امنیت

علی رغم وعده های توافقنامه صلح، طالبان و القاعده 'روابط نزدیک' را حفظ می کنند

سلام تایمز و ای اف پی

در تصویر دیده می شود که، جنگجویان طالب و روستایان در ولسوالی الینگار ولایت لغمان، به تاریخ ۱۲ حوت برای تجلیل از توافقنامه صلح میان طالبان و مذاکره کنندگان ایالات متحده به تاریخ ۱۰ حوت، در یک گردهمایی شرکت می کنند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

در تصویر دیده می شود که، جنگجویان طالب و روستایان در ولسوالی الینگار ولایت لغمان، به تاریخ ۱۲ حوت برای تجلیل از توافقنامه صلح میان طالبان و مذاکره کنندگان ایالات متحده به تاریخ ۱۰ حوت، در یک گردهمایی شرکت می کنند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

واشینگتن -- پنتاگون به روز چهارشنبه (۱۱ سرطان) گفت، وابستگان منطقه ای القاعده در افغانستان، روابط نزدیکی را با طالبان حفظ می کند و برای حمله کردن بالای نیروهای ایالات متحده و خارجی «علاقمندی پایدار» دارد.

بر اساس توافقنامه صلح که طالبان در ماه حوت با ایالات متحده امضا کردند، این شورشیان موافقت کردند که القاعده را از طراحی حملات با استفاده از افغانستان به عنوان یک پناهگاه امن، متوقف کنند.

وزارت دفاع ایالات متحده در گزارشی اظهار داشت، اما در ماه های بعدی، طالبان به همکاری خود با القاعده در شبه قاره هند، ادامه داده اند.

در ارزیابی امنیتی پنتاگون که برای کانگرس ایالات متحده تهیه شده بود آمده است، «القاعده در شبه قاره هند در تلاش های خود برای تضعیف حکومت افغان، به طور مرتب از اعضای پائین رتبه طالبان حمایت می کند و با آنها همکاری می کند، و برای حمله نمودن بالای نیروهای ایالات متحده و اهداف غربی در این منطقه، علاقمندی پایدار را حفظ می کند.»

این ارزیابی افزوده است، «علی رغم پیشرفت های اخیر در روند صلح، القاعده در شبه قاره هند روابط نزدیکی با طالبان در افغانستان، که احتمالاً برای حفاظت و آموزش است، حفظ می کند.»

این گزارش بر پایه تحلیلی از سازمان ملل متحد است که به تاریخ ۷ جوزا منتشر شد، که جزئیات روابط گسترده طالبان با القاعده را به تفصیل نشان می دهد.

به گفته ناظرین ملل متحد، این شواهد نشان می دهد که طالبان علی رغم اینکه قول داده اند تا با این گروه تروریستی روابط خود را قطع کنند، القاعده را قادر ساخته اند تا تحت حفاظت اینها قدرت را بدست آورند.

در این گزارش آمده است، «طالبان در جریان مذاکرات با ایالات متحده، به طور منظم با القاعده مشورت می کردند و تضمین هایی را مبنی بر احترام به روابط تاریخی آنها ارائه کردند.»

در این گزارش آمده است، «القاعده و طالبان در طول سال ۱۳۹۸ جلساتی را برگزار کردند تا در مورد همکاری های مربوط به برنامه ریزی عملیاتی، آموزش و تهیه کردن پناهگاه های امن توسط طالبان برای اعضای القاعده در داخل افغانستان، بحث کنند.»

گزارش پنتاگون افزود، اعضای «مهم» القاعده که هنوز هم در افغانستان هستند، عمدتاً بر بقای خود تمرکز دارند و رهبری منطقه ای را به القاعده در شبه قاره هند واگذار کرده است.

پنتاگون گفت، «علاقمندی القاعده در شبه قاره هند برای حمله کردن بالای نیروهای ایالات متحده و سایر اهداف غربی در افغانستان و منطقه، پایدار است، اما ادامه فشار ائتلافی [مبارزه علیه تروریزم] توانایی القاعده در شبه قاره هند برای انجام دادن عملیات در افغانستان بدون پشتیبانی از طالبان را کاهش داده است.»

