امنیت

باشنده گان هرات از قتل سلیمانی فرمانده ایرانی ابراز حمایت کردند

گزارش از عمر

در این تصویر، بیش از ۱۰۰ نفر از باشنده گان ولایت هرات مشاهده می شوند که، به تاریخ ۱۶ جدی در شهر هرات تجمع کردند تا از کشتار قاسم سلیمانی فرمانده ارشد نظامی ایران ابراز حمایت کنند و خواستار آن شدند که تهران از استفاده افغانستان به عنوان یک منطقه مهم برای جنگ های نیابتی خود دست بکشد. [عمر]

هرات -- بیش از ۱۰۰ نفر از شهروندان ولایت هرات روز دوشنبه (۱۶ جدی) در شهر هرات تجمع کردند تا از کشته شدن یک فرمانده ارشد نظامی ایران ابراز حمایت کنند و خواستار آن شدند که تهران از استفاده افغانستان به عنوان یک منطقه مهم برای جنگ های نیابتی خود دست بکشد.

این باشنده گان گفتند که آنها از قتل قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تاریخ ۱۳ جدی در حمله هواپیمای بدون سرنشین امریکا در عراق، استقبال کردند.

معترضین گفتند، رژیم ایران و سلیمانی مسئول کشته شدن هزاران نفر افغان هستند که آنها به عنوان بخشی از واحد سپاه پاسداران موسوم به لشکر فاطمیون استخدام شده بودند. این جنگجویان در جنگ های نیابتی رژیم ایران در تعدادی از کشورها به ویژه در سوریه کشته شدند.

صبریه نوروزی، یک باشنده شهر هرات در تظاهرات پیش روی دفتر ولایت گفت، «کشتن سلیمانی ما [افغان ها] را قادر خواهد ساخت که پروژه های زیربنایی خود مانند بندها را عملی کنیم. افغان ها دیگر نباید در جنگ سوریه شرکت کنند، و آنها باید به موقعیت اصلی خود پایبند باشند [که در جنگ دیگران شرکت نکنند].»

در این تصویر دیده می شود که تورن جنرال قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس در ماه اسد گذشته برای شرکت در مراسم احترام به کشته شدگان در جنگ سوریه، در تهران حضور دارد. سلیمانی به تاریخ ۱۳ جدی در بغداد کشته شد. [آرشیف]

در این تصویر دیده می شود که تورن جنرال قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس در ماه اسد گذشته برای شرکت در مراسم احترام به کشته شدگان در جنگ سوریه، در تهران حضور دارد. سلیمانی به تاریخ ۱۳ جدی در بغداد کشته شد. [آرشیف]

این تصویر که به تاریخ ۱۶ جدی گرفته شده است، معترضین در شهر هرات را نشان می دهد که حمایت خود را از قتل قاسم سلیمانی فرمانده ارشد نظامی ایران در عراق ابراز می كنند و خواهان آن هستند كه رژیم ایران از مداخله در امور افغانستان دست بكشد. [عمر]

این تصویر که به تاریخ ۱۶ جدی گرفته شده است، معترضین در شهر هرات را نشان می دهد که حمایت خود را از قتل قاسم سلیمانی فرمانده ارشد نظامی ایران در عراق ابراز می كنند و خواهان آن هستند كه رژیم ایران از مداخله در امور افغانستان دست بكشد. [عمر]

وی افزود، «ما از قتل کسانی که افغان ها را می کشند پشتیبانی می کنیم، زیرا افغان ها نیز انسان هستند و حق زندگی دارند. آن دسته افرادی که تلاش می کنند صدمه ای به افغان ها وارد کنند، ما میخواهیم آنها نیز آسیب ببینند.»

'یک کشور بی طرف'

نوروزی افزود، «با افزایش تنش ها بین ایران و ایالات متحده، ما نگران هستیم كه اوضاع امنیتی افغانستان بدتر شود. افغانستان کشور بی طرفی است و ایران حق ندارد از خاک ما برای جنگ های نیابتی خود استفاده کند

امید ناب، یکی از شرکت کنندگان در راهپیمایی و فعال جامعه مدنی در شهر هرات، از رژیم ایران خواست که از تبدیل کردن افغانستان به یک میدان نبرد برای جنگهای نیابتی خود خودداری کند.

