امنیت

فرمانده امریکایی میگوید یک 'روند نگران کننده' رو به رشد از مداخلات ایران وجود دارد

گزارش از سلیمان

این تصویر که به تاریخ ۱ دلو منتشر شده است، اعضای طالبان را در حال آموزش در یک مکان نامعلوم در افغانستان نشان می دهد. سالهاست که رژیم ایران با بودجه و سلاح از طالبان حمایت می کند. ناظرین می گویند که این حمایت در حال رشد است. [آرشیف]

این تصویر که به تاریخ ۱ دلو منتشر شده است، اعضای طالبان را در حال آموزش در یک مکان نامعلوم در افغانستان نشان می دهد. سالهاست که رژیم ایران با بودجه و سلاح از طالبان حمایت می کند. ناظرین می گویند که این حمایت در حال رشد است. [آرشیف]

کابل -- یک فرمانده ارشد امریکایی میگوید، افزایش مداخلات بدخواهانه ایران در افغانستان و منطقه یک «روند نگران کننده» است.

جنرال کینیت فرانک مک کنزی، فرمانده فرماندهی مرکزی امریكا (سینتکام)، از ۹-۱۱ دلو در یک سفر سه روزه اعلام نشده، در افغانستان بود.

مک کنزی به خبرنگاران گفت، «ایران همیشه به نوعی در افغانستان دست اندازی کرده است، اما آنها فرصتی را برای پیگیری ما و ائتلاف از طریق وابستگان خود می بینند. بنا براین، ما در جریان پیشرفت خیلی نگران هستیم.»

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران مدتها است كه از شبه نظامیان و گروههای تروریستی كه در افغانستان و همچنین شرق میانه فعالیت می كنند، پشتیبانی مالی، لوژستیكی و نظامی را فراهم می کند.

در تصویر دیده می شود که، رئیس جمهور اشرف غنی به تاریخ ۱۱ دلو در کابل با فرمانده ارشد جنرال کینیت مک کنزی دیدار می کند. [قصر ریاست جمهوری افغان]

در تصویر دیده می شود که، رئیس جمهور اشرف غنی به تاریخ ۱۱ دلو در کابل با فرمانده ارشد جنرال کینیت مک کنزی دیدار می کند. [قصر ریاست جمهوری افغان]

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران همچنین ده ها هزار نفر از افغان ها را برای لشکر فاطمیون، یک گروه شبه نظامی که وظیفه جنگ در سوریه برای رژیم رئیس جمهور بشار الاسد را بر عهده دارد، استخدام کرده است.

به گفته دفتر رئیس جمهور افغان، مک کنزی طی دیدار با رئیس جمهور اشرف غنی در کابل به تاریخ ۱۱ دلو، دستاوردهای نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان در مبارزه با تروریزم، به ویژه برای شکست دادن داعش را ستایش کرد.

مک کنزی گفت، ائتلاف به رهبری ایالات متحده با حکومت افغان همکاری می کند تا اوضاع در رابطه با تهران و همچنین فشارهای نظامی بر طالبان را تحت نظر داشته باشد.

وی به آژانس خبری اسوشیتد پرس در کابل گفت، «ائتلاف قصد دارد تا طالبان را برای رسیدن به میز صلح تحت فشار قرار دهد. اگر آنها نیایند، آنها همچنان مورد ضرب و شتم قرار می گیرند و به شدت ضربه خواهند خورد

وی همچنان ابراز خوشبینی کرد که امکان دارد یک توافق سیاسی بین طالبان و حکومت افغان حاصل شود.

منافع ایران در جنگ

تحلیلگران سیاسی و امنیتی می گویند، رژیم ایران صلح و ثبات را در افغانستان نمی خواهد، و با استفاده از طالبان و سایر گروه های جنگجوی تلاش می کند صدماتی را به نیروهای ائتلافی در جنگ با تروریزم وارد کند.

