تحلیل

تاریخ نویسی خونریزی ها توسط قاسم سلیمانی در سراسر منطقه و فراتر از آن

سلام تایمز

در این تصویر بدون تاریخ که توسط ارتش ایران به تاریخ ۲۰ قوس منتشر شد، قاسم سلیمانی (در وسط) را در کنار سایر فرماندهان ارشد نظامی ایران و خامنه‌ای رهبر بزرگ نشان می دهد. [وزارت دفاع ایران]

در این تصویر بدون تاریخ که توسط ارتش ایران به تاریخ ۲۰ قوس منتشر شد، قاسم سلیمانی (در وسط) را در کنار سایر فرماندهان ارشد نظامی ایران و خامنه‌ای رهبر بزرگ نشان می دهد. [وزارت دفاع ایران]

تورنجنرال قاسم سلیمانی فرمانده ارشد نظامی ایران پیش از مرگش تقریباً یک سال قبل، از سوی بعضی مردم به عنوان ترسناک ترین مرد در شرق‌میانه پنداشته می شد.

سلیمانی برای بیش از دو دهه نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، یک شعبه نخبه ارتش ایران را رهبری کرد که مسؤل صادرنمودن ترور و مسلح کردن شبه نظامیان اجیر رژیم ایران در سراسر منطقه به شمول عراق، سوریه، لبنان، بحرین، یمن و افغانستان بود.

برنامه های پایانی وی شامل حمله ها بر نیروهای ائتلاف ایالات متحده در عراق بود، به شمول حمله یک روزه به تاریخ ۱۰ جدی سال گذشته بالای سفارت ایالات متحده در بغداد، جایی که مهاجمین روی دیوار نوشته بودند «سلیمانی رهبر ما است».

سلیمانی طی یک حمله هواپیمای بدون سرنشین ایالات متحده به تاریخ ۱۳ جدی سال گذشته در بغداد کشته شد و این امر در کمپاین چند دهه ای تهران برای پرورش جنگجویی و اختلاف در منطقه، یک لحظه اساسی را قلمداد کرد.

سلیمانی در سال ۱۳۹۶ در لباس کردی در آلبو کمال سوریه نشان داده شده است. [آی اس ان ای]

سلیمانی در سال ۱۳۹۶ در لباس کردی در آلبو کمال سوریه نشان داده شده است. [آی اس ان ای]

سلیمانی با شبه نظامیان تحت حمایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۱۳۹۷ در عراق نشان داده شده است. [جهان نیوز]

سلیمانی با شبه نظامیان تحت حمایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۱۳۹۷ در عراق نشان داده شده است. [جهان نیوز]

حکومت ایالات متحده در سال ۱۳۹۰ سلیمانی را به دلیل نظارت بر طرح نامؤفق ترورکردن عادل بن احمد الجبیر سفیر وقت عربستان سعودی در ایالات متحده که اکنون وزیر دولت در امور خارجه است، زمانیکه وی در واشنگتن دی سی بود، به عنوان یک تروریست جهانی شناخت.

سلیمانی در اواخر سال قبلی به دلیل نقش وی در فراهم نمودن کمک مواد برای رژیم بشار الاسد رئیس جمهور سوریه در جریان سرکوب خونین معترضین مردم ملکی تحریم شد.

در ماه حمل ۱۳۹۸ وزارت خزانه داری ایالات متحده یک قدم بی سابقه ای را برداشت که تمام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی اعلام کرد، و این کار بیشتر به دلیل اقداماتی که توسط نیروی قدس تحت رهبری سلیمانی انجام داده بود، صورت گرفت.

صادر کردن تروریزم

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحت رهبری سلیمانی، تروریزم را صادر می کرد، به فرقه گرایی دامن می زد، حاکمیت حکومت های منطقه را تضعیف می کرد و برای مرگ هزاران نفر -- شاید هم ده ها هزار نفر -- و بدبختی های ناگفته در سراسر شرق‌میانه و فراتر از آن مسؤل بود.

