تروریسم

ایالات متحده تعهد کرد که برای مقابله با تهدید نیرومند داعش با افغانستان کمک خواهد کرد

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

نیروهای ریاست امنیت ملی پس از یک عملیات در ماه حوت در ولایت ننگرهار، جنگجویان را بدرقه می کنند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

نیروهای ریاست امنیت ملی پس از یک عملیات در ماه حوت در ولایت ننگرهار، جنگجویان را بدرقه می کنند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

کابل -- دیپلومات ارشد واشینگتن در کابل به روز سه شنبه (۲۸ ثور) گفت، داعش هنوز هم یک تهدید نیرومند در افغانستان است و ایالات متحده به حمایت از تلاش های ضد تروریزم حکومت افغانستان ادامه خواهد داد.

راس ویلسن، شارژدافیرز ایالات متحده، طالبان را مسئول افزایش خشونت ها در سراسر کشور دانست و آنها را در حالی به نقض توافقنامه ها در گفتگوهای صلح متهم می کند که نیرو های ایالات متحده و ناتو به خروج شان ادامه می دهند.

وی در یک مصاحبه با ای اف پی در سفارت ایالات متحده گفت، «داعش در اینجا یک نیروی قدرتمند است. این یکی از چندین دلایل است که ما به ارائه کمک های امنیتی و ضد تروریزم به مقامات افغانستان ادامه می دهیم.»

ویلسن داعش را مسئول بمب گذاری ۱۸ ثور در بیرون از مکتب دخترانه سید الشهدا در کابل دانست که در آن بیش از ۵۰ تن که اکثر شان شاگردان دختر بود کشته و بیش از ۱۰۰ تن دیگر شان زخمی گردید. این مکتب در دشت برچی، یک حومه در غرب کابل است که اکثراً شیعیان هزاره که داعش بارها و بارها آنها را ترور کرده است زنده گی می کنند.

راس ویلسن، سرپرست سفارت ایالات متحده در افغانستان به تاریخ ۲۸ ثور در جریان یک مصاحبه با ای اف پی در سفارت یالات متحده در كابل صحبت می كند. [وكیل كوهسار/ای اف پی]

راس ویلسن، سرپرست سفارت ایالات متحده در افغانستان به تاریخ ۲۸ ثور در جریان یک مصاحبه با ای اف پی در سفارت یالات متحده در كابل صحبت می كند. [وكیل كوهسار/ای اف پی]

ویلسن همچنین داعش را عامل انفجار در داخل یک مسجد در ولسوالی شکردره ولایت كابل هنگام نماز جماعت به تاریخ ۴ ماه ثور دانست. به گفته فردوس فرامرز سخنگوی قوماندانی امنیه كابل، در این انفجار ۱۲ تن بشمول امام مسجد كشته شد و ۱۵ تن دیگر زخمی گردید.

هیچ گروهی مسئولیت حمله به مکتب را نپذیرفته است، اما داعش مسئولیت بمب گذاری بر مسجد را به عهده گرفت.

لیست طولانی بی رحمی های داعش

اگرچه نیروهای افغان در سال ۱۳۹۸ داعش را به عنوان نیروی جنگی در ولایت ننگرهار به طور گسترده سرکوب کردند، اما این گروه تروریستی هنوز هم قادر به کشتار افراد ملکی است.

داعش جنایات بی شماری را که مسئولیت آن را نیز به عهده گرفته است در افغانستان مرتکب شده است. مقامات باز هم اعمال تروریستی دیگر را به این گروه نسبت داده اند.

افراد مسلح داعش در ماه عقرب سال گذشته حداقل ۲۲ افغان را در پوهنتون کابل کشتند. یک بمب گذار انتحاری داعش در ماه میزان سال گذشته دست کم ۲۴ افغان را در مرکز آموزش کوثر دانش در منطقه دشت برچی کشت.

افراد مسلح که لباس نیروهای امنیتی را به تن کرده بودند به تاریخ ۲۳ ماه ثور سال ۱۳۹۹ حداقل ۱۴ تن را بشمول نوزادان، مادران و نرس هادر یک شفاخانه در کابل کشتند. حکومت افغانستان طالبان را مقصر دانست، در حالی که حکومت ایالات متحده داعش را به انجام این حمله متهم کرد. هیچ یک از این دو گروه مسئولیت این حمله را قبول نکردند.

در ماه سنبله سال ۱۳۹۷، یک بمب گذار انتحاری داعش و یک موتر بمب بیش از ۲۰ افغان را در کلپ ورزشی میوند در دشت برچی کشتند.

