امنیت

غنی: صلح افغانستان به دلیل خشونت طالبان با 'چالش های جدی' روبرو است

سلام تایمز و ای اف پی

در تصویر دیده می شود که، رئیس جمهور اشرف غنی به تاریخ ۱۱ سرطان در پل علم، ولایت لوگر صحبت می کند. [کاخ ریاست جمهوری افغانستان]

در تصویر دیده می شود که، رئیس جمهور اشرف غنی به تاریخ ۱۱ سرطان در پل علم، ولایت لوگر صحبت می کند. [کاخ ریاست جمهوری افغانستان]

کابل -- رئیس جمهور اشرف غنی به روز دوشنبه (۱۶ سرطان) در حالی که جامعه بین المللی را در مورد آمادگی کابل برای مذاکرات صلح با این گروه جنگجوی مطلع می کرد هشدار داد که، خشونت طالبان روند صلح افغانستان را تهدید می کند.

مقامات افغان و طالبان برای اشتراک در این مذاکرات با هدف پایان دادن این جنگ در حال آماده سازی هستند.

اما خشونت، که به طور مؤقت پس از پیشنهاد آتش بس تعجب آور توسط طالبان در ماه جوزا کاهش یافته بود، بار دیگر در حالی افزایش یافته است که مقامات این شورشیان را به قتل صدها نفر از منسوبین امنیتی و مردم ملکی در هفته های اخیر، متهم می کنند.

طالبان مسؤلیت بسیاری از حملات را رد کرده اند، اما تائید می کنند که جنگجویان آنها نیروهای امنیتی افغان را در مناطق روستایی هدف قرار می دهند.

در این تصویر دیده می شود که، یک قربانی ایکه بر اثر یک انفجار در بازار مواشی در ولسوالی سنگین زخمی شده بود، به تاریخ ۹ سرطان به شفاخانه ای در لشکرگاه، ولایت هلمند آورده شده است. مقامات با مقصر دانستن طالبان برای این قتل عام گفتند، به تاریخ ۹ سرطان در این بازار مزدحم چندین انفجار رخ داد، که باعث کشته شدن دست کم ۲۳ فرد ملکی و زخمی شدن ۱۵ نفر دیگر شد. [نورمحمد/ای اف پی]

در این تصویر دیده می شود که، یک قربانی ایکه بر اثر یک انفجار در بازار مواشی در ولسوالی سنگین زخمی شده بود، به تاریخ ۹ سرطان به شفاخانه ای در لشکرگاه، ولایت هلمند آورده شده است. مقامات با مقصر دانستن طالبان برای این قتل عام گفتند، به تاریخ ۹ سرطان در این بازار مزدحم چندین انفجار رخ داد، که باعث کشته شدن دست کم ۲۳ فرد ملکی و زخمی شدن ۱۵ نفر دیگر شد. [نورمحمد/ای اف پی]

غنی به تاریخ ۱۶ سرطان میزبان نخستین از جمع سه کنفرانس آنلاین با هدف اطلاع رسانی به جامعه جهانی در مورد مذاکرات احتمالی صلح، بوده است.

وی در خطاب به اشتراک کنند گان از چندین ملت گفت، «اگر طالبان به جنگ خود ادامه دهند، روند صلح افغانستان با چالش های جدی روبرو خواهد شد.»

بر اساس اعلامیه ای که از طرف دفتر غنی صادر شد وی گفت، «متأسفانه، سطح فعلی خشونت در مقایسه با سال گذشته بالاتر است.»

غنی در اواخر همین هفته میزبان دو کنفرانس ویدیویی دیگر نیز خواهد بود.

مقامات گفتند، ایالات متحده، روسیه، پاكستان، هند، ایران، چین، مصر و قطر همراه با برخی از سازمان های بین المللی مانند سازمان ملل متحد در این كنفرانس های ویدیویی اشتراک خواهند کرد.

تاریخ مذاکرات صلح بین الافغانی بین طالبان و حکومت هنوز مشخص نشده است.

افزودن خشونت و روابط با القاعده

سخنگوی غنی در اوایل ۱۶ سرطان، درست چند ساعت پیش از اولین مجلس آنلاین، طالبان را به دلیل افزودن خشونت مورد انتقاد قرار داد.

صدیق صدیقی به خبرنگاران گفت، «هیچ مانعی از طرف ما برای روند صلح وجود ندارد، اما می بینیم که طالبان جدی نیستند.»

وی گفت، «حکومت افغان تعداد زیادی طالبان را به منظور کاهش خشونت در این کشور آزاد کرد، اما خشونت کاهش نیافته است.»

از جمع ۵۰۰۰ نفر که این شورشیان در توافقنامه با واشینگتن که در ماه حوت امضا شد تقاضای آزادی کرده بودند، مقامات افغان بیش از ۴۰۰۰ زندانی طالبان را آزاد کرده اند.

این توافقنامه راه را برای خروج تمام نیروهای خارجی از افغانستان تا سرطان سال آینده هموار می سازد.

