امنیت

دستگیری های اخیر تلاش های القاعده برای تنظیم دوباره آن در منطقه افپاک خنثی کرده است

گزارش از ضیاءالرحمان

در این تصویر یک سرباز افغان دیده می شود که، در ماه میزان سال گذشته یک اسلحه ای که بر سر وسیله نقلیه نصب می باشد را در حالی می گرداند که یک منطقه را در ولسوالی گزره گزمه می کند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

در این تصویر یک سرباز افغان دیده می شود که، در ماه میزان سال گذشته یک اسلحه ای که بر سر وسیله نقلیه نصب می باشد را در حالی می گرداند که یک منطقه را در ولسوالی گزره گزمه می کند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

کراچی -- دستگیری چهار فرد مشکوک به عضویت یک گروه محلی القاعده در کراچی، پاکستان، به عنوان یک موفقیت بزرگ مورد استقبال قرار می گیرد، در حالیکه مقامات در افغانستان و پاکستان به عملیات برای از بین بردن تلاش های تروریست ها برای تجدید سازمان ادامه می دهند.

عرفان بهادر، یک افسر ارشد واحد تحقیقات ویژه گفت، واحد تحقیقات ویژه پولیس کراچی و ادارات استخباراتی فدرال یک حمله ی مشترک را به تاریخ ۳۱ حمل در محله گلستان جوهر انجام دادند و چهار جنگجوی متعلق به القاعده در شبه قاره هند را دستگیر کردند.

وی با افزودن اینکه هر چهار نفر در افغانستان آموزش دیده بودند گفت، «این جنگجویان دستگیر شده به نام های محمد عمر، محمد بلال (ملقب به فدا)، محمد وسیم و محمد امیر شناسایی شدند.»

وی گفت، این جنگجویان دستگیر شده برخی از مناطق حساس، به شمول مارکیت تبادله اسعار پاکستان (پاکستان استاک اکسچینج)، محکمه های شهری و مرکز آموزشی پولیس، را برای حملات آینده بررسی کرده بودند.

در تصویر مشاهده می شود که، پولیس کراچی به تاریخ ۳ ثور، وظایف امنیتی را انجام می دهند. در یک حمله به تاریخ ۳۱ حمل در منطقه گلستان جوهر، پولیس چهار جنگجوی مشکوک القاعده در شبه قاره هند را دستگیر کردند. [ضیاء الرحمان]

در تصویر مشاهده می شود که، پولیس کراچی به تاریخ ۳ ثور، وظایف امنیتی را انجام می دهند. در یک حمله به تاریخ ۳۱ حمل در منطقه گلستان جوهر، پولیس چهار جنگجوی مشکوک القاعده در شبه قاره هند را دستگیر کردند. [ضیاء الرحمان]

وی گفت، «پولیس دیپوی اسلحه ای را که آنها برای انجام دادن حملات تروریستی در این شهربزرگ ذخیره کرده بودند، کشف و ضبط کرد.»

القاعده در شبه قاره هند در راستای تضعیف یکنواخت

سرکوب پاکستان علیه جنگجویی و تروریزم، حضور القاعده در شبه قاره هند در این کشور را به شدت تضعیف کرده است.

کشتن عاصم عمر رئیس القاعده در شبه قاره هند به تاریخ ۱ میزان سال گذشته در افغانستان، یک ضربه بزرگ برای این گروه تروریستی در منطقه محسوب شده بود.

عمر القاعده شبه قاره هند را از آغاز فعالیت این گروه در سال ۱۳۹۳ رهبری میکرد.

ریاست امنیت ملی به تاریخ ۱۶ میزان سال گذشته مرگ عمر را در توییتر تائید کرد و افزود، در میان شش عضو دیگر القاعده در شبه قاره هند که در این حمله کشته شدند، مردی بود که به عنوان قاصد ایمن الظواهری رهبر القاعده شناخته شده بود.

بهادر گفت، «محمد حنیف، ملقب به ضرار، پس از کشته شدن عمر رئیس جدید القاعده در شبه قاره هند شد.»

وی گفت، حنیف که اکنون در افغانستان زندگی می کند، در حقیقت اهل کراچی است و وقتی در این شهر بود یکی از بنیانگذاران شبکه القاعده در شبه قاره هند بود.

بلافاصله پس از تشکیل این گروه، القاعده در شبه قاره هند، در پاکستان فعال شد و چندین گروه جنگجوی محلی که ارتباط آیدیولوژیکی با القاعده داشتند نیز با القاعده در شبه قاره هند، بیعت کردند.