وی گفت، «تحولات اخیر در شرق میانه که پس از کشته شدن سلیمانی آشکار شد، باعث شده است که مردم افغانستان نگران این باشند که ایران ممکن است از [خاک] افغانستان برای پیش بردن جنگ های نیابتی خود استفاده کند.»

وی افزود، «ما از ایالات متحده می خواهیم كه بر اساس توافقی كه با افغانستان دارند، به هیچ كشور دیگری اجازه ندهند كه از خاک ما برای جنگ های نیابتی خود استفاده كند.»

ناب گفت، «ما این نگرانی را داریم که ایران از خاک افغانستان برای دستیابی به منافع خود استفاده کند و به امریکا آسیب برساند، اما ما می خواهیم که ایران به عنوان یک کشور مسلمان که با آن زبان و فرهنگ مشترک داریم، از خاک افغانستان برای دستیابی به اهداف خود استفاده نکند.»

ناب با بیان اینکه افغان ها فاقد توانایی یک جنگ جدید هستند گفت، درگذشت سلیمانی بر اوضاع امنیتی در ولایت هرات تأثیر گذاشته است و مردم افغان -- به ویژه باشنده گان حوزه غربی – در مورد آنچه که در آینده رخ خواهد داد نگران هستند.

تقویت بخشیدن به ثبات

برخی از تحلیلگران افغان که مرگ سلیمانی را گامی اساسی در بهبود امنیت و ثبات منطقه می دانند می گویند، سلیمانی ناآرامی ها را در شرق میانه و در بعضی موارد در افغانستان با کمک گروه های تروریستی به پیش می برد.

عبدالقادر کامل، یک تحلیلگر سیاسی در شهر هرات گفت، مرگ سلیمانی تأثیر رژیم ایران در منطقه را کاهش می دهد.

وی گفت، سلیمانی «نقش مهمی در ایجاد بحران ها و آسیب رساندن به منافع ایالات متحده و غرب در کشورهای شرق میانه مانند لیبیا، یمن، سوریه و عراق بازی می کرد.»

وی افزود، «قتل سلیمانی گسترش خشونت در شرق میانه را کاهش می دهد، قابلیت دولت ایران را در استخدام گروه های مختلف محدود می کند و عواقب مثبتی را برای ... صلح و ثبات منطقه ای ایجاد می کند.»

خلیل پارسا، یک تحلیلگر سیاسی مستقر در واشنگتن گفت، نیروی قدس سپاه پاسداران که تحت فرمان سلیمانی فعالیت می کرد، تقریبا ۲۰ سال در امور داخلی افغانستان دخالت کرده است.

پارسا گفت، در سال های اخیر این گروه با فراهم نمودن اسلحه و پول از طالبان حمایت کرده است.

پارسا افزود، «جلسات مشترک مقامات ایرانی و طالبان در تهران نشان دهنده حمایت آشکار این کشور از طالبان است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استخبارات و پشتیبانی مالی را برای طالبان فراهم می کند.»

وی گفت، «سلیمانی جنگ سوریه را رهبری می کرد که در آن هزاران نفر افغان به عنوان بخشی از فاطمیون جان خود را از دست دادند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از وضعیت بی چاره گی کارگران افغان در ایران استفاده می کند چون آنها را مجبور می کند در جنگ های خونین در سوریه و سایر کشورها شرکت کنند.»

پارسا گفت، نیروی قدس غالباً سعی داشتند پروژه های بزرگ افغانستان مانند بندها را به سود منافع ایران نابود کنند. وی افزود، در سال های اخیر، گروه های تروریستی که از ایران پشتیبانی دریافت می کنند چندین بار به بندهای برق آبی در حوزه غربی [افغانستان] حمله کردند.

وی گفت، «وقتی بندهای برق آبی در غرب و جنوب افغانستان ساخته می شوند، آب دریاهای افغانستان به ایران نمی رسد. سپاه پاسداران غالباً با تأمین مالی و سلاح برای طالبان و سایر گروه های تروریستی سعی داشت از ساخت این بندها جلوگیری کند.»

