امنیت

با افزایش تنش ها به دلیل محاسبات غلط ایران ارتش ایالات متحده به حالت آماده باش درآمد

گزارش از سلام تایمز

منسوبین نیروی هوایی ایالات متحده به تاریخ ۲۶ قوس در پایگاه هوایی العدید قطر، هنگام بررسی های قبل از پرواز، قدم می زنند. [سینتکام]

منسوبین نیروی هوایی ایالات متحده به تاریخ ۲۶ قوس در پایگاه هوایی العدید قطر، هنگام بررسی های قبل از پرواز، قدم می زنند. [سینتکام]

پس از آنکه دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده هشدار داد که وی «ایران را مسؤل هرگونه حمله مرگبار بالای اتباع امریکایی در عراق» خواهد دانست، منابع نظامی می گویند، یک اشتباه ایران می تواند عواقب ویرانگری داشته باشد.

ترمپ و ارتش ایالات متحده ایران را متهم كردند كه در حمله موشكی روز یكشنبه (۳۰ قوس) بالای سفارت ایالات متحده در بغداد دست داشته است كه باعث خسارت مادی شد اما هیچ تلفاتی جانی نداشت.

سلسله ای از حملات قبلی بالای منافع ایالات متحده و بین المللی در عراق، مسؤلیت گروه های شبه‌نظامی عراقی تحت حمایت ایران دانسته شده اند.

این هشدار در حالی صورت گرفت که با فرا رسیدن اولین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی جنرال ارشد ایرانی در یک حمله ایالات متحده در بغداد، تنش ها افزایش یافت و ارتش ایالات متحده نیروهای خود را برای یک جنگ در منطقه آماده می سازد.

این سه موشک ایرانی که نتوانستند به سمت سفارت ایالات متحده در بغداد پرتاب شوند، در نزدیکی محوطه پیدا شدند. [آرشیف]

این سه موشک ایرانی که نتوانستند به سمت سفارت ایالات متحده در بغداد پرتاب شوند، در نزدیکی محوطه پیدا شدند. [آرشیف]

نیروهای دریایی و هوایی ایالات متحده و سعودی به تاریخ ۲۷ قوس در یک عملیات مشترک در خلیج فارس به عنوان بخشی از تمرینات جاری با هدف مقابله با تهدیدات موجود در این منطقه بحری، اطمینان از آزادی دریا نوردی و جریان آزاد تجارت اشتراک می کنند. [قوماندانی مرکزی ارتش ایالات متحده/سینتکام]

نیروهای دریایی و هوایی ایالات متحده و سعودی به تاریخ ۲۷ قوس در یک عملیات مشترک در خلیج فارس به عنوان بخشی از تمرینات جاری با هدف مقابله با تهدیدات موجود در این منطقه بحری، اطمینان از آزادی دریا نوردی و جریان آزاد تجارت اشتراک می کنند. [قوماندانی مرکزی ارتش ایالات متحده/سینتکام]

سلیمانی برای بیش از دو دهه نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را رهبری کرد که گروه های شبه ‌نظامی اجیر را در عراق، سوریه، لبنان، بحرین، یمن و افغانستان مسلح و تمویل کرده و به آنها آموزش داده است.

درگذشت وی در کمپاین چندین دهه تهران برای دامن زدن به جنگجویی و اختلافات در منطقه، یک لحظه اساسی را قلمداد کرد.

از زمانیکه وی کشته شده است، رژیم ایران تهدیدهای علنی را علیه ایالات متحده صادر کرده است.

هشدار جدی برای تهران

ترمپ به روز چهارشنبه در اشاره به حمله روز یکشنبه در توییتر نوشت، «سفارت ما در بغداد به روز یکشنبه مورد اصابت چند موشک قرار گرفت.»

وی افزود، «حدس بزنید که آنها از كجا آمده باشند: ایران».

وی پیش از اینکه «توصیه های سالم دوستانه را به ایران پیشنهاد کند که: اگر یک امریكایی كشته شود، من ایران را مسؤل می دانم. خوب فكر كنید» افزود، «حالا ما آوازه حملات دیگر علیه امریكایی ها در عراق را می شنویم.»

