دیپلماسی

تقدیر خامنه ای از جنگجویان مقتول فاطمیون موجب خشم عمومی در افغانستان شده است

نوشته عمر

آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، بتاریخ ۱ حمل برای یک گروه از مردم سخنرانی می کند. [ویبسایت خامنه ای]

آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، بتاریخ ۱ حمل برای یک گروه از مردم سخنرانی می کند. [ویبسایت خامنه ای]

هرات -- تقدیر و ستایش آیت‌الله علی خامنه ای، رهبر ایران، از جنگجویان مقتول افغان در سوریه خشم حکومت افغانستان را برانگیخته است. این حکومت تهران را متهم به سوءاستفاده از فقر مهاجرین و آواره گان جهت تشویق آنان به جنگ کرده است.

خامنه ای بتاریخ ۸ حمل در شهر مشهد ایران با اعضای فامیل جنگجویان مقتول ملاقات کرد.

این شبه نظامیان افغان بخش از یک قطعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بنام لوای فاطمیون بودند.

به گزارش آژانس خبری تسنیم خامنه ای گفت: «افغان های که در شمول جنگجویان فاطمیون استند، پشتکار و مقاومت بیشتر در میدان نبرد نشان دادند. شهادت برادران افغان مان ارزشمندتر و مهم تر از دیگران است؛ چرا که آنها در حالی کشته شدند که از شدیدترین فقر رنج می بردند.»

سوگواران در شهر مشهد ایران بتاریخ ۱۷ حوت بر سر تابوت یک عضو فاطمیون که در سوریه کشته شده جمع شده اند. [فاطمیون]

سوگواران در شهر مشهد ایران بتاریخ ۱۷ حوت بر سر تابوت یک عضو فاطمیون که در سوریه کشته شده جمع شده اند. [فاطمیون]

این اظهارات و کوشش های ایران برای جذب آواره گان با محکومیت قاطع حکومت افغانستان مواجه شد.

به گزارش طلوع نیوز بتاریخ ۹ حمل، ملالی شینواری، مشاور رئیس جمهور اشرف غنی، گفت که ایران از «شرایط اقتصادی بد افغان ها» سوءاستفاده می کند. وی گفت: «آنها از مشکلات اقتصادی افغان ها به نفع خودشان بهره برداری می کنند.»

عبدالقیوم رحیمی، والی هرات، همین نظر را دارد.

رحیمی به سلام تایمز گفت: «استیصال پناهنده گان افغان در ایران سبب شده آنها در جنگ های دیگران اشتراک کنند.»

پرداخت رشوه و ارعاب و اجبار

پناهنده گان افغان که اخیرا به افغانستان عودت کرده اند به یاد دارند که چگونه حکومت ایران آنان را تشویق کرد تا در جنگ سوریه اشتراک کنند و این کار را با وعده پرداخت پیسه انجام داد.

عبدالرحمان ۵۰ ساله، که زمانی یک آواره شده افغان در ایران بود، به سلام تایمز گفت: «من شخصا شاهد بودم که آنها آواره شده گان را به یک منطقه موسوم به دماوند در تهران می بردند.»

«عساکر ایرانی به ما می گفتند:‌ آنها هم مثل شما افغان استند و آماده اند به جنگ در سوریه بروند. شما چرا نمی روید؟ من به آنها گفتم که ما در کشورمان جنگ داریم و از جنگ خسته شده ایم.»

وی افزود: «آنها به من گفتند: تو سالمند استی. به جنگ در سوریه برو. ما به تو پیسه کلان می دهیم تا مشکلات ات برطرف شود. مگر من پیشنهادشان را قبول نکردم و به آنان گفتم کار کردن بحیث یک کارگر بهتر از جنگیدن است.»‌

زکریا فیضی ۲۰ ساله، یک بیجا شده افغان دیگر که حالا به وطن عودت کرده، می گوید در شرایطی که افغان ها در ایران برای جنگیدن پیسه دریافت می کنند، اکثرشان مسیر مرگ و نابودی را طی می کنند.

فیضی به سلام تایمز گفت: «یک دوست من به من گفت که او به جنگ در سوریه رفت و ۳۰ ملیون ریال ایرانی (۲۲۰ دالر) گرفت تا در خط مقدم بجنگند.» جنگجویان ایرانی از خط مقدم عقب نشینی کرده می توانستند. مگر ما اگر [عقب نشینی] می کردیم، به سوی ما فیر می کردند. اگر پیشروی می کردیم هم دولت اسلامی (داعش) ما را می کشت.»‌

وی افزود: «دوستم گفت امنیت در آنجا [در سوریه] بسیار بد است و اکثر جنگجویان زخمی یا کشته شده اند. همه به این خاطر آنجا می روند که بسیار فقیر استند.»

محمد ۳۲ ساله، یک بیجا شده افغان دیگر، که به وطن عودت کرده و نام فامیل اش را نگرفت، می گوید که بسیاری از پناهنده گان افغان در ایران با خطر بازداشت و تهدید حبس مواجه استند که این مسئله آنان را در برابر اجبار و ترغیب به رفتن به جنگ سوریه آسیب پذیر می کند.

او به سلام تایمز گفت: «وقتی نیروهای امنیتی ایرانی افغان ها را دستگیر می کنند، آنان را متهم به آوردن مواد مخدر می کنند. بعد آنان را به مقرشان برده و از آنان می پرسند که سنی استند یا شیعه. اگر سی شیعه باشد، او را تشویق می کنند تا به جنگ در سوریه برود، مگر سنیان را با بی رحمی لت و کوب می کنند.»

