اقتصاد

آتش بس و مذاکرات صلح زمینه افزایش پروژه های انکشافی در کندوز را فراهم می کند

گزارش از هدایت الله

یک مرد جوان به تاریخ ۱۰ سنبله در شهر کندوز بانجان رومی می فروشد. [هدایت الله]

یک مرد جوان به تاریخ ۱۰ سنبله در شهر کندوز بانجان رومی می فروشد. [هدایت الله]

کندوز -- مقامات و باشندگان ولایت کندوز امیدوار اند که آتش بس و مذاکرات بین الافغانی صلح میان حکومت و طالبان، مؤجب ایجاد اطمینان در بین شرکای سرمایه گذاری، و رونق پروژه های انکشافی خواهند شد.

محمد طاهر روزی، رئیس اقتصاد کندوز گفت، همه افغان ها برای آتش بس و مؤفقیت مذاکرات بین الافغانی صلح امیدوارتر شده اند.

تاریخی برای این مذاکرات که قرار است در دوحه، قطر برگزار شوند مشخص نشده است، اما هر دو طرف پس از آنکه هفته گذشته تبادله زندانیان چندین ماهه را تکمیل نمودند، اعلام کردند که مذاکرات می توانندبه زودی آغاز شوند.

امرالله صالح، معاون رئیس جمهور، به روز یکشنبه (۱۶ سنبله) به طلوع نیوز گفت، در حالیکه تیم مذاکره کننده کابل برای یک آتش بس دائمی تلاش می کند، جدیت طالبان در مورد صلح در ابتدا معلوم خواهد شد.

وی گفت، «نخستین آزمایش برای طالبان آتش بس می باشد. اگر آنها آتش بس را بپذیرند، آنها به صلح تعهد دارند. اگر نپذیرند، آنها تعهد ندارند.»

برطرف کردن موانع رشد اقتصادی

روزی گفت، اهدا کنندگان و سازمان های بین المللی از تاریخ ۱ حمل بدینسو ۱۴۰ پروژه انکشافی را با هزینه ۵ میلیارد افغانی (۶۵ میلیون دالر) در سراسر ولایت کندوز تطبیق کرده اند.

وی گفت، با تطبیق این پروژه ها، آنها ۱۰ هزار فرصت کاری را در شهر کندوز و ولسوالی های ولایت کندوز ایجاد کرده اند.

وی گفت، «در این پروژه ها ساختن آبگیرها، کانال ها، دیوارهای محافظوی، جغل اندازی سرک ها، مکاتب، کلینیک های صحی، شبکه های آب و چاه های عمیق آب آشامیدنی شامل است که در ولسوالی های امام صاحب، خان آباد و علی آباد و شهر کندوز تطبیق شده اند.»

وی گفت، «برخی از اهدا کنندگان و سازمان های بین المللی به ما قول داده اند که پس از دستیابی به آتش بس در بین افغان ها، پروژه های [بیشتر] دیگری را در ولایت کندوز تطبیق خواهند کرد.»

به گفته روزی، هفتاد سازمان غیردولتی (ان جی او ها) افغان و بین المللی و ارگان های کمکی، که پس از سقوط دوبار شهر کندوز به دست طالبان -- در سنبله ۱۳۹۴ و میزان ۱۳۹۵ -- تمام دفاتر محلی خود را بند کرده بودند، فعالیت خود را از سر گرفته اند.

وی با افزودن اینکه ادامه جنگ انکشاف را به چالش کشیده است گفت، درگیری و ناآرامی ها مانع بزرگی برای رشد اقتصادی هستند.

ایجاد فرصت های کاری

باشندگان کندوز گفتند، پروژه های تطبیق شده در این ولایت، تأثیر مثبت اقتصادی بر خانواده های محلی داشته است.

عبدالصمد صافی، یکی از بزرگان قومی در ولسوالی علی آباد گفت، «امسال هشت پروژه کوچک و بزرگ در ولسوالی ما تطبیق شدند و مردم ما به سرک ها، مکاتب، پل ها و آب آشامیدنی دسترسی پیدا کردند.»

وی گفت، صدها نفر از باشندگان این ولسوالی در این پروژه های انکشافی مشغول کار هستند که به آنها کمک می کند تا از خانواده های خود حمایت کنند.

وی با اینکه ناآرامی ها را دلیل کمبود شغل می داند گفت، «امروز برخی از طالبان به دلیل فقر و بیکاری اسلحه گرفته اند. وقتی یک پروژه در منطقه آنها تطبیق می شود، آنها اسلحه خود را به زمین می گذارند و کار پیدا می کنند.»

صافی گفت، «اگر پروژه های انکشافی در کندوز تطبیق شوند، می توانم با اطمینان بگویم که ۵۰٪ ناآرامی و خشونت کاهش خواهد یافت.»

مقصود شریفی ۴۰ ساله، یک باشنده ولسوالی امام صاحب گفت که وی برای مدت طولانی بیکار بوده است.

وی گفت، «اکنون با فضل خداوند (ج) من ۳۰۰ افغانی (۴ دالر) را به عنوان دستمزد روزانه کسب می کنم و قادر به پرداخت هزینه های زندگی خود هستم.»

