امنیت

در حالی که رهبران افغان بر مذاکرات تأکید دارند، یک انفجار کنار جاده ۷ فرد ملکی را در کندوز کشت

ای اف پی

در تصویر دیده می شود که، باشنده گان کندوز به تاریخ ۷ قوس سال گذشته آماده می شوند تا مردان، زنان و کودکانی را دفن کنند که پس از اصابت وسیله نقلیه آنها با یک بمب کنار جاده مشکوک طالبان در ولسوالی امام صاحب ولایت کندوز، کشته شده بودند. [هدایت الله]

در تصویر دیده می شود که، باشنده گان کندوز به تاریخ ۷ قوس سال گذشته آماده می شوند تا مردان، زنان و کودکانی را دفن کنند که پس از اصابت وسیله نقلیه آنها با یک بمب کنار جاده مشکوک طالبان در ولسوالی امام صاحب ولایت کندوز، کشته شده بودند. [هدایت الله]

كندوز -- مقامات به روز سه ‌شنبه (۱۳ جوزا) گفتند، حتی در حالیكه مقامات برای مذاكرات صلح با جنگجویان طالب اصرار داشتند، بر اثر یک بمب کنار جاده ای كه به طالبان در افغانستان شمالی مربوط می شود، ۷ فرد ملکی كشته شدند.

به هر صورت، از تاریخ ۴ جوزا بدینسو، زمانی که طالبان آتش بس سه روزه تعجب آور را به مناسبت رخصتی عید الفطر اعلام کردند، در مجموع خشونت در سراسر افغانستان کاهش یافته است.

این آخرین انفجار در اواخر روز دوشنبه (۱۲ جوزا) در ولسوالی ناامن خان آباد ولایت کندز، با یک لاری کوچک که یک گروه کارگران را حمل می کرد، اصابت کرد.

هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفت، اما عصمت الله مرادی سخنگوی مقام ولایت کندوز، با انگشت انتقاد به سوی طالبان اشاره کرد.

وی به ای اف پی گفت، «طالبان معمولاً بمب های کنار جاده را برای هدف قرار دادن نیروهای امنیتی جابجا می کنند، اما بمب های آنها معمولاً مردم ملکی را می کشند.»

حیات الله امیری، ولسوال این ولسوالی گفت، دو نفر از جمله شش افغان زخمی شده در این انفجار، در وضعیت وخیم قرار دارند.

جنگجویان مردم ملکی را می کشند

به تاریخ ۶ قوس سال گذشته، یک بمب کنار جاده ای، که به گمان اغلب توسط جنگجویان طالب جابجا شده بود، دست کم ۱۵ فرد ملکی را هنگامی کشت که آنها برای مراسم عروسی از ولسوالی خان آباد به ولسوالی امام صاحب، سفر می کردند.

رئیس جمهور اشرف غنی از پیشنهاد آتش بس طالبان استقبال کرده بود و مقامات با اعلام اینکه حدود ۲۰۰۰ زندانی طالبان به عنوان یک «اقدام حسن نیت» با هدف شروع مذاکرات صلح آزاد خواهند شد، پاسخ دادند.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی، به تاریخ ۱۰ جوزا گفت که تیم وی آماده است تا «در هر لحظه» مذاکرات را آغاز کند.

در اواخر روز ۱۲ جوزا، مایک پومپئو وزیر خارجه ایالات متحده، کسی كه برای آغاز مذاكرات صلح تلاش می كند، با مقامات ارشد در كابل به شمول غنی و معاون اول وی، امرالله صالح، یک كنفرانس ویدیویی را برگزار كرد.

دفتر غنی در اعلامیه ای گفت، در حالی که صالح بر اهمیت ادامه کاهش خشونت و لزوم ادامه آتش بس تأکید کرد، این دو طرف در مورد اقدامات آینده لازم برای برقراری صلح در افغانستان، بحث کردند.

این اعلامیه با افزودن اینکه پومپئو مجدداً از حمایت واشینگتن برای یک افغانستان صلح آمیز و با ثبات اطمینان داد گفت، مسئله آزادی زندانیان طالب و مکان برای مذاکرات صلح بین الافغانی به طور ویژه مورد بحث قرار گرفت.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

آمدن طالبان به پروسه صلح بخاطر حل معضل جنگ افغانستان یک اقدام نیک است، اما اینجا نگرانی وضع کردن محدودیت ها بالای زنان از سوی طالبان و جود دارد و تبعیض که آنها با زنان دارند. زنان آزاده هیچگاهی اقتدار سال ۱۳۷۶ طالبان را قبول نخواهد کرد.

پاسخ

این افراد در قریه جنگل باشی که در آن طالبان حضور دارند و سرک آن قریه بطور مکمل از سوی طالبان ماین فرش شده و از ده سال بدینسو موتر ها در آن سرک رفت و آمد کرده نیمتوانند کشته شدند. این افراد مزدور کار از والایت بدخشان بودند و بخاطر مزردوی و درو گری به ولسوالی خان اباد ولایت کندز آمده بودند اما متاسفانه از اثر تصادم موتر حامل شان به ماین کنار سرک جام شهادت نوشیدند. من خودم از همان قریه هستم و بخاطر نا امنی ۱۵ سال می شود که از آنجا کوچ کردیم و حدود ده سال می شود که حتی طالبان از سرک جنگل باشی رفت و آمد نمی کنند و از راه های فرعی گشت و گذار می کنند بخاطریکه سرک بطور مکمل ماین فرش است. این اولین بار نیست که در این سرک خطرناک مردم جانا های شان را از دست میدهند، قبلاً نیز تعدادی مردم زیاد در این سرک با ماین برخورد کرده بودند و به شهادت رسدند. سال پار نیز یک موتر با ماین سرک در سرک جنگل باشی تصادم کرده بود که بشمول راننده آن موتر چهار تن به قتل رسیدند.

پاسخ