امنیت

دشمنان صلح صالح معاون رئیس جمهور را در بمب گذاری کابل هدف قرار دادند

سلام تایمز و ای اف پی

در پی انفجار بالای کاروان امرالله صالح، معاون رئیس جمهور در کابل به تاریخ ۱۹ سنبله یک لوله ای دود بلند می شود. صالح با برداشتن جراحات سطحی جان سالم بدر برد. [نجیبه نوری/ ای اف پی]

در پی انفجار بالای کاروان امرالله صالح، معاون رئیس جمهور در کابل به تاریخ ۱۹ سنبله یک لوله ای دود بلند می شود. صالح با برداشتن جراحات سطحی جان سالم بدر برد. [نجیبه نوری/ ای اف پی]

کابل -- امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهور به روز چهار شنبه (۱۹سنبله) در یک انفجار بالای کاروانش در حالی جراحات سطحی برداشت که مذاکره کنندگان مورد حمایت حکومت و طالبان قرار است در قطر برای گفتگوهای صلح با هم دیدار کنند. در این انفجار حداقل ۱۰ نفر کشته شد.

این حمله در کابل به عنوان یک تلاش برای ناکام ساختن روند صلح، محکومیت سریع را به همراه داشت. مقامات عالی رتبه افغان و خارجی خواستار پایان دادن به خشونت شدند تا اینکه مذاکرات بین دو طرف درگیر جنگ به موفقیت بانجامد.

صالح که یک منتقد صریح طالبان است، در یک نوار تصویری که فوراً پس از انفجار در فیس بک منتشر شد گفت، او هنگامیکه به سوی دفتر خود در حرکت بود کاروانش مورد حمله قرار گرفت.

صالح در حالیکه که دست چپش پانسمان بود گفت، «من خوب هستم، اما تعداد از نگهبانان من زخمی شده اند.» «من و پسرم که با من در موتر بود، هر دو خوب هستیم.»

مقامات حکومتی پس از حمله بالای کاروان امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور (که یک دستش پانسمان شده) به تاریخ ۱۹ سنبله از وی بازدید کردند. صالح با جراحات سطحی جان سالم بدر برد. [وحید عمر/ توییتر]

مقامات حکومتی پس از حمله بالای کاروان امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور (که یک دستش پانسمان شده) به تاریخ ۱۹ سنبله از وی بازدید کردند. صالح با جراحات سطحی جان سالم بدر برد. [وحید عمر/ توییتر]

وی گفت، «من از ناحیه صورت و دست دچار سوختگی شده ام. این انفجار قوی بود.»

وزارت امور داخله گفت، این بمب بالای کاروان صالح از راه دور انفجار داده شد.

طارق آرین، سخنگوی این وزارت در محل حادثه به خبرنگاران گفت، «متأسفانه ۱۰ فرد ملکی، که اکثر شان در این منطقه کار می کردند کشته شدند و ۱۰ تن بشمول تعدادی از محافظان معاون اول رئیس جمهور زخمی شدند.»

طالبان مسئولیت این حمله را رد کردند.

عبدالله که یک دوکاندار است گفت، این انفجار کلکین های دوکان وی را شکستاند.

وی گفت، «یک دوکان که سیلندرهای گاز را می فروخت نیز آتش گرفت و باعث منفجر شدن سیلندرها شد.»

این بار نخست نیست که صالح در زندگی خود با یک حمله روبرو می شود.

وی سال گذشته و قبل از انتخابات ریاست جمهوری زمانی جان سالم بدر برد که یک مهاجم انتحاری و افراد مسلح دفتر وی را در کابل هدف قرار داد. در آن حمله حداقل ۲۰ تن که اکثر آنها افراد ملکی بودند کشته شدند و ۵۰ تن دیگر زخمی شدند.

وی روز یکشنبه (۱۶ سنبله) گفت که تیم مذاکره کننده کابل در گفتگو های صلح برای دستیابی به آتش بس پیشقدم خواهد شد.

