امنیت

بزرگذاشتن سلیمانی جنرال کشته شده ایرانی افغان ها را عذاب می دهد

گزارش از علی

تصاویر قاسم سلیمانی فرمانده کشته شده نیروی قدس سپاه پاسداران به تاریخ ۱۳جدی در یک نمایشگاه در قونسلگری ایران در شهر هرات به نمایش گذاشته شده اند. [تصویر از قونسلگری ایران]

تصاویر قاسم سلیمانی فرمانده کشته شده نیروی قدس سپاه پاسداران به تاریخ ۱۳جدی در یک نمایشگاه در قونسلگری ایران در شهر هرات به نمایش گذاشته شده اند. [تصویر از قونسلگری ایران]

کابل -- مراسم یادبود از دومین سالگرد درگذشت قاسم سلیمانی خشم کسانی را برانگیخته استکه می گویند وی در طول تقریباً سه دهه مسؤل کشته شدن هزاران افغان بود.

این رویدادها که توسط سفارت ایران در کابل و قونسلگری های آن برگزار شده بودند، امسال نسبت به سال گذشته بزرگتر بوده و در ولایات کابل، هرات و بلخ برگزار شدند.

سلیمانی قبل از آنکه به تاریخ ۱۳ جدی ۱۳۹۸ در یک حمله هوایی ایالات متحده در بغداد کشته شود، اجندای توسعه ‌طلبانه نیروی قدس سپاه پاسداران را در تعدادی از جنگ‌ های نیابتی در سراسر منطقه، به شمول عراق،سوریه، لبنان،یمن، وافغانستان طراحی می کرد.

افغان ‌ها به خاطر سلیمانی در سوریه کشته شدند

سلیمانی لوای فاطمیون یک ملیشه ای که از افغان‌ های شیعه تشکیل شده است را تأسیس کرد که به طرفداری تهران در سوریه و جاهای دیگر می‌ جنگند. تلفات فاطمیون احتمالاً به هزاران نفر می رسد، اگرچه رژیم ایران چنین آماری را ارائه نمی کند.

جنگجویان فاطمیون که در سوریه کشته شده اند در جریان یک مراسم در اواسط ماه جدی در ایران به خاک سپرده می شوند. [وزارت دفاع ایران]

جنگجویان فاطمیون که در سوریه کشته شده اند در جریان یک مراسم در اواسط ماه جدی در ایران به خاک سپرده می شوند. [وزارت دفاع ایران]

بر اساس گزارش رادیو آزادی، علی الفونه یک ناظر بر امور سپاه پاسداران مستقر در واشینگتن در ماه حوت ۱۳۹۸ گفت، از ماه جدی ۱۳۹۱ الی سنبله ۱۳۹۸ حدود ۹۱۷ نفر از اتباع افغان تنها در سوریه کشته شده اند. وی برای جمع ‌آوری این آمار از دیتابیس خودش استفاده کرد.

نذیر احمد نظری یک باشنده هرات گفت، بزرگداشتن درگذشت سلیمانی در افغانستان به هزاران نفر از افغان هایی که به خاطر وی زندگی هایشان را از دست داده اند، اهانت محسوب می شود.

وی گفت، «قاسم سلیمانی از دیدگاه ما افغان‌ ها یک قاتل است که هم در افغانستان و هم در سوریه نقش مستقیمی در کشتار دسته جمعی افغان‌ ها داشت. وی به مدت سال ها با حمایت کردن از گروه های تروریستی در افغانستان، خون افغان های بی گناه را ریخت.»

در جریان جنگ از ۱۳۸۰ الی ۱۴۰۰ در افغانستان، ایران با فراهم نمودن سلاح ها و آموزش دراین درگیریتلفات افغانستان را افزایش داد.

نظری با افزودن اینکه کسانیکه درگذشت وی را گرامی می‌ دارند و عزاداری می‌ کنند دقیقاً مانند خودش یعنی دشمنان افغان‌ ها هستند گفت، «این مایه شرم است که به برگزاری مراسم یادبود از قاسم سلیمانی در افغانستان اجازه داده می شود».

فیصل الهام یک باشنده شهر هرات گفت، «سلیمانی در جنگ منطقه دخیل بود. وی با دامن زدن به درگیری های فرقه ای، خون هزاران انسان بی گناه را ریخت

وی افزود، بزرگداشتن مرگ یک قاتل خطرناک شرم آور است.

الهام گفت، «ما ماین ‌های زمینی و سلاح ‌های ایرانی را که در ۲۰ سال گذشته علیه افغان‌ ها استفاده شده اند، فراموش نکرده ‌ایم، و نه هم ما تلاش ‌های سپاه پاسداران در زمان قاسم سلیمانی برای تخریب کردن بندهای ما را نیز فراموش کرده‌ ایم

تصویر مثبت از یک تروریست

فعالان جامعه مدنی می گویند، رژیم ایران تلاش می کند تا با برگزار کردن مراسم یادبود و سایر اقدامات تبلیغاتی و عوام فریبی، تصویر سلیمانی را مثبت جلوه دهد.

حتی در برخی لوایح تبلیغاتی از وی به عنوان یک قهرمان ناشناخته افغانستان مانند سرباز گمنام در بسیاری از کشورها، ستایش می شود.

