امنیت

حملات طالبان در جوزجان و کندز، ۱۸ نفر از منسوبین امنیتی افغان را کشته بر جا گذاشت

ای اېف پي

در تصویر نیروهای امنیتی افغان دیده می شوند که، به تاریخ ۱۴ حوت پس از یک حمله جنگجویان طالب در نزدیکی یک پوسته اردوی ملی افغان در ولایت کندز، نگهبانی می کنند. جنگجویان طالب به تاریخ ۲۸ جوزا طی حملاتی در کندز و جوزجان دست کم ۱۸ نفر از منسوبین امنیتی افغان را کشتند. [ایس تی آر/ای اف پی]

در تصویر نیروهای امنیتی افغان دیده می شوند که، به تاریخ ۱۴ حوت پس از یک حمله جنگجویان طالب در نزدیکی یک پوسته اردوی ملی افغان در ولایت کندز، نگهبانی می کنند. جنگجویان طالب به تاریخ ۲۸ جوزا طی حملاتی در کندز و جوزجان دست کم ۱۸ نفر از منسوبین امنیتی افغان را کشتند. [ایس تی آر/ای اف پی]

مزارشریف -- مسؤلین در مورد آخرین خشونت ها پیش از مذاکرات احتمالی صلح گفتند، جنگجویان طالب به روز چهارشنبه (۲۸ جوزا) طی دو حمله بالای پوسته ها در شمال، دست کم ۱۸ نفر از منسوبین امنیتی افغان را کشتند.

عبدالمعروف آذر، سخنگوی والی جوزجان به ای اف پی گفت، در یک حمله پیش از طلوع آفتاب، هنگامیکه جنگجویان بالای یک پوسته در ولایت جوزجان هجوم آوردند، ۱۲ نفر از اعضای نیروهای امنیتی افغان کشته شدند.

وی گفت، «دوازده نفر از منسوبین امنیتی به شمول سربازان اردو توسط طالبان کشته، پنج نفر زخمی و چهار نفر اسیر شدند.»

وی گفت، در این جنگ، که پس از رسیدن نیروی تقویتی افغان به صحنه به پایان رسید، پنج عضو گروه طالبان کشته شدند.

وزارت دفاع وقوع این حمله را تائید كرد و گفت که شش سرباز آن نیز در میان كشته شدگان بودند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان مسؤلیت این حمله را بر عهده گرفت اما تلفات را به تعداد بالاتری ارائه کرد.

جنگ در کندز

به طور جداگانه، جنگجویان طالب بالای یک پوسته اردو در کندز نیز حمله کردند.

امین الله لودین، یک عضو شورای ولایتی گفت، شش نفر سرباز در این نبرد که تقریباً برای پنج ساعت ادامه داشت کشته شدند.

دگروال عبدالهادی جمال سخنگوی اردو، این جنگ را تائید كرد و گفت که چهار جنگجوی طالبان كشته شدند.

طالبان در مورد این حمله اظهار نظری نکرده اند.

این آخرین خونریزی در حالی رخ می دهد که شورشیان و حکومت افغان ظاهراً به سوی مذاکرات احتمالی صلح در حرکت هستند.

انتظار می رود که پس از تکمیل شدن روند تبادله زندانیان که پس از یک آتش بس کوتاه که در اوایل این ماه تسریع شده بود، این مذاکرات بسیار تأخیرشده با هدف پایان دادن به این درگیری، آغاز شود.

مقامات ادعا می کنند که طالبان در روزهای اخیر حملات را افزایش داده اند، اگرچه از زمان پایان آتش بس تاکنون، کاهش کلی در خشونت در سراسر کشور برقرار بود.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

طالبان ۶ پولیس محلی را در ولسوالی امام صاحب ولایت کندز به شهادت رساندند، اما حکومت در مورد آن هیچ پرسان نکرد. در ماه گذشته دست کم ۱۰ سرباز حکومتی در حمله ای طالبان در ولسوالی امام صاحب به شهادت رسیدند.

پاسخ

خداوند طالبان را انصاف بدهد، شما کی انسان می شوید و دست از کشتن مردم مسلمان بر میدارید. بس است بسیار خون در این کشور ریخته شد و شما هم مسئول کشتن خیلی از مردم بیگناه هستید، یک کمی از خدا بترسید جنگ را بس کنید.

پاسخ

وضعیت امنیتی در سراسر افغانستان بسیار خراب است. اگر حکومت افغانستان و جامعه جهانی به ویژه امریکا تصمیم درستی نگیرند، وضعیت افغانستان بدتر خواهد شد. روزانه ده ها تن از نیروهای اردوی ملی و پولیس ملی در این کشور کشته می شوند. تا کی این قتل ها ادامه خواهد داشت؟ چرا کشورهای منطقه به جنگ افغانستان پایان نمی دهند؟ چرا برخی از کشورها هنوز هم جنگ افغانستان را مشروع می دانند؟ آیا در اسلام کشتن یک مسلمان جایز است؟ چرا طالبان با حکومت افغانستان توافق و آتش بس نمی کنند؟ من بالای هر دو طرف اعم طالبان و حکومت صدا می زنم که به لحاظ خدا این جنگ افغان کش را پایان دهید.

پاسخ

من فکر می کنم که قبل از آغاز گفتگو ها بین حکومت افغانستان و طالبان یک آتش بس سراسری در این کشور اعلان گردد. حکومت افغانستان باید بالای کشور های حامی طالبان مثل پاکستان، قطر، و کشور های عربی فشار وارد کند تا طالبان را قانع کنند که آتش بس را اعلان کنند. وقتیکه مذاکرات طالبان با امریکا ۱۸ ماه را در بر گرفت تا یک توافقنامه خروج نیرو های امریکایی امضا شود، گفتگو های بین الافغانی امکان دارد بیش از دو سال را در بر بیگیرد تا این گروه با حکومت افغانستان به یک توافق برسد او هم معلوم نیست که به موافقه میرسد یا خیر. پس در این جریان گفتگوها اگر جنگ طالبان علیه نیرو های حکومتی ادامه یابد، من فکر می کنم که این خیلی یک جفا در حق مردم افغانستان است. زیرا روزانه حد اقل صد تن از نیرو های حکومت افغانستان کشته می شود، این که چقدر مردم ملکی کشته می شود خدا می داند. بناءً نظرم من این است که باید قبل از آغاز گفتگو های بین الافغانی، یک آتش بس سراسری در افغانستان اعلان گردد و این کار را حکومت افغانستان میتواند که با کشور های منطقه علیه طالبا اجماع بسازند که طالبان را قناعت بدهند تا آنها این کار بکنند و اگر نکنند باید طالبان را تحریم نمایند. من فکر می کنم که صرف پاکستان اگر بالای طالبان فشار وارد کنند و طالبان را تحریم کنند طالبان به اعلان آتش بس تن خواهد داد.

پاسخ