امنیت

در حالیکه قدرت های اروپایی از ایالات متحده حمایت میکنند، ایران تعهدات هسته ای خود را رها کرد

سلام تایمز و ای اف پي

در تصویر، یک عسکر دریایی امریکا به تاریخ ۱۴ جدی سال ۱۳۹۸ در جریان تقویت ساختمان سفارت در بغداد عراق، در حال وظیفه دیده می شود. [فرماندهی مرکزی]

در تصویر، یک عسکر دریایی امریکا به تاریخ ۱۴ جدی سال ۱۳۹۸ در جریان تقویت ساختمان سفارت در بغداد عراق، در حال وظیفه دیده می شود. [فرماندهی مرکزی]

رژیم ایران روز یکشنبه (۱۵ جدی) گفت که تعهدات هسته ای را رها خواهد کرد و «محدودیت تعداد سانتریفیوژها» را نخواهد پذیرفت، در حالی که شماری از قدرت های اروپایی پس از کشته شدن یک جنرال مهم ایرانی، ابراز حمایت از ایالات متحده کردند.

حکومت ایران در اعلامیه ای شب دوشنبه گفت، «برنامه هسته ای ایران دیگر در زمینه عملیاتی با هیچ محدودیتی روبرو نیست.»

بر اساس این اعلامیه، این مسئله تا ظرفیت تهران برای غنی سازی یورانیم، درجه غنی سازی انجام شده، مقدار یورانیم غنی شده و تحقیقات و انکشاف تمدید می شود.

تاکنون، تهران گفته است كه برای تولید مواد سوخت در تولیدگاه های برق هسته ای باید یورانیم را تا حد ۵٪ غنی كند.

در این تصویر، رهبران ارشد نظامی ایران به تاریخ ۱۳ جدی دیده می شوند که، وضعیت فعلی را هنگام بازدید از تأسیسات نظامی در ایران مورد بررسی قرار می دهند. [وزارت دفاع ایران]

در این تصویر، رهبران ارشد نظامی ایران به تاریخ ۱۳ جدی دیده می شوند که، وضعیت فعلی را هنگام بازدید از تأسیسات نظامی در ایران مورد بررسی قرار می دهند. [وزارت دفاع ایران]

این تصویری از امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه می باشد، که در حال یک سخنرانی تلویزیونی از کاخ الیزی در پاریس به ملت ارائه می داد. وی به همراه رهبران بریتانیا و آلمان از ایالات متحده در رویارویی با ایران، ابراز حمایت عمومی کرد. [فرانس ۲/ای اف پی]

این تصویری از امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه می باشد، که در حال یک سخنرانی تلویزیونی از کاخ الیزی در پاریس به ملت ارائه می داد. وی به همراه رهبران بریتانیا و آلمان از ایالات متحده در رویارویی با ایران، ابراز حمایت عمومی کرد. [فرانس ۲/ای اف پی]

در ماه سرطان، رژیم ایران اعتراف کرد که پوشش غنی سازی یورانیم را که توسط یک توافقنامه هسته ای بین المللی ۱۳۹۴ تعین شده بود، نقض کرده است.

قدرتهای اروپایی پشت ایالات متحده ایستاده اند

سخنگوی دولت آلمان گفت، رهبران آلمان، فرانسه و انگلیس روز یکشنبه توافق کردند که در جهت تقویت هر چه بیشتر تنش ها تلاش کنند.

کشته شدن تورن جنرال قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران توسط یک هواپیمای بدون سرنشین امریکایی به تاریخ ۱۳ جدی در مبارزات چندین ساله تهران برای ترویج جنگجوئی و اختلافات در شرق میانه و فراتر از آن، یک لحظه مهم را رقم زد.

تهران عهد انتقام گرفتن را بسته است

پس از تماس های تیلیفونی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس، این سخنگوی گفت که این رهبران «توافق کردند که تشنج زدایی اکنون ضروری است.»

وی افزود، «باالخصوص به ایران توصیه می شود در شرایط فعلی عقب نشینی اختیار کند.»

ماکرون روز یکشنبه از «همبستگی کامل» خود به ایالات متحده اطمینان داد و از تهران خواست که از «تشدید نظامی که می تواند بی ثباتی در منطقه را تشدید کند خودداری کند.»

ماکرون در اعلامیه ای از دفتر ریاست جمهوری الیزی اظهار داشت که تنش ها در عراق و منطقه افزایش یافته است و ابراز نگرانی کرد که نیروهای ایرانی که سلیمانی فرماندهی کرده بودند می توانند اقداماتی را انجام دهند که منطقه را بی ثبات سازد.

ماکرون «مجدداً ضرورت پایان دادن ایران» به چنین فعالیت هایی را تکرار کرد.

ماکرون گفت، «اولویت باید پیگیری اقدامات ائتلاف بین المللی علیه داعش، با احترام کامل به حق حاکمیت عراق، امنیت آن و ثبات منطقه ای باشد.»

جانسون در اعلامیه ای گفت، «جنرال قاسم سلیمانی تهدید کننده تمام منافع ما بود و مسئولیت الگوی رفتاری مخرب، بی ثبات کننده در منطقه را بر عهده داشت.»

وی گفت، «با توجه به نقش اصلی او در اقداماتی که منجر به کشته شدن هزاران مردم ملکی بی گناه و پرسونل غربی شده است، ما از مرگ وی ابراز تأسف نمی کنیم.»

«با این حال روشن است که همه درخواست های تلافی یا انتقام جویانه به سادگی منجر به خشونت بیشتر در منطقه خواهند شد و آنها به نفع هیچ کس نیستند.»