مقصود حسن زاده، رهبر حزب بیداری ملی افغانستان و یک تحلیلگر سیاسی گفت، «ایران حضور امریکا در افغانستان را برای خود خطری می داند؛ بنابراین، هر كاری را که می تواند انجام می دهد تا به امریکا آسیبی برساند و منافع امریکا را نابود كند.»

وی گفت، تهران در تلاشی برای آسیب رساندن به نیروهای ائتلافی و منافع ایالات متحده در افغانستان از طالبان و شبکه جاسوسان خود استفاده کرده است. «ایران یکی از بزرگترین حامیان طالبان است که از آن برای رسیدن به اهداف نظامی خود استفاده کرده است.»

حسن زاده گفت، «تهدیدهای ایران برای امریکا و منافع آن پس از کشته شدن قاسم سلیمانی بیشتر شد.»

یک حمله هواپیمای بدون سرنشین امریکایی تورن جنرال سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به تاریخ ۱۳ جدی در بغداد به قتل رساند.

وی گفت، «ایران صلح و ثبات را در افغانستان نمی خواهد زیرا منافع خود را در جنگ می بیند. ایران شورش را ارتقا می بخشد و از گروه های تروریستی که مانع صلح و ثبات هستند، حمایت می کند.»

حسن زاده گفت، «افغانها نیز قربانی فعالیت های مخرب ایران شده اند. افغان ها باید به هر قیمتی از فعالیت های مخرب و مداخله گرانه ایران در افغانستان جلوگیری کنند.»

احمدخان مسلم، یک تحلیلگر امور سیاسی در کندهار گفت، «ایران ۴۰ سال است که در امور افغانستان دخالت می کند. این کشور با طالبان رابطه دارد و از آنها پشتیبانی مالی و نظامی می کند.»

وی با افزودن اینکه «بسیاری از اسلحه ای که ایران برای طالبان فراهم می کردند طی سالهای اخیر کشف شده اند» گفت، «وقتی ملا منان [ملا عبدالمنان منصوری] والی نام نهاد طالبان برای هلمند بود، ایرانیان با وی ملاقات می کردند و به وی پول و اسلحه می دادند.»

ملا منان طی یک حمله هوایی ائتلاف در ماه قوس سال ۱۳۹۷ کشته شد.

مسلم گفت، «ایران با هر گروهی در افغانستان كه ضد امریكایی است، نیروهای خود را می پیوندد و از آنها برای وارد کردن خسارات به امریکایی ها استفاده می كند و یكی از این گروه ها طالبان است.»

وی گفت، «ایرانیان از هر فرصتی برای جنگ علیه [امریکایی ها] و ایجاد موانع برای دستیابی به صلح و ثبات در افغانستان استفاده خواهند کرد.»

احمد سعیدی، یک تحلیلگر امور سیاسی و دیپلومات پیشین افغانستان در پاکستان گفت، «ایران با امریکا دشمنی دارد، و به همین دلیل در امور داخلی افغانستان دخالت می کند.»

وی گفت، «[ایران] جنگ های نیابتی را در یمن از طریق حوثی ها [شبه نظامیان] و در لبنان از طریق حزب الله انجام می دهد و در افغانستان بازیکنانی دارد. یک جناح طالبان جنگ نیابتی ایران را پیش می برد.»

سعیدی گفت، «ایران صلحی را که توسط امریکایی ها رهبری می شود، نمی خواهد.»

تنشها افزایش می یابد

جمال الدین بدر، والی پیشین ولایت نورستان گفت که وی نیز نگرانی های شبیه مک کنزی دارد.

وی گفت، «ایران از هر گروه و جنبشی ضد امریکایی پشتیبانی می کند تا بتواند از آنها استفاده کند تا به امریکایی ها آسیبی برساند.»

بدر گفت، «از زمان کشته شدن قاسم سلیمانی ... نیروهای نیابتی ایران بر پایگاههای امریکایی و حتی سفارت امریکا در عراق موشک ها را شلیک می کنند.»

