جنایت و عدالت

کار اجباری اعضای فاطمیون در ایران «شبیه به بردگی» است

نوشته عمر

این تصویر گرفته شده در اواسط ماه حمل در غرب ایران اعضای لوای فاطمیون را نشان می دهد که مصروف کار اجباری استند. [فایل]

این تصویر گرفته شده در اواسط ماه حمل در غرب ایران اعضای لوای فاطمیون را نشان می دهد که مصروف کار اجباری استند. [فایل]

هرات -- اعضای لوای فاطمیون بعد از آن که بحیث جنگجویان در سوریه مورد استفاده قرار گرفتند، حالا به ایران بازگشته اند تا بحیث کارگران اجباری کار کنند.

به تازه گی تصاویری در شبکه های اجتماعی دست به دست می شوند که نشان می دهند اعضای این لوا متشکل از افغان های مهاجر در ایران، مصروف پاک کاری شهرهای آسیب دیده در سیل اخیر ایران استند.

این تصاویر واکنش مقامات افغان را برانگیخته و‌ آنها می گویند ایران باید از پناهنده گان افغان سوءاستفاده نکند و به جای آن باید اجازه بدهد تا آنها به زنده گی عادی شان بر گردند.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات، به سلام تایمز گفت: «ما از طریق اداره های مربوطه در ولایت های کابل و هرات در راستای دفاع از حقوق شهروندان خود در ایران اقدام می کنیم.»

این عکس که در ماه حمل گرفته شده، یک عضو لوای فاطمیون را نشان می دهد که مصروف پاک کاری سرک ها در غرب ایران بعد از سیلاب اخیر است. [فایل]

این عکس که در ماه حمل گرفته شده، یک عضو لوای فاطمیون را نشان می دهد که مصروف پاک کاری سرک ها در غرب ایران بعد از سیلاب اخیر است. [فایل]

اعضای لوای فاطمیون در این تصویر دیده می شوند که بعد از کار شاقه فیزیکی در غرب ایران در اواسط ماه حمل از خستگی شدید بیحال شده اند. [فایل]

اعضای لوای فاطمیون در این تصویر دیده می شوند که بعد از کار شاقه فیزیکی در غرب ایران در اواسط ماه حمل از خستگی شدید بیحال شده اند. [فایل]

او گفت: «هر عملی که حیثیت و اعتبار افغان ها را در هر کشوری از جهان لطمه بزند برای حکومت افغانستان قابل پذیرش نیست و در مقابل آن ایستاده گی می کنیم.»

او گفت: «خواست ما از کشورهای همسایه به خصوص ایران این است که وقتی شهروندان ما به علت مجبوریت به این کشور پناه می برند مطابق به قوانین پذیرفته شده بین المللی با آنان برخورد بکند و از فقر آنان سوءاستفاده نکند.»

کار شاقه غیر قانونی

محمد شعیب یکتاپرست ۳۳ ساله، باشنده شهر هرات، به سلام تایمز گفت: «این واقعا جای نگرانی است که ایران از مهاجرین افغان در آن کشور سوءاستفاده می کند.»

او گفت: «من هم شنیده ام افرادی که بحیث لوای فاطمیون به جنگ سوریه رفته بودند، اکنون که دوباره به ایران برگشته اند حکومت ایران آنان را در کارهای غیر قانونی به کار می گیرد. من حتی شنیده ام که از آنان برای پاک کاری تشناب ها استفاده می کند.»

یکتاپرست گفت: «من فکر می کنم که این نوع سوء استفاده، معادل برده گی است.»

او گفت: «[ایران] تا زمانی برای پیشبرد اهداف خود در سوریه از آنان استفاده کرد و اکنون بحیث برده در کارهای شاقه از آنان استفاده می کنند.»

وی افزود: «این نادیده گرفتن حقوق بشری آنان است. من به شدت نگران استم که حقوق افغان ها در ایران پایمال می شوند.»

سمیه، ۲۸ ساله و باشنده شهر هرات که تخلص ندارد، به سلام تایمز گفت: «ایران در جنگ های که در سوریه و برخی کشورها داشته از افغان ها استفاده ابزاری کرده است.»

او گفت: «وقتی لوای فاطمیون از جنگ سوریه به ایران بازگشته اند بحیث برده کار می کنند. امتیازاتی که حکومت ایران برای لشکر فاطمیون وعده کرده بود برای شان داده نشده است.»

او افزود: «من نگران استم که بسیاری از اعضای لوای فاطمیون در گروگان حکومت ایران گیر مانده اند.»

او گفت: «نه اجازه دارند که به زنده گی عادی شان برگردند و نه هم امتیازاتی را که ایران برای شان وعده داده بود گرفته اند. این سبب شده است که تعداد زیاد از هم وطنان ما در ایران در وضعیت بد به سر ببرند.»

درگیری در یمن

با فروکش کردن جنگ در سوریه نگرانی ها از آن که مبارزان لوای فاطمیون برای مبارزه در جنگ نیابتی ایران به یمن فرستاده شوند در حال افزایش است.

عبدالغنی خسروی، تحلیلگر مسایل سیاسی در هرات، گفت: «لوای فاطمیون که همه شهروندان افغانستان استند یکی از نشانه های دخالت آشکار [تهران] است و از آنها استفاده ابزاری می کند.»

او به سلام تایمز گفت: «حکومت ایران برای اعضای لشکر فاطمیون وعده های زیاد داده است. بعضی از این وعده ها اعطای تابعیت ایران و کمک به اعضای فامیل های شان است.»

خسروی گفت: «زمانی که در سوریه جنگ بود از این شهروندان افغانستان به نفع حکومت بشارالاسد استفاده می شد. مگر اکنون که جنگ در آن جا رو به پایان است بدون شک ایران آنان را به جنگ در یمن اعزام می کند.»

وی افزود: «حکومت ایران از شهروندان افغانستان استفاده ابزاری می کند و از مجبوریت آنان استفاده کرده و در بدل مزد اندک بحیث مزدور آنان را وادار به کار شاقه می کند. این واقعا جای نگرانی است. باید نفوذ ایران در افغانستان کاهش داده شود اما دیده می شود که روز به روز بیشتر می شود.»

سید اشرف سادات، فعال جامعه مدنی در هرات، به سلام تایمز گفت: «ایران در شماری از کشورهای خاورمیانه و کشورهای عربی درگیر جنگ است. بدون شک حکومت ایران همیشه تلاش کرده است تا از جوانان افغان در جنگ های نیابتی استفاده کند.»

سادات گفت: «جنگ در سوریه نشان داد که حکومت ایران با زیر پا کردن قوانین بین المللی و اصول حسن همجواری با افغانستان، هزاران جوان افغان را [به سوریه] فرستاد تا کشته شوند و با احتمال فرستادن شمار بیشتر از آنان به یمن این پروسه همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.»

وی افزود: «بسیار از جوانان افغان در ایران به سبب مجبوریت و فقر حاضر به شرکت در جنگ ها می شوند. برای شان وعده ها کلان داده می شود و آنان را وادار به یکجا شدن به لوای فاطمیون می کند.»

سادات افزود: «ما این کار حکومت ایران را محکوم می کنیم، زیرا [حکومت ایران] نباید شهروندان افغان را درگیر جنگ های نیابتی اش بکند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500