امنیت

در پایگاه طالبان سلاح های ایرانی و یونیفورم های سپاه پاسداران کشف شدند

گزارش از علی

کوماندوهای افغان به تاریخ ۵ حوت یونیفورم های سپاه پاسداران ایران و همچنان سلاح و مواد منفجره ساخت ایران را از یک پایگاه طالبان در ولسوالی ادرسکن ولایت هرات ضبط کردند. (سلام تایمز)

کوماندوهای افغان به تاریخ ۵ حوت یونیفورم های سپاه پاسداران ایران و همچنان سلاح و مواد منفجره ساخت ایران را از یک پایگاه طالبان در ولسوالی ادرسکن ولایت هرات ضبط کردند. (سلام تایمز)

کابل -- نیروهای امنیتی محلی می گویند، نیروهای کوماندوی افغان سلاح ها و مواد منفجره ساخت ایران و همچنان یونیفورم سپاه پاسداران را از یک پایگاه طالبان در ولایت هرات ضبط کردند.

این حمله به تاریخ ۵ حوت ملا تورجان رئیس نظامی طالبان برای ولایت هرات را در قریه موسی خیل ولسوالی ادرسکن در نزدیکی مرز ایران مورد هدف قرار داد.

یک مقام ارشد امنیتی در هرات به شرط ناشناس ماندن به سلام تایمز گفت، کوماندوهای اردوی ملی افغان این پایگاه طالبان را نابود کردند اما جنگجویان طالب قبلاً از منطقه فرار کرده بودند.

این مقام گفت، «در این پایگاه نارنجک های دستی، سلاح های دوربین دار و مواد منفجره ساخت ایران ضبط شدند. طالبان از این سلاح ها و مواد منفجره علیه نیروهای امنیتی و مردم ملکی استفاده می کردند.»

سلاح ها به شمول برخی ساخت ایران، پس از آن به تصویر کشیده شده اند که کوماندوهای افغان آنها را طی یک حمله به تاریخ ۵ حوت در ولایت هرات ضبط کردند. [دگروال رحمان رحمانی/توییتر]

سلاح ها به شمول برخی ساخت ایران، پس از آن به تصویر کشیده شده اند که کوماندوهای افغان آنها را طی یک حمله به تاریخ ۵ حوت در ولایت هرات ضبط کردند. [دگروال رحمان رحمانی/توییتر]

وی گفت، «تعدادی از نقشه ها دارای جزئیات عملیات ها برای هدف قرار دادن پوسته های نظامی، مراكز ولسوالی ها و سایر مناطق ولایت هرات به دست آمدند. این نقشه ها همراه یونیفورم های سپاه پاسداران و سلاح های ساخت ایران ضبط شده اند.»

یک مقام ارشد حکومتی دیگر در هرات به شرط ناشناس ماندن گفت، ضبط شدن یونیفورم های سپاه پاسداران در یک پایگاه طالبان نشان می دهد که منسوبین ارتش ایران برای کمک با طالبان به هرات آمده اند.

وی گفت، «نقشه ها نشان می دهند که عملیات های طالبان در ولایت هرات توسط سپاه پاسداران برنامه ریزی می شوند.»

وی افزود، نیروهای امنیتی این پایگاه مهم طالبان در یک منطقه کوهستانی در ولسوالی ادرسکن را پس از ۱۵ سال فعالیت از سوی طالبان، نابود کردند.

حمایت ایران از طالبان

عبدالستار حسینی یک نماینده ولایت فراه در ولسی جرگه گفت، در تمام فعالیت های بی ثبات سازی طالبان که در حوزه غربی انجام می دهند، ایران مستقیماً نقش دارد.

یک هیئت ولسی جرگه که وضعیت امنیتی هرات را به تاریخ ۲۱ جدی ارزیابی کرد، نشان داد که حکومت ایران از ۲۲ گروه تروریستی در این ولایت حمایت می کند>

بر اساس یافته های این هیئت، این گروه های تروریستی در حملات بالای نیروهای امنیتی، ترورهای هدفی، آدم ربایی ها و دزدی های مسلحانه نقش دارند.

حسینی گفت، «حکومت ایران به طالبان در حوزه غربی افغانستان اسلحه و پول را فراهم می کند و طالبان به درخواست سپاه پاسداران بالای نیروهای امنیتی حمله می كنند و یا زیربنا ها را تخریب می كنند.»

وی گفت، سلاح های ایرانی که به طالبان داده شده بودند، در ولایت فاریاب در شمال، و تا شرق در ولایت غزنی پیدا شده اند.

نیروهای سرحدی افغان به تاریخ ۳۰ جدی یک موترلاری را ضبط کردند که ۲ تون مواد منفجره را انتقال می کرد و در گذرگاه مرزی گمرک میل ۷۸ از ایران به ولایت فراه عبور می کرد.

یک مقام گفت، این مواد منفجره در بوجی های آرد پنهان شده و برای طالبان در ولسوالی بالابلوک انتقال می شدند.

این در کمتر از یک سال چهارمین حادثه این نوع بود. در یک حادثه مشابهی در ماه عقرب نیروهای امنیتی از ورود یک موترلاری جلوگیری کردند که از مواد منفجره در ده ها بوجی تکه ای بار شده بود.

لعل محمد بارکزی یک افسر پیشین نظامی در هرات گفت، حمایت ایران از طالبان واضح است؛ بدون آن، حوزه غربی افغانستان شاهد چنین ناامنی نمی بود.

وی گفت، «ایران برای اینکه بالای حکومت افغانستان و ایالات متحده فشار بیاورد، به هر قیمتی از طالبان حمایت می کند. هر وقت که این کشور بخواهد از این جنگجویان طالب برای اهداف سیاسی و نظامی خود استفاده می کند.»

وی گفت، طالبان به عنوان یک نیروی جنگی بسیار کم هزینه برای حکومت ایران خدمت می کنند و هر آنچه را انجام خواهند داد که مقامات ایرانی به آنها دستور دهند.

'پناهگاه امن برای طالبان'

حسن حکیمی یک فعال جامعه مدنی در ولایت غور گفت، حمایت نظامی و سیاسی تهران از طالبان گسترش یافته است و رژیم ایران برای پیشبرد اهداف خود در افغانستان از این گروه استفاده می کند.

وی گفت، «فرماندهان و جنگجویان طالبان با پشتیبانی سپاه پاسداران، بین ایران و افغانستان آزادانه حرکت می کنند. حکومت ایران [سپاه پاسداران] همچنان اعضای زخمی گروه طالبان را برای تداوی به شفاخانه های ایران منتقل می کند.»

وی گفت، سپاه پاسداران برای طالبان چندین مرکز آموزش نظامی را در ولایاتی تأسیس کرده است که با افغانستان هم مرز اند و طالبان به طور منظم در این مراکز تحت آموزش تروریستی سپاه پاسداران قرار می گیرند.

وی گفت، «یكی از اهداف اصلی ایران در حمایت کردن از طالبان، از بین بردن زیربنا ها در حوزه غربی افغانستان و به چالش كشیدن مأموریت ایالات متحده در افغانستان است.»

وی گفت، حکومت ایران در اعلامیه های عامه خود ادعا می کند که دوست افغانستان است. اما در پشت صحنه، طالبان را مسلح می سازد تا افغانستان را تخریب کنند، زیرا ایران صلح و ثبات را در افغانستان نمی خواهد.

بهزاد حسینی یک فعال جامعه مدنی در شهر هرات گفت، ایران برای رهبران و جنگجویان طالب به یک پناهگاه امن تبدیل شده است و اعضای گروه طالبان می توانند به راحتی بین افغانستان و ایران سفر کنند.

وی گفت، حکومت ایران سلاح های پیشرفته و کشنده ای را برای طالبان فراهم کرده و به پشتیبانی نظامی خود از این گروه ادامه می دهد.

وی گفت، «تمام سلاح های طالبان که به دوربین ها مجهز اند و برای حمله بر نیروهای امنیتی در شب استفاده می شوند، بمب های کنار جاده ای و سایر سلاح های پیشرفته توسط ایران فراهم می شوند.»

حسینی گفت، مداخله تهران در امور افغانستان و پشتیبانی سپاه پاسداران از طالبان، برای اوضاع امنیتی در حوزه غربی افغانستان عواقب ناگواری به همراه داشته است.

وی گفت، اگر مداخلات نظامی واضح حکومت ایران در امور داخلی افغانستان متوقف نشوند، این امر می تواند برای امنیت افغانستان به ویژه در حوزه غربی، عواقب بسیار خطرناكی داشته باشد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

دولت افغانستان در زمینه ی تولید محتوا و رسانه خیلی ضعیف عمل کرده است.لطفا اطلاع رسانی کنید در زمینه ی محتوای تولیدی مسابقه و فراخوان و هزینه کند.الان ایران با رسانه ی خود دنیا را گول میزند سفید را سیاه نشان میدهد و مردم را به سمت طالبان سوق میدهد.دولت ما هیچ

پاسخ

یگانه راه متوقف ساختن این کار این است که یک عمل بی باکانه صورت بگیرد و با جمهوریت کثیف و چتل پاکستان یک دیوار بزرگ ساخته شود. عمران پاکستان فقط به خاطر نمایش است یا این یک مهر رابری است که بالای چتلستان اسلامی زده شده است. ۲ یا این کار و یا هم زون های نظامی ساخته شود. این فایده نمی کند که آنها را شناسایی کنید به خاطریکه آنها مانند دانه ریگ کنار ساحل هستند و زمانیکه به شما می رسد، بسیار دیر خواهد بود. این یک ستراتیژی بازنده است.

پاسخ

این را طالبان واضیحن گفته بود که ما به خاطر شکست امریکا و سرنگون کردن حکومت دست نشانده آن در افغانستان از هر کشور خارجی کمک می گیریم و در این زمینه با ما روسیه, ایران و سایر کشور ها کمک می کند. این چیزی نیست که پوشیده باشد و این بار اول باشد که نزد طالبان سلاحها و جنگ افزار های ساخت ایران کشف شده باشد. در گذشته نیز چندین باز نزد طالبان سلاحهای ساخت ایران کشف شده بود. از این جهت ساسیون کشور اکثرا می گویند که جنگ افغانستان جنگ نیابتی کشور های دیگر است. این جنگ افغانها نیست بلکه این جنگ کشور های دیگر است به خاطر رسیدن به اهداف ستراتیژیک شان. نفع این جنگ به دیگران می رسد اما ضرر آن برای افغانستان. از این رو خواست مردم از سیاست مداران کشور این است که جلو این جنگ خونین را هر چه عاجل بگیرد و خواسته ای شان را کنار گذاشته به خاطر ملت با هم صلح کنند.

پاسخ

خوب، اکنون حکومت از ایران انتقاد می کند و می گوید که ایران از طالبان حمایت می کند، به آنها سلاح می دهد، به آنها آموزش می دهد. امروز ایران این کار را می کند، فردا روسیه این کار را خواهد کرد، در حالی که قبلاً این کار توسط پاکستان انجام می شد. یگانه دلیل در عقب همه این کارها امریکا است. چرا امریکایی ها حکومت طالبان را نابود کردند و چرا آنها یکجا با ۴۶ کشوربه افغانستان آمدند؟ بیست سال می شود که این جنگ پایان نمی یابد. طوری به نظر می رسد که گویا همه افغان ها طالب هستند، زیرا طالبان پایان نمی یابند. ایران یک کشور اسلامی است، میزبان دو میلیون افغان است و در جریان جنگ به آنها پناه داده است. من با اطمینان می گویم که صلح در افغانستان تنها زمانی خواهد آمد که امریکا کاملاً از افغانستان خارج شود، زیرا وقتیکه امریکا با طالبان توافق کرد، پس چرا حکومت آنها را منحل می کرد، و آنها را وادار به مبارزه با افغان های فقیر می کرد؟ فقط افغانها قربانی این جنگ هستند. ۴۶ کشور آمده اند و به اصطلاح یک مأموریت ناتو را ایجاد کرده اند و آنها نتوانستند جنگ را در ۲۰ سال پایان دهند. ایران یک کشور اسلامی است. اگر ایران به طالبان کمک می کند، شاید طالبان از آنها کمک بخواهند و حکومت ۴۶ کشور را در کنار خود دارد و همه ای آنها کشورهای کفری هستند که افغان ها را نابود کردند. امریکایی ها کرزی را از امریكا آوردند، و او را در اینجا رئیس جمهور ساختند، حکومت را ساختند و حکومت طالبان را منحل كردند. آیا فکر می کنید که این یک حکومت است؟ طالبان به خاطر به دست آوردن قدرت از زور استفاده کردند، روز بعد توسط حکمتیار گرفته می شد، همه افغانها با یکدیگر مصالحه می کردند، امریکا افغانها را برای همیشه قربانی جنگ کرد. خداوند صلح را بیاورد و

پاسخ

آقا! چه کسی به شما گفت که ایران یک کشور اسلامی است؟ در ایران اسلام نه، بلکه شیعه ایزم حاکم است. در سراسر تهران حتی سه مسجد اهل سنت وجود ندارد. ساختن مساجد اهل سنت در سراسر ایران مجاز نیست. بر اساس اصول شیعه ایزم ایران، اهل سنت مسلمان محسوب نمی شوند. نظام حکومت ایران یک نظام مستبد است که فقط برای ترویج شیعه ایزم کار می کند. اکثر آنها به اصحاب پیامبر توهین می کنند. آنها از جوانان افغان سوء استفاده کردند و هنوز هم آنها را به جنگ در عراق و سوریه مجبور می کنند. از طرف دیگر، آنها افغانهای دیگر را به خاطر پول گمراه می کنند و آنها را وامی دارد تا بندها را در غرب افغانستان تخریب کنند. آیا ایران یک کشور مسلمان به نظر می رسد؟

پاسخ

انگلیسی ها یک ضرب المثل دارند که می گویند "پس چه؟" به این معنی که پس چه می کنید اگر آنها پیدا شوند؟ چه کاری می توانید انجام دهید و چه کاری می خواهید انجام دهید؟ این بدان معناست که ارتش تروریستی ایران تقریباً حمله مستقیم را بالای افغانستان آغاز کرده است و تاکنون آنها به مداخله خود ادامه می دهند. وقتی آنها به مداخله شان ادامه می دهند، راه حل چیست؟ این سلاح ها و مهمات باید به وزارت امور خارجه آورده شود، سپس باید سفیر ایران احضار شود و به او دستور داده شود که ظرف ۴۸ ساعت افغانستان را ترک کند و مرزها با آنها بسته شود. خوب، وقتیکه بیش از ۲ میلیون مهاجر افغان در آنجا زندگی می کنند، چگونه می توانید مرزها را با آنها ببندید؟ با آنها چه خواهید کرد؟ مسئله ایران اخیراً مطرح شد، شما فراموش کرده اید که دهها بار موترهای لاری پر از سلاح و مواد منفجره در تورخم ضبط شده است؟ حتی اکنون هم به کمک شبکه های استخباراتی تروریستی پاکستان در هر شهر پاکستان برای حمایت از جنگجویان پول جمع آوری نمی شود؟ حتی فعلاً هم رهبران جنگجویان مسلح در پایگاه های نظامی کویته نه نشسته اند؟ خوب، پس چه باید کرد؟ تاکنون جامعه بین الملل فقط افغانستان را فریب داده و همانطور که رئیس جمهورغنی چند روز پیش گفته بود، آنها در طی چهل سال گذشته افغانها را از نعمت صلح محروم کرده اند. حتی فعلاً اگر آنها بخواهند به این منافقت پایان دهند، ابتدا باید مهاجرین مستقر در پاکستان و ایران را بازگردانند، سپس باید به همسایگان منافق هشدار دهند که اگر کمی دخالت کنند، با واکنش جامعه جهانی روبرو می شوند.

پاسخ