امنیت

صدها نفر از باشنده گان هرات خواستار سرکوب 'جاسوسان' تحت حمایت ایران شدند

گزارش از عمر

در این تصویر، بیش از ۵۰۰ نفر از باشنده گان ولایت هرات به شمول زنان، فعالان جامعه مدنی و علمای دینی دیده می شوند که، به تاریخ ۲۵ جدی سال ۱۳۹۸ در شهر هرات جمع شدند تا مداخلات رژیم ایران در افغانستان را محکوم کنند.

هرات -- بیش از ۵۰۰ نفر از باشنده گان ولایت هرات به شمول زنان، فعالان جامعه مدنی و علمای دینی به تاریخ ۲۵ جدی در شهر هرات جمع شدند تا مداخلات رژیم ایران در افغانستان را محکوم کنند.

شرکت کنندگان گفتند، تهران سلاح ها را برای طالبان و لشکر فاطمیون، یک واحد غیرمنظم شبه نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران که متشکل از افغان های شیعه است و برای رژیم و مشتریان آن می جنگند، فراهم می کند.

لیلا امیری، یک معترض باشنده شهر هرات گفت، تهران درگیر جنگ های نیابتی است، طالبان را علیه ایالات متحده برای دستیابی به منافع و اهداف خود مسلح و حمایت می کند و هدف آن از بین بردن بندهای برق آبی افغانستان است تا از کمبود آب در مناطق شرقی ایران جلوگیری کند.

وی افزود، ایران همچنان جوانان افغان را استخدام و به جنگ سوریه و سایر جنگ های مذهبی در منطقه اعزام می کند.

این تصویر که توسط طالبان به تاریخ ۱ دلو منتشر شده است، اعضای مسلح یک قطعه 'خاص' جدید را نشان می دهد. مقدار زیادی از تسلیحات و آموزش به طالبان توسط رژیم ایران داده می شود. [آرشیف]

این تصویر که توسط طالبان به تاریخ ۱ دلو منتشر شده است، اعضای مسلح یک قطعه 'خاص' جدید را نشان می دهد. مقدار زیادی از تسلیحات و آموزش به طالبان توسط رژیم ایران داده می شود. [آرشیف]

در تصویر، بیش از ۵۰۰ نفر از باشنده گان ولایت هرات به شمول زنان مشاهده می شوند که، به تاریخ ۲۵ جدی در شهر هرات جمع شدند تا نقش مخرب ایران در افغانستان و پشتیبانی ایران از جنگجویان طالب را محکوم کنند. [عمر]

در تصویر، بیش از ۵۰۰ نفر از باشنده گان ولایت هرات به شمول زنان مشاهده می شوند که، به تاریخ ۲۵ جدی در شهر هرات جمع شدند تا نقش مخرب ایران در افغانستان و پشتیبانی ایران از جنگجویان طالب را محکوم کنند. [عمر]

امیری گفت، «اگر طالبان از ایران سلاح و پول دریافت نمی کردند، آنها نمی توانستند در حوزه غرب کاری انجام دهند. دولت ایران حامی اصلی طالبان در ولایات غربی است و از این گروه برای دستیابی به اهداف نظامی و سیاسی خود استفاده می کند.»

وی گفت، «ما می خواهیم به ایران نشان دهیم كه مخالف مداخله آن هستیم و به عنوان جوانان افغان اجازه نخواهیم داد كه آن كشور مداخله خود را ادامه دهد.»

آرش بشریار، یک فعال جامعه مدنی در شهر هرات گفت، ده ها گروه منطقه ای تحت حمایت تهران مانند لشکر فاطمیون در ولایت هرات فعالیت می کنند.

وی گفت، «ما این عمل ایران را محكوم می كنیم.»

وی افزود، «ما خواهان سرکوبی جاسوسان ایران در ولایت هرات هستیم و آنها باید مجازات شوند. ما همچنان از جامعه جهانی می خواهیم كه برای جلوگیری از كشته شدن افغان ها و حمایت از گروه های تروریستی، بالای ایران فشار وارد كند.»

'قاسم سلیمانی قهرمان نیست'

معترضین گفتند، رژیم ایران به دنبال ترویج گرامیداشت جنرال قاسم سلیمانی فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در افغانستان است که بر اثر یک حمله هواپیمای بدون سرنشین امریکایی به تاریخ ۱۳ جدی در بغداد کشته شد.

پس از کشته شدن سلیمانی در بغداد، گروه هایی که از رژیم ایران پشتیبانی دریافت می کردند، برای تبلیغ این جنرال به عنوان یک قهرمان، نشست هایی را در شهر هرات برگزار کردند.