تحلیلگران می گویند، در حالیکه رژیم ایران به تضعیف کردن امنیت در منطقه ادامه می دهد، اگر سلیمانی هنوز زنده می بود تهدیدهای تهران بسیار جدی تر می بودند.

قاضی فیصل حسین رئیس مرکز مطالعات استراتیژیک عراق گفت، سلیمانی«با رهبران کشورها مانند ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، و بشار الاسد رئیس جمهور سوریه شبکه گسترده ای از روابط نزدیک داشت، و همچنان به جنگجویان شبه نظامی نزدیک بود و در جریان جنگ ها در ساحه حضور می یافت».

وی در اشاره به این مفهوم که آیت الله علی خامنه ای رهبر بزرگ ایران باید روی همه موارد حاکم باشد گفت، «وی برای گسترش انقلاب ایران و نظریه ولایت فقیه و جایگزینی رژیم های مشروع با رژیم های تابع ایران در منطقه، کار می کرد.»

وداع الجلیل یک تحلیلگر امور سیاسی و ژورنالست یمنی گفت، «قاسم سلیمانی برای گسترش نفوذ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه مؤظف شده بود.»

در جریان سال های نخست مأموریت سلیمانی از ۱۳۷۷ الی ۱۳۷۸، وی مشتاق رهبری کردن گروه جنگجوی حزب الله بود.

سلیمانی یک کمپاین پیشرفته جنگ چریکی را علیه ارتش اسرائیل به شمول کمین ها، بمب های کنار جاده، حملات انتحاری و حملات هدفی اداره می کرد. در ماه ثور ۱۳۷۹ اسرائیل از لبنان خارج شد و این اولین پیروزی بزرگ سلیمانی برای نیروی قدس و حزب الله بود.

سلیمانی برای بیش از ۱۰ سال به عنوان بخشی از تلاش های ایران برای ایجاد بی ثباتی و تضعیف حاکمیت حکومت عراق، تروریستان در عراق را شخصاً رهبری می کرد و به آنها اسلحه فراهم می کرد.

به گفته وزارت دفاع ایالات متحده، در اواسط دهه ۱۳۸۰ دست‌کم ۶۰۳ نفر از منسوبین ارتش ایالات متحده در عراق توسط جنگجویان تحت حمایت ایران كشته شدند -- که ۱۷٪ تمام امریکایی های كشته شده طی عملیات نظامی در عراق را تشکیل می دهد.

از اواسط میزان ۱۳۹۸ بدینسو، هزاران نفر از تظاهرکنندگان عراقی بارها تظاهرات کرده و علیه نفوذ بی ثبات کننده ایران در عراق اعتراض کرده اند.

تحریک نمودن جوانان آسیب پذیر

سلیمانی در سوریه بر یک عملیات گسترده نظارت داشت تا نیروهای از کار افتاده الاسد را تقویت کند.

از اواسط سال ۱۳۹۳ به بعد طی چندین سال، جاسوسان ایرانی تحت هدایت سلیمانی جنگجویان شبه نظامی را -- که بسیاری از آنها زیرسن بودند و یا از لحاظ اقتصادی آسیب پذیر بودند -- از جوامع شیعه افغانستان، پاکستان، عراق و سایر کشورها استخدام کردند.

در عوض پیوستن به لشکر فاطمیون که یک گروه شبه نظامی افغان تحت رهبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می باشد، به افغان ها تابعیت ایران و معاشات ماهانه وعده داده شد. .با این حال، رژیم ایران مکرراً به این قول ها وعده خلافی کردند.

به گفته منابع فاطمیون، سلیمانی با راه انداختن جنگ داخلی در سوریه بر استخدام حدود ۲۰۰۰۰ جنگجویان فقرزده افغان نظارت کرد؛ که دست‌کم ۲۰۰۰ کشته و ۸۰۰۰ نفر از آنها زخمی شده اند.

