امنیت

تهران وعده های نمره های رهایشی به خانواده های اعضای کشته شده فاطمیون را به تعلیق درآورد

گزارش از نجیب الله

در تصویری که این گروه جنگجوی در ماه سرطان منتشر کرده است، جوانان استخدام شده فاطمیون در مقابل زیارت رضوی در مشهد ایران، نشان داده شده اند. [آرشیف]

در تصویری که این گروه جنگجوی در ماه سرطان منتشر کرده است، جوانان استخدام شده فاطمیون در مقابل زیارت رضوی در مشهد ایران، نشان داده شده اند. [آرشیف]

کابل -- تهران قول داده است که به خانواده های کسانی که در حین عضویت در لوای فاطمیون در سوریه کشته شده اند، نمره های رهایشی را توزیع کند، که این اقدام از نظر بسیاری یک تلاش رژیم ایران است تا مهاجرین افغان را که تحت شرایط بدی در ایران ساکن اند فریب دهد که به این شبه نظامیان بپیوندند. .

لوای فاطمیون یک گروه متشکل از شبه‌ نظامیان افغان است که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تشکیل، حمایت و راهنمایی می شود.

به گزارش رسانه های محلی به نقل از مقامات ایرانی، هر خانواده چهار نفره که یکی از اعضای خانواده خود را که عضو این گروه شبه‌ نظامی بود از دست داده باشد، یک نمره زمین ۲۰۰ متر مربع را دریافت خواهد کرد.

سید حمید قریشی فرمانده بسیج (نیروی شبه‌نظامی سپاه پاسداران) در تهران به تاریخ ۲۲ میزان به دفاع پریس خبرگزاری دولتی ایران گفت، «خانواده های شهدای لوای فاطمیون در سراسر کشور نمره های رهایشی را دریافت خواهند کرد. در مرحله اول، خانواده های ساکن در ولایت تهران از این پروژه بهره مند خواهند شد.»

کودکان در مشهد ایران به تاریخ ۱۸ میزان در رویدادی به مناسبت یادبود فرمانده کشته شده فاطمیون شرکت می کنند. رژیم ایران برای ترغیب جوانان افغان برای پیوستن به این شبه‌ نظامیان اکثراً از چنین رویدادها، همراه با وعده های پول، اقامت و ملکیت، استفاده می کند. [آرشیف]

کودکان در مشهد ایران به تاریخ ۱۸ میزان در رویدادی به مناسبت یادبود فرمانده کشته شده فاطمیون شرکت می کنند. رژیم ایران برای ترغیب جوانان افغان برای پیوستن به این شبه‌ نظامیان اکثراً از چنین رویدادها، همراه با وعده های پول، اقامت و ملکیت، استفاده می کند. [آرشیف]

افغان ها می گویند، این وعده های خالی اند.

فاروق بشر یک استاد پیشین پوهنتون کابل گفت، «این جای تأسف است که ایرانی ها مهاجرین افغان را به جنگ می فرستند. ایرانی ها به آنها وعده های نمره ها، اماکن رهایشی و غیره را می دهند، اما هنگامی که آنها به شهادت می رسند... هیچ کس با آنها کمک نمی کند. آنها حتی اجساد شان را [از میدان جنگ] نمی آورند.»

مقامات افغان می گویند، تهران باید استفاده از افغان ها در جنگ های نیابتی خود را متوقف کند.

نادرخان کتوازی نماینده ولایت پکتیکا در ولسی جرگه گفت، «ما چندین بار از ایران خواسته ایم که از وضعیت بیچارگی مهاجرین افغان سوء استفاده نکند و آنها را در لوای فاطمیون جذب نکند.»

وی با اشاره به کمیشنری عالی ملل متحد در امور مهاجرین گفت، «این یک نقض اصول پناهندگی کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان است.»

وی گفت، «ایران تعداد زیادی از افغان ها را به جنگ فرستاده و آنها را به شهادت رسانده است. مهاجرین افغان در وضعیت بیچارگی و مشلات اقتصادی به سر می برند. ایرانی ها به آنها ۳۸۵۰۰ افغانی [۵۰۰ دالر] دادند و آنها هیچ چاره دیگری غیر از... پیوستن به لوای فاطمیون ندارند.»

