تروریسم

ایالات متحده در میان نگرانی ها به ارتباط افغانستان رهبر تحریک طالبان پاکستان و اعضای القاعده را بحیث تروریست معرفی کرد

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

نمایی از یک مرکز آموزشی آسیب دیده در کابل که در آن یک بمب گذار انتحاری به تاریخ ۸ میزان ده ها تن را کشته و زخمی کرد. [ای اف پی]

نمایی از یک مرکز آموزشی آسیب دیده در کابل که در آن یک بمب گذار انتحاری به تاریخ ۸ میزان ده ها تن را کشته و زخمی کرد. [ای اف پی]

ایالات متحده به روز پنجشنبه (۹ قوس) اعلام کرد که رهبران تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) و القاعده جنوب آسیا را به عنوان تروریست معرفی می کند و تعهد کرد که با افزایش هشدار نسبت به روند در افغانستان، دست به کار خواهد شد.

واشنگتن نگران است که گروه های تروریستی می توانند از افغانستان به عنوان پناهگاهی برای آموزش و عملیات استفاده کنند.

ایالات متحده، مفتی حضرت دیروجی، معروف به قاری امجد، رهبر شماره دوم حزب تحریک طالبان پاکستان را به حیث تروریست شناخت. مبارزات خشونت آمیز ۱۵ ساله تحریک طالبان پاکستان از سال گذشته افزایش یافته است و اوایل این هفته این گروه آتش بس متزلزلی را که با دولت توافق کرده بود لغو کرد و به جنگجویان خود دستور داد تا در سراسر کشور حملاتی را انجام دهند.

به گفته موسسه مطالعات صلح پاکستان (پی آی پی اس) از سال ۱۴۰۰، پاکستان شاهد افزایش ۵۰٪ حملات شبه نظامیان بوده است.

مقامات آمریکایی می گویند که دیروجی بر عملیات در ایالت خیبر پختونخوا، یکی از دو منطقه مرزی پاکستان که بار عمده حملات خشونت آمیز را متحمل شده است، نظارت داشته است. دیگر منطقه مرزی آسیب دیده ایالت بلوچستان است.

رهبران القاعده در شبه قاره هند ترورست شناخته شدند

شورشیان هدف شامل چهار رهبر القاعده در شبه قاره هند، شاخه منطقه ای شبکه شورشی، از جمله «امیر» خودخوانده القاعده اسامه محمود هستند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در اعلامیه ای گفت، این نام‌گذاری‌ها بخشی از تلاش‌های بی‌وقفه ما برای اطمینان از اینکه تروریست‌ها از افغانستان به‌عنوان بستری برای تروریسم بین‌المللی استفاده نکنند، است.

بلینکن گفت، «ما به استفاده از همه ابزارهای مرتبط برای پایبندی به تعهد خود برای اطمینان از اینکه تروریست های بین المللی نتوانند بدون مجازات در افغانستان فعالیت کنند، ادامه خواهیم داد.»

وزارت امور خارجه و وزارت خزانه‌داری این چهار نفر را در فهرست تروریست‌های ویژه تعیین‌شده جهانی قرار دادند که در ایالات متحده معامله با آنها جرم محسوب می‌شود و هرگونه دارایی آنها در این کشور مسدود می شود.

پیدا کردن و کشتن تروریست ها

با وجود اینکه ایالات متحده دیگر در افغانستان حضور ندارد، اما به وعده خود از اواسط سال ۱۴۰۰ مبنی بر انجام عملیات «از فاصله دور» در آنجا برای از بین بردن تروریست ها عمل کرده است.

این کشور به تاریخ ۹ اسد به قول خود عمل کرد، زمانی که دو موشک شلیک کرد و ایمن الظواهری رهبر القاعده را که به کابل نقل مکان کرده بود، به قتل رساند.