جنرال کینیت مکینزی، رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده به تاریخ ۲۹ جوزا گفت، ایالات متحده تاکنون با کاهش دادن تعداد سربازان ایالات متحده در افغانستان به حدود ۸۶۰۰، به تعهد خود احترام گذاشته است.

یک مانع مهم در توافقنامه صلح ماه حوت، ادامه روابط مداوم طالبان با القاعده در شبه قاره هند است.

بر اساس یک ارزیابی ملل متحد که به تاریخ ۷ جوزا منتشر شد، شواهد نشان می دهد که طالبان علی رغم اینکه قول داده اند تا با این گروه تروریستی روابط خود را قطع کنند، القاعده را قادر ساخته اند تا تحت حفاظت اینها قدرتمند شود.

در این گزارش آمده است، «طالبان در جریان مذاکرات با ایالات متحده، به طور منظم با القاعده مشورت می کردند و تضمین هایی را مبنی بر احترام به روابط تاریخی آنها ارائه می کردند.»

در این گزارش آمده است، «القاعده و طالبان در طول سال ۱۳۹۸ جلساتی را برگزار کردند تا در مورد همکاری های مربوط به برنامه ریزی عملیاتی، آموزش و تهیه کردن پناهگاه های امن توسط طالبان برای اعضای القاعده در داخل افغانستان، بحث کنند.»

وزارت دفاع ایالات متحده در یک ارزیابی امنیتی که برای کانگرس ایالات متحده تهیه شده بود به تاریخ ۱۱ سرطان گفت، «علی رغم پیشرفت های اخیر در روند صلح، القاعده در شبه قاره هند روابط نزدیکی با طالبان در افغانستان، احتمالاً برای حفاظت و آموزش حفظ می کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بر اساس آنچه که در روند صلح در جریان است، من حدس می زنم که روند صلح هرگز تغییر نخواهد کرد، زیرا هر دو خواستار جنگ در افغانستان هستند، و هرگز صلح نمی آید و هر روز ما به طور معمول روزهایی را آغاز می کنیم که صبح خود را با صدای انفجار بمب آغاز می کنیم که برای ما بسیار دردناک است.‌

پاسخ

طالبان هرگز جنگ و کشتار را متوقف نخواهند کرد. آنها در جنگ عادت شدند و کشتن مردم برای شان بسیار کار آسان است. اگر آنها یک کمی همدردی میداشتند، باید آتش بس را اعلان می کردند. صدها افغان هر روز کشته می شوند و طالبان در مورد آنها بی تفاوت هستند. آنها هیچ همدردی حتی در قبال جنگجویان خود شان ندارند. افراد خود آنها نیز هر روز کشته می شوند.

پاسخ

بزرگترین مانع بر سر راه صلح خود اشرف غنی است. او نمی خواهد که در کشور صلح بیاید. اگر او صلح می خواست، باید برای حکومت موقت آماده می شد. او بارها گفته است که وی هرگزحکومت موقت را قبول نخواهد کرد. صلح این گونه نمیاید که شما به طالبان بگویید که بیایید و به ما تسلیم شوید. صلح قربانی می خواهد. اشرف غنی باید خواسته های طالبان را بپذیرد و طالبان نیز باید خواسته های حکومت را بپذیرند.

پاسخ

به گفته رئیس صاحب جمهور اشرف غنی، راه رسیدن به صلح در افغانستان خیلی کپرک دارد. این را رئیس جمهور واقعیت گفته. جنگ افغانستان یک جنگ منطقه ای است، در این جا همه کشور کشور های دور و بر افغانستان دخیل است. در این جنگ منافع پاکستان نهفته است در این جنگ فایده هند مطرح است در این جنگ نفع روسیه و ایران نهفته است. بناءً برای آوردن صلح در افغانستان، ما نیاز به اجماع منطقه ای داریم، تا زمانیکه اجماع منطقه ای در برای جنگ و صلح افغانستان ساخته نشود، صلح در این کشور امکان پذیر نیست. رئیس جمهور خیلی یک آدم هوشیار است. وی میداند که اگر قدرت را به طالبان واگذار کند، در این کشور جنگ پایان نمی یابد. قبل از آمدن طالبان به کابل، باید اجماع منطقه ای ایجاد گردد که آیا کشور های منطقه حضور طالبان در در حکومت افغانستان می پذیرند یا خیر. بعد از اجماع منطقه ای، باید با گروه ها و احزاب داخلی اجماع صورت بگیرد که آیاد آنها با طالبان مشکل ندارند. بناءً صلح با طالبان زمان گیر است. بهتر این است که کشور های منطقه بالای طالبان فشار وارد کنند که آنها آتش بس را اعلان کنند زیرا روزانه صد ها تن در کشور در اثر خشونت ها جان های شان را از دست میدهند. قبلا از آغاز مذاکره با طالبان باید آتش بس اعلان گردد.

پاسخ