حقوق زیرپا شده

تحلیلگران می گویند، رژیم ایران همیشه حقوق مهاجرین افغان را زیرپا کرده است و فرستادن آنها به لوای فاطمیون گسترش آشکار این تخلف ها است.

بر اساس معلومات رسانه های ایرانی و مقامات دولتی، در حدود ۲۰۰۰ افغان به شمول بعضی کودکان، در جنگ سوریه کشته شده اند.

بشر، استاد حقوق پوهنتون کابل، رژیم ایران را به دلیل سوء استفاده از مهاجرین بیچاره محکوم کرد.

وی گفت، «حکومت افغانستان باید این موضوع را به طور جدی بررسی كند تا که ایران از مهاجرین ما سوء استفاده نكند، زیرا مهاجرین حقوق دارند.»

ذبیح الله فرهنگ سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان موافقت کرد که استخدام مهاجرین افغان برای جنگیدن در درگیری های مسلحانه نقض حقوق بشر است.

وی گفت، «اسناد بین المللی واضحی وجود دارند که حقوق مهاجرین را حفظ می کنند. هرگونه سوء استفاده از مهاجرین، یک نقض حقوق بشر تلقی می شود و استخدام آنها در درگیری های مسلحانه تجاوز بر حقوق بشر آنها تلقی می شود.»

رضا باهر سخنگوی وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان گفت، «ما از کشورهای میزبان خواسته ایم که آنها هرگز از مهاجرین در مسائل سیاسی و امنیتی استفاده نکنند.»

وی گفت، «مهاجر بودن یک پدیده بشری و اجتماعی است و بنابر این، هیچ کس باید از وضعیت بیچارگی مهاجرین استفاده نکند.»

باهر گفت، «ما در این زمینه با پاکستان توافق کرده ایم -- که حداقل نباید پناهندگان را در امور سیاسی و نظامی بسیج کند -- و آن کشور این کار را انجام نداده است. اما در ایران این مشکل حتی قبل از آن وجود داشت و ایران به آن ادامه می دهد.»

وی گفت، استخدام مهاجرین افغان به خاطر جنگیدن برای لوای فاطمیون سوء استفاده از وضعیت بیچارگی مهاجرین است. ما از طریق چینل های دیپلوماتیک درخواست کرده ایم که این کار متوقف شود.

تهدید فاطمیون به افغانستان

بشر گفت، تهدید لوای فاطمیون فراتر از سوریه است، زیرا این گروه آینده افغانستان را نیز با تهدید مواجه می سازد.

وی گفت، «نفاق اندازی و قوم گرایی در کشور در حال افزایش بوده است و اگر متوقف نشود، فاطمیون به عنوان یک گروه شبه‌ نظامی می تواند هر نوع آسیب به افغانستان برساند.»

وی افزود، «بازگشت این نیروها به افغانستان، برای این کشور و مردم آن خطرناک است.»

کتوازی موافقت کرد که بازگشت افغانانی که در فاطمیون کار کرده اند، کشور را به خطر می اندازد.

وی گفت، «افغانانی که در فاطمیون جنگیده اند اختلافات بین شیعه و سنی را گسترش خواهند داد، در حالیکه همه ما مسلمان هستیم و نمی توانیم هیچ گونه جدایی مذهبی را بپذیریم.»

زلمی رسولی یک محصل حقوق در یک پوهنتون خصوصی در کابل گفت، تهران برای پیش بردن منافع خود در تعدادی از کشورها به شمول افغانستان از فاطمیون استفاده می کند.

وی گفت، «وقتی منافع ایران در خطر باشند، ایران از لوای فاطمیون برای انجام دادن فعالیت های تخریبی در افغانستان نیز استفاده خواهد کرد، که این برای آینده کشور خطرناک است.»

رسولی گفت، «اگر ایران خود را یک کشور اسلامی و همسایه خوب می داند، نباید از وضعیت بیچارگی مهاجرین افغان سوء استفاده کند و آنها را به جنگی که در آن کشته می شوند، اعزام نکند.»