به گفته فعالان اپوزیسیون، تعداد مجموعی کشته شدگان در جنگ داخلی سوریه تا قوس ۱۳۹۹ بین ۳۸۷۱۰۰ و تقریبا ۵۹۳۰۰۰ نفر تخمین می شود.

بر اساس گزارش ورلد ویژن، حدود ۶.۲ میلیون نفر در داخل سوریه بیجا شده اند، در حالی که بیش از ۵.۶ میلیون نفر به کشورهای همسایه فرار کرده اند.

سلیمانی همچنان در گسترش نفوذ ایران در یمن نقش داشت، جایی كه حمایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شورشیان حوثی (انصارالله) در سال ۱۳۹۴ شدت گرفت، زمانیكه عربستان سعودی -- یكی از بزرگترین رقیبان ایران در منطقه -- به پشتیبانی از حکومت یمن مداخله كرد.

عبدالسلام محمد رئیس مرکز مطالعات استراتیژیک ابعاد گفت، «نقش سلیمانی این بود که تطبیق استراتیژی ایران را سرعت بخشد، که شامل اشغال کردن صنعا و دمشق و همچنان بیروت و بغداد می شود.»

وی گفت، «كشته شدن وی این استراتیژی را تغیر نخواهد كرد.»

بر اساس پروژه معلومات یمن، این بحران در یمن از سال ۱۳۹۴ بدینسو با حمایت حوثی های تحت حمایت ایران باعث کشته و زخمی شدن بیش از ۱۷۵۰۰ مردم ملکی شده است. دیده بان حقوق بشر گزارش داد، بیش از ۲۰ میلیون مردم دچار عدم امنیت غذایی هستند و ۱۰ میلیون مردم با قحطی روبرو هستند.

تحقیقات بین المللی نشان داد، حوثی ها به طور مکرر محصلین، زنان، فعالان حقوق بشر، ژورنالستان، کارمندان بشردوستانه و اقلیت های مذهبی را به طور غیرقانونی دستگیر و شکنجه می کنند.

شبه نظامیان به بدمعاشان مبدل شدند

در سال های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ تصاویر سلیمانی که در میدان جنگ در عراق لباس نظامی به تن داشت، نقش مستقیم وی را در آن درگیری نشان می داد.

بسیاری از شبه نظامیانی که سلیمانی در طول سال ها در ایجاد کردن آن کمک کرده بود، سرکش شده اند و به طور قابل توجهی از اهداف اصلی خود که ظاهراً اهداف مذهبی است، منحرف شده اند.

این شبه نظامیان در عراق از قدرتی که طی سال ها به طور فزاینده ای تحت رهبری سلیمانی به دست آوردند، برای سرکوب معترضین عراقی، نفوذ و سوء استفاده از بسیج مردمی عراق، و حتی شلیک کردن ده ها تن از تظاهرکنندگان عراقی که علیه فساد اداری و بی کفایتی حکومت اعتراض می کردند، استفاده کردند.

یک سیاستمدار ارشد عراقی که نخواست هوئتش افشا شود در ماه حوت سال گذشته به رویترز گفت، «این شبه نظامیان به بلا ها و خودخواهان تبدیل شدند و در حدی قدرتمند شدند که غیرقابل مهار اند.»

وی گفت، «آنها از تجارت ها اخاذی می كردند؛ آنها از همه چیز سهم خود را می خواستند، حتی حکومت را مجبور می كردند تا به وفاداران شان وظیفه و قرارداد های دولتی بدهد.

این شبه نظامیان عراقی همچنان به طور غیرقانونی اسلحه را ضبط کرده و در تعدادی از شهرهای عراق که ازگروه داعش آزاد شده بودند، سرمایه گذاری ها را مختل کردند.

[فارس العمران و نبیل عبدالله التمیمی در تهیه کردن این گزارش همکاری کردند.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

نه تنها سلیمانی بلکه هر جنرال ایرانی و پاکستانی قاتل افغان ها است. انشاالله همه ای آنها یک روز پاسخگو خواهند بود.

پاسخ