مایک پومپئو وزیر خارجه ایالات متحده از قبل با انگشت خود به سوی تهران اشاره کرده بود، در حالی که فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سینتکام) گفت که حمله موشکی «تقریباً به طور یقینی توسط یک گروه باغی شبه نظامی تحت حمایت ایران انجام شده است».

سینتکام در اعلامیه ای گفت، در حالی که این حمله «هیچ گونه جراحت یا تلفاتی امریکایی ایجاد نکرد، اما این حمله به تعمیرات محوطه سفارت ایالات متحده آسیب رساند و واضح است که این حمله برای جلوگیری از تلفات نبود.»

وی افزود، «ایالات متحده برای کشته شدن هر امریکایی که نتیجه کار این گروه های باغی شبه نظامی تحت حمایت ایران باشد، ایران را مسؤل خواهد دانست.»

در این اعلامیه آمده است، «این گروه ها تحت حمایت ایران هستند زیرا ایران برای آنها هم حمایت مادی و هم راهنمایی را فراهم می کند. آنها باغی هستند زیرا در حقیقت آنها به نمایندگی از منافع و اهداف ایرانی عمل می کنند که خیانت مستقیم به حاکمیت عراق می باشد.»

تحریکات فزاینده

یک شلیک دسته جمعی موشک ها به روز یکشنبه در حوالی سفارت ایالات متحده در بغداد صورت گرفت.

ای اف پی گزارش داد، شاهدان عینی صدای حداقل پنج انفجار را شنیدند، سپس صداهای تندرمانند شلیک سریع را شنیدند و جریاناتی از روشنی های سرخ را دیدند که نشان می دهد سیستم دفاع موشکی سی-رام سفارت ایالات متحده فعال شده است.

نیروهای عراقی گفتند که این حملات خسارت مادی به بار آورد، اما تلفات جانی نداشت.

مسؤلیت حملات قبلی بالای منافع ایالات متحده در عراق گروه هایی بر عهده گرفته است که مقامات ایالات متحده و عراقی آنها را به عنوان پوشش برای جناح های مسلح مشهور همدست ایران در عراق به شمول کتائب حزب الله، توصیف کرده اند.

اما در یک اقدام غیرمعمولی، چندین جناح به شمول کتائب حزب الله حمله روز یکشنبه را محکوم کردند.

این گروه شبه‌نظامی در حالیکه استفاده سفارت ایالات متحده از سیستم سی-رام را نیز محکوم کرد گفت، «بمبگذاری در سفارت شیطانی (ایالات متحده) در این زمان بی نظمی تلقی می شود».

مقتداء الصدر روحانی مردمی و رهبر پیشین یک گروه شبه‌نظامی در یک پیام بر شبکه های اجتماعی گفت که «هیچ کس حق ندارد در خارج از کشور سلاح را استفاده کند».

سفارت ایالات متحده و سایر اماکن نظامی و دیپلوماتیک خارجی در ماه های اخیر مورد هدف ده ها موشک و حملات بمب كنار جاده ای قرار گرفته اند.

مقامات امریكایی و عراقی گروه های افراطی به شمول كتائب حزب الله را مسؤل دانسته اند.

این گروه ها در ماه میزان با یک آتش بس نامشخص موافقت کردند، اما حمله روز یکشنبه سومین نقض آشکار این آتش بس بود.

اولین نقض این بود که به تاریخ ۲۷ عقرب یک شلیک دسته جمعی موشک ها با سفارت ایالات متحده و مناطق مختلف پایتخت عراق اصابت کرد، که منجر به کشته شدن یک زن جوان و زخمی شدن پنج فرد ملکی شد.

به تاریخ ۲۰ قوس، دو کاروان که تجهیزات لوجستیکی را برای ائتلاف بین المللی انتقال می دادند، که در جنگیدن با گروه داعش با نیروهای عراقی کمک می کند، با بمب های کنار جاده مورد هدف قرار گرفتند.

