امنیت

تهران با حمایت از گروه های جنگجوی مخالف همدیگر، به هرج و مرج در افغانستان دامن می زند

گزارش از سلیمان

در تصویر دیده می شود که، جنگجویان طالب هنگام جشن گرفتن توافقنامه صلح با ایالات متحده در ولسوالی آلینگار، ولایت لغمان، به تاریخ ۱۲حوت جمع می شوند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

در تصویر دیده می شود که، جنگجویان طالب هنگام جشن گرفتن توافقنامه صلح با ایالات متحده در ولسوالی آلینگار، ولایت لغمان، به تاریخ ۱۲حوت جمع می شوند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

کابل -- رژیم ایران با حمایت همزمان از دو گروه مخالف همدیگر -- طالبان و لوای فاطمیون -- برای ایجاد بی ثباتی و آشوب در افغانستان یک بازی فریبانه خطرناک را انجام می دهد.

امین الله شارق، یک تحلیلگر امور سیاسی مستقر در کابل گفت، «حمایت ایران از جنگجویان طالبان و فاطمیون، که از نظر سیاسی، مذهبی و عقیدتی با یکدیگر مخالف هستند، نشان می دهد که ایران یک پالیسی هرج و مرج و بحران را در افغانستان دنبال و مدیریت می کند تا بتواند به اهداف امنیتی، اقتصادی و سیاسی خود برسد.»

لوای فاطمیون یک گروه شبه نظامی متشکل از افغان ها می باشد که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تمویل، آموزش داده و مجهز شده است.

در عین زمان تهران به روابط خود با طالبان و مخالفت خود با روند صلح اعتراف کرده است.

در این تصویر بدون تاریخ دیده می شود که، یک بخش از جنگجویان فاطمیون، به یک تپه در سوریه بالا می رود. [تصویر از لوای فاطمیون]

در این تصویر بدون تاریخ دیده می شود که، یک بخش از جنگجویان فاطمیون، به یک تپه در سوریه بالا می رود. [تصویر از لوای فاطمیون]

شارق گفت، «ایران برای بدست آوردن و حفظ کردن منافع استراتیژیک خود یک بازی خطرناکی را در افغانستان بازی می کند.»

وی گفت، «ایران سالهاست که برای بی ثبات کردن افغانستان کار می کند و برای دستیابی به این هدف از هر وسیله ممکن استفاده می کند. این کشور از هر گروهی که منافع ایران را تضمین می کند، پشتیبانی می کند.»

وی گفت، یک زمان منافع تهران با پشتیبانی و تجهیز دشمنان طالبان عیار شده بود، که همین کار را قبلاً انجام می داد. اما امروز این کشور برای دستیابی به اهداف و منافع استراتیژیک خود از طالبان پشتیبانی می کند.»

وی گفت، «دلیل دیگر حمایت همزمان ایران از این دو طرف مخالف، حاصل کردن اطمینان از حفظ کردن منافع خود در ولایات جنوبی و شرقی که طالبان در آن قدرت دارند، و همچنان در ولایات مرکزی، یک منطقه شیعه نشین، از طریق فاطمیون، می باشد.»

ابراهیم رحیمی، رئیس کمیسیون انسجام ملی احزاب سیاسی، سازمان های اجتماعی و نهادهای جامعه مدنی در کابل گفت، «ما می بینیم که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سرمایه گذاری های زیادی را در گروه های فعال و مخرب انجام داده است و در هر دو گروه فاطمیون و طالبان برای منافع خود در افغانستان و منطقه از افغان ها استفاده کرده است.»

رحیمی گفت، ایران در تلاش برای کمک به نصب کردن رژیم دست نشانده خود در افغانستان، طی ۴۰ سال گذشته از گروه های درگیر در جنگ های افغانستان پشتیبانی مالی و نظامی را فراهم کرده است، و اکنون با حمایت همزمان از فاطمیون و طالبان می خواهد به این هدف دست یابد.»

برقرار کردن معامله ها با تروریستان

فضل من الله ممتاز، یک تحلیلگر امور سیاسی در کابل گفت، «ایران برای تأمین اهداف و منافع خود هر کار غیرقانونی را انجام خواهد داد.»

وی گفت، «این کشور به اسامه بن لادن، رهبر شبکه القاعده پناه داد، در سرنگونی رژیم طالبان نقش داشت، و اکنون، اگرچه طالبان دیپلوماتان آنها را در زمان حکومت خود در سال ۱۳۷۷ در مزارشریف کشتند، این کشور برای دستیابی به منافع خود برای طالبان و فاطمیون، دو دشمن همدیگر، کمک مالی و نظامی را فراهم می کند.»

ممتاز گفت، «ایران از حزب الله [لبنان]، طالبان، القاعده، فاطمیون و سایر گروه های شبه نظامی برای اهداف خود حمایت می کند. برای به دست آوردن کنترل در افغانستان و منطقه، معامله هایی را با تروریستان برقرار می کند.»

وی گفت، «با حمایت از دو گروه مخالف، می خواهد افغانستان را مانند سوریه و لبنان بی ثبات سازد تا بتواند بخش هایی از افغانستان را از طریق فاطمیون مانند غرب لبنان، و بخش های دیگر را از طریق طالبان کنترل کند.»

