امنیت

ارتش ایالات متحده متعهد است كه پس از خروج از افغانستان، القاعده و داعش را تحت فشار قرار دهد

گزارش از سلام تايمز

گروهی از جنگجویان داعش در یک مکان نامعلوم در افغانستان به تصویر کشیده شده اند. [آرشیف]

گروهی از جنگجویان داعش در یک مکان نامعلوم در افغانستان به تصویر کشیده شده اند. [آرشیف]

کابل -- فرمانده ارشد امریکایی در شرق میانه هفته ګذشته گفت، ارتش ایالات متحده گروه های تروریستی مانند القاعده و داعش را نخواهد گذاشت که در افغانستان و سوریه دوباره سازماندهی شوند.

جنرال فرانک مکنزی فرمانده فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سینتکام) به روز جمعه (۲۱ جوزا) در صحبت با میلیتری تایمز گفت، با اینکه ایالات متحده و ناتو تا تاریخ ۲۰ سنبله تمام نیروهای خود را از افغانستان خارج می کنند، ارتش ایالات متحده قصد دارد که به فشارهای خود بالای داعش و القاعده از خارج این كشور ادامه دهد.

وی گفت، «اگر به حال خودشان رها کنیم... آنها مطمئناً خود را دوباره سازماندهی کرده و دوباره تقویت خواهند شد.»

مکنزی گفت، «فعلاً کاری را که ما قصد داریم پس از خروج انجام دهیم این است که بالای القاعده و داعش به فشار خود ادامه دهیم.»

جنرال فرانک مکنزی فرمانده فرماندهی مرکزی (سینتکام) به تاریخ ۲ ثور در پنتاگون در واشینگتن دی سی صحبت می کند. [سینتکام]

جنرال فرانک مکنزی فرمانده فرماندهی مرکزی (سینتکام) به تاریخ ۲ ثور در پنتاگون در واشینگتن دی سی صحبت می کند. [سینتکام]

وی گفت، «ما با اطمینان کامل می دانیم که القاعده و داعش... هر دو آرزو دارند که بالای ایالات متحده حمله کنند.»

وی افزود، «آنچه که طی چند سال گذشته مانع وقوع این حملات چه از افغانستان و چه از سوریه شده است، فشاری است که بالای این گروه ها وارد شده است.»

وی گفت، نیروهای دیموکراتیک سوریه (اس دی اف) و نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان تلاش می کنند تا این فشار را حفظ کنند.

اگر -- و فقط در صورتیکه -- این گروه ها «تهدیدات عملی را علیه ایالات متحده» نشان دهند، اگر نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان به تنهایی نتوانند، ارتش ایالات متحده آماده است تا «وارد صحنه شود و اقدام کند».

وی گفت، «این محدودیت اقدامات حرکی ما در افغانستان خواهد بود.»

از راه دور

مکنزی گفت، اگرچه ارتش ایالات متحده حضور زمینی در افغانستان نخواهد داشت، این کشور «فقط از راه دور به حمایت از اردوی ملی افغان ادامه خواهد داد».

وی گفت، «ما به تمویل آنها ادامه خواهیم داد. ما بسیار تلاش خواهیم كرد تا از راه دور نیروی هوایی افغان را پشتیبانی كنیم.»

وی گفت، «یکی از برتری بزرگ افغان ها نیروی هوایی آنهاست... که طی چند ماه گذشته برای آنها کارهای خوبی را انجام داده است.»

مكنزی با افزودن اینكه آموزش نيروهای افغان در جاهای ديگر در منطقه و همچنان راه های انتقال هواپيماهای افغان برای ترمیم به خارج از كشور«تحت بررسی است» گفت، نيروهای امريكايی به حمايت از نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان از طريق «مشاوره از راه دور» ادامه خواهند داد.

مکنزی گفت، بالاخره این کار نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان است که در برابر شورش طالبان و سایر تهدیدهای تروریستی از کشور دفاع کنند.

وی گفت، «دفاع از کشور اکنون بر دوش آنهاست اگر ایستاد می شوند و یا می افتند، و من فکر می کنم که آنها برای انجام دادن این کار فرصت جنگیدن را دارند.»

وی گفت، نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان «در دوران آینده امتحان خواهند شد»، اما آنها توانایی آن را دارند.

مکنزی گفت، «برای یک سال گذشته و حتی قبل از ویروس کرونا، تعداد ما در افغانستان در مقایسه با گذشته به اندازه قابل توجهی کمتر بود.»

وی گفت، «بنابراین، افغان ها در حقیقت اکثراً خودشان جنگ می کنند بدون اینکه ما در کنار آنها باشیم، پس در این زمینه تغیرات زیادی نخواهند آمد.»

وی افزود، «ما به حمایت آنها ادامه خواهیم داد، فقط به روشی كه هم اكنون از آنها حمایت می كنیم نخواهد بود.»

همچنان لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده هفته گذشته به یک كمیته کانگرس ایالات متحده گفته بود كه نیروهای مسلح ایالات متحده مأموریت های نظارتی بر افغانستان از خارج این كشور یا به اصطلاح نظامی «از راه دور» را از قبل آغاز کرده اند.

وی گفت، «بسیاری از هواپیماهای جنگی یا مأموریت های ما از پایگاه های کشورهای خلیج انجام می شوند. بنابر این، ما این توانایی را داریم.»

وی افزود، «آنچه که ما دنبال می کردیم این بود كه با قراردادن برخی توانایی ها در كشورهای همسایه، بتوانیم خارج شویم،که این هنوز یک کار درحال انجام است.»

تهدیدات آینده

مکنزی گفت، چین و روسیه تلاش های خود در افغانستان را افزایش می دهند و به دنبال راهی هستند تا آنچه که آنها پس از خروج ناتو خلای قدرت در این کشور می دانند، را پر کنند.

اما هر دوی این رژیم ها برای منافع جیوپولیتیکی خود به طرف افغانستان نگاه می کنند.

وی خاطرنشان کرد، بیجینگ برای دسترسی به معادن غنی منرال های افغانستان، جایگاهی در این کشور می خواهد. در همین حال، کریملین در مورد گسترش تروریزم از طریق آسیای میانه در شمال، نگران است.

مکنزی گفت، «زمانیکه ما در افغانستان بوده ایم، هیچ یک از آنها به طور ویژه از ما حمایت نکرده اند و اگر ما آنجا را ترک کنیم، من فکر می کنم که آنها تلاش خواهند کرد تا برای پرکردن آنچه که تصور می کنند خلا است، وارد صحنه شوند.»

وی افزود، «اما ممکن در حقیقت انجام دادن این کار برای آنها، از آنچه که فکر می کنند دشوارتر باشد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

هرگز نه

پاسخ