حسن حکیمی یک فعال جامعه مدنی در غور گفت، رژیم ایران با بزرگداشتن سلیمانی تلاش می کند که به لوای فاطمیون در افغانستان مشروعیت ایدیولوژیکی بدهد.

وی گفت، حکومت ایران می‌ خواهد که جنگ‌ های سپاه پاسداران و لوای فاطمیون در سوریه و سایر کشورها را مشروع جلوه دهد تا جوانان بیکار افغان را به پیوستن به لوای فاطمیون تشویق کند.

حکیمی گفت، «ایران برای به تصویر کشیدن سلیمانی به عنوان یک قهرمان جنگ علیه گروه داعش و برای مخفی کردن جنایات وی در سوریه، عراق، یمن و افغانستان، یک کمپاین گسترده تبلیغاتی را آغاز کرده است.»

وی گفت، اما افغان ها تحت تاثیر قرار نخواهند گرفت.

وی افزود، «سلیمانی یک تروریست کشنده ای بود که چندین سال بر گروه های خطرناک در منطقه نظارت کرده و در ریختن خون مردم ملکی بی گناه نقش داشت.»

عبدالکریم صدیقی یک فعال جامعه مدنی در شهر قلعه نو بادغیس گفت، افغان ها قاتل هموطنان خود را می شناسند.

صدیقی گفت، تهران اگر هر قدر از سلیمانی تکریم کند، وی یک قاتل و یک تروریست بود.

وی گفت، «قاسم سلیمانی در درگیری های مرگبار در شرق میانه دخیل بود. وی برنامه های مخرب حکومت ایران را در منطقه به شمول افغانستان تطبیق می کرد.»

صدیقی گفت، «درگذشت سلیمانی یک ناکامی بزرگی برای حکومت ایران بود.»

وی افزود، حکومت ایران تحت نام جنگ مذهبی در سوریه هزاران افغان را به کام مرگ فرستاد.

وی همچنان افزود، «اکنون ایران برای تحریک کردن احساسات جوانان و افراد متدین یک جنگ تبلیغاتی را علیه غرب راه اندازی کرده است.»

عزاداری از کسانی که در سوریه جان باختند

الهام باشنده شهر هرات گفت، با هر مراسمی که به مناسبت سالگرد درگذشت سلیمانی برگزار می شود، درد و غم آنعده والدین دوباره تازه می شود که پسران خود را در سوریه جایی که افغانستان هیچ منفعت مهمی نداشت، از دست داده اند.

عوض علی حسینی یک باشنده ولسوالی لعل و سرجنگل ولایت غور، که برادرش چهار سال قبل در سوریه کشته شد گفت که حکومت ایران به برادرش فریب داده و وی را به جنگ تشویق کرد.

وی گفت، «برادرم علی رضا ۲۵ ساله بود و در ایران کار می کرد. حکومت ایران با تهدید کردن و دادن وعده‌ های دروغین، وی را به جنگ سوریه فرستاد که دیگر هرگز از آنجا برنگشت.»

وی گفت، «برادرم پس از دو ماه در سوریه کشته شد و جسد وی به خانه اش در تهران انتقال داده شد. ما پس از چندین ماه اقامت در ایران مجبور شدیم که به افغانستان برگردیم.»

حسینی گفت، «پدر و مادر اندوهگین من بیمار هستند و به خاطر از دست دادن پسرشان گریه می کنند.»

حسینی با افزودن اینکه هر دفعه ای که تصویر جنرال کشته شده را می بیند مرگ برادرش به یادش می آید گفت، قاتل واقعی برادرش سلیمانی است.

ذکریا رامش یک باشنده شهر زرنج مرکز ولایت نیمروز گفت، سلیمانی با فرستادن هزاران جوان فقرزده افغان به میدان های جنگ، بزرگترین قاتل افغان ها بود.

وی گفت، «نیروهای سلیمانی علاوه بر کشتن هزاران جوان افغان در سوریه و سایر کشورهای منطقه، با دخالت کردن در جنگ ۲۰ ساله گذشته در کشتار مردم افغانستان و نیروهای امنیتی نقش مهمی را بازی کردند.»

وی افزود، «حکومت ایران از سال ها بدینسو جوانان افغان را مجبور می سازد تا در این درگیری های مرگبار اشتراک کنند.»

رامش افزود، «ما شاهد کشته شدن صدها نفر از جوانان خود در جنگ سوریه بودیم که هیچ ربطی به افغان ها نداشت

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این تنها وظیفه کسانی نیست که دیموکراسی می خواهند، بلکه وظیفه هر افغان و هر مقام افغان و حتی وظیفه طالبان است که به نسل خود بگویند که اشخاصی مانند سلیمانی، قاآنی، رحیل شریف، فیض حمید، جنرال باجوه، جنرال مشرف، جنرال حمید گل، قاضی حسین احمد، مولانا فضل الرحمن، و مولانا سمیع الحق همه تروریست بودند. نسل جدید خواهد دانست که ایران و پاکستان در حق افغانستان چقدر ظلم و ستم کرده اند، آنها چند نفر از افغان ها را کشته اند و به چه طریقی، و اینکه آنها چقدر جلوی پیشرفت افغانستان را گرفته اند؟ همچنان من از سلام تایمز می خواهم که در مورد ایرانیان و همه رهبران مخرب، به شمول پاکستانی ها و روس هایی که در کشتار افغان ها دست داشتند، مقاله هایی را بنویسد.

پاسخ