جلوگیری از تلاشهای مخرب ایران

مقامات ولایت هرات گفتند، نیروهای امنیتی برای جلوگیری از هر نوع جنگ نیابتی و مداخله کشورهای همسایه تلاش می کنند.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات گفت، نیروهای افغان اجازه نخواهند داد که خاک افغانستان توسط هیچ گروهی برای منافع کشورهای همسایه استفاده شود.

فرهاد گفت، «افغانستان روابط دیپلوماتیک دوستانه با همه کشورهای منطقه و سراسر جهان برقرار می کند و ما اجازه نمی دهیم افغانستان برای برخی از کشورهای همسایه به یک میدان جنگ تبدیل شود.»

وی گفت، «همه کشورها به ویژه همسایگان ما باید به گونه ای عمل کنند که به مردم افغان آسیب نرسانند.»

فرهاد افزود، نیروهای امنیتی افغان مشغول از بین بردن گروه های تروریستی در ولسوالی ها و روستاها هستند و می توانند هر نوع تهدیدی را که از طرف کشورهای همسایه و گروه هایی که از آنها حمایت می گیرند، برطرف سازند.

وی گفت، «شهروندان افغان برای سالها ثابت کرده اند که خواهان صلح هستند. آنها هرگز اجازه نخواهند داد گروه های تروریستی، به ویژه گروه های افراطی، از خاک افغانستان برای جنگ های نیابتی بعض کشورها استفاده کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بازی جالب: یکی از جنرال های برجسته ای شان را خودشان توسط آنها کشت و باز غوغا را به راه انداختند. از هشدارهای آنها معلوم شد که امریکا اکنون تباه خواهد شد. با این حال، آنها ۵۲ نفر را در مراسم جنازه جنرال شان توسط لگد کردن کشتند و بار دیگر سروصدا را آغاز کردند و گفتند، ما انتقام می گیریم. از طرف دیگر، آنها به نیروهای امریکایی از طریق حکومت عراق اطلاع دادند که دور بمانند زیرا ما اجازه بدست آورده ایم تا بخاطر حفظ آبروی خود اقدام کنیم. تیراندازان موشکی آنها چنان نادان بودند که آنها یک طیاره مسافربری را به عنوان یک طیاره جنگی دانسته و آن را آماج قراردادند که در آن ۱۷۶ مسافر بیگناه کشته شدند که دربین این مسافران ۸۲ تن آنها ایرانی بودند. در بامداد آنها کوشش کردند که بخاطر حفظ آبروی شان دروغ بگویند که طیاره متذکره خودش سقوط کرده است. روز دیگر، آنها اعتراف کردند و گفتند که خود آنها این طیاره را سقوط داده اند و آنها پس از آنکه نخست وزیر کانادا حقیقت را افشا کرد به انجام این کار اعتراف کردند. خواننده گان عزیز! مجموعاً ۱۳۵ ایرانی و ۹۴ خارجی در تمام این ماجرا کشته شدند که ۱۳ تن آنها هموطنان ما بودند. با این حال، حتی یک موش و یا پیشک امریکا در تمام این جنجال کشته نشد. پس این را قدرت می گویند و این عمل را آماده گی می گویند که مسلمانها فراموش کرده اند. این را رهبری می گویند که مسلمانان ندارند. در عوض، مسلمانان با هم دیگر در اختلاف دخیل هستند و هم دیگر را حتی در داخل یک کشور تحمل کرده نیمتوانند و رهبران کشورهای شان، کشورهای دیگر را تحمل کرده نمیتوانند و آنها را نمی گذارند که زنده گی خوبی داشته باشند. ما بهترین و واضیح ترین مثال های مردمان مظلوم هستیم که در آتش که توسط همسایه های مسلمان م

پاسخ

مرگ بر ایران تروریست.ایران یک کشور نابود شده است و دیگر وجود ندارد

پاسخ

شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لف لف خورد گه دانه دانه مطمئن باش قبل از ایران افغانستان از بین می رود که هیچ ولایتش چشم دیدن ولایت کناریش را ندارد

پاسخ