ملکیت های نظامی

یک تحت البحری هسته ای ایالات متحده به روز دوشنبه در یک نمایش جدید نیرو از تنگه هورمز عبور کرد. یو اس اس جورجیا اولین تحت البحری هسته ای ایالات متحده بود که پس از هشت سال به طور سطحی از این تنگه عبور کرد -- تا دید اعظمی داشته باشد و عزم ایالات متحده را نشان دهد.

جنرال فرانک مکینزی فرمانده نیروهای امریکایی در شرق‌میانه به روز یکشنبه به خبرنگاران گفت که اگر ایران بالای آنها حمله کند واشینگتن «آماده واکنش است».

در ماه سنبله یو اس اس نیمیتز یک انتقال دهنده هواپیما های امریکایی از این تنگه که برای عبور اکمالات انرژی جهانی یک مسیر بحری مهم است، عبور کرد. این کشتی از اوایل ماه قوس بدینسو در آب های خلیج فارس گزمه می کند.

در اواسط ماه قوس یک جوره هواپیماهای بی-۵۲ اچ استراتوفورتریس نیروی هوایی ایالات متحده همراه با یک هواپیمای دیگر نیروی هوایی ایالات متحده و یک هواپیمای شرکای منطقه ای، یک مأموریت کوتاه مدت و بدون توقف را در خلیج عربی انجام دادند.

قبل از نمایش نیرویی و همبستگی ۱۹ قوس، به تاریخ ۱ قوس یک مأموریت مشابه دور رس در منطقه انجام شد که به گفته منسوبین ارتش ایالات متحده هدف آن اطمینان شرکا و متحدین ایالات متحده و جلوگیری از تهاجم بود.

دگر جنرال گریگ گیلوت فرمانده ۹ نیروی هوایی در آن زمان گفت، این دو مأموریت نیروی هوایی برای وضاحت «توانایی های قوی و متنوع نیروی هوایی ایالات متحده بود که می توانند به سرعت در دسترس قرار گیرند».

وی گفت، «توانایی انتقال سریع نیروها به داخل، خارج و اطراف میدان برای ضبط کردن، پس گیری و به کار اندازی ابتكار، برای جلوگیری از تهاجم بالقوه مهم است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ایران انتقادم خون مقدس قاسم سلیمانی را خواهد گرفت. امروز باشد یا فردا صد ها تن از اتباع امریکا را به قتل خواهد رساند. شما صرف انتظار بکشید. امریکا دشمن شعیه ها است و هزار ها شعیه را در سوریه به قتل رسانده است. از امریکا باید انتقام گرفت. ما شعیه ها هم از طالبان و داعش که مذدوران امریکا است انتقام خون صد ها نفر خود را خواهیم گرفت و هم از امریکای خوانخوار. شما صرف انتظار بکشید.

پاسخ

پس از برامدن امریکا از افغانستان، منافع این کشور از سوی ایران تهدید خواهد شد و در هر جای بالای اتباع امریکایی از سوی سپاه انقلاب اسلامی ایران حمله صورت خواهد گرفت. امریکا باید یک نظام قوی را در افغانستان شکل دهد که در آن همه گروه ها بشمول طالبان شامل باشند و نقش تعیین کننده را در حکومت آینده افغانستان باید اشخاص وطن پرست داشته باشد. زیرا در طی بیست سال گذشته اکثر اراکین بلند پایه دولت افغانستان به کشور های جهان از جمله ایران، پاکستان، هند غلامی می کردند و به اوامر برنامه های این کشور ها را به پیش می بردند. افغانستان باید یک کشور کاملاً مستقل باشد. نه تحت تاثیر ایران، پاکستان و هند باشد و نه هم تحت تاثیر ایالات متحده امریکا و روسیه. کشور و منافع ما برای ما بسیار زیاد ارزش دارد ما نمیتوانیم که در بدل کمک های ایران، هند و امریکا غلام این کشور ها باشیم. هر گروهی که در افغانستان به نفع کشور های بیرونی کار می کنند باید شناسایی گردیده و فعالیت سیاسی شان متوقف گردد. در راس استخبارات کشور باید افراد و اشخاص متعهد به کشور باشد. اکنون اکثر کسانیکه در شورای امنیت هستند تحت تاثیر مستقیم هند و ایالات متحده امریکا است.

پاسخ