این تجمعات با مخالفت شدید باشنده گان هرات روبرو شدند که برگزارکنندگان این رویدادها را جاسوسانی در خدمت تهران می دانستند و خواستار مجازات آنها بودند.

به تاریخ ۱۶ جدی، بیش از ۱۰۰ نفر از باشنده گان هرات طی یک تجمع در مقابل دفتر والی در شهر هرات، از درگذشت سلیمانی استقبال کردند و وی را عامل بی ثباتی در افغانستان و منطقه خواندند.

آنها وی را مقصر اصلی قتل هزاران جوان افغان دانستند که در جنگ های نیابتی ایران در سوریه، عراق و یمن به نفع فاطمیون جنگیدند.

فریبا صدیقی، یک باشنده ولسوالی گذره گفت، سلیمانی درگیر جنگ هایی در سوریه، عراق و افغانستان بود که باعث کشته شدن مردم ملکی بی گناه شد.

وی افزود، از زمان مرگ وی، تعداد کشتارها در منطقه کاهش یافته است.

وی گفت، «افرادی که مراسم تسلیت مرگ سلیمانی در هرات را برگزار می کنند، از دولت ایران پول دریافت می کنند و آنها سعی می کنند تا وی را به عنوان یک قهرمان در بین مردم افغانستان ارتقا دهند. وی یک قهرمان نه بلکه قاتل هزاران زن و کودک بی گناه است.»

حمایت از طالبان

یک هیئت از مشرانو جرگه که برای ارزیابی امنیت هرات به این ولایت آمده است گفت، یکی از دلایل ناامنی در ولایت هرات و دیگر ولایات غربی، حمایت تهران از طالبان است.

محمد هاشم الكوزی، در یک كنفرانس مطبوعاتی به تاریخ ۲۴ جدی گفت، تهران سلاح ها را برای جنگجویان فراهم می كند.

الکوزی، رئیس کمیته دفاعی و امنیتی مشرانو جرگه، رهبری این هیئت را برعهده داشت.

وی گفت، «سلاح های ایرانی به طالبان می رسد. واقعیت این است که این سلاح ها از طریق مرزها به کشور وارد شده و سپس به طالبان تحویل داده می شوند. این سلاح ها از طریق گذرگاه های غیرقانونی مرزی و حتی گاهی از طریق گمرک به کشور وارد می شوند.»

الکوزی افزود، «هیچ کس نمی تواند از این واقعیت که ایران سلاح به طالبان می دهد، چشم پوشی کند.»

حسن حکیمی، یکی از فعالان جامعه مدنی در ولایت غور گفت، تهران از طالبان در حوزه غرب پشتیبانی می کند و اسلحه و مهمات در اختیار آنها قرار می دهد تا ایالات متحده را مورد هدف، و حکومت افغان را تحت فشار قرار دهند.

وی گفت، «پشتیبانی ایران از طالبان آشکار است زیرا طالبان بیشتر با کمک سلاح و پول ایرانی در حوزه غرب فعالیت می کنند. فرماندهان طالبان همیشه به ایران سفر می کنند، جایی که آنها آموزش های نظامی را دریافت می کنند.»

مولوی مجیب الرحمان عثمانی، یک عالم دینی در شهر هرات گفت، «همه ما علمای دینی، با یک صدا صحبت می کنیم، دخالت کشورهای همسایه را محکوم می کنیم و اجازه نخواهیم داد کسی در مسائل داخلی کشور مداخله کند.»

وی گفت، رژیم هایی مانند ایران که در خارج از کشور مداخله می کنند باید بدانند که همه مردم افغان از جنگ خسته شده اند و اجازه نمی دهند که ایران و همسایگان دیگر کشور اینها را دوباره به یک میدان جنگ تبدیل کنند.

عثمانی افزود، «ما از طالبان که دست نشانده ایران هستند، می خواهیم که کشور خود را دیگر ویران نکنند.»

وی گفت، «فعالیت های خشونت آمیزی که طالبان به نام اسلام انجام می دهند هیچ جایی [در اسلام] ندارند. آنها مردم خود را هر روز فقط برای رسیدن به اهداف کشورهای دشمن می کشند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

خواننده گان محترم! ما میدانیم که فعلاً هر بخش افغانستان مخالف حکومت افغانستان است. کسانیکه در جریان ۳۰ سال گذشته برای گروهای مختلف کار می کردند و همچنان از سوی اروپا و دیگر کشورهای آسیایی حمایت می شدند، اکنون مخالف حکومت هستند.

پاسخ