امنیت

روسیه و چین از محکوم کردن حمله ایران بر سفارت امریکا در بغداد، امتناع ورزیدند

سلام تایمز و ای اف پی

یک تصویر، راه ورودی به سفارت امریکا در پایتخت بغداد را به تاریخ ۱۲ جدی سال ۱۳۹۸ نشان می دهد، که یک روز قبل توسط اعضای شبه نظامی عراقی مورد حمایت ایران آسیب دیده بود. [احمد الربعی/ای اف پی]

یک تصویر، راه ورودی به سفارت امریکا در پایتخت بغداد را به تاریخ ۱۲ جدی سال ۱۳۹۸ نشان می دهد، که یک روز قبل توسط اعضای شبه نظامی عراقی مورد حمایت ایران آسیب دیده بود. [احمد الربعی/ای اف پی]

در حالی که ۲۷ عضو سازمان ملل متحد اعلامیه هایی را در محکوم کردن حمله هفته گذشته بر سفارت امریکا در بغداد توسط تظاهرکنندگان طرفدار ایرانی را صادر کردند، روسیه و چین سکوت اختیار کردند.

تظاهرکنندگان، که اکثر آنها عضو شبه نظامیان عراقی مورد حمایت ایران هستند، به تاریخ ۱۰ جدی قبل از پراکنده شدن به پیروی از رهبران خود به تاریخ ۱۱ جدی، بر این سفارت حمله کردند و بخشی از آن را آتش زدند.

مأموریت ایالات متحده در سازمان ملل متحد روز دوشنبه (۱۶ جدی) گفت، سکوت روسیه و چین شورای امنیت را تضعیف کرد.

در اعلامیه ایالات متحده آمده است، «اجازه ندادن به شورای امنیت سازمان ملل به ابتدایی ترین اعلامیه ها با تأکید بر عدم نقض بودن اصول دیپلوماتیک و قونسلی، بار دیگر اعتبار این شورا را زیر سوال می برد.»

در این تصویر، یک عسکر نیروهای دریایی ایالات متحده دیده می شود که، به تاریخ ۱۴ جدی سال ۱۳۹۸ یک کیسه ریگی را برای استحکام یک پوسته امنیتی در جریان تقویت ساختمان سفارت در بغداد عراق، حمل می کند. [فرماندهی مرکزی]

در این تصویر، یک عسکر نیروهای دریایی ایالات متحده دیده می شود که، به تاریخ ۱۴ جدی سال ۱۳۹۸ یک کیسه ریگی را برای استحکام یک پوسته امنیتی در جریان تقویت ساختمان سفارت در بغداد عراق، حمل می کند. [فرماندهی مرکزی]

واشنگتن گفت، حمایت از توافق ویانا در سال ۱۳۴۰ که از مأموریت های دیپلوماتیک محافظت می کند «نباید بحث برانگیز باشد و یا شجاعت را تضمین کند.»

اعلامیه افزود، «همانطور که نشان دادیم، ما حملات بر پرسونل و تأسیسات امریکایی را تحمل نخواهیم کرد و برای محافظت از منافع، شهروندان و متحدین ما قاطعانه پاسخ خواهیم داد.»

حمله بر سفارت بغداد در اوایل ماه جدی توسط تورن جنرال قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ترتیب داده شده بود.

بر اساس گزارش های جدید، سلیمانی در اواخر ماه میزان با اعتراضات گسترده علیه نفوذ روزافزون تهران در عراق با تعدادی از رهبران گروه های شبه نظامی عراقی به حمایت از تهران ملاقات کرد و جمهوری اسلامی را در معرض توجه قرار داد.

سلیمانی به فرماندهان گرد هم آمده گفت كه یک گروه شبه نظامی جدید از شبه نظامیان پائین رتبه را تشکیل دهند كه می توانند حملات علیه منافع امریكا در عراق انجام دهند.

در پاسخ به حمله بر سفارت، یک هواپیمای بدون سرنشین امریکایی به تاریخ ۱۳ جدی سلیمانی را به قتل رساند.

بلند پروازی ایران

ینس استولتنبرگ، رئیس ناتو روز دوشنبه به تهران گفت که از خشونت و تحریکات بیشتر جلوگیری کند زیرا تنش ها در شرق میانه پس از مرگ سلیمانی افزایش می یابد.

استولتنبرگ با تأکید بر این که این حمله هواپیمای بدون سرنشین یک تصمیم ایالات متحده بود، افزود، ۲۸ عضو دیگر ناتو نگرانی های دیرینه خود را در مورد فعالیت های بی ثبات کننده ایران در شرق میانه تکرار کرده بودند.

استولتنبرگ دو بار در پاسخ به این سوال كه آیا كشورهای عضو از حمله امریكا انتقاد كرده اند، بر وحدت و نگرانی آنها از رفتار ایران تأكید كرد.

استولتنبرگ گفت، «ما اخیراً شاهد تشدید ایران هستیم، به شمول حمله به تأسیسات انرژی سعودی [در ماه سنبله] و سقوط دادن یک هواپیمای بدون سرنشین امریکایی [در جوزا].»

«در جلسه امروز ما، متحدین خواستار محدودیت و دفع اضطراب شدند. درگیری جدید به نفع هیچ کس نخواهد بود، بنا براین ایران باید از خشونت و تحریک های بیشتر خودداری کند.»

استولتنبرگ گفت، ناتو مأموریت ۵۰۰ نفری را در عراق حفظ كرده و نیروهای محلی را برای گرفتن افراطیون داعش آماده می كند، اما فعالیت های اصلی آموزشی ناتو تا زمان بهبود اوضاع امنیتی متوقف شده است.

اورسولا فون دیر لاین رئیس کمیسیون اروپا روز دوشنبه گفت، «اکنون مهم است که ... از چینل های دیپلوماتیک استفاده کنیم و روشن شود که این نیز به نفع ایران و به ویژه به نفع عراق است که راه هوشیاری را طی کند و نه مسیر تشدید.»

فرانسه به ایران: عکس العمل نشان ندهید

وزیر امور خارجه فرانسه به روز دوشنبه از تهران خواست که نسبت به قتل سلیمانی عکس العمل اختیار نکنند.

جین یفس لی دریان به تلویزیون بی اف ام گفت، «ضروری است كه ایران از هر گونه انتقام جویی یا عکس العمل خودداری كند، و افزود، «خوشبختانه هنوز جایی برای دیپلوماسی وجود دارد.»

لی دریان با بیان اینکه نبرد علیه داعش در اولویت این منطقه است گفت، هرگونه حمله ضد ایالات متحده، موفقیت ائتلاف جنگ با داعش در عراق و سوریه را به خطر می اندازد.

وی همچنان پیش از نشست اضطراری وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا درباره بحران ایران در این هفته، از تهران خواست كه از اقدامات بیشتر برای لغو توافقنامه ۱۳۹۴ برای كاهش فعالیتهای هسته ای خود، امتناع ورزد.

رژیم ایران به تاریخ ۱۵ جدی اعلام کرد که از تعهدات هسته ای خود صرف نظر می کند و «محدودیت تعداد سانتریفیوژها» را کنار می گذارد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500