علی رغم انکار طالبان و به عهده گرفتن مسئولیت آن از سوی داعش، حکومت افغانستان به طور معمول طالبان را مقصر حملات به افراد ملکی می داند.

کابل نسبت به انکار مکرر طالبان و به عهد گرفتن مسئولیت از سوی داعش مشکوک شده است. در ماه دلو سال سال گذشته، ریاست امنیت ملی از دستگیری یک هسته تروریستی که متشکل از اعضای شبکه حقانی وابسته به طالبان و داعش بود خبر داد.

مقامات استخباراتی افغان و تحلیلگران سیاسی گفتند که دستگیری های اخیر به شواهد زیاد مبنی بر اینکه داعش و شبکه حقانی به طور مشترک اعمال تروریستی را در افغانستان برنامه ریزی و اجرا می کنند، می افزاید است.

داعش برای نخستین بار در سال ۱۳۹۳ زمانیکه نیرو های جنگی ناتو از افغانستان خارج شدند و مسئولیت را به نیروهای امنیتی کشور واگذار کرد در افغانستان ظهور کرد.

ویلسن گفت، «بمب گذاری بر مکتب و بمب گذاری بر مسجد که چند روز بعد آن اتفاق افتاد، بسیار واضح نشان می دهد که کار به اصطلاح داعش است. وی همچنان افزود که بقایای القاعده هنوز هم در کشور فعالیت دارند.»

خشونت غیرقابل توجیه

وی گفت، «این کار به هیچ کسی اجازه نمی دهد – این کار قطعاً به طالبان برات خشونت را که آنها مستقیماً در آن دخیل هستند، و یا در اعمال تروریستی و خشونت که آنها در آن بسیار عمیق، عمیق، عمیق مشارکت دارند نمی دهد.»

در حالی که نیروهای ایالات متحده و ناتو به تاریخ ۱۱ ماه ثور خروج نهایی نیروها را که تا ۲۰ ماه سنبله تکمیل می گردد آغاز کردند، خشونت ها با درگیری مکرر نیرو های طالبان و حکومت افغانستان افزایش یافته است.

ویلسن گفت، طالبان حملات زیادی را در ماه های اخیر علیه نیروهای حکومت و افراد ملکی با هدف قرار دادن آنها در بازارها و در شهرها و شهرک ها مختلف کشور آغاز کرده اند.

وی گفت، «این یک واقعیت و حقیقت آشکار است»

ویلسن گفت، خشونت با توجه به درگیری طالبان در گفتگوهای صلح با کابل و حتی ماه ها بن بست در این روند غیر قابل توجیه بود.

وی گفت، «ما از رفتار طالبان و ادامه سطوح بالا و واقعاً غیر قابل توجیه خشونت علیه افغانها عمیقاً ناامید شده ایم.»

وی گفت، «هیچ دلیلی برای خشونت وجود ندارد، خصوصاً زمانیکه شما در یک پروسه سیاسی دخیل باشید.»

ما به هیچ جایی نمی رویم

ویلسن که در ماه جدی سال ۱۳۹۸ وارد کابل شد گفت، واشینگتن هنوز هم به نتیجه صلح امیدوار است.

وی گفت، «مهمترین کار که اکنون ما می خواهیم انجام دهیم بوجود آوردن آن توافق سیاسی است که منجر به یک آتش بس و پایان دائمی جنگ در اینجا شود.»

به دنبال توافقنامه سال گذشته بین طالبان و واشینگتن که زمینه را برای خروج نیروهای ایالات متحده فراهم کرد، گفتگوهای صلح بین کابل و شورشیان در ماه سنبله سال گذشته در قطر آغاز شد.

اما تا اکنون هیچ گونه توافق حاصل نشده است و به نظر می رسد که طالبان تمایلی به شرکت در یک کنفرانس بین المللی جداگانه در ترکیه که از سوی واشینگتن برای شروع سریع مذاکرات متوقف شده پیشنهاد گردیده ندارند.

ویلسن گفت، حتی با ادامه خروج ایالات متحده دخالت واشینگتن در افغانستان ادامه خواهد یافت.

وی گفت، «واضح است که این کشور در طی ماههای آینده و سالهای آینده با مسایل دشوار روبرو خواهد شد، اما ما تعهدات خود را برای ادامه کمک های امنیتی صریحاً ابراز داشته ایم.»

وی افزود، «ما به هیچ جایی نمی رویم. ما اینجا هستیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500