عبدالستار حسینی، یک عضو ولسی جرگه از ولایت فراه گفت، «ایران سالها است که حمایت نظامی و مالی را در حوزه های غرب و جنوب غرب برای طالبان فراهم می کند.»

وی گفت، «هم اکنون كه ما صحبت می كنیم، فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گروه های ۱۵ نفری، ۳۰ نفری و ۱۰۰ نفری [جنگجویان] طالبان را در ولایات غربی [افغانستان] رهبری می کند.»

حسینی گفت، «فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در ترور فرماندهان و سربازان افغان در حوزه غربی نقش دارند. نیروهای امنیتی افغان به تازگی هفت ماین چسبنده را با نشان های ایرانی با هدف ترورها، کشف کردند.»

وی گفت، «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با حمایت همزمان از فاطمیون و طالبان، دو گروه افراطی و خرابکار، در تلاش است تا به وضعیت امنیتی، سیاسی و اقتصادی در افغانستان آسیب برساند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

نفوذ ایران برای افغانستان مانند سرطان است که تمام بدن را از بین می برد. اگر از نفوذ ایران در افغانستان جلوگیری نشود، ایرانیان افغانستان را نابود خواهند کرد.

پاسخ

سیاست ایران بر ایدئولوژی سیاسی – مذهبی استوار و دربرگیرنده رادیکالیسم است. حکومت ایران دشمن بزرگ و سرسخت آزادی های مدنی و دموکراتیک در این کشور و برای همسایگان خود منبع بزرگ خطر و ناامنی است. ایران در افغانستان مداخله و از طالبان حمایت می کند.

پاسخ

جمهوری اسلامی ایران سلطه و نفوذش را بر سربازان لشکر فاطمیون همچنان حفظ کرده است و حتی این احتمال هست که آنان را عمدا به افغانستان برگشت داده باشد تا در آینده به عنوان نیرو‌های نیابتی این رژیم در افغانستان، برای منافع ایران بجنگند. جمهوری اسلامی ایران به شدت از نفوذ داعش در داخل خاک آن کشور واهمه دارد. جمهوری اسلامی ایران می‌داند که بخشی از سنی‌های ایران به شدت احساس نزدیکی با داعش می‌کنند. به همین دلیل، زمانی که نیرو‌های داعش در داخل خاک افغانستان، اما نزدیک مرز‌های ایران پایگاه ایجاد کردند، تهران سریعا رابطه‌اش را با طالبان گسترش داد و با توزیع امکانات تسلیحاتی، داعش را توسط طالبان از نزدیکی مرز‌های خود دور ساخت. با شروع فصل مذاکرات و امضای توافق صلح میان امریکا و گروه طالبان، بخشی از جنگجویان طالب که از این توافق راضی نیستند، ممکن است به گروه داعش بپیوندند. گزارش‌ها می‌رساند که رهبر گروه داعش در حال حاضر در شمال افغانستان در حال سربازگیری است. پیوستن جنگجویان طالب به گروه داعش، این گروه را دوباره به موضع قدرت برمی‌گرداند. در چنین اوضاعی، تهران نیازمند یک گروه نیابتی قدرتمند در افغانستان است که در عین حال، به نظام جمهوری اسلامی ایران نیز به شدت وفادار باشد. به همین دلیل، نیرو‌های لشکر فاطمیون در حال بسیج و سامان‌دهی خود در داخل خاک افغانستان هستند.

پاسخ

سربازان لشکر فاطمیون متشکل از افغان‌های شیعه هستند و زیر نظر نیروهای جمهوری اسلامی ایران در درگیری‌های سوریه شرکت کردند. آنها تجربه جنگ‌های خونین در سوریه را دارند، اگر آنها دوباره به افغانستان برمی‌گردند و اکثریت آن‌ها هم به کار و حرفه‌ای دست نمی ‌یابند، به خوبی می ‌شود تصور کرد که تقابل داعش و لشکر فاطمیون در افغانستان بسیار محتمل باشد.

پاسخ

ساختن بند های آب توسط حکومت افغانستان در مرز های ایران این کشور را خیلی نگران ساخته است و طی بیست سال گذشته حکومت ایران تلاش می کند که از ساختن بند ها در افغانستان جلوگیری نماید. رزیم ایران بخاطر مختل ساختن روند بازسازی در افغانستان گروه های تروریستی را در افغانستان حمایت می کنند. شما طی چند سال گذشته دیدید که بالای برخی انجنیران بند های افغانستان که در مرز با ایران واقع است از سوی افراد مسلح ناشناس حمله صورت گرفته اند که این خودش نشان دهنده این است که ایران از ساختن بند ها در افغانستان راضی نیست و رئیس جمهور این کشور به صراحت گفت که در برابر ساختن بند های افغانستان بی تفاورت نخواهد ماند. از این جهت خود ایران مستقیم در امور افغانستان مداخله کرده نمیتواند، ایران مجبور است که برخی گروه های را بر علیه حکومت افغانستان حمایت کند تا اینکه به اهداف اش نایل بیاید.

پاسخ