صالح به طلوع نیوز گفت، «اولین امتحان برای طالبان آتش بس است. اگر آنها آتش بس را بپذیرند، آنها متعهد به صلح هستند. اگر نه پذیرند، آنها متعهد به صلح نیستند.»

دشمنان صلح

محکومیت سریع و جهانی بود.

دفتر اتحادیه اروپا در افغانستان گفت، «این حمله یک عمل ناامید کننده توسط مخربین صلح بود.»

مأموریت ناتو در افغانستان در یک اعلامیه گفت، «دشمنان صلح» آرزوی مردم افغانستان برای آغاز گفتگوهای صلح را نادیده می گیرند.

رئیس جمهور اشرف غنی، که بلافاصله پس از انفجار از صالح بازدید کرد، حمله به معاون اول خود را محکوم کرده و آن را یک «حمله تروریستی» خواند.

غنی در یک اعلامیه گفت، «تروریست ها و حامیان خارجی آنها نمی توانند اعتقاد قوی مردم به صلح، دموکراسی و آینده روشن کشور ما را تضعیف کنند.»

معصوم استانکزی، رئیس تیم مذاکره کننده افغانستان گفت، خشونت باید متوقف شود تا روند صلح به موفقیت به انجامد.

وی در یک اعلامیه گفت، «زمان بهانه گیری گذشته است. كشتار مردم باید پایان یابد.»

راس ویلسن، شارژدافیرز سفارت ایالات متحده در کابل در یک پست تویتری گفت، «من از حمله امروز بالای جان امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور متعجب و مأیوس شدم.»

وی گفت، «ایالات متحده به شدت از نهادها و رهبران دموکراتیک افغانستان، از جمله معاون رئیس جمهور صالح حمایت می کند و ما به شدت از تلاش هایی که امیدواریم به زودی در دوحه بخاطر صلح پایدار و پایان به این نوع خشونت ها آغاز شود، حمایت می کنیم.»

ویلسن گفت، «من تاثرات عمیق خود را به کسانیکه جان های خود را از دست دادند و کسانیکه زخمی شدند ابراز می دارم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من امرالله صالح را خوش ندارم زیرا زمانیکه وی به حیث رئیس ریاست امنیت کار می کرد تعداد زیادی از جوانان پشتون به نام طالب زندانی و یا کشته شدند، اما در مورد حمله به جان او می توان گفت که روسیه ممکن در آن دست داشته باشد، زیرا آژانس خبری روسی اسپوتنیک قبلاً نیز علیه او چیزی نوشته بود. اگر روسیه دست نداشته باشد، پاکستان از قبل دشمن همه افغان ها بود، حتماً استخبارات پاکستان در این حمله دست داشته است.

پاسخ

حمله بر کاروان امرالله صالح مستقیماً به گب های آتشین وی در مصاحبه چهار روز قبلش با طلوع نیوز و هچنان یک روز قبل از سالگرد احمد شاه مسعود قهرمان ملی کشور ارتباط می گیرد. وی در سنخانش به وضوع گفت که طالبان آله دست پاکستان است و خط دیورند را را به رسمیت نمی شناسد و گفت که پیشاور پایتخت زمستانی شاهان افغانی بودند. وی همچنان از اطلاعات پرده برداشت که پاکستان بخاطر نمی خواهد در افغانستان یک حکومت قوی شکل بگیرد بخاطریکه اگر اینجا حکومت مقتدر وجود داشته باشد آب دریای کنر را مهار کرده و برای پاکستان سالانه سه در صد زیان وارد می شود. بنابرین در انفجار ۱۹ سنبله بالای امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری مستقیماً دست پاکستان بود. آی اس آی نمیتواند که مثل امرالله صالح یک شخص روشن فکر، آگاه و ضد پاکستانی در راس قدرت حکومت افغانستان باشد.

پاسخ