الظواهری در کابل زندگی می کرد. این در حالی است که ایالات متحده تضمین بدست آورده بود که افغانستان پناهگاهی برای القاعده نخواهد داد. این گروه تروریستی از افغانستان به عنوان پناهگاهی برای طراحی حملات ۱۱ سپتمبر استفاده کرده بود.

در ماه سنبله سال ۱۳۹۸، نیروهای آمریکایی و افغان، عاصم عمر را که بنیانگذار القاعده در شبه قاره هند بود، در یک حمله مشترک در ولایت هلمند کشتند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

مفکوره طالبان افغان و طالبان پاکستان یکی است. و منشأ هر دو از این ګروه ها از اداره استخباراتی پاکستان (آی اس آی) است. اداره مذکور در سال ۱۹۴۸ از سوی رابرت کاتهوم یک جنرال برتانوی - استرالیایی ګذاشته شده که هدف آن تضعیف پروسه مدرنیته در نیم قاره هند و افغانستان است. اداره استخباراتی پاکستان از زمان تاسیس کشور پوشالی بنام پاکستان تا به حال بطور مستقیم و غیر مستقیم ده ها هزار انسان را در افغانستان، کشمیر، هندوستان و دیګر مناطق جهان کشته است. و این همه قتل و کشتار را زیر نام اسلام و بدست اجیران خود که آنها را بنام مجاهد تربیه کرده، انجام داده است. تحریک طالبان پاکستان اصلا به هدف تضعیف و تخریب مناطق پشتون نشین و بخاطر بدست آوردن پول امریکا و جهان غرب تهداب ګذاشته شده است. و در پشت تاسیس آن آی اس آی دست دارد. مرګ بر اداره استخباراتی منحوس پاکستان.

پاسخ

حمله به سفارت پاکستان در کابل، حمله به رهبر حزب اسلامی گلبدین حکمتیار و تحریم های آمریکا بر رهبران تحریک طالبان پاکستان، همه بخش های از یک سلسله است. پشت همه اینها، من دست یک کشور منافق می بینم. می فهمید منظورم کیست؟ کدام کشور است؟ روسیه نیست، چین نیست، بریتانیا نیست، اروپا هم نیست. پاسخ پاکستان است. پاکستان از یک طرف گروه تحریک طالبان پاکستان را برای کشتن پشتون های پختونخوا و مناطق قبیله ای و گرفتن پول از آمریکا ایجاد کرد و پشتون ها را کشتند. از سوی دیگر، آنها از گروه طالبان در افغانستان حمایت کردند، جاهای امنی را در کشورشان به آنها دادند و به آنها پاسپورت و شناسنامه دادند. زمانی که طالبان کابل را تصرف کردند، اولین فردی که به کابل آمد، فیض حمید، رئیس استخبارات پاکستان بود. او تسخیر کابل توسط مزدوران آنها را جشن گرفت و کیر خود را به جهانیان به ویژه آمریکا نشان داد و گفت ببین ما تو را از این طریق ناکام کردیم. من از سیاست‌های طالبان حمایت نمی‌کنم، زیرا در میان آنها احمق‌های زیادی وجود دارد، اما شکی نیست که افراد باهوشی نیز در میان آنها وجود دارند. آمریکا و بقیه جهان باید با کسانی که موضوع را می فهمند بنشینند و با آنها مذاکره کنند. آنها باید طالبان را وادار کنند که حقوق زنان را بدهد، حقوق بشر و حقوق اقلیت ها را تضمین کند و ضمانت جلوگیری از هر گونه خرابکاری علیه جامعه جهانی را از بین ببرد. وقتی صحبت از گروه تحریک طالبان پاکستان به میان می آید، آنها اشخاص پاکستان هستند و آنها باید مجبورساخته شوند که از خط دیورند او طرف روان شوند. هرکاری که در آنجا انجام می دهند به آنها بستگی دارد، اما آمریکا باید بداند که ذخایر اسعار خارجی پاکستان به ۷ میلیارد دالر کاهش یافته است و آنها به پول نیاز

پاسخ