دهد.

آنگرت کرامپ-کارنباوئر، به آژانس خبری ای آر دی گفت، «دولت آلمان به شدت این تجاوز را محکوم می کند ... اکنون این نقش ایرانیان است که از تشدید بیشتر خودداری کنند.»

جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت، این حمله نمونه دیگری از «تشدید و افزایش رویارویی» بود.

وی افزود، «این به نفع هیچ کس نیست که افزایش خشونت حتی بیشتر را به وجود آورد. وی همچنان هشدار داد كه این بحران مانع مبارزه با داعش می شود.

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا روز جمعه (۲۰ جدی) مذاکرات اضطراری در مورد بحران ایران برگزار خواهند کرد تا در مورد کارهایی که این اتحادیه می تواند برای کاهش تنش ها انجام دهد، صحبت کنند.

این حمله یک نقض 'حق حاکمیت عراق' بود

محمد الحلبوسی، سخنگوی پارلمان عراق روز چهارشنبه با محکوم کردن حمله موشکی تلافی جویانه ایران 'نقض حق حاکمیت عراق' را محکوم کرد.

الحلبوسی، عرب بلند رتبه سنی در سیستم تقسیم قدرت مصلحتی عراق، خواستار اقدامات فوری برای جلوگیری از تبدیل عراق به میدان جنگ نیابتی برای قدرتهای خارجی شد.

وی گفت، «در حالی که امروز سحرگاه ما نقض حق حاکمیت عراق توسط ایران را محکوم می کنیم ... ما انکار مطلق خود از طرف های متضاد برای استفاده از خاک عراق برای جنگیدن را تائید می کنیم.»

دفتر نخست وزیر عراق اعلامیه مشابهی صادر کرد.

دفتر نخست وزیر افزود، «عراق هرگونه نقض حق حاکمیت و حمله به خاک خود را رد می کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

چرا دیگر کشورها سلاح های مختلف النوع از اتمی گرفته تا سلاح های هایدروژنی دارند اگر هدف جهانیان صلح است پس این همه سلاح برای چیست واگر تحدیدی است پس ماهم باید داشته باشیم

پاسخ