جانسون گفت، پس از جلسات وزیران و تماس های بیشتر بین المللی، نمایندگان مجلس در مورد اوضاع به روز سه شنبه (۱۷ جدی) آگاه خواهند شد.

به تاریخ ۱۳ جدی، سخنگوی دولت آلمان اعلام كرد كه حمله امریكا كه منجر به كشته شدن سلیمانی و یک فرمانده ارشد نظامی عراق شد، در واكنش به «تحریکات» از تهران بود.

سخنگو اولریک دمر گفت، «عمل امریكا واكنش به یک سلسله تحریکات نظامی است كه ایران در قبال آنها مسئولیت دارد.»

بر اساس یک اعلامیه مطبوعاتی، جوزف بوریل رئیس امور خارجه اتحادیه اروپا، در این هفته طی یک تماس تیلیفونی، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران را برای مذاكره به بروكسل دعوت كرد.

به گفته اتحادیه اروپا، ظریف به دعوت پاسخ نداد و این به معنای «ادامه کار آنها در این امور» بود.

'اشتباه بزرگ'

مایک پومپئو وزیر امور خارجه امریكا، روز یکشنبه اظهار داشت كه احتمالاً تهران پس از مرگ سلیمانی سعی خواهد كرد كه بر سربازان امریكایی حمله كند.

وی در سخنان خود كه روز یکشنبه پخش شد به فاکس نیوز گفت، «ما فکر می کنیم احتمال واقعی وجود دارد که ایران اشتباه کند و تصمیم بگیرد که به دنبال برخی از نیروهای ما، نیروهای نظامی در عراق یا سربازان در شمال شرق سوریه برود.»

تبصره های وی در حالی اظهار شدند كه مشاور نظامی رهبر معظم ایران گفت كه پس از كشته شدن سلیمانی توسط امریکا، پاسخ «نظامی بالای ساحات نظامی» توسط تهران وجود خواهد داشت.

پومپئو گفت، «این یک اشتباه بزرگ ایران خواهد بود که به دنبال آنها برود.»

ایالات متحده حدود ۶۰ هزار سرباز در منطقه دارد، از آن جمله حدود ۵۲۰۰ در عراق هستند. واشنگتن پس از کشته شدن سلیمانی به تاریخ ۱۳جدی هزاران سرباز دیگر را دستور داد تا به شرق میانه بروند.

شاهدان به ای اف پی گفتند، روز یکشنبه ساعاتی پس از احضار سفیر بر اثر حمله امریکا که منجر به کشته شدن فرماندهان برتر عراقی و ایرانی شد، دو راکت در نزدیکی سفارت ایالات متحده در بغداد اصابت کرد.

حمله یکشنبه دومین شب مسلسل بود که منطقه سبز -- منطقه ای به شدت محافظت شده در بغداد -- مورد اصابت قرار گرفت و چهاردهمین بار طی دو ماه گذشته که تأسیسات ایالات متحده هدف قرار گرفته است.

منابع از شفاخانه به ای اف پی گفتند، یک موشک سوم به طور همزمان به یک خانه در خارج از منطقه سبز برخورد کرد و چهار زخمی برجای گذاشت.

جزئیات طرح سلیمانی آشکار شد

جزئیات جدیدی درباره برخی توطئه هایی که سلیمانی قصد داشت علیه نیروهای امریکایی انجام دهد، آشکار شده است.

بر اساس گزارشی از رویترز، سلیمانی در اواخر ماه میزان زمانیکه تظاهرات گسترده مردم به نفوذ روزافزون ایران در عراق جریان داشت، با تعدادی از رهبران گروههای شبه نظامی عراقی به حمایت از ایران ملاقات کرد و جمهوری اسلامی را در معرض توجه قرار داد.

دو فرمانده ملیشه و دو منبع امنیتی خلاصه این نشست را به رویترز گفت، دو هفته قبل از نشست میزان، سلیمانی به سپاه پاسداران دستور داد سلاح های پیشرفته تری -- از قبیل موشک های کاتیوشا و موشک های شانه ای که می تواند هلیکوپترها را به زمین بیاندازد -- از طریق دو گذرگاه مرزی به عراق منتقل کند.

در بغداد، سلیمانی به فرماندهان مأموریت داد كه یک گروه شبه نظامی جدید از شبه نظامیان كم نظیر را تشکیل دهند كه می توانند حملات راكتی را بالای امریکایی های مستقر در پایگاه های نظامی عراق انجام دهند.

یکی از منابع ملیشه به رویترز گفت، سلیمانی به آنها گفت که کشف کردن چنین گروه «برای امریکایی ها دشوار خواهد بود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

نه تنها ایران، بلکه همه قدرت های جهان بشمول امریکا باید نیرو اش را به جای تخریب، بخاطر بهبود انسانها استفاده کنند. اگر من مثل ترمپ یک رهبر مقتدر می بودم، به عوض انجام دادن کارهای نامطلوب در جهان، کار های را انجام میدادم که میتوانست به انسانها نفع برسانند. در قدم نخست، همه کشورهای دارای قدرت هسته ای را وادار می ساختم تا سلاحهای هسته ای شان را نابود بسازند. در قدم دوم، همه آن سلاحهای غیر هسته ای که میتوانند مردم زیاد را بکشند، از بین می بردم، بعداً آن سلاح های که بیش از یک نفر را می کشتند از بین برده و سپس آن سلاحهایکه یک نفر را می کشتند تخریب می کردم. سلاحها باید فقط بخاطر مجروح کردن یک شخص باشد و آن هم باید در دست اشخاص مسئول باشد، نه در دست هر شخص.

پاسخ