امنیت

طالبان با حمله بالای پوسته های کندز، به موج خشونت مرگبار ادامه دادند

ای افی پی

در تصویر دیده می شود که، نیروهای امنیتی افغان پس از یک حمله جنگجویان طالب در ولایت کندز به تاریخ ۱۴ حوت، در یک پوسته اردوی ملی افغان نگهبانی می کنند. [ایس تی آر/ای ایف پی]

در تصویر دیده می شود که، نیروهای امنیتی افغان پس از یک حمله جنگجویان طالب در ولایت کندز به تاریخ ۱۴ حوت، در یک پوسته اردوی ملی افغان نگهبانی می کنند. [ایس تی آر/ای ایف پی]

کندوز – ده ها جنگجویان طالب به روز سه شنبه (۳ سرطان) در حملات پیش از طلوع آفتاب در ولایت کندز بالای سه پوسته هجوم آوردند، و در این آخرین حمله بالای نیروهای حکومتی پیش از مذاکرات صلح، دست کم هشت نفر از منسوبین امنیتی کشته شدند.

مقامات گفتند، این حملات همزمان بالای یک پوسته اردو و دو پوسته پولیس در ولایت کندز منجر به نبردهای شدید مسلح شد که ساعت ها ادامه داشت.

نصرالدین سعدی، آمر حوزه به ای ایف پی گفت، در این درگیری ها هشت عضو نیروهای امنیتی افغان کشته و هفت نفر دیگر زخمی شدند.

عصمت الله مرادی سخنگوی والی ولایت کندز این حمله هماهنگ شده را تائید کرد اما گفت که در این جنگ شب هنگام، ۹ نفر از منسوبین امنیتی کشته شدند.

طالبان تاکنون در این مورد اظهار نظری نکرده اند.

جنگجویان طالبان به طور مکرر بالای نیروهای امنیتی در داخل و یا اطراف ولایت کندز حمله کرده اند. خود این شهر در سال های اخیر دو دفعه برای مدت کوتاهی به دست این شورشیان افتاده است.

وزارت دفاع با افزودن اینکه در نتیجه این درگیری ها چندین شورشی کشته شدند گفت، اعضای گروه طالبان همچنان در جریان شب بر یک پوسته اردو در ولایت بلخ و دیگری در ولایت غزنی حمله کردند.

افزایش خشونت

این حملات مرگبار در حالی رخ می دهند که در این هفته مقامات طالبان را به افزایش حملات بالای نیروهای افغان متهم کردند در حالیکه هر دو طرف برای شروع مذاکرات بسیار تأخیرشده آماده می شوند.

شورای امنیت ملی به روز دوشنبه (۲ سرطان) گفت، طالبان طی یک هفته گذشته دست کم ۲۹۱ نفر از منسوبین امنیتی افغان را کشته اند، و آن را مرگبارترین هفته در درگیری ۱۹ ساله خواند.

رئیس جمهور اشرف غنی به تاریخ ۲ سرطان در یک سخنرانی به کابینه گفت، خشونت هایی که توسط طالبان صورت گرفته است «بر خلاف روحیه تعهد برای صلح» بوده اند.

از زمانیکه طالبان به تاریخ ۴ جوزا برای رخصتی عید الفطر یک آتش بس سه روزه را اعلام کردند، خشونت در بیشتر قسمت های افغانستان کاهش یافته بود، اما مقامات اکنون این شورشیان را متهم می کنند که حملات خود را افزایش داده اند.

با این حال، غنی تعهد کرده است تا آزادی زندانیان طالبان را طبق توافقنامه این شورشیان واشینگتن که در ماه حوت توافق شده بود، تکمیل کند.

مقامات قبلاً حدود ۳۰۰۰ زندانی طالبان را آزاد كرده اند و قصد دارند ۲۰۰۰ نفر دیگر را نیز چنانچه در توافقنامه به عنوان یک شرط اصلی برای مذاکرات با طالبان مشخص شده بود، آزاد كنند.

این توافقنامه بین واشینگتن و طالبان، برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان تا اوایل سال ۱۴۰۰ و همچنان برای آغاز مذاکرات صلح میان کابل و طالبان، راه را هموار کرده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

رسانها یک جانبه اطلاع رسانی میکنند در حالی که سخنگوی طالبان میگوید ما پیشروی نمیکونیم بلکه از مناطق داشته های خود دفاع میکنیم بالای کی باور کرد.

پاسخ

تاصلح نشود امنیت برقرار نگردد نه آسایشی خواهدبود ونه زیربنائ

پاسخ

زنده باد ادوی ملی افغان. مرگ بر طالبان مزدور.

پاسخ

اردوی ملی کشور توان مقابله با طالب را ندارد، زیرا اکثر سربازان این اردوی بی سواد بوده و از اثر بیکاری در اردوی ملی شامل شدند، آنها انگیزی این را ندارند که آنها پاسبانان این کشور هستند. هشتاد در صد منسوبین اردوی ملی از مناطق دور دست افغانستان هستند و آموزش درست فراه نگرفته اند که چگونه در برابر دشمن مقابله کنند. با این ادوی افغانستان نمیتواند که امنیت کشور را تامین کند.

پاسخ

طالبان باید از خدا بترسند و دیگر از کشتار افغانها دست بکشند. اکنون که امریکایی ها کشور را ترک می گویند، نیاز به ادامه جهاد طالبان علیه افغانهای مسلمان نیست، زیرا هیچ جهاد علیه مسلمانان وجود ندارد. جهاد تنها زمانی علیه کفار جواز دارد که بالای مسلمانان حمله می کنند. بنابراین، اکنون جهاد به پایان رسیده است چون امریکایی ها از افغانستان خارج می شوند. اکنون وقت آن است که افغانها با یکدیگر بنشینند و صلح و آشتی کنند.

پاسخ

علت تلفات ارتش افغانستان تنبلی و ضعف خود شان است. آیا سلاح های طالبان مرمی میخورند و از ارتش افغانستان بامیه میخورند که هر روز طالبان بالای آنها حمله می کنند و دهها تن شان را به قتل می رسانند؟ آرتش افغانستان در سنگر می باشند و طالبان بالای سنگر های آنها حمله می کنند و آنها به قتل می رسانند در حالکه کسی که در سنگر باشد نباید تلفات ببینند. باید حمله کنند تلفات ببینند. ارتش افغانستان از خود دفاع کرده نمیتوانند پس چگونه امنیت کشور و مردم را می گیرند. حتی اردو ملی و پولیس ملی کشور حتی در جریان پهره سگریت می کشد و آهنگ گوش می کنند در حالیکه کسیکه پهره می کنند نباید از جایش شور بخورد، فقط متوجه تهدیدات باشد همیشه ترصد نماید. اما چنین چیزی در ارتش افغانستان دیده نمی شود.

پاسخ