امنیت

یک کودک که توسط طالبان برای بمبگذاری انتحاری تربیت شده بود در کندز تسلیم شد

گزارش از هدایت الله

سید مختار ۱۳ ساله، چگونگی استخدام و اعزام توسط طالبان برای انجام دادن یک حمله انتحاری در ولایت کندز، افغانستان را توضیح می کند. در عوض، وی به تاریخ ۵ سرطان به مقامات تسلیم شد. [قوماندانی امنیه کندز]

کندز -- به گفته مقامات، یک پسر ۱۳ ساله که در ماه گذشته طالبان وی را دستور داده بودند تا یک بمبگذاری انتحاری را در ولایت کندز انجام دهد، مأموریت خود را رها کرد و به نیروهای امنیتی تسلیم شد.

به گفته پولیس، سید مختار ۱۳ ساله گفت، «من از ظلم طالبان بیزار شدم. من واسکت انتحاری را در دریای چهار دره پرتاب کردم و به پولیس تسلیم شدم.»

هجرت الله اکبری سخنگوی قوماندانی امنیه کندز به تاریخ ۵ سرطان گفت، طالبان پنج سال پیش در یک حمله بر خانه آنها در ولسوالی چهار دره در ولایت کندز، والدین سید را به قتل رساندند.

اکبری گفت، پدر سید در نیروهای کماندو خدمت می کرد.

در این تصویر که به تاریخ ۵ سرطان در شهر کندز گرفته شده است، سید مختار ۱۳ ساله دیده می شود. [قوماندانی امنیه کندز]

در این تصویر که به تاریخ ۵ سرطان در شهر کندز گرفته شده است، سید مختار ۱۳ ساله دیده می شود. [قوماندانی امنیه کندز]

وی گفت، «این کودک ۱۳ ساله به مدت پنج سال...... با مولوی مصطفی زندگی می کرد، کسیکه بر بمبگذاران انتحاری طالبان و سازندگان ماین های تعبیه شده چسپکی در ولسوالی [چهاردره]، جایی که این کودک آموزش تروریستی دریافت کرده بود، نظارت می کند.»

اکبری گفت، طالبان سید را برای یک بمبگذاری انتحاری آماده کردند و وی را با یک واسکت انتحاری فرستادند، اما علی رغم تلاش های تروریست ها برای سوءاستفاده از معصومیت سید، وی با خودش تصمیم گرفت که پیروی نکند.

'من ترسیده بودم'

سید به خبرنگاران گفت، وی در اسارت طالبان با حدود ۱۰ الی ۱۵ نفر دیگر تحت آموزش نظامی و تاكتیكی قرار گرفت.

سید به طلوع نیوز گفت، «[طالبان] دو برادر من را برای انجام دادن حملات انتحاری به کابل فرستادند و من به کندز اعزام شدم. آنها گفتند كه من باید خودم را در منطقه ای با تعداد زیاد مردم منفجر كنم یا بالای کدام مراسم عروسی حمله كنم.»

وی گفت، «من آمدم، اما ترسیده بودم.»

به گفته سید، طالبان دو سال پیش یک برادرش را به کابل اعزام کردند. دیگری را در ماه جوزا فرستادند. آنها ۱۴ ساله و ۱۶ ساله بودند. هر دو کشته شدند.

وی گفت، «سالهاست که درباره سرنوشت دو خواهرم، که ممکن است کشته شده باشند و یا به کسی فروخته شده باشند، چیزی نمی دانم.»

وی گفت، خواهران وی ۸ ساله و ۱۰ ساله بودند که آنها ربوده شدند.

به گزارش طلوع نیوز، طارق آرین سخنگوی وزارت داخله گفت، «این یکی از نمونه هایی است که طالبان در طی یک و نیم دهه گذشته به چنین اعمال وحشیانه متوسل شده اند.»