موانع در راه بسوی صلح

قرار بود که توافقنامه ایالات متحده و طالبان که به تاریخ ۱۰حوت امضا شد، باعث شود تا مذاکرات صلح بین الافغانی بین این شورشیان و حکومت افغان تا تاریخ ۲۰ حوت آغاز شوند.

اما مذاکرات در میان تبادله جنجال برانگیز زندانیان و افزایش خشونت به عنوان یک خیال ثابت شده است.

مقامات افغان قبلاً حدود ۳۰۰۰ زندانی طالبان را آزاد کرده اند و قسمیکه در توافقنامه به عنوان یک شرط برای آغاز مذاکرات بین الافغانی تصریح شده بود، آنها قصد دارند تا ۲۰۰۰ نفر دیگر را نیز آزاد کنند.

بر اساس توافقنامه ایالات متحده و طالبان، قرار است نیروهای خارجی تا سال آینده از افغانستان خارج شوند.

جنرال کینیت مکینزی، رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده به تاریخ ۲۹ جوزا گفت، ایالات متحده تاکنون با کاهش دادن تعداد سربازان ایالات متحده در افغانستان به حدود ۸۶۰۰، به تعهد خود عمل کرده است.

با این حال، «باید شرایط طوری عملی شوند که ما را قانع کند – که حمله ها بالای میهن ما از افغانستان سرچشمه نخواهند گرفت.»

مکینزی گفت: «آنچه باید ببینیم این است که آنها علیه گروه القاعده چه کاری را انجام خواهند داد.»

طالبان به تاریخ ۳۰ جوزا گفتند که این گروه به توافقنامه ماه حوت، «به ویژه راجع به نگرانی ایالات متحده و غرب در مورد تهدید برای آنها از افغانستان»، متعهد بوده است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان به ای ایف پی گفت، «از كشور ما علیه هیچ كسی استفاده نخواهد شد. آنها نباید نگران باشند.»

مقامات افغان و تحلیلگران امنیتی می گویند، اما افزایش خشونت طالبان پس از امضای توافقنامه صلح نمونه ای از وعده های خالی این گروه است.

داؤد كلكانی، عضو پیشین ولسی جرگه از كابل گفت، «حفظ کردن روابط با القاعده نشان می دهد كه طالبان به هيچ توافقی که باعث صلح و ثبات در افغانستان شود، متعهد نیستند.»

رئیس جمهور اشرف غنی به تاریخ ۲ سرطان به کابینه گفت، خشونتی که توسط طالبان صورت انجام می شود «برخلاف روحیه تعهد برای صلح» است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

در حقیقت، قدرت های جهانی از کشور ما میدان جنگ ساخته اند. یکی آن یک نوع مانور را اجرا می کند و دیگری آن نوع مانور دیگر را، و در واقع هدف این جنگ فروش سلاحها است. این را می گویند نظام سرمایه داری.

پاسخ

طالبان ابداً روابط شان را با القاعده قطع نخواهند کرد، زیرا آنها تحت حمایت مستقیم القاعده قرار دارند و القاعده برای شان جنگجویان خارجی از کشور های مختلف چون تاجیکستان، اوزبیکستان، چیچین، روسیه و از کشور های عربی جلب می کنند. بناءً طالبان مجبور هستند که از اوامر و دستورات القاعده پیروی کنند و با القاعده روابط داشته باشند.

پاسخ

اگر طالبان روابط شان را با القاعده قطع کنند، منابع و مصارفی جنگی اینها ار کی تمویل کنند؟ طالبان مجبور هستند که به اشاره سعودی و دیگر کشور های عربی با القاعده روابط تنگاتنگ داشته باشند. در غیر آن این گروه نمیتواند که در افغانستان به جنگ ادامه دهد زیرا اگر این ها روابط شان را با القاعده قطع کنند کشور های عربی با اینها کمک نمی کنند و منابع مالی اینها خشک خواهد شند.

پاسخ