امنیت

گروه انشعابی طالبان تحت حمایت ایران به دنبال مختل کردن روند صلح است

گزارش از علی

در این تصویر که به تاریخ ۹ سرطان هنگام آموزش رزمی در یک کمپ در افغانستان منتشر شده است، اعضای طالبان دیده می شوند. [آرشیف]

در این تصویر که به تاریخ ۹ سرطان هنگام آموزش رزمی در یک کمپ در افغانستان منتشر شده است، اعضای طالبان دیده می شوند. [آرشیف]

کابل -- مقامات می گویند، تهران در تلاش است تا یک گروه انشعابی طالبان را با هدف متوقف کردن روند صلح ایجاد کند.

پس از آنکه جنگجویان و ایالات متحده توافقنامه صلح را در ماه حوت امضا کردند، قرار است که مذاکرات بین حکومت افغان و طالبان به زودی آغاز شوند.

یک مقام استخباراتی افغان در اواسط ماه جوزا به شرط پنهان کردن هوئتش به رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفت، حزب ولایت اسلامی، گروهی از فرماندهان طالبان که از توافقنامه صلح راضی نیستند و با پایان دادن به این درگیری مخالف هستند، از طرف تهران و متحدین آن حمایت می شوند.

وی با افزودن اینکه اعضای این گروه شامل فرماندهان تندرو طالبان و شاخه های کوچکتر طالبان هستند گفت، این گروه هنوز «رسماً اعلام نشده» است.

موجودیت این گروه نخستین بار در اواسط ماه جوزا توسط سازمان ملل متحد گزارش شد.

آنتونیو گیستوزی، یک تحلیلگر طالبان از انستیتوت خدمات متحده رویال در لندن، به رادیو آزادی گفت، قدرت نظامی این گروه نامعلوم است و به نظر می رسد که در ایران مستقر باشد.

عبدالستار حسینی، عضو ولسی جرگه از ولایت فراه گفت، تهران خواهان صلح و پایان دادن به درگیری در افغانستان نیست. بنابراین، از هر وسیله موجود برای ادامه جنگ استفاده می کند.

حسینی گفت، «چندین گروه طالبان، به ویژه در مناطق غربی، تحت حمایت کامل ایران هستند و از توافقنامه صلح بین طالبان و ایالات متحده پیروی نمی کنند.»

وی گفت، «این افراد هر کاری را که ایران به آنها گفته باشد انجام می دهند. ایران هرگز نمی خواهد نفوذ خود در افغانستان و بالای گروه های تروریستی را کاهش دهد.»

به گفته غلام حسن مجروح، یک تحلیلگر امور نظامی در کابل، طالبان رهبری و موقف واحدی ندارند.

وی گفت، رهبری این گروه کنترل کامل بالای گروه های انفرادی ندارد -- اکثر اعضای طالبان تحت فرمان یک یا چند نفر فعالیت می کنند، که هر یک از آنها با سازمان های مختلف استخبارات خارجی در ارتباط هستند.

«در این مورد شکی نیست که تعدادی از فرماندهان طالبان با خارج شدن از توافقنامه صلح، برای دفاع از منافع برخی کشورها استخدام خواهند شد.»

وی افزود، «این گروه طالبان با دریافت کردن دستورات از سازمان های استخباراتی در کشورهای همسایه، و آسیب رساندن به روند صلح، در آینده به جنگ در افغانستان ادامه خواهند داد.»

مخالفت با ایالات متحده

به گفته مجروح، سازمان های استخباراتی در کشورهای همسایه و منطقه سخت تلاش می کنند تا چالش های جدی را برای ایالات متحده در افغانستان ایجاد کنند، و آنها اکثراً طالبان و گروه های تروریستی را علیه نیروهای امریکایی و افغان تحریک می کنند.

وی گفت، «هدف كشورهایی كه مخالف حضور امریكا در افغانستان هستند این است كه ایالات متحده شکست بخورد. برای آنها مهم نیست كه چند نفر جان خود را از دست خواهند داد؛ برای آنها فقط منافع شان مهم است.»

محمد انور هارون، یک تحلیلگر امور نظامی در ولایت بادغیس گفت، رژیم هایی که به دنبال حمایت از طالبان و آسیب رساندن به منافع امریکا اند، نه تنها ایران بلکه شامل روسیه و چین نیز می شوند. هیچ کدام از اینها حضور ایالات متحده در افغانستان را نمی خواهد.

هارون با افزودن اینكه نفوذ آنها عاملی برای ادامه این درگیری است گفت، این كشورها از تمام راه ها برای آسیب رساندن به اهداف و منافع امریكا در منطقه، به ویژه در افغانستان استفاده می كنند.