وی گفت، «من سه ماه است که در پروژه ساختن کانال در قریه قدم جای ولسوالی امام صاحب کار می کنم. من در کنار ۱۵ نفر دیگر بالای کانال کار می کنم.»

وی گفت، «من خوشحالم که این پروژه برای آبیاری زمین های زراعتی ما آب را تأمین می کند و ما می توانیم درآمدی را کسب کنیم.»

ادامه روند بازسازی

صفی الله امیری، معاون شورای ولایتی کندوز گفت، «اگرچه کندوز یک ولایت جنگ زده است، اما در زمینه بازسازی دستاوردهای قابل توجهی داشته است.»

وی گفت، «خوشبختانه امسال ده ها پروژه کوچک و بزرگ در شهر کندوز و ولسوالی های کندوز را شخصاً دیدم که برای بازسازی کشور مؤفقیت های بزرگی می باشند.»

وی گفت، امروز هموطنان روستایی ما از سرک و پل بهره مند می شوند، برای مکتب و کلینیک ساختمان دارند و به برق و آب دسترسی دارند.

وی گفت، «از برکت نظارت شورای ولایتی بالای روند ارائه خدمات از طریق حکومت محلی، بیشتر پروژه ها با کیفیت بالاتر تطبیق شده و روستاییان به امکانات بهتر دسترسی پیدا کرده اند.»

به گفته روزی، ریاست اقتصاد کندوز از ۱ حمل بدینسو، ۶۷ پروژه انکشافی را با هزینه ۲.۵ میلیارد افغانی (۳۲.۵ میلیون دالر) از بودجه انکشاف ملی حکومت، در شهر کندوز و ولسوالی علی آباد تطبیق کرده است.

وی گفت، این پروژه ها ۱۳۰۰۰ شغل را فراهم کرده است.

وی گفت، علاوه بر این، دفتر عملیات و حمایت رئیس جمهور برای انکشاف ملی، به شمول اعمار لیلیه های پوهنتون، مرکز صحی، ورزشگاه و مسجد با هزینه ۶۰۰ میلیون افغانی (۷.۸ میلیون دالر)، شش پروژه بزرگ را تطبیق کرده است.

وی گفت، ده ها پروژه کوچک و بزرگ دیگر در حال تطبیق اند.

وی گفت، تطبیق این پروژه ها نه تنها شغل ها را ایجاد کرده بلکه معیشت خانواده ها را بهبود بخشیده، فقر را کاهش داده و قریه ها را به مراکز ولسوالی ها متصل کرده اند.

اولویت بندی پروژه ها برای تأثیر اعظمی

عصمت الله مرادی، سخنگوی والی کندوز گفت، حکومت محلی تطبیق پروژه های انکشافی توسط حکومت و ان جی او ها را تسهیل می کند.

وی گفت، ارگان های کمکی باید پروژه هایی را که دارای تأثیرات عمده اقتصادی و اجتماعی هستند، در اولویت قرار دهند.

راشین حبیبی، رئیس سازمان غیردولتی امید زنان برای صلح همیشگی (ای اچ پی ال) در ولایت کندوز گفت، «وقتی صلح به کشور بیاید، ما برنامه های بسیاری را در ذهن داریم تا ظرفیت زنان و اعتماد به نفس آنها را افزایش دهیم.»

وی گفت، «پروژه هایی که ما برای زنان در نظر گرفته ایم، آگاهی دهی، حاکمیت قانون، ارتقای ظرفیت و ایجاد مشاغل برای زنان فقیر در مناطق مختلف، می باشند.»

وی با افزودن اینکه زنان باید مانند مردان از فرصت های کاری برخوردار شوند و پس از توافقنامه صلح به مشاغل بیشتری دسترسی پیدا کنند گفت، اگرچه حکومت افغانستان تلاش های زیادی برای کاهش فقر و ایجاد شغل برای زنان انجام داده است، اما تلاش های بیشتری لازم است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بدون شک که جنگ عامل اصلی عقب مانده گی و مانع رشد اقتصادی ولایات ناامن مثل کندز می باشد. یک زمانی ولایت کندز کندو افغانستان تلقی می شد و مردم آن دارای اقتصاد خوب بر خوردار بودند ولی متاسفانه طی بیست سال گذشته ولایت کندز ناامن ترین ولایت افغان بود و جنگ های دوامدار مردم این ولایت را به مشکلات گوناگون دچار ساخت و همچنان این جنگ ها باعث شد که ولایت کندز از لحاظ رشد و انکشاف بسیار عقب نماند. کندز زون چهار ولایت یعنی بدخشان، تخار بغلان و کندز می باشد در حالیکه ولایت دیگر شمال شرق نسبت به کندز پیشرفت های چشم گیری کرده اند ولی کندز هیچ گونه پیشرف به چشم نمی رسد. مردم کندز برای صلح و گفتگو های بین الافغنی بی صبرانه انتظار می کشند و امیدوار است که پس گفتگوها قطر یک صلح سراسری در این کشور بر قرار گردد تا اینکه مردم افغانستان به زنده گی عادی شان ادامه دهند.

پاسخ