در ماه میزان ۱۳۹۳، چند ماه پس از تشکیل آن، القاعده در شبه قاره هند، به ربودن یک کشتی نیروی دریایی پاکستان در کراچی تلاش کرد. در این حمله ۱۰ نفر از نیروهای شبه نظامی کشته و ۱۵ نفر زخمی شدند، در حالی که در این درگیری دو حمله کننده کشته شدند و نفر سوم نیز خود را منفجر کرد.

طی دو سال گذشته، ادارات تطبیق قانون همچنان به سرکوب کردن القاعده در شبه قاره هند ادامه داده اند و شبکه آنها را شکسته اند.

در عقرب سال ۱۳۹۷، پولیس کراچی رهبر مشکوک القاعده در شبه قاره هند و دستیار نزدیک الظواهری عمر جلال چاندیو ملقب به خاتیو را در منطقه گلشن اقبال دستگیر کرد. وی هنوز در بازداشت بسر می برد.

شعبه مبارزه با تروریزم پولیس پنجاب در قوس سال گذشته یک چینل رسانه ای القاعده در شبه قاره هند در گجرانواله را نابود کرد و پنج مرد را که گمان می برد عضو مهم این گروه تروریستی هستند، دستگیر کرد.

شعبه مبارزه علیه تروریزم مقدار زیادی از تجهیزات رسانه ای، پول، واسکت های انتحاری، مواد منفجره و اسلحه را که در اختیار تروریست ها قرار داشت، ضبط کردند.

القاعده در افغانستان

پس از آغاز عملیات ضد شورشی ضرب عضب در پاکستان در سال ۱۳۹۳، اکثر جنگجویان القاعده در شبه قاره هند، به افغانستان گریختند، جایی که طالبان مدت ها است که سران القاعده را پناه می دهند.

طالبان و ایالات متحده در ماه حوت توافقنامه صلح را در قطر امضا کردند که بر اساس آن، طالبان مؤظف هستند که روابط خود را با گروه های تروریستی بین المللی به شمول القاعده قطع کنند و از استفاده هر گروه یا فردی از خاک افغانستان برای تهدید امنیت ایالات متحده و متحدین آن، جلوگیری کنند.

طالبان هنوز القاعده را به طور علنی محکوم نکرده اند.

در ماه حوت سال ۱۳۹۷، یک عملیات نظامی در ولسوالی گیرو، ولایت غزنی، بیش از ۳۰ جنگجوی القاعده در شبه قاره هند، به شمول چندین بمبگذار انتحاری را کشت.

در ماه عقرب گذشته و قبل از توافقنامه طالبان با ایالات متحده، جنرال (متقاعد) دیوید پترائوس، رئیس پیشین آژانس اطلاعاتی مرکزی ایالات متحده (سی آی ای) و فرمانده پیشین فرماندهی مركزی ایالات متحده، هشدار داد كه روابط بین طالبان و القاعده هنوز محکم است.

پترائوس و وانس سیرچک، یک عضو ارشد در مرکز برای یک امنیت جدید امریکایی مستقر در واشینگتن، مقاله ای را نوشتند که در عقرب سال گذشته در واشینگتن پوست به نشر رسید، «تا زمانی که این گروه حقایق مربوط به اقدامات تروریستی گذشته را که تحت حمایت آن صورت گرفته است، انکار کند، غیرممکن است که اطمینان آنها در مورد جلوگیری از اقدامات تروریستی در آینده را جدی بگیریم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

انشاالله که اگر خدا خواسته باشد، گلم القاعده و داعش در منطقه در حال جمع شدند است. اگر با طالبان صلح صورت بگیرد و آنها به مبارزه علیه داعش آغاز کنند، همه القاعده در منطقه از بین خواهند رفت و دیگر کسی نام القاعده را نخواهند گرفت. جامع جهانی در راس ایالات متحده باید تلاش کنند تا طالبان را به میز مذاکرت با حکومت افغانستان آماده نمایند. صلح با طالبان نه تنها برای امنیت افغانستان مهم پنداشته می شود بلکه این کار برای امنیت منطقه و جهان نیز مهم می باشد. بدون صلح با طالبان هیچ چاره دیگر برای امنیت افغانستان و منطقه وجود ندارد. بناءً همه طرف ها بخاطر آوردن صلح در افغانستان تلاش های مستمری را انجام دهند تا اینکه ما برای نسل آینده یک افغانستان صلح آمیز به میراث بگذاریم. با احترم

پاسخ