وی افزود، «پس از امضای توافقنامه صلح بین طالبان و ایالات متحده، حملات طالبان در چندین ولایت افزایش یافته است و این نشان می دهد که برخی کشورها در افغانستان صلح نمی خواهند. آنها برخی از فرماندهان طالبان را برای افزایش خشونت تشویق می کنند و از آنها حمایت می کنند.»

وی گفت، بعضی طالبان واقعاً از خشونت خسته شده اند و صلح می خواهند. آنها می خواهند از توافقنامه صلح پیروی كنند، اما دیگران كه از طرف سازمان های استخباراتی كشورهای همسایه حمایت می شوند، به جنگ و نافرمانی از رهبری طالبان ادامه می دهند.

هارون گفت، «حمایت کشورهای همسایه از طالبان، به ویژه ایران، و ایجاد گروه های افراطی به صلح در افغانستان آسیب می رساند و جبهه هایی را برای یک درگیری جدید در افغانستان باز خواهد کرد.»

پشتیبانی نظامی و مالی

رژیم ایران مدت هاست که به پشتیبانی نظامی و مالی از طالبان متهم بوده است، یک تهمتی که با کشف محموله های اسلحه در ولایت هرات، که با ایران هم مرز است، تائید شده است.

نیروهای افغان به تاریخ ۱۱ ثور طی یک عملیات در ولسوالی غوریان ولایت هرات، صدها مرمی هاوان و مقدار زیادی از مواد منفجره را کشف و ضبط کردند.

به همین ترتیب، طی یک عملیات به تاریخ ۲۳ دلو، نیروهای افغان در ولسوالی زنده جان ولایت هرات، یک ذخیره گاه سلاح و مهمات طالبان را که شامل ده ها اسلحه و مواد منفجره بود، کشف کردند.

پولیس افغان همچنان طی یک عملیات به تاریخ ۴ حمل در شهر هرات، ۲۳ تون مرمی را کشف و ضبط کردند.

مقامات افغان بدون اینکه کشور خاصی را نام ببرند گفتند، این اسلحه و مهمات از کشورهای همسایه به هرات آمده اند.

تورن جنرال ذبیح الله مهمند، فرمانده قول اردوی ۲۰۷ ظفر گفت، گزارش هایی به ما رسیده اند که می گویند، طالبان از برخی کشورهای همسایه در مناطق غربی سلاح و مهماتی را دریافت کرده اند، که علیه حکومت و مردم افغان از آنها استفاده می کنند.

وی گفت، «جنگ در افغانستان جنگ استخباراتی است. سازمان های استخباراتی در کشورهای همسایه از تعدادی از گروه های تروریستی برای کشتن نیروهای امنیتی و مردم ملکی پشتیبانی می کنند... برخی از گروه های طالبان برای منافع کشورهای همسایه می جنگند.»

وی افزود، نیروهای امنیتی به ویژه اردوی ملی افغان گروه هایی را که برای منافع کشورهای خارجی می جنگند و از آنها پول و اسلحه دریافت می کنند، تحت نظارت قرار داده اند. آنها در گذشته نیز علیه چنین گروه ها اقدام کرده اند و آنها را دوباره سرکوب خواهند کرد.

مهمند گفت، «طالبان در حوزه غربی تصمیم گیرنده نیستند؛ آنها دستورات را از خارج دریافت می کنند. این نشان می دهد که طالبان حامیان خارجی دارند که برای ادامه جنگ پول و سلاح را در اختیار طالبان قرار می دهند.»

وی گفت، اگر طالبان حمایت سازمان های استخباراتی خارجی را نمی داشتند، فقط در چند روز نابود می شدند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اکنون حکومت ایران با گروه طالبان کمک می کند، پول و امکانات در اختیار شان قرار میدهد، اما پس از آنکه این گروه در افغانستان به قدرت رسیدند، نخستین دشمن این گروه ایران خواهد بود زیرا طالبان هیچگاهی با لشکر فاطمیون، شعیان افغانستان که از سوی ایران تمویل می شود و در سوریه، یمن و عراق بر ضد داعش می جنگن، جور نخواهند آمد و پس از درگیری بین طالبان و لشکر فاطموین که از کشور های متذکره به افغانستان بر خواهند گشت، ایران با طالبان مخالفت خواهد کرد و دوستی حکومت ایران با طالبان به دشمنی تبدیل خواهد شد. خوب یادم میاید در زمان حکومت طالبان، دیپلومات های ایران که در مزار شریف جاسوسی می کردند، از سوی طالبان کشته شدند و ایران با این کار طالبان عکس العمل نشان داد و حکومت ایران نیرو های اش را آماده کرده بود که بالای افغانستان حمله کند. طالبان نیر نیرو های اش را بر ضد ایران در مرز های افغانستان با ایران جابجا کردند تا پاسخ هر گونه حمله ای ایران را بدهند. بعداً ایران ترسید وحمله نکرد. از این جهت، طالبان مار آستین برای ایران خواهند بود و یک روز سلاح های فراهم شده ای خود شان را بالای ایران استعمال خوهند کرد.