موارد نقض حقوق بشر

عبدالقادر رحیمی، رئیس دفتر منطقوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در هرات، گفت که کوشش های حکومت ایران برای پرداخت وجه به آواره گان و مهاجرین افغان برای جنگیدن مصداق نقض حقوق بشر است.

رحیمی به سلام تایمز گفت: «یک کشور میزبان نباید آواره گان را در مناقشه های مسلحانه اشتراک دهد. رویکرد حکومت ایران نسبت به آواره گان افغان تخطی آشکار از قوانین بشردوستانه بین المللی است.»

او گفت که یک کشور میزبان مسؤول ارائه پناه و امنیت خارجیان است که به دلیل جنگ و معضلات سیاسی به آنجا پناه برده اند.

رحیمی گفت: «پناهنده گان که در خارج از کشور مقیم شده اند، مجبور بودند به دلیل یک مشکل از کشورشان فرار کنند و باید به آنها شرایط زنده گی محترمانه اعطا شود -- به این معنی که اطفال شان باید به تحصیل و تعلیم دسترسی داشته باشند و خودشان از خدمات صحی و محیط زنده گی امن برخوردار باشند.»

عبدالقادر کامل، یک تحلیلگر سیاسی در ولایت هرات، تایید کرد که کشورهای میزبان پناهنده گان در قبال محافظت از آنان مسؤول می باشند و از سازمان ملل متحد خواست بر ایران «فشار اعمال کند.»

او به سلام تایمز گفت: «اقدام حکومت ایران در تضاد با حقوق بشر بین المللی و اصول بشردوستی و هم مخالف ارزش های حسن همجواری و همسایگی است.»

کامل گفت: «قانون اساسی ایران بر حفظ روابط حسنه و مشارکت با ممسلمانان تاکید کرده است. مگر ایران از قانون اساسی خودش هم پیروی نمی کند.»

وی افزود: «سازمان ملل بحیث یک مجموعه معتبر بین المللی باید مقامات ایران را تحت فشار قرار دهد تا از فرستادن افغان ها به جنگ در سوریه و نقاط دیگر در خاورمیانه خودداری کند.»

مواجهه با تعقیب قضایی در افغانستان

حدود ۵۰ هزار پناهنده افغان بین سال های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ در ایران جذب شده و زیر بیرق لوای فاطمیون جنگیده اند. به گزارش آسوشییتدپرس از آن تعداد حدود ۱۰ هزار افغان به افغانستان عودت کرده اند.

به گفته مقامات محلی در هرات، اکنون این جنگجویان با تعقیب قضایی احتمالی توسط حکومت افغانستان مواجه استند. این عودت کننده گان با عواقب شدید اقدامات شان مواجه خواهند شد.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات، به سلام تایمز گفت: «بر اساس قوانین حاکمه افغانستان هر نوع مشارکت با گروه های تروریستی در افغانستان و یا در منطقه بحیث یک جرم تلقی شده و کسانی که در آن دست داشته اند، در یک محکمه محاکمه خواهند شد.»

او گفت: «اگر آنها فعالیت های تروریستی مرتکب شده باشند و در قتل هموطنان شان در این کشور اشتراک کرده باشند، نهادهای امنیتی -- خصوصا ریاست عمومی امنیت ملی -- مجازند تحقیق و تفحص جدی را درباره این افراد انجام دهند.»‌

فرهاد گفت: «ما نهادهای معین -- بشمول محکمه های قضایی -- در کابل و هرات داریم که بر بازگشت جنگجویان لوای فاطمیون به کشور نظارت می کنند.»

او گفت: «قوانین در این مورد روشن و شفاف است:‌ آن افراد که در فعالیت های تروریستی اشتراک کنند، محاکمه خواهند شد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اصلا ایران برای مهاجرین ارزشی قایل نیست

پاسخ

اولا موضوعی را که نشر کردید مقاله نیست خبر است. از تیتر خبر های تان هم معلوم میشود که دست تان در کاسه ارگ نشینان کثیف است. سوما رفتن افغانان به سوریه و جنگ شان علیه داعش راخیلی سطحی و مشخصا طرفدارانه بحث کردید، به ابعاد زیادی توجه نکرده اید. اولا که جنگ افغان هارا در سوریه مسئله مالی دانستید در حالیکه اصل موضوع بر میگردد به بحث عقیدتی و مذهبی. شیعیان به خاطر حراست از اماکن مقدسه آل نبی(ص) و بارگاه حضرت زینب نواسه پیامبر بزرگ اسلام میجنگند. خودتان فکر کنید در این دوره و زمانه چه کسی حاضر میشود بخواطر پول آنهم مثلا 50 ملیون تومن که سه لک و پنجاه هزار افغانی بیشتر نمیشود با جان شیرین خود معامله کند؟ کدام خر به خاطر پول خودرا به کشتن میدهد؟؟؟ سوال که باید از شما بکنم اینست طوری که میدانید متاسفانه هموطنان زیادی از کشور ما در سوریه کشته شده اند که هم شیعه هستند هم سنی شیعیان با حمایت ایران و برادران اهل سنت ما (ازبکها و پشتون ها )از سوی عربستان، امریکا و دولتهای غربی حمایت شده اند حالا چی فرقی هست میان افغانی که توسط ایران کشته شود یا امریکا چرا جرئت این را ندارید که غیر ایران از امریکا و عربستان نیز بخواطر فرستادن برادران جلال آبادی و...... انتقاد نمیکنید که چرا از میان افغانها برای داعش یار گیری میکنند؟؟؟

پاسخ

من گزارش های تان را می خوانم و سپاسگزارم که گزارش های تان را به سرعت ارائه می دهید.

پاسخ