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان، به تاریخ ۵ سرطان در یک توییت این ادعاها را رد کرد و گفت، «هزاران نفر بمبگذاران انتحاری در صف انتظار هستند، پس چرا ما از کودکان استفاده کنیم؟»

سرگذشت سید در بین مقامات کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در ولایت کندز، در مورد حضور کودکان در صفوف طالبان باعث تجدید نگرانی شده است.

بسم الله وزیری، رئیس دفتر منطقه ای واحد حقوق کودکان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در کندز گفت، طالبان از کودکان به عنوان سلاح در بمبگذاری ها و سایر حملات انتحاری استفاده می کنند و همچنان آنها را به عنوان جنگجویان استخدام می کنند.

وی گفت، «بسیاری از کودکان مجبور شده اند تا به این گروه بپیوندند، و اگر آنها خواسته های [طالبان] را نپذیرند، طالبان خانواده های آنها را تهدید می کنند.»

وزیری، بمبگذاری انتحاری در ماه میزان گذشته در چهاراهی سرچوک در شهر کندز را که منجر به کشته شدن هفت افغان و زخمی شدن ۱۱ نفر دیگر شد، به عنوان مثال آورد.

مقامات گفتند، عامل آن حمله یک کودک بود.

کودکان قربانیان اصلی درگیری

اگرچه تلاش های زیادی برای حمایت از کودکان در افغانستان صورت گرفته است، اما کودکان همچنان قربانیان اصلی درگیری های مسلحانه هستند.

اکبری گفت، «سال گذشته، ما در حضرت سلطان، عمرخیل، کته خیل و مناطق دیگر شهر کندز عملیات هایی را انجام دادیم که طی آن تعدادی از جنگجویان طالب را که بسیار جوان بودند، دستگیر کردیم.»

وی گفت، وقتی نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان در سال ۱۳۹۴ کندز را از طالبان پس گرفتند، اجساد کودکان کشته شده در آن جنگ در منطقه سردوره، کشف شدند.

وی گفت، «حکومت قوانین دارد و وقتی ما کودکان را در عملیات اسیر می کنیم، آنها را به محکمه نوجوانان راجع می سازیم.»

عبدالعلی کریمی، یکی از بزرگان قومی در کندز گفت، طالبان مردم ملکی را بی رحمانه می کشند، املاک عامه را نابود می سازند و خانه های مردم ملکی را هدف قرار می دهند.

وی گفت، «در حالی که حکومت فرصت های تعلیمی و یادگیری را برای کودکان ایجاد می کند، طالبان هرگز برای کودکان همدردی را نشان نمی دهند. آنها کودکان را برای فعالیت های تروریستی و انتحاری استخدام می کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

استفاده از کودکان در جنگ و تشویق آنها به جنگ، یک ظلم بزرگ و نقض حقوق بشر محسوب می شود. طالبان و دیگر گروه های تروریستی نباید این کار را انجام دهند. کمیسیون مستقل حقوق بشر نباید در برابر چنین اعمال ساکت بماند و آنها باید از طالبان و دیگر گروه های تروریستی بخواهند که از کودکان در جنگ استفاده نکنند.

پاسخ

استفاده از کودکان در جنگ، نقض آشکار حقوق بشر تلقی می گردد. طالبان و دیگر گرو های تروریستی در طی دو دهه ای گذشته هزار ها کودک را به جنگ استخدام کردند و آنها را مجبور ساختند که دست به حملات اتحاری بزنند. طالبان اکثراً به کودکان تلقین کردند که آنها پس از ارتکاب انتحار، دوباره زنده می شوند. اکثر کودکان که قبل از انجام عمل انتحاری به نیرو های دولتی تسلیم شدند، چنین حکایت کردند که به آنها از سوی طالبان گفته شده که پس از حملات انتحاری شما دوباره زنده می شوید. استخدام کودکان در جنگ به نفع طالبان است زیرا آنها معصوم و نادان هستند ذهن شان زود تغییر می کنند. طالبان به هر گونه حملات که بخواهند آنها را وادار ساخته می توانند.

پاسخ