بدر گفت، «ایران چندین بار رهبران طالبان را برخلاف رضایت حکومت افغان به قلمرو خود دعوت كرده است و از طالبان كه در جنوب غرب می جنگند و از آنها برای وارد کردن آسیب استفاده می كند، پشتیبانی مالی و نظامی را فراهم می كند.»

خلیل احمد شهیدزاده، نماینده پیشین ولایت هرات در ولسی جرگه گفت، «اخیراً بین ایران و امریکا تنش ها زیاد شده است و ایران سعی دارد انتقام خود را از امریکا نه تنها در عراق، سوریه و یمن بلکه در افغانستان نیز بگیرد.»

وی با اشاره به ولایات افغانستان هم مرز با ایران گفت، «ایران به اساس پیوندهای موجود با طالبان و تأثیر آن بر بخش مشخصی از آنها، از طالبان برای وارد کردن خسارات به امریکا در ولایات مرزی استفاده می کند.»

شهیدزاده گفت، «متأسفانه، همسایگان ما از جنگ در افغانستان بهره مند شده اند و آنها از طریقه های مختلفی برای ترویج جنگ در [افغانستان] و تأمین امنیت برای خودشان استفاده کرده اند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اگر من بجای رئیس جمهور امریکا می بودم، من کارهای ذیل را انجام می دادم: ۱. من تسلیحات هسته ای امریکا را نابود می کردم و از قدرت های هسته ای جهان تقاضا می کردم که تسلیحات نظامی شان را از بین ببرند بخاطریکه تسلیحات هسته ای باعث بربادی انسان ها می گردند. ۲. من نظام های حکومتی ایران، پاکستان و اسرائیل را از بین می بردم بخاطریکه آنها برای جهان مثل سرطان هستند و در عوض آن، من اقتدار یا اختیارات این کشورها را به کسانی میدادم که به مردم باعث تکالیف نمی شدند. ۳. من جوبایدن را بخاطر توهین اش به افغانها از بیضه هایش آویزان می کردم:):):) زیرا او احمق است. او به عوض ایجاد دوستی بین ممالک، دشمنی را ایجاد می کنند.

پاسخ

مردم، پارلمان و حکومت افغانستان باید در مورد اینده کشور شان تصمیم بگیرد از امریکا بخواهند تا از افغانستان هر چه عاجل بیرون شود. تازمانیکه امریکا در افغانستان است جنگ پایان نمی یابد. افغانستان به میدان جنگ رقابت های منطقه مبدل شده است. پاکستان و هند در افغانستان جنگ های نیابتی می کنند، ایران نیز میخواهد که انتقام خود را توسط طالبان از امریکا در افغانستان بگیرد. هیچ کشور بشمول امریکا نمی خواهد که کشور شان خراب، انها کوشش می کنند که رقابت های شان را در کشور مثل کشور فقیر افغانستان بکنند.

پاسخ

ایران طی چهار دهه گذشته در امور داخلی افغانستان مداخله کرده و اکنون این مداخله دو چند شده است بخاطریکه اکنون ایران انتقام خود را از امریکا در افغانستان می گیرد. ایران نمیخواهد که همراه طالبان صلح شود. آنها میخواهند که افغانستان به گورستان عساکر امریکا مبدل گردد و امریکا در اینجا تلفات بیشتری را متحمل شود.

پاسخ

من با ترور جنرال قاسم سلیمانی مایوس شدم بخاطریکه او باید توسط افغانها کشته می شد زیرا این خوگ افغانهای زیاد را کشته بود. او افغانها را بدست طالبان در افغانستان کشته است و همچنان هم وطنان هزاره ما را به بهانه محافظت کردن از زیارت های مقدس به سوریه روان کرده است و آنها در انجا کشته شدند. همینطور، رئیس اسبق استخبارات پاکستان جنرال حمید گل، ملا سمیع الحق، کرنل امام و دیگر قاتلین افغانها باید توسط افغانها کشته می شدند. مرگ به دولت های پاکستان و ایران و تروریست های استخباراتی.

پاسخ

تحلیل درست، دقیق در یک لسان فصیح و روان. تشکر.

پاسخ