وی گفت، «بازگشت به زندگی عادی برای کسانی که از جنگ پول بدست آورده باشند سخت خواهد بود، و آنها برای آینده افغانستان تهدیدی خواهند بود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

مشکل مردم افغانستان این است که از دین مقدس اسلام آگاهی درست ندارند و برخی احزاب و سازمانی های به اصطلاح اسلامی از نادانی این ها استفاده می کنند و آنها را بخاطر رسیدن به اهداف شان به جنگ اعزام می کنند. چرا مردم ایران در جنگ سوریه و عراق اشتراک ندارند که مردم افغانستان دارند؟ آیا تعداد شعیه ها در ایران بیشتر است یا در افغانستان؟ در ایران بیشتر از پنجاه میلیون شعیه زنده گی می کنند ولی یک نفر آنها در جنگ عراق و سوریه اشتراک نداشته است اما همه شعیه های افغانستان سه میلیون نمی آید اما هزار ها تن از این مردمان بدبخت در جنگ سوریه و عراق برای اهداف ایران در این کشور ها می جنگنند هزار ها تن شان کشته و معیوب شدند.

پاسخ

یک تبصره دیگری بیدار کننده از سوی سلام تایمز! تشکر! حکومت افغانستان اعم توان و انگیزه ای مقابله با پروژه ای فاطمیون که توسط حلقات معروف صفوی فارس ایرانی به پیش برده می شود ندارد. مقامات بلند پایه مانند آقای دانش معاون رئیس جمهور، آقای محقق، خانم سمر، آقای بهزاد، آقای خلیلی، آقای داودزی وغیره مستقیماً برای پروژه فاطمیون لابی گری می کنند و از آن نفع می برند. تهران در هموار ساختن راه برای داعش در افغانستان از طریق فاطمیون موفق شد. افغانهای بی دفاع عادی، به خصوص هزاره های افغان قیمت زنده گی خود و خانواده های خود را می پردازند. لابی گران فاطمیون در حکومت، از حملات بالای هزاره های افغان در داخل افغانستان و پاکستان خوش هستند. چرا؟ بخاطریکه برخی هزاره ها ممکن پیوستن به فاطمیون را یگانه راه گرفتن انتقام ببینند. بالاخره کی پیروز می شود؟ تهران، الاسد، پوتین، بیجینگ و لابی گران محلی در افغانستان. کی ها بازنده هستند؟ مردم عادی سوریه، عراق، لبنان، پاکستان و افغانستان. تشکر سلام تایمز! شما وظیفه ای خیلی بزرگ را انجام میدهید. خداوند خیر تان بدهد. زنده باد! خانه تان آباد!

پاسخ

وطن گلستان شود چی کند ایران وپاکستان را .

پاسخ

افغان ها از هر طرف با بدبختی روبرو هستند. تعدادی از آنها توسط پاکستان، برخی دیگر توسط ایران و تعدادی از آنها توسط روسیه و آمریکا فریب خورده اند. کل مشکل ما اقتصادی است. اگر اقتصاد ما مانند سایر کشورها خوب بود ، ما برای منافع بیگانگان نمی جنگیدیم. من از همه افغانها می خواهم که بیایند، اختلافات را نادیده بگیرند و برای توسعه اقتصادی کشور ما تلاش کنند تا مردم ما را از فقر نجات دهند.

پاسخ

کسانیکه برای منافع ایران به حیث فاطمیون در جنگ سوریه و عراق می جنگند، احق بیش نیستند، اگر حکومت ایران در بدل جنگ به آنها وعده پول و منازل رهایشی را داده است، جنگ آنها ناروا بوده بخاطریکه هر کسی بخاطر پول انسان ها را می کشند و می جنگند به جهنم انداخته می شود. و انها احمق بخاطر این است که ایران در یک حالت شدید بحران اقتصادی به سر می برد. ایران چگونه میتواند که به هزار ها افغان در آن کشور خانه و پول بدهد. اینها باید می فمهیدند که ایران اینها را فریب می دهند و هزار ها تن این افغان های بدبخت کشته شدند و هزار ها تن دیگر شان رخمی و معیوب شدند. حالا آنها پول را چه کنند. آیا پول و خانه آنها را دوباره زنده کرده میتواند؟ آیا پول و خانه این معیوبین را دوباره جور کرده میتوان.؟

پاسخ