پاسخ

چرا حکومت ایران به مشکلات مردم خود توجه و رسیده گی نمی کند که به طالبان پول و امکانات فراهم می کند؟ همین لحظه فقر و گرسنگی در ایران بیداد می کند. زیرا حکومت ایران با تعزیرات اقتصادی فزاینده روبرو است. ارزش پول ایران در برابر اسعار خارجی روز به روز ارزش اش را از دست می دهد و این حکومت بی کفایت بالای طالبان و سایر گروه های تروریستی در کشور های عربی و افغانستان پول مصرف می کند. مردم ایران باید نگذارند که حکومت شان گروه های تروریستی را تمویل می کند. مردم باید برخیزند و برعلیه حکومت ایران در سراسر این کشور مظاهر بکنند.

پاسخ

یگانه راه نجات افغانستان و جلوگیری از مداخله ایران و کشورهای دیگر از طریق صلح با طالبان و تشکیل یک نظام قوی اسلامی در افغانستان امکان پذیر است. من فکر می کنم که اگر طالبان در افغانستان به قدرت برسند، می توانند از مداخله ایران جلوگیری کنند. کرزی و اشرف غنی به هزاره ها وقت و صلاحیت بیشتر دادند و اکنون آنها فعالیت های بزدلانه را برای منافع ایران در افغانستان انجام می دهند و کسی نیست که از آنها بپرسد که چرا چنین کاری را انجام می دهند. بدون شک که ایران برخی از طالبان تندرو را حمایت می کند تا آنها را تشویق کنند که با حکومت صلح نکنند و به جنگ خود علیه حکومت ادامه دهند، زیرا منافع ملی ایران در جنگ افغانستان است. این جنگ زمینه را برای دست نشانده های هزاره ایران مساعد می سازد تا بخاطر منافع ایران در افغانستان فعالیت کنند.

پاسخ

ایران سخت در تلاش است که پروسه صلح بین الافغانی آغاز نگردد، به همین خاطر برای برخی طالبان تندرو پول و مکانات فراهم می کند که به خشونت های شان در افغانستان افزایش دهند تا از برامدن نیرو های امریکایی از افغانستان جلوگیر نمایند و نیرو های امریکا در افغانستان کشته شوند. ایران و روسیه کوشش می کنند که انتقام شان را از امریکا در افغانستان بگیرند. شما دیدید که چند وقت پیش برخی گزارش ها نشان دادند که مقامات روسیه در بدل کشتن یک سرباز امریکایی به جنگجویان طالب صد هزار دالر امریکا جایزه دادند. برعلاوه جایزه نقدی، آنها را تقدیر نیز کردند. از این جهت ماندن سربازان امریکایی در افغانستان نه به خیر امریکا است و نه هم به خیر افغانستان. از این رو حکومت افغانستان و امریکا باید کوشش کنند تا زمینه خروج مصئون سربازان امریکایی را از افغانستان فراهم کنند طالبان را شامل حکومت افغانستان بسازد و جنگ را در این کشور پایان دهد، زیرا هر قدریکه این جنگ طولانی تر شود، به نفع ایران و روسیه است.

پاسخ

ایران و پاکستان دشمنان بزرگ افغانستان هستند. پاکستان به رهبران طالبان جای داده است و آنها را حمایت می کند و ایران از فاطمیون و دیگر گروه های تروریستی پشتیبانی می کند. من یک توییت از یک خبرنگار بی بی سی را خواندم که نوشته بود، ایران از یک مرکز به نام تبیان در کابل برای اهداف سیاسی استفاده کرده است که بیش از یک سال قبل توسط داعش مورد حمله قرار گرفت. این بدان معنی است که این مرکز ظاهراً فعالیت های آموزشی و فرهنگی را به پیش می برد و در پشت پرده از افغان های هزاره بخاطر منافع ایران بهره برداری می کرد و به همین ترتیب جوانان را به صفوف گروه های تروریستی که از سوی ایران حمایت